Yleisperustelut
Valiokunta toteaa, että kansallisten tukien yleisistä puitteista
säädetään Euroopan yhteisön
perustamissopimuksen 87—89 artiklassa. Nämä säännökset
rajoittavat valtiontukien käyttöä jäsenvaltioissa.
Suomelle keskeisen oikeusperustan maataloustukien myöntämisessä muodostaa Suomen
liittymisestä Euroopan unioniin tehdyn sopimuksen 141 ja
142 artikla. Myös neuvoston asetuksella voidaan säätää oikeudesta
myöntää kansallisia tukia, mutta tämä edellyttää komission
tekemää lainsäädäntöehdotusta.
Esimerkkinä tällaisesta kansallisesta tuesta esityksen
perusteluissa on mainittu sokerin markkinajärjestelmän
uudistuksen yhteydessä Suomelle hyväksytty mahdollisuus
maksaa kansallista tukea korkeintaan 350 euroa hehtaarilta sokerijuurikkaan
viljelyalalle. Esityksen perusteluissa on myös todettu,
että vuonna 2006 kansallinen tukijärjestelmä muodostuu
neljästä päätukimuodosta. Ne
ovat Etelä-Suomen kansallinen tuki, pohjoinen tuki, ympäristötuen
kansallinen lisäosa ja luonnonhaittakorvauksen kansallinen
lisäosa. Tämän lisäksi maksetaan
eräitä muita kansallisia tukia, kuten maatalousyrittäjien
opintorahaa sekä perunantuotannon, nurmi- ja viljakasvien siementuotannon
ja sokerijuurikkaan kansallista tukea.
Esityksessä maa- ja puutarhatalouden kansallisista
tuista annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä otettaisiin
huomioon kansallisissa ja muissa tukijärjestelmissä tapahtuneet
muutokset, kuten luonnonhaittakorvauksen kansallisen lisäosan
ja Euroopan unionin tilatukijärjestelmän
käyttöönotto. Kansallisen tuen tukiperusteita
ehdotetaan myös eräiltä osin yhtenäistettäväksi
muiden tukijärjestelmien kanssa.
Esityksessä lain soveltamisalaan ehdotetun muutoksen
jälkeen lakia ei sovellettaisi Euroopan yhteisön
kokonaan rahoittamaan suoraan tukeen, maatalouselinkeinojen rahoituslain (329/1999),
porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain (45/2000)
eikä kolttalain (253/1995) perusteella maksettaviin
tukiin. Lakia ei myöskään sovellettaisi
eduskunnassa nyt lakiehdotuksena käsiteltävänä olevaan
lakiin maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista (HE
192/2006 vp) tai eduskunnassa samoin lakiehdotuksena
käsiteltävänä olevaan lakiin luonnonhaittakorvauksesta,
maatalouden ympäristötuesta sekä eräistä muista
ympäristön ja maaseudun tilan parantamiseen liittyvistä tuista (HE
217/2006 vp).
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lakiin
ehdotetut muutokset rajoittuvat tässä vaiheessa
välttämättömiin muutoksiin.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kuitenkin tuotu
esiin, että laissa on eräitä ongelmallisia säännöksiä suhteessa
perustuslakiin. Lisäksi olennainen osa voimassa olevan
lain (1559/2001) sovellettavista säännöksistä perustuu
toiseen lakiin eli lakiin maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa
noudatettavasta menettelystä annettuun lakiin (1336/1992),
joka on monilta osin vanhentunut ja ongelmallinen.Valiokunta katsookin,
että lain kokonaistarkastelu ja uudistaminen tulee suorittaa
mahdollisimman pian.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi kasvihuoneen, luonnonhaittakorvauksen,
maatalouden ympäristötuen, maatalouden ja maatilan
määritelmät. Maatalouden ja maatilan
määritelmät ovat tarpeen tukien toimeenpanon
kannalta sekä silloin, jos yksikkötukea tai tuen
kokonaismäärää porrastetaan
esityksen mukaisesti maatilan tuotannon laajuuden perusteella. Vastaavan
sisältöinen ehdotus maatilan määritelmäksi
sisältyy myös hallituksen esitykseen laiksi luonnonhaittakorvauksesta,
maatalouden ympäristötuesta sekä eräistä muista
ympäristön ja maaseudun tilan parantamiseen liittyvistä tuista
(HE 217/2006 vp) sekä hallituksen
esitykseen laeiksi maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista ja
maaseudun kehittämiseen liittyvien ohjelmien
hallinnoinnista annetun lain muuttamisesta (HE 192/2006
vp). Valiokunta pitää tärkeänä, että määritelmät
ovat yhteneväisiä eri laeissa. Valiokunta kiinnittää myös
huomiota siihen, että valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
tarkemmin toiminnallisesti ja taloudellisesti itsenäiseksi
katsottavan maatilan tunnusmerkeistä. Esityksen perustelujen
mukaan maatilan tunnusmerkistön arvioinnissa keskeistä olisi
se, harjoitetaanko tuotantoa toiminnallisesti ja taloudellisesti
itsenäisenä tuotantoyksikkönä viljelijän johdolla.
Arviointi perustuisi eri tekijöiden tarkasteluun, joista
mikään ei olisi ratkaiseva.
Edellä todettua tuen porrastusta koskevat säännökset
on ehdotettu sisällytettäväksi lain 7 §:ään
lisättävään 5 momenttiin. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että tuen porrastamisella saattaa olla huomattavia
vaikutuksia eri tuotantosuuntien ja maatilojen kannattavuuteen sekä viljelijöiden
tulonmuodostukseen. Tämän takia tuen mahdollinen
porrastaminen onkin valmisteltava huolellisesti, yhteistyössä tuottajajärjestöjen
kanssa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
8 §.
Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi
siten, että maa- ja metsätalousministeriö asettaisi
valtioneuvoston sijasta määräajan kansallisen
tuen neuvotteluille, jotka koskevat Euroopan yhteisöjen
komissiolle tehtäviä kansallisten tukien ohjelmaesityksiä.
Valiokunta katsoo, että ehdotettu muutos ei ole perusteltu,
koska maa- ja metsätalousministeriö toimii osapuolena
neuvottelumenettelyssä. Valiokunta ehdottaakin momentin
poistamista lakiehdotuksesta.