Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että esityksen tavoitteena on saattaa
kansallinen lainsäädäntö ja
hallinnointijärjestelmä mahdollisimman tehokkaasti
tukemaan seuraavan EU:n maaseuturahaston ohjelmakauden eli vuosien
2014—2020 Manner-Suomen maaseutuohjelman toteuttamista
siltä osin kuin on kysymys maaseudun yritysten ja hanketoiminnan
tukemisesta. Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että maatalouden rakennetukijärjestelmän
toteuttamista voidaan jatkaa voimassa olevin ehdoin vuonna 2014.
Sama koskee porotalouden rakennetukia. Myös yritys-
ja hanketuet tulee turvata.
Esityksen mukaisesti valiokunta pitää tärkeänä,
että kansallisen lainsäädännön
avulla sekä joustavoitetaan tukivarojen käyttöä ja
menettelyjä että ohjataan varoja kohteisiin, joiden
avulla erityisesti on mahdollista edistää niin
uusien yritysten syntymistä maaseudulle kuin vahvistaa
jo toimivia yrityksiä. Tavoitteena tulee olla, että tällä tavoin
luodaan työpaikkoja ja vähennetään
olemassa olevien työpaikkojen poistumista, mikä osaltaan
lisää maaseudun elinvoimaisuutta sekä työ-
että asuinpaikkana. Esityksen perusteluista käy
ilmi, että vuosina 2007–2012 yritystukea on kaikkiaan
myönnetty vastaaviin toimenpiteisiin vuosittain noin 50
miljoonaa euroa ja tavoitteena on, että myönnettävissä olevan
yritystuen taso säilyy vähintäänkin
samana vuosina 2014–2020. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että esityksen erityisenä tavoitteena
on maataloustuotteiden jalostusalan yritysten kasvu siten, että pienten
yritysten määrä kasvaa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yritystukijärjestelmän saattamiseksi
tasapainoiseksi kokonaisuudeksi esitys myös mahdollistaa
mikroyrityksiä suurempien eli pienten yritysten
tukemisen tarvittaessa EU:n maaseuturahaston varoin. Samaan suuntaan
vaikuttaa myös hanketoiminta, jonka avulla voidaan kehittää yleisen
elinkeinotoiminnan edellytyksiä ja parantaa maaseutua asuin-,
elin- ja toimintaympäristönä. Tällöin
tulee tarkastella maaseutua laajasti siten, että myös
maaseudun tuottamat arvot julkishyödykkeinä,
kuten virkistyskäytössä, ja maaseutu
osana ympäristöä otetaan huomioon. Esityksellä myös
mahdollistetaan toimintaryhmien työn jatkaminen. Valiokunta
pitää tärkeänä,
että esityksellä yksinkertaistetaan menettelyjä,
jotta toimintaryhmät voivat keskittyä olennaisimpaan
tehtäväänsä eli paikallisyhteisönsä aktivointiin.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uudistuksella yleensäkin kevennetään
ohjelmien ja tukijärjestelmien hallinnointiin liittyviä menettelyjä ja
niistä aiheutuvia kustannuksia siirtymällä sähköiseen
asianhallintaan ja ottamalla käyttöön
yksinkertaistettuja tukien maksumenettelyjä. Tämä vähentää henkilöstön
tarvetta tukijärjestelmän toimeenpanossa. Esityksen
perusteluissa on kuitenkin todettu, että alkuvaiheessa on
odotettavissa, että järjestelmien käytön
opettelu hidastaa sähköistä asiointia.
Lisäksi sähköisen asianhallintajärjestelmän
luomisesta aiheutuu alkuvaiheessa lisäkustannuksia. Valiokunta pitää välttämättömänä
tuensaajien
ja ohjelmien hallinnoinnin kannalta, että EU-ohjelmia ja
kansallisia ohjelmia koskevat kansalliset säännökset
yksinkertaistetaan ja yhtenäistetään.
Tämä koskee myös EU-lainsäädännön
edellyttämää jäsenvaltion toimielinten
tehtävien järjestämistä koskevaa
lainsäädäntöä.
