Perustelut
Valiokunta on lausunnossaan valtioneuvoston selvityksestä komission
tiedonannosta Euroopan parlamentille ja neuvostolle — YMP-uudistuksen
"terveystarkastukseen" valmistautuminen (MmVL 1/2008
vp — E 120/2007 vp)
tuonut esiin maamme maidontuotannon tilan ja arvioinut yhteisön
kiintiöjärjestelmään kaavailtujen
muutosten mahdollisia vaikutuksia siihen. Valiokunta kiinnitti lausunnossaan
huomiota siihen, että Suomessa tehtyjen tutkimusten mukaan
tuotanto maassamme laskisi kiintiöjärjestelmän
poistuessa ja maidon hinnan alentuessa. Suomessa jo 10 prosentin
alennus maidon tilityshinnassa leikkaisi maatalouden kannattavuuskirjanpitoaineiston
mukaan laskennallisen keskiarvomaitotilan yrittäjätuloa
20 prosenttia eli lähes 6 000 euroa. Maitotuotteiden
hintojen aleneminen 15 prosentilla vähentäisi
tuotantoa eniten Pohjois-Suomessa ja Etelä-Suomessa (AB-tukialueet).
Valiokunta painotti sitä, että Pohjois-Suomessa
ainoa ilmastollisesti soveltuva maatalouden tuotantomuoto on korsirehun viljelyyn
perustuva maidontuotanto. Maidontuotanto on jo nyt Suomessa laskenut
vuodesta 2001 yli kuusi prosenttia eli noin 150 miljoonaa litraa.
Maakiintiön alitus tulee kuluvalla kiintiökaudella
olemaan samansuuruinen.
Lausunnossaan valiokunta totesi, että maitokiintiöjärjestelmä on
toiminut Suomessa tarpeellisena turvaverkkona maidontuotannossa.
Järjestelmä on taannut tuotannon säilymisen
myös korkean kustannustason maassa, tasapainottanut markkinoita
sekä ylläpitänyt osaltaan tuottajahintatasoa.
Suomalaisten maitotilojen tuotantokustannukset investoinneillakin
tiloilla ovat korkeammat kuin vastaavan kokoisilla tiloilla Keski-Euroopassa.
Valiokunta pitikin välttämättömänä,
että Suomi ajaa kaikin keinoin kiintiöjärjestelmän
säilyttämistä.
Valiokunta katsoi lisäksi, että mikäli
kiintiöjärjestelmästä luopumista
ei voida mitenkään yhteisön päätöksenteossa
estää, tulee pääpaino asiaa
koskevissa neuvotteluissa panna kiintiöistä luopumisesta
aiheutuvien kielteisten vaikutusten poistamiseen. Ensisijaisesti
näiden toimien rahoittaminen on toteutettava
yhteisön varoin. Kielteiset vaikutukset tulee kompensoida tuottajille
tavalla, joka on sidottu tuotantoon. Tällaisia keinoja
ovat joko litra- tai eläinkohtainen tuki. Ensisijaisesti
tuen tulee korvata epäsuotuisten alueiden kustannushaittaa
ja laskennallista hinnan alenemaa, mutta kiintiöihin panostaneiden
tilojen tilanne tulee myös ottaa huomioon. Maamme maidontuotannon
elinvoimaisuuden turvaamiseksi yhteisön erityisalueille kohdistaman
tuen on oltava tuotantoon sidottua, riittävästi
mitoitettua ja pitkäaikaista.
Valiokunta piti myös välttämättömänä,
että kansallisen tuen maksaminen maamme maidontuotannolle
mahdollistetaan maamme maakiintiön määrään
saakka. Pohjoisen tuen päätöksessä on
rajattu maidon tuotannon enimmäismääräksi
1 776 765 tonnia, mikä toisaalta on jo nyt rajoittanut
maamme nykyisen maakiintiön käyttöä,
koska AB-tukialueen alentunutta tuotantoa ei ole voitu korvata kannattavalla
tuotannolla C-tukialueella (koska kansallista tukea ei
ole ollut mahdollista maksaa).
Valiokunnalle nyt toimitetussa selvityksessä onkin
todettu, että kansallisten tukien tuotantorajoitteiden
takia EU:n jo myöntämiä lisäkiintiöitä ei
ole Suomessa jaettu tuottajille vaan ne on lisätty kansalliseen
varantoon. Maa- ja metsätalousministeriön tarkoituksena
on nyt vapauttaa kiintiöiden kauppa A ja B -tukialueilla
pelkästään tuottajien väliseksi
siten, että Ahvenanmaa säilyisi omana kauppa-alueenaan.
Siten hallinnollisia kiintiöostoja ei Etelä-Suomessa
tehtäisi enää 1.4.2008 jälkeen.
Perusteena kaupan vapauttamiselle on kiintiöiden ylitarjonta
Etelä-Suomessa. Hallinnollisia kiintiöitä on
jäänyt myymättä, ja niitä on
jouduttu siirtämään C-tukialueelle, jotta
kiintiöstä luopuneet tuottajat ovat saaneet maksun
kiintiöistään. Tästä syystä syksyllä 2007
siirrettiin Etelä-Suomessa myymättä jääneitä kiintiöitä vajaa
10 miljoonaa litraa C-tukialueelle. Näin saatiin myös
käyttöön EU-osarahoitteiset rakennekehitysrahat,
jotka uhkasivat jäädä käyttämättä.
Valiokunnalle nyt toimitetussa selvityksessä on myös
todettu, että keväällä 2008
AB-alueella mahdollisesti myymättä jäävät
kiintiöt jouduttaneen kiintiökauppojen rahoittamiseksi
siirtämään C-tukialueelle. Samalla voitaneen
osoittaa riittävä määrä kiintiöitä C-tukialueen
työvoima- ja elinkeinokeskuksissa oleviin investointitukihakemuksiin.
Valiokunta korostaa sitä, että käsittelyä odottavien
investointitukihakemusten toteuttamiseen tulee voida osoittaa riittävästi
kiintiöitä. Tukipäätösten
tekemiselle annettu määräaika saattaa
aiheuttaa C-tukialueella investointitukien pääomittumista
kiintiöihin. Uusien investointitukihakemusten osalta pääomittuminen
on voitava estää erityisesti sen vuoksi, että kiintiöjärjestelmästä voidaan
joutua luopumaan. Edellä esitetyn perusteella valiokunta
pitääkin välttämättömänä,
että pohjoisen tukialueen nykyinen määrällinen
rajoite voidaan ylittää. Kansallisen tuen maksaminen
on mahdollistettava maamme maakiintiöön saakka.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.