Perustelut
Kalastuslain 6 a §:n 1 momentin mukaan ammattikalastajaksi
katsotaan nykyisin henkilö, jonka valtionverotuksessa verotettavat
kalastustulot ovat vähintään 30 prosenttia
hänen valtionverotuksessa verotettavista kaikista tuloistaan.
Hallituksen esityksessä on todettu, että mainitunlainen
määrittely on aiheuttanut joissakin tapauksissa
tulkintavaikeuksia. Lisäksi valtionverotuksessa verotettaviin
nettotuloihin perustuva määrittely kirjaimellisesti
tulkittuna voi johtaa tilanteeseen, jossa kalastuksesta saatava
tulo verotuksessa tehtävien vähennysten vuoksi
muodostuu niin pieneksi, että se ei yllä 30 prosenttiin valtionverotuksessa
verotettavista kokonaistuloista, vaikka kalastukseen käytetty
aika ja kalastuksesta saatavat kokonaistulot olisivatkin huomattavan
suuria.
Epäkohdan korjaamiseksi kalastuslain 6 a §:ää ehdotetaankin
esityksessä tarkistettavaksi siten, että ammattikalastaja
määriteltäisiin hänen kalastuksesta
ja itse pyytämänsä saaliin jatkojalostuksesta
saamansa kokonaistulon perusteella. Mainitusta kokonaistulosta käytettäisiin
käsitettä kalastuksen kokonaistulo. Kalastuksen
kokonaistulon tulisi olla vähintään 30 prosenttia
kalastajan saamien kaikkien elinkeinotoiminnan kokonaistulojen,
palkkatulojen ja muiden hänen säännöllisesti
saamiensa kokonaistulojen yhteismäärästä,
jotta hänet voitaisiin katsoa ammattikalastajaksi. Tulovertailu tehtäisiin
siten kalastajan saamien bruttotulojen perusteella. Lisäksi
ammattikalastajan käsitettä ehdotetaan tarkistettavaksi
myös kalastuksen kokonaistuloihin luettavien tulojen osalta.
Kalastuksen kokonaistuloa sekä tulovertailua koskevat määrittelyjen
muutokset ehdotetaan ulotettaviksi myös muihin kaupallisessa
tarkoituksessa kalastaviin eli niihinkin henkilöihin, joiden
kalastuksesta saamien tulojen määrä jää alle 30
prosenttiin (ylittäen kuitenkin 15 prosenttia) heidän
tuloistaan.
Kun nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun
lain 2 §:n 13 kohdan mukainen ammattimaisen kalastuksen
määritelmä poikkeaa perusteiltaan
kalastuslain 6 a §:ssä ehdotetusta ammattikalastajan
määrittelystä siinä, että mainitussa
13 kohdassa ammattimaisen kalastuksen määrittelyn
perusteena käytetään kalastajan valtionverotuksessa
verotettavaa tuloa eikä hänen kokonaistulojaan,
kyseiseen kohtaan sisältyvä ammattimaisen kalastuksen
määrittely ehdotetaan esityksessä muutettavaksi
siten, että se vastaisi kalastuslain 6 a §:ään
otettavaksi ehdotettua ammattikalastajan määrittelyä.
Valiokunta toteaa, että kala on luonnonvara, jonka
hyödyntämisessä ammattikalastajat ovat avainasemassa.
Ammattikalastuksen ansiosta maamme eri osissa sijaitseville kalanjalostus-
ja myyntiyksiköille kyetään toimittamaan
tuoretta raaka-ainetta. Ilman ammattikalastusta suomalaisille kuluttajille
ei voida tarjota kotimaista luonnonkalaa ympäri vuoden.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä erityistä huomiota
ammattikalastajakunnan ikärakenteeseen. Kalastajien keski-ikä on
korkea ja nuorten kalastajien tulo alalle on hyvin vähäistä.
Nyt ehdotettujen muutosten vaikutuksista esityksessä todetaan, että ammattikalastajaksi
rekisteröityvien uusien kalastajien lukumäärää ei
voida luotettavasti arvioida. Tämä johtuu muun
muassa siitä, että kalastajien bruttotuloista
ei ole saatavissa tietoa. Esityksessä on kuitenkin pidetty
todennäköisenä, että muutosten
johdosta varsinaisia uusia kalastajia saadaan vain vähäisessä määrin.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on katsottu, että uusien
tai nuorten kalastajien tulo alalle on vähäistä johtuen
muun muassa alan heikosta kannattavuudesta, kalastusrajoituksista
ja hylkeiden aiheuttamista vahingoista sekä yhteiskunnan
muiden alojen houkuttelevuudesta.
Toisaalta valiokunnalle on asiantuntijataholta todettu, että ehdotettujen
muutosten seurauksena elinkeinokalatalouden rakennetukien piiriin
kuuluvien kalastajien määrä kasvaa. Rakenneohjelman
yhtenä yleisenä tavoitteena on kalatalouden työllisyyden
ylläpitäminen. Siten esitetyllä lainmuutoksella
on kannustinvaikutuksia kalastuksen jatkamiseen. Rakenneohjelman
tavoitteena on kuitenkin myös alan ammattimaisuuden lisääminen,
jolloin tukitoimin pyritään edistämään
alan rakenteellisia muutoksia. Tältä osin valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä on katsottu, ettei ehdotettu
muutos välttämättä tue kalatalouden
rakenneohjelman strategiaa ja että muutos voi edistää lyhyellä aikavälillä kalastuksen
työllisyyttä, mutta ei välttämättä pitkällä aikavälillä.
Kiinnittäen edellä esitetyn ohella vielä huomiota
niihin investointeihin, joita maassamme on jo tehty kalastussatamiin,
valiokunta pitää tärkeänä,
että ammattikalastuksen harjoittamisen yleisiä edellytyksiä edistetään
siten, että alan jatkuvuus voidaan turvata. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että säädettävän lain
vaikutuksia ja alan kehitystä seurataan sekä että ryhdytään
tarpeellisiin toimenpiteisiin erityisesti nuorten ryhtymistä ammattikalastajiksi
kannustaen.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.