Esityksessä ehdotetaan maaseudun kehittämisen
tukemisesta annettavassa laissa säädettäväksi
maaseudun yritysten tukemisesta, maaseudun hanketoiminnasta sekä paikallisten
toimintaryhmien Leader-toimintatapaan kuuluvasta tukemisesta. Valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että ehdotettuun
lakiin sisältyy vain yksi tukijärjestelmä yrityksille,
maaseutuyrityksen yritystuki. Tukea voitaisiin myöntää pienille
yrityksille sekä lisäksi maataloustuotteiden jalostukseen keskisuurille
yrityksille. Keskeisiä yritystuella tuettavia toimenpiteitä ovat
muun muassa toiminnan aloittaminen ja investoinnit. Yritystoiminnan
alkuvaiheessa voitaisiin myöntää aloitustukea,
jonka saamiseksi edellytettäisiin yrityksen rekisteröintiä ja
liiketoimintasuunnitelmaa. Investointitukea perinteiseen aineellisen
ja aineettoman omaisuuden hankintaan ehdotetaan myönnettäväksi
vain jo toimivalle yritykselle. Tavoitteena on yritystoiminnan laajentaminen tai
kehittäminen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että esityksen mukaan maatalouden harjoittamista tuetaan,
kun toimintaa laajennetaan maatalouden ulkopuolelle. Muita maaseutuyrityksiä ehdotetaan
tuettaviksi, jos ne ovat mikroyrityksiä tai enintään
pieniä yrityksiä. Yrityksiä, jotka harjoittavat
maataloustuotteiden jalostusta ja kaupan pitämistä, voitaisiin
kuitenkin tietyissä tilanteissa tukea silloinkin, kun ne
ovat suurempia kuin pienet yritykset, mutta kuitenkin enintään
keskisuuria. Tällöin yrityksen koon arvioinnissa
noudatettaisiin komission suositusta pk-yrityksen määritelmästä.
Valiokunta kiinnittää tältä osin
huomiota siihen, että kuluvalla ohjelmakaudellakaan Manner-Suomen
maaseutuohjelmasta ei ole rahoitettu suuria yrityksiä.
Investoinnit säilyisivät edelleen merkittävässä asemassa
tukikohteina.
Valiokunta toteaa, että hanketoimintaa esityksessä ehdotetaan
tuettavaksi yhdellä yleisellä kehittämishanketuella,
jonka avulla voisi tukea alueen ja sen asukkaiden ja muiden toimijoiden
yleistä hyvinvointia, maaseudun elinvoimaisuutta, yleistä elinkeinojen
kehittämistä sekä yleishyödyllisiä investointeja.
Lisäksi ehdotuksen mukaan toimintaryhmille voidaan myöntää tukea
teemahankkeisiin siten, että hanke muodostuu erillisistä toimenpiteistä,
joita paikalliset tahot valitun teeman mukaisesti toteuttavat, mutta
tuen hakijana on pelkästään toimintaryhmä.
Toimintaryhmä myös vastaisi tuen myöntäjään
nähden hankkeesta. Toisaalta toimintaryhmän ehdotetaan
vastaavan myös siitä, että hanketoteuttajat
saavat maksun tekemistään toimenpiteistä.
Edellä esitetystä on käynyt ilmi,
että esityksessä ehdotetaan muutettavaksi joiltakin
osin myös tuen hallinnointijärjestelmää,
mikä mahdollistaa hakemuksen tekemisen myös sähköisesti.
Lisäksi ehdotetaan, että paperilomakkeelle laaditun
hakemuksen voi vastaisuudessa jättää muullekin
kuin toimivaltaiselle elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskukselle, jolloin hakemus tulee
vireille sen saavuttua mille tahansa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Lisäksi
hakemus tulee vireille, kun se jätetään toimintaryhmälle.
Sama koskee myös tuen maksuhakemuksia toimintaryhmiä lukuun
ottamatta.
