Perustelut
         
         Yleisarvio
         
         Valtioneuvoston järjestyksessään
            toinen selonteko Suomen ihmisoikeuspolitiikasta on ensimmäistä selontekoa
            laajempi ja monipuolisempi katsaus perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen
            kansainvälisesti ja Suomessa. Sen laadinnassa on otettu
            huomioon perustuslakivaliokunnan esittämä toivomus
            selonteon jakamisesta kahteen osaan siten, että yhdessä tehdään
            selkoa Suomen kansainvälisestä ihmisoikeuspolitiikasta
            ja toisessa selvitetään perus- ja ihmisoikeustilannetta
            kotimaassa (ks. PeVL 23/2004 vp, s. 3/II).
            Selonteko tarjoaa eduskunnalle hyvän pohjan vaikuttaa Suomen
            linjauksiin ihmisoikeusasioissa ja arvioida perus- ja
            ihmisoikeuksien toteutumista kotimaassa.
         
         
         Selonteon ihmisoikeuksia Suomen ulkopolitiikassa käsittelevässä osassa
            ei ole pyrittykään kattamaan kaikkia ihmisoikeuspolitiikan
            osa-alueita, vaan siinä on keskitytty asettamaan painopisteet
            tulevien vuosien toiminnalle. Tämä on valiokunnan
            mielestä varsin perusteltu lähestymistapa. Valiokunta
            katsoo, että valitut yleiset lähtökohdat — ihmisoikeuksien
            yleismaailmallisuus, jakamattomuus ja keskinäinen riippuvuus
            sekä kollektiivisten oikeuksien edistäminen ja
            syrjinnän vastainen toiminta — muodostavat edelleen
            hyvän perustan Suomen ihmisoikeuspolitiikalle.
            Ihmisoikeuspolitiikan täsmällisemmät
            tavoitteet on selonteossa ilmaistu selkeästi, eikä valiokunnalla
            ole niihin huomautettavaa. Esimerkiksi naisten oikeuksia koskevat
            painopisteet on valittu ja perusteltu huolella. Pienenä puutteena
            voidaan tosin pitää sitä, että selonteossa
            ei ole suoraan käsitelty alan keskeisintä kansainvälistä sopimusta,
            kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevaa yleissopimusta,
            jonka tunnettuutta Suomessa olisi syytä edistää.
         
         
         Selonteon kotimaata käsittelevässä osuudessa
            on pyritty ottamaan huomioon perustuslakivaliokunnan edellisen ihmisoikeusselonteon
            yhteydessä tekemät kriittiset huomiot
            sen puutteellisuuksista. Siten se sisältää katsaukset
            esimerkiksi vapautensa menettäneiden oikeuksista, yksityisyyden
            suojasta, sananvapaudesta ja uskonnonvapaudesta sekä sosiaaliturvan
            saatavuudesta ja sosiaalipalveluiden saatavuudesta. Selonteon
            toista osaa leimaa kuitenkin edelleen eräänlainen
            yhteismitattomuus, joka vaikeuttaa sen luettavuutta ja kokonaisuuden
            hahmottamista. Oikeuksien toteutumista käsittelevät
            jaksot jäävät pääosin
            kuvaileviksi, vaikka niissä paikoitellen nostetaankin esille
            ajankohtaisia ongelmia ja haasteita. Konkreettisia tavoitteenasetteluja
            selonteon toiseen osaan sisältyy hyvin vähän.
            Esitysteknisistä syistä nekin jäävät
            usein huomaamattomiksi.
         
         
         Selonteon toista osaa on perustuslakivaliokunnan mielestä syytä vastaisuudessa
            kehittää tiiviimmäksi ja koordinoidummaksi
            kokonaisuudeksi. Myös perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista
            Suomessa käsittelevässä osassa on tarpeen
            pyrkiä tunnistamaan suurimpia rakenteellisia ongelmia ja
            asettamaan painopisteitä tulevaisuuden toimille. Selonteossa
            on perusoikeuksien toteutumisen kuvailun ja niihin liittyvien ongelmien
            hahmottamisen lisäksi yksittäisiin jaksoihinkin
            syytä sisällyttää selkeät
            maininnat jo toteutetuista toimenpiteistä ja tulevaisuuden tavoitteista.
            Tekstin luettavuutta ja vaikuttavuutta on syytä parantaa
            muun muassa erottamalla tavoitteet esitysteknisesti muusta aineistosta.
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että selonteon
            ensimmäinen ja toinen osa jäävät myös
            sisällöllisesti jossain määrin
            irrallisiksi. Selonteon johdannossa todetaan ihmisoikeuksien
            kansallisen ja kansainvälisen toimeenpanon olevan kansainvälisen
            keskinäisriippuvuuden lisääntyessä yhä enemmän
            sidoksissa toisiinsa. Kansallisen toiminnan katsotaan luovan pohjan
            kansainvälisen ihmisoikeuspolitiikan uskottavuudelle. Näiden
            sinänsä perusteltujen toteamusten valossa on ongelmallista,
            että Suomen ihmisoikeuspolitiikan painopistealueet eivät
            aina toteudu kansallisessa toiminnassa. Valiokunta pitää tärkeänä muun
            muassa YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen
            ja sen pöytäkirjan ratifioimisen mahdollistavien
            kotimaisten täytäntöönpanotoimien
            viivytyksetöntä toteuttamista sekä ILO:n alkuperäiskansoja
            koskevan yleissopimuksen n:o 169 ratifiointiedellytysten selvittämistä.
         
