Perustelut
Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus
Hallituksen esityksessä hyväksyttäväksi
ehdotetulla valtiosopimuksella perustetaan Euroopan vakausmekanismi
EVM. Oikeudelliselta muodoltaan EVM-sopimus on kansainvälinen
sopimus, jolla on kiinteä liittymä Euroopan unioniin.
Sopimuksen tavoitteena on turvata koko euroalueen vakautta perustamalla
kansainvälinen rahoituslaitos, jonka jäseniä ovat
kaikki euroalueeseen kuuluvat maat. EVM on euroalueen
pysyvä velkakriisinhallintamekanismi, joka liittyy kiinteästi
EU:n talouspolitiikan koordinaatiokehikkoon.
Eduskunta hyväksyy perustuslain 94 §:n 1 momentin
mukaan sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset
velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön
alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat
muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat
perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen.
Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
lähdetty myös siitä, että eduskunta
antaa nimenomaisella päätöksellä suostumuksen
sellaisten sopimusmääräyksiä koskevien
varaumien, selitysten ja julistusten antamiseen, jotka vaikuttavat
Suomen kansainvälisten velvoitteiden sisältöön
tai laajuuteen itse sopimukseen verrattuna (ks. esim. PeVL 15/2011
vp, s. 6/I).
Perustuslakivaliokunta on käsitellyt EVM-sopimusta
useaan otteeseen sen valmistelun aikana. Valiokunta on katsonut,
että sopimukseen sisältyy määräyksiä,
jotka kuuluvat lainsäädännön
alaan ja eduskunnalle perustuslain 3 §:n 1 momentin
ja 7 luvun perusteella kuuluvaan budjettivaltaan. Esityksen perusteluissa
on tehty näistä määräyksistä asianmukaisesti
ja yksityiskohtaisesti selkoa. Eduskunnan suostumus on tarpeen sopimuksen
hyväksymiselle.
Esityksen perusteluissa (s. 37/II) todetaan, että vaadittaessa
maksettavan pääomavelvoitteen täyttäminen
edellyttää perustuslain 82 §:n 2 momentin
nojalla eduskunnan suostumusta. Käsitys perustuu perustuslakivaliokunnan
lausuntoon, joka annettiin sopimusluonnoksen englanninkielisen version
pohjalta (PeVL 1/2012 vp). Vaadittaessa maksettavan
pääoman osalta ei kuitenkaan ole kysymys valtiontakauksesta
tai valtiontakuusta vaan muutoin eduskunnan budjettivaltaan kuuluvasta
velvoitteesta.
Sopimuksen 35 artiklassa määrätään
hallintoneuvoston jäsenten oikeudellisesta koskemattomuudesta
virkatehtävien osalta. Perustuslakivaliokunta on aiemmin
todennut, ettei Suomea edustavan ministerin toiminta hallintoneuvostossa
voi jäädä perustuslain 114—116 §:ssä säädetyn
ministerivastuun ulkopuolelle, ja esittänyt, että epäselvyyden
välttämiseksi voi olla syytä antaa selitys
tai tehdä varauma (PeVL 25/2011 vp, s. 3/II).
Esityksessä pyydetään suostumusta selityksen
antamiseen, ettei sopimuksen 35 artiklan määräys
hallintoneuvoston puheenjohtajan, jäsenen ja varajäsenen
oikeudellisesta koskemattomuudesta rajoita Suomea hallintoneuvostossa
edustavan ministerin perustuslain mukaista ministerivastuuta. Selityksessä on kysymys
perustuslaissa säädetystä ministerivastuusta,
minkä vuoksi eduskunnan suostumus selityksen antamiseen
on tarpeen.
Sopimuksen suhde perustuslakiin
Taloudelliset vastuut.
Valiokunta on arvioinut vakausmekanismia ja Euroopan rahoitusvakausvälinettä (ERVV)
koskevissa lausunnoissaan Suomen taloudellisia vastuita valtiosäännön kannalta.
Valiokunnan mukaan Euroopan rahoitusvakauden turvaamiseen liittyviä Suomen
taloudellisia vastuita tulee valtiosääntöoikeudellisessa
arvioinnissa tarkastella kokonaisuutena niistä aiheutuvan
eduskunnan budjettivallan rajoituksen selvittämiseksi.
Tähän liittyy myös kysymys siitä,
voidaanko vastuilla vaarantaa Suomen valtion mahdollisuudet vastata
niistä velvoitteistaan, jotka sillä Suomen perustuslain
mukaan on (PeVL 5/2011 vp, s. 4/II, PeVL
3/2012 vp, s. 2/II, PeVP 18/2012
vp, 4 §).
Valiokunnan mukaan Suomen taloudellisia vastuita koskevassa
kokonaisarvioinnissa on otettava huomioon Suomen takausvastuut ERVV:lle ja
ERVV:n perustamista edeltäneet Suomen antamat rahoitustuet
sekä Suomen osuus EVM:n kapasiteetista samoin kuin kysymys
siitä, miten ERVV:n ja EVM:n kapasiteetit yhteen sovitetaan.