Valiokunta toteaa, että esityksen mukaan tuki voidaan
myöntää joko siten, että tuetun
toimenpiteen kustannukset korvataan tuen saajalle tämän
osoitettua kustannuksen syntyneen ja esitettyä siitä kirjanpitotositteet
sekä muut asiakirjat toteutetusta toimenpiteestä tai
käyttäen hyväksi mahdollisuutta maksaa
tuki kertakorvauksena, kiinteänä tukiosuutena
tai vakiokustannusmenettelyä noudattaen. Riittää,
että tuen saaja luotettavasti osoittaa toteuttaneensa toimenpiteet, joihin
tuki on päätöksen mukaan myönnetty. Kiinteää tukiosuutta
käytettäessä kirjanpitotositteet tulee
kuitenkin esittää kustannuksista, joihin perustuen
kiinteä tukiosuus muista kustannuksista lasketaan.
Erityiskysymyksiä
Toimenpiteiden aloittaminen
Maaseudun kehittämisohjelmien hallinnoinnista ehdotetun
lain 14 §:stä käy ilmi, että tuen
myöntämisen edellytyksenä olisi, että tuen
kohteena olevaa toimintaa ei ole aloitettu ennen kuin tukihakemus
on tullut vireille. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
todettu, että aloitusta koskeva rajoite on alun perin perustunut
ns. yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen luonnokseen, jossa asetettiin
huomattavan tiukat aloittamista koskevat edellytykset. Sanamuotoa
uusissa luonnoksissa on sen jälkeen lievennetty, ja on todennäköistä,
ettei kaikkia alkuperäisen luonnoksen mukaisia edellytyksiä enää tule
sisältymään lopullisiin säännöksiin.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on pidetty
todennäköisenä, että valtiontukisäännöissä ei
tulla säätämään ns.
alustavasta päätöksestä, jonka
nojalla voisi aloittaa toimenpiteen ennen lopullista päätöstä.
Viimeisimpien luonnosten valossa näyttää siltä,
että pk-yrityksille voidaan myöntää tukia
jo hakemuksen vireilletulon jälkeen. Siten maininta alustavasta
päätöksestä uudessa laissa vaikuttaisi
tarpeettomalta. Jos siitä kuitenkin tullaan jossakin muodossa EU:n
säännöksissä säätämään,
säännökset siitä on otettava
kansallisiin säännöksiin, mikäli
alustavien päätösten nojalla haluttaisiin
sallia toiminnan aloittaminen tilanteissa, joissa muuten edellytettäisiin
tukihakemuksen lopullista ratkaisua ennen aloittamista. Valiokunta
katsoo, että tästä tulee tarvittaessa
säätää tarkemmin valtioneuvoston
asetuksella. Valiokunta tulee jäljempänä pykäläkohtaisissa
muutosehdotuksissa ehdottamaan 14 §:n muuttamista siten,
että tässä esitetty tulee otetuksi huomioon.
Maakunnan yhteistyöryhmä
Valiokunta toteaa, että maaseutuohjelmien hallinnointia
koskevan lakiehdotuksen 5 §:n mukaan alueellisen maaseudun
kehittämissuunnitelman laatimisesta vastaa elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskus. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että lakiehdotuksen 7 §:n
2 momentissa edellytetään, että maaseutuohjelma
valmistellaan alueellisten suunnitelmien pohjalta ja että valmistelussa
tulee kuulla asianomaisia tahoja. Sen vuoksi alueilla tulee joustavasti
ratkaista, miten maakunnan yhteistyöryhmä osallistuu
maakunnan alueella toteutettavien eri ohjelmien ja suunnitelmien
yhteensovittamiseen. Myös esityksen perusteluista käy ilmi,
että alueellisessa yhteistyössä tulee
hakea mahdollisimman laajaa toimintakenttää ja
ottaa huomioon maakunnan liittojen näkemykset.
Sivutoimisen yrittäjyyden tukeminen
Valiokunta toteaa, että lain 18 §:n 3 momentin mukaan
tuettavan toiminnan on yksin tai yhdessä hakijan harjoittaman
alkutuotannon tai muun yritystoiminnan kanssa annettava pääasiallinen toimeentulo
ainakin yhdelle yrityksessä toimivalle yrittäjälle
tai työntekijälle.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu
yhden henkilön vähimmäistyöllistämistä koskevan
tukiedellytyksen osalta, että seuraavan kauden maaseutuohjelman
toimeenpanossa on erityisesti tarkoituksena edistää sellaista
yritystoimintaa, jolla tavoitellaan vakaiden ja pysyvien yritysten
säilymistä ja syntymistä maaseudulle
siten, että niiden työllistävyys on laajempaa
kuin pelkästään yhden henkilön
osa-aikaisen yrityksen. Esityksessä ei suljeta pois yksinyrittäjien
tukemista, jos tällä tavoin voidaan työllistää henkilö kokoaikaisesti.