         
         Perus- ja ihmisoikeuksien valvonta
         
         Kotimaisia perus- ja ihmisoikeusongelmia hahmotettaessa luontevana
            lähtökohtana ovat kansainvälisten tuomioistuinten
            ja valvontaelinten kannanottojen ohella kotimaisten ylimpien tuomioistuinten
            ja laillisuusvalvojien ratkaisut samoin kuin perustuslakivaliokunnan
            käytäntö. Kansainväliset valvontaelimet
            ja ylimmät kansalliset laillisuusvalvojat ovat kiinnittäneet
            toistuvaa huomiota eräisiin perus- ja ihmisoikeuksien
            toteutumisen kannalta merkittäviin ongelmiin Suomessa.
            Nämä huomiot ovat valiokunnan mielestä usein
            merkkejä vakavista rakenteellisista ongelmista, joihin
            on syytä puuttua lainsäädännöllisin
            tai muin tarvittavin toimenpitein (vrt. PeVM 10/2009
               vp, s. 2).
         
         
         Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen Suomeen kohdistuneista tuomioista
            valtaosa on liittynyt oikeudenkäyntien viivästymiseen.
            Perustuslakivaliokunta on käsitellyt aihetta mietinnössään PeVM
               1/2010 vp, jossa se edellytti hallituksen laativan
            kokonaissuunnitelman esitutkinnan, syyteharkinnan ja oikeudenkäyntien joutuisuuden
            parantamiseksi. Ylimmät kansalliset laillisuusvalvojat
            ovat useaan otteeseen puuttuneet käsittelyaikojen pituuteen
            myös hallinnossa. Toinen toistuva Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            langettavien tuomioiden aihe on ollut sanavapauden suhde yksityisyyden
            suojaan. Valiokunta pitää edelleen tärkeänä kehittää Euroopan
            ihmisoikeustuomioistuimen tuomioiden täytäntöönpanon
            seurantaa (PeVL 23/2004 vp, s. 3/II).
         
         
         Kansainvälisten valvontaelinten suosituksissa ja päätelmissä on
            puututtu useisiin rakenteellisiksi luonnehdittaviin ongelmiin. Yksittäisistä ongelmista
            on syytä mainita paljusellien käyttö Suomen
            vankiloissa, josta Eurooppalainen komitea kidutuksen ja epäinhimillisen
            tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen estämiseksi
            moitti Suomea jo neljännen kerran. Valiokunta toistaa näkemyksensä siitä,
            että suosituksia ja niiden toimeenpanoa on seurattava jatkuvasti,
            aktiivisesti ja kattavasti. Keskeisenä haasteena voidaan
            pitää raportoinnin perusteella annettujen suositusten
            käsittelyä koko hallitusta sitouttavasti (PeVL
            23/2004 vp, s. 3/I).
         
         
         Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kehittäminen
         
         Suomi pitää selonteon mukaan tärkeänä Euroopan
            ihmisoikeussopimuksen valvontajärjestelmän turvaamista
            ja erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen menettelyä koskevan
            14. pöytäkirjan pikaista voimaantuloa. Valiokunta panee
            tyytyväisenä merkille, että 14. pöytäkirja voi
            Venäjän ratifioitua sen tulla voimaan mahdollisesti
            jo kesäkuun alussa 2010. 
         
         
         Euroopan ihmisoikeussopimuksen 14. pöytäkirja
            antaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle nykyistä paremman
            mahdollisuuden keskittyä ihmisoikeuksien kannalta keskeisimpien
            tapausten käsittelyyn. Tarkoituksena on erityisesti lyhentää ilmeisen
            perusteettomien ja toistuvien valitusten käsittelyaikoja.
            Pöytäkirjan mukaisten menettelyjen käyttöönotto
            tulee helpottamaan tuomioistuimen työtaakkaa, mutta jo
            nyt on nähtävissä, että uudistus
            ei tule pitkällä tähtäimellä turvaamaan
            tuomioistuimen toimintakykyä. Pöytäkirjan
            osaltaan mahdollistama Euroopan unionin liittyminen Euroopan ihmisoikeussopimukseen
            tulee lisäksi ilmeisesti vielä kasvattamaan valitusten
            määrää mutta myös lisäämään
            Euroopan neuvoston resursseja.
         