Arviointiin vaikuttavat myös vastuihin liittyvät
riskit ja niiden mahdolliset muutokset sekä Suomen IMF-maksuosuudet
ja Euroopan keskuspankin tekemiin vakauttamistoimiin liittyvät
riskit (PeVP 18/2012 vp, 4 §). Valiokunta
on pitänyt vastuiden ja niiden riskien kokonaisarvioinnin
kannalta välttämättömänä,
että EVM-sopimuksen hyväksymistä koskevassa
hallituksen esityksessä tehdään eduskunnalle
selkoa vastuiden sisällöstä (PeVL 14/2011
vp).
Hallituksen esityksessä selvitetään
valiokunnan edellyttämällä tavalla euroalueen
velkakriisinhallinnan Suomen talousvastuita ja niihin liittyviä riskejä.
Suomen osuus EVM:n peruspääomasta on 12,58 miljardia
euroa. Suomen EVM-vastuut rajoittuvat tähän määrään.
Pääomasta 1,44 miljardia euroa on maksettua osakepääomaa
ja 11,14 miljardia euroa vaadittaessa maksettavaa osakepääomaa.
Valiokunta on pitänyt Suomen osuutta peruspääomasta
määrältään huomattavan
suurena suhteessa esimerkiksi valtion vuotuiseen talousarvioon.
Käsittelyjärjestyksen kannalta absoluuttisen summan
lisäksi riskin toteutumisen todennäköisyys
on keskeistä (PeVL 25/2011 vp,
3/II). Taloudellisia vastuita on arvioitava myös
suhteessa kulloinseenkin julkisyhteisöjen velan määrään
ja siihen, voiko julkinen valta vastata perustuslain mukaisista velvoitteistaan,
jos riskit toteutuvat pahimman vaihtoehdon mukaisina.
Kokonaisvastuiden määrän lisäksi
eduskunnan budjettivallan rajoittamista koskevaan arviointiin
vaikuttaa myös se, millä tavalla eduskunta voi
vaikuttaa Suomen vastuiden lisääntymiseen (PeVP 18/2012 vp,
4 §). Eduskunnan budjettivallan ja yleisemminkin finanssivallan kokonaisuus
edellyttää, että eduskunnan perustuslain
96 ja 97 §:n mukaiset tiedonsaanti- ja vaikutusmahdollisuudet
turvataan asianmukaisesti (PeVL 49/2010 vp,
s. 4/II). EVM:n pääomakorotuksista ja
vaadittaessa maksettavaa pääomaa koskevista maksuvaatimuksista
päätetään EVM:n hallintoneuvostossa
yksimielisyydellä. Hallintoneuvoston päätöksenteossa
tulee Suomen edustajan ottaa huomioon perustuslain 96 ja 97 §:n
asettamat vaatimukset. Viime kädessä eduskunta
päättää Suomen maksuosuuksista
pääomaan talousarviomenettelyssä (PeVL 25/2011 vp,
s. 3/I). Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että EVM:n hallintoneuvoston päätösten
kansainvälisoikeudellinen velvoittavuus heikentää tällöin
kuitenkin eduskunnan tosiasiallista päätösvaltaa.
Hallituksen esityksessä taloudellisista vastuista ja
riskeistä esitetyn kokonaisarvion perusteella valiokunta
katsoo, ettei EVM-sopimuksesta johtuva eduskunnan budjettivallan
rajoitus ole niin merkittävä, että se
johtaisi vaikeutettuun säätämisjärjestykseen.
Eduskunnan finanssivallan rajoitusta arvioitaessa on otettava huomioon
Suomen vastuita lisäävän päätöksenteon yksimielisyysvaatimus
EVM:n hallintoneuvostossa ja eduskunnan vaikutusmahdollisuudet Suomen
kannanmuodostuksessa. Taloudelliset vastuut eivät nykytilanteessa
myöskään saadun selvityksen mukaan vaaranna
valtion mahdollisuuksia vastata perustuslain mukaisista velvollisuuksistaan.
Hätätilamenettely.
Sopimuksen 4 ja 5 artiklassa määrätään
vakaustuen antamisesta hätätilamenettelyssä määräenemmistöpäätöksin.
Hätätilamenettelyä käytetään
sen jälkeen, kun Euroopan komissio ja Euroopan keskuspankki
ovat todenneet, että kiireellisen 13—18 artiklassa
tarkoitetun rahoitusavun myöntämistä ja
toteutumista koskevan päätöksen tekemättä jättäminen vaarantaisi
euroalueen talouden ja rahoituksen kestävyyden.
Valiokunta on sopimusluonnosta arvioidessaan todennut, että kyseessä on
hallintoneuvoston poikkeuksellinen päätöksentekomenettely, jonka
edellytykset on määritelty sopimuksessa varsin
täsmällisesti. Hätätilamenettelyä käytettäessä vararahastosta
tai maksetusta pääomasta on siirrettävä hätätilarahastoon
varoja, joilla katetaan tuen antamisesta aiheutuvia riskejä.