Lisäksi esitykseen sisältyy mahdollisuus aloittaa
yritystoiminta maatalouden, muun alkutuotannon tai muun yritystoiminnan
ohella niin, että ainakin yksi yrittäjä tai
työntekijä saa toimeentulonsa tällaisesta
yrityksestä. Sen sijaan esityksessä ei ole pidetty
tarkoituksenmukaisena lakiehdotuksen mukaisen tuen myöntämistä palkkatyössä toimivalle
henkilölle taikka henkilölle, jonka toimeentulo
suurelta osin perustuu työttömyysturvaan tai muuhun
etuusjärjestelmään. Tältä osin on
tuotu esiin, että työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan
lainsäädännön perusteella on edelleen
mahdollista saada ns. starttirahaa aloittavaan yritystoimintaan
siten, että sillä korvataan yrittäjän
alkuvaiheen toimeentulokustannuksia sinä aikana, jona yritystoiminta
ei vielä riitä tuomaan koko toimeentuloa.
Selvityksessä on myös tuotu esiin, että tukea myönnettäessä etusijalle
asetetaan sellaiset tuen myöntöedellytykset täyttävät
yritykset, joiden toteuttamilla toimilla on vaikuttavuutta. Ohjelman
toteuttamisessa edellytetäänkin tehtäväksi tuettavien
toimenpiteiden valintaa. Valinnassa on muun ohella otettava huomioon
käytettävissä olevat varat. Varoilla
odotetaan saavutettavan nykyistä enemmän vaikuttavuutta.
Maksuhakemus ja maksu
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on korostettu
sitä, että niin kauan kuin EU:n asetusten nojalla
annettavia komission asetuksia ei ole, ei myöskään
ole täsmällistä tietoa siitä,
kuinka usein maksuhakemus on jätettävä.
Näiden asetusten valmistelun yhteydessä on esiintynyt säännösluonnoksia,
jotka edellyttäisivät maksuhakemuksen tekemistä kerran
vuodessa. Joka tapauksessa tarkoituksena on, että ohjelmaa
toteutetaan etupainotteisesti, jolloin voidaan varmistua siitä,
että kaikki ohjelmasta sidotut varat saadaan myös
maksettua EU:n osarahoittamina. Tuen saajilla on joka tapauksessa
enimmillään neljä vuotta aikaa toteuttaa
hanketta. Siten ei ole pidetty tarkoituksenmukaisena, että vasta
neljän vuoden kuluttua haetaan koko tuki maksuun kerralla.
Tällöin on vaarana, että ohjelman ollessa loppumassa
osa hankkeesta joudutaan maksamaan kokonaan kansallisin varoin.
Valiokunnalle on lisäksi korostettu sitä, että toisaalta
varojen täysimääräisen käytön
ja toisaalta oikean ajoittumisen kannalta on tärkeää,
että myönnettyjä tukia maksetaan suhteellisen
tasaisesti ja mieluimmin etupainotteisesti siten, että kaikki Suomelle
osoitetut varat tulevat myönnetyiksi ja maksetuiksi.
Valiokunta viittaa myös tukijärjestelmistä hallinnolle
aiheutuviin kustannuksiin ja toteaa, että saadun selvityksen
mukaan yhden maksuhakemuksen käsittely kuluvalla kaudella
on maksanut keskimäärin 400 euroa. Vaikka sähköinen menettely
ja yksinkertaistetut kustannukset helpottavatkin tukikäsittelyä,
ei ole tarkoituksenmukaista, että siitä saatava
hyöty ja kustannussäästöt hallinnolle
menetetään lisäämällä käsiteltävien
hakemusten määrää.