         
         Perustuslakivaliokunta katsoo, että Suomen on jatkossa
            syytä suhtautua avoimesti mahdollisuuksiin edelleen parantaa
            tuomioistuimen toimintakykyä ottaen kuitenkin huomioon
            yksilövalitusoikeuden perustavaa laatua olevan merkityksen.
            Tuomioistuimen auktoritatiivisuus ja tehokkuus riippuu paljolti
            myös siitä, miten se kykenee antamaan ratkaisuja
            kohtuullisessa ajassa. Valiokunnan mielestä vuonna 2006
            annetussa viisaiden henkilöiden raportissa Euroopan neuvoston
            ministerikomitealleReport of the Group of Wise Persons to the
            Committee of Ministers, Strasbourg, November 2006. tehdyt
            ehdotukset tarjoavat hyvän pohjan tuleville uudistuksille.
         
         
         EU:n perusoikeudet
         
         Euroopan unioni tulee — kuten selonteossa todetaan — olemaan
            jatkossakin Suomen ihmisoikeuspolitiikan keskeinen vaikutuskanava. Suomi
            on aktiivisesti vaikuttanut myös EU:n sisäisen
            perusoikeusulottuvuuden kehittymiseen. Valiokunta pitää myönteisenä,
            että valtioneuvosto sitoutuu perusoikeusnäkökulman
            toteutumiseen kaikessa EU-politiikassaan ja pyrkii vahvistamaan
            EU:n neuvoston toimintaa unionin sisäistä perusoikeustilannetta
            koskevissa kysymyksissä. Valiokunta uudistaa näkemyksensä siitä,
            että Suomen on syytä olla aloitteellinen kehitettäessä lainsäädännön
            ennakollista perusoikeusvalvontaa myös komission
            ja Euroopan parlamentin piirissä (PeVL 8/2009
               vp, s. 2/I).
         
         
         Euroopan ihmisoikeussopimuksen 14. pöytäkirjan
            voimaantulo ja Lissabonin sopimuksen voimaantulo poistavat oikeudelliset
            esteet Euroopan unionin liittymiseltä Euroopan ihmisoikeussopimukseen.
            Valiokunta korostaa, että Suomen on eri yhteyksissä unionissa
            toimiessaan aktiivisesti edistettävä liittymishankkeen ripeää toteutumista
            (PeVL 8/2009 vp, s. 1—2, PeVL
               13/2008 vp, s. 6). Valtioneuvoston tapaan (ks. E
               181/2009 vp) valiokunta katsoo, että liittymisen
            yhteydessä on varmistuttava siitä, että ratkaisu
            on yksilön kannalta mahdollisimman selkeä eikä EU:n
            erityisestä rakenteesta, toimivallanjaosta tai muusta vastaavasta
            aiheudu yksilön oikeuksien toteutumiselle tarpeetonta viivettä.
            Lähtökohtana on pidettävä EU:n
            liittymistä Euroopan ihmisoikeussopimukseen ja sen pöytäkirjoihin
            mahdollisimman kattavasti.
         
         
         Selonteossa ei ole juurikaan käsitelty EU:n perusoikeuksien
            merkitystä Suomessa. EU:n perusoikeuskirjan muodollinen
            voimaantulo Lissabonin sopimuksen myötä korostaa
            valiokunnan mielestä tarvetta arvioida vastaisuudessa myös näitä vaikutuksia.
         
         
         Kansallinen ihmisoikeusinstituutio
         
         Valtioneuvosto puoltaa selonteossa kansallisen ihmisoikeusinstituution
            perustamista eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen. Perustuslakivaliokunta
            pitää aiempiin kannanottoihinsa (PeVM
               8/2007 vp, s. 2, PeVM 4/2009
               vp, s. 2/I) viitaten tärkeänä hankkeen
            viemistä ripeästi eteenpäin oikeusministeriön
            asettaman työryhmän saatua valmiiksi selvityksensä instituution
            perustamisesta. Valiokunnan mielestä tässä yhteydessä olisi
            tarpeen pohtia myös sitä, miten ihmisoikeusinstituutio
            voisi riippumattomuuttaan vaarantamatta osallistua ihmisoikeusselonteon
            valmisteluun.