Tämä merkitsee sitä, että tehtäessä päätös
määräenemmistöllä varaudutaan
samalla päätöksestä mahdollisesti
syntyviin tappioihin. Sopimuksen määräykset
poistavat yksiselitteisesti mahdollisuuden korottaa jäsenvaltion
rahoitusvastuun enimmäismäärää määräenemmistöpäätöksellä rajatessaan
hätätilamenettelyssä tehtävät
päätökset vain 13—18 artikloissa
tarkoitettuun rahoitusapuun (PeVL 25/2011 vp,
s. 2/II).
Hätätilamenettelystä aiheutuvia riskejä vastaan
suojautuminen erillisellä hätätilarahastolla rajaa
edelleen osaltaan Suomen vastuita sellaisessa tilanteessa, että Suomi
olisi äänestänyt rahoitusapua vastaan.
Ottaen huomioon sen, että vakausmekanismin toiminnassa
voi olla kyse poikkeuksellisen merkittävistä rahoitusvastuista,
on myös hätätilarahastoa koskevalla sääntelyllä merkitystä eduskunnan
budjettivallan turvaamisessa. Valiokunta on katsonut, etteivät
sopimuksen määräykset päätöksentekomenettelyä koskevilta
osin ole ongelmallisia Suomen täysivaltaisuuden ja eduskunnan
budjettivallan kannalta (PeVL 25/2011 vp,
s. 2—3).
Toimivallan siirto.
Sopimuksen määräysten mukaan EVM:n
hallintoneuvosto päättää yksimielisesti
uusien jäsenten liittymisestä, liittymiseen liittyvästä päätöksenteosta,
EVM:n pääoman jakoperusteena käytetyn
EKP:n jakoavaimen muuttamisesta ja näiden johdosta
sopimukseen tehtävistä mukautuksista.
Perustuslain 94 §:n 2 momentin ja 95 §:n 2 momentin
mukaan Suomen täysvaltaisuuden kannalta merkittävän
toimivallan siirrosta Euroopan unionille, kansainväliselle
järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle
päätetään kahden kolmasosan
enemmistöllä. Pykäliin kirjattiin tänä vuonna
voimaan tulleella muutoksella perustuslakivaliokunnan tulkintakäytäntö perustuslain
1 §:n tarkoittamasta täysivaltaisuudesta. Valiokunta
on toimivallan siirron merkittävyyttä täysivaltaisuuden
kannalta arvioidessaan kiinnittänyt huomiota toimivallan
siirron asialliseen rajattuisuuteen ja soveltamisalaan (PeVL 38/2001
vp, PeVL 51/2001 vp), sopimusmääräysten
luonteeseen, tarkoitukseen ja aineelliseen merkitykseen yleisemminkin
(PeVL 61/2002 vp, PeVL 7/2003
vp, PeVL 6/2004 vp ja PeVL 19/2010
vp). Kansainväliset velvoitteet, jotka ovat tavanomaisia
nykyaikaisessa valtioiden kansainvälisessä yhteistoiminnassa
ja jotka vain vähän vaikuttavat valtion täysivaltaisuuteen,
eivät ole sellaisinaan merkittäviä perustuslain
1 §:n 1 momentin kannalta. Näiden perusteiden
mukaisesti valiokunta katsoo, ettei sopimusmääräyksissä ole
kysymys Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävästä sopimuksen muuttamista
koskevasta toimivallan siirrosta EVM:n hallintoneuvostolle.
Käsittelyjärjestys
Edellä esitetyn mukaisesti sopimuksen määräykset
eivät koske perustuslakia taikka Suomen täysivaltaisuuden
kannalta merkittävää toimivallan siirtoa
Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle
tai kansainväliselle toimielimelle perustuslain 94 §:n
2 momentissa tai 95 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla,
joten sopimuksen hyväksymisestä voidaan päättää äänten
enemmistöllä ja ehdotus sopimuksen voimaansaattamislaiksi
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Valtioneuvoston selvitys E 47/2012 vp — Euroopan
vakausmekanismin hallinto ja päätöksentekojärjestelmä
Ehdotetuilla EVM:n ohjesäännöllä,
hallintoneuvoston työjärjestyksellä ja
johtokunnan työjärjestyksellä täydennetään
EVM-sopimuksen määräyksiä. Ohjesäännöllä ja
työjärjestyksillä annetaan yksityiskohtaisemmat
säännökset EVM:n hallinnosta ja päätöksentekojärjestelmästä.
Valiokunta on edellä korostanut eduskunnan perustuslain
96 ja 97 §:n mukaisia tiedonsaanti- ja vaikutusmahdollisuuksia
eduskunnan budjetti- ja finanssivallan turvaamiseksi. Valiokunta yhtyy
valtioneuvoston kantaan, että EVM:n hallinto- ja päätöksentekojärjestelmää täsmentävien
säännösten on mahdollistettava eduskunnan
oikea-aikainen ja riittävä informointi sekä eduskunnan
osallistuminen Suomen kannan muodostamiseen.