Muita kysymyksiä
Valiokunta toteaa, että voimassa olevassa lainsäädännössä tuen
vähimmäismäärä yrityksille on
käynnistys- ja investointitukea myönnettäessä 1
000 euroa ja kehittämistukea myönnettäessä 500
euroa sekä hanketukea myönnettäessä 5
000 euroa. Maaseudun kehittämisen tukemista koskevan lakiehdotuksen
22 §:ssä ja 27 §:n 4 momentissa on ehdotettu,
että tuen vähimmäismäärästä säädettäisiin
valtioneuvoston asetuksella, ja perusteluissa on mainittu, että tarkoitus on
nostaa vähimmäisrajoja. Valiokunta kiinnittää tältä osin
huomiota selvitykseen, jossa on arvioitu eri tukien hallinnollisia
kustannuksia kokonaisuudessaan. Keskimäärin tuen
myöntämistä koskevan päätöksen
hallinnolle aiheuttamat kustannukset ovat noin 1 600 euroa ja maksupäätöksen
kustannukset maksuerältä edellä todetut
noin 400 euroa. Tähän tulevat lisäksi
vielä seurannan ja valvonnan kustannukset. Keskimäärin
yhdestä tuesta aiheutuu kustannuksia yleensä vähintään
2 000 euroa koko tukihakemuksen käsittelyn ajalta.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta toteaa, että niukkenevin
resurssein pienten tukien käsittely on entistä haastavampaa.
Valiokunta korostaa kuitenkin sitä, että pienten
tukien aikaansaama hyöty suhteessa tällaisten
tukien kustannuksiin on usein huomattava. Hallinnon onkin aikaisempaa
enemmän kehitettävä toimintaansa. Tehokkaalla
ja ripeällä hallinnoinnilla tulee saada suurin
mahdollinen hyöty käytettävissä olevista varoista.Valiokunta
pitääkin välttämättömänä, että hallinnon
prosesseja kevennetään ja sujuvoitetaan. Tässä todetun
huomioon ottamiseksi valiokunta tulee jäljempänä täsmentämään
maaseuduu kehittämisen tukemista koskevan lakiehdotuksen
18 §:n 3 momenttia.
Lopuksi
Valiokunta toteaa, että maaseutuohjelmien hallinnointia
koskevan lain 20 §:ssä on ehdotettu säädettäväksi
mahdollisuudesta valittaa toimintaryhmien ja maaseudun innovaatioryhmien
valintaa koskevasta maa- ja metsätalousministeriön
päätöksestä suoraan korkeimpaan
hallinto-oikeuteen. Esityksessä ei ole kuitenkaan perusteltu,
miksi muutoksenhaku esitetään ohjattavaksi korkeimpaan
hallinto-oikeuteen.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että edellä on kyse tilanteesta, jossa tarkoitus
on yhdellä hallintopäätöksellä valita
useita yhdistyksiä ohjelmaa toteuttaviksi ja toimintansa
ohjelman varoilla rahoittaviksi paikallisiksi toimintaryhmiksi (nykyisin
55 toimintaryhmää) ja/tai maaseudun innovaatioryhmiksi.
Ohjelman sujuvan toimeenpanon turvaamiseksi on perusteltua, että muutoksenhaku
voi tapahtua yksinomaan laillisuusperusteella. Vaikka hallinto-oikeuden
päätöksestä jatkovalituksen
tekeminen korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttäisi valituslupaa
ennen lupahakemuksen ja, jos lupa myönnetään,
ennen valituksen käsittelyä, toimintaryhmiä ei
voitaisi valita, koska ministeriöllä on oltava
myös varat valittavien ryhmien toimintaan. Tämä vaikuttaisi
ohjelmaryhmien käynnistymiseen. Näillä perusteilla
valiokunta katsoo, että valitusten ohjaaminen suoraan korkeimpaan
hallinto-oikeuteen on päätösten luonteen
vuoksi perusteltua.
Valiokunta toteaa, että esityksen lakiehdotuksiin sisältyy
viittauksia EU:n lainsäädäntöön, jota
ei ole vielä hyväksytty. Kyseiset viittaukset ovat
eräiltä osin puuttellisia tai virheellisiä siten,
että ne mahdollisesti muuttuvat tai täsmentyvät
esityksen käsittelyn kuluessa. Valiokunta huomioi mahdollisuuksien
mukaan jäljempänä EU:n lainsäädännöstä aiheutuvat
muutokset teknisinä korjauksina.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
muutosehdotuksin.