Perustelut
Yleistä
Lakiehdotuksen tarkoituksena on varmistaa potilasturvallisuus
niissä tilanteissa, joissa kunnallista terveydenhuoltoa
koskeva työtaistelu uhkaa välittömästi
vaarantaa potilaiden hengen tai aiheuttaa pysyvän vakavan
vammautumisen hoitohenkilökunnan riittämättömyyden
vuoksi. Laissa on ehdotettu määriteltäviksi
välttämättä turvattavat hoidot.
Terveydenhuollon ammattihenkilö voidaan määrätä potilasturvatyöhön
ilman tämän suostumustakin. Turvatyöhön
tulee ensisijaisesti määrätä työtaistelun
vuoksi irtisanoutuneita, mutta määräys
voidaan antaa myös työtaistelun piiriin kuulumattomalle
terveydenhuollon ammattihenkilölle.
Ehdotetun sääntelyn taustalla on perusoikeuksien
turvaamiseen tähtääviä erittäin
painavia perusteita. Sääntelyssä on viime
kädessä kysymys kiireellistä sairaanhoitoa
tarvitsevien potilaiden oikeudesta elämään
ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen. Perustuslain 19 §:n
1 momentissa turvataan oikeus välttämättömään
huolenpitoon jokaiselle, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen
elämän edellyttämää turvaa.
Välttämättömällä huolenpidolla
säännöksessä tarkoitetaan sen
esitöiden mukaan muun ohella palveluja, joilla turvataan
ihmisarvoisen elämän edellytykset. Siihen sisältyy
oikeus kiireelliseen sairaanhoitoon (HE 309/1993
vp, s. 69/II, PeVL 20/2004
vp, s. 2/II). Oikeus välttämättömään huolenpitoon
liittyy läheisesti oikeutta elämään ja
henkilökohtaista turvallisuutta suojaaviin perustuslain
7 §:n säännöksiin.
Julkiseen valtaan kohdistuu perustuslain 19 §:n
3 momentissa säädetty velvollisuus turvata jokaiselle
riittävät terveyspalvelut. Julkisen vallan on
tämän säännöksen perusteella
turvattava terveyspalvelujen saatavuus (HE 309/1993 vp,
s. 71/I). Terveyspalvelujen järjestämistapaan
ja saatavuuteen vaikuttavat välillisesti myös
muut perusoikeudet, kuten oikeus elämään
ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen (HE 309/1993
vp, s. 71/I).
Julkisen vallan yleisestä velvollisuudesta turvata
perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen on säännös
perustuslain 22 §:ssä. Perus- ja ihmisoikeuksien
tosiasiallinen toteutuminen saattaa edellyttää julkiselta
vallalta aktiivisia toimenpiteitä esimerkiksi yksilön
perusoikeuksien suojaamiseksi ulkopuolisilta loukkauksilta tai tosiasiallisten
edellytysten luomiseksi perusoikeuksien käyttämiselle
(HE 309/1993 vp, s. 75/I).
Lakiehdotus toisaalta mahdollistaa puuttumisen perustuslain
13 §:n 2 momentissa turvattuun ammatilliseen yhdistymisvapauteen
sisältyvään työtaisteluoikeuteen
samoin kuin perustuslain 7 §:ssä suojattuun
henkilökohtaiseen vapauteen. Sääntely
on merkityksellistä myös sopimusvapauden sekä perustuslain
18 §:n 1 momentin säännösten
kannalta elinkeinovapaudesta ja oikeudesta työhön.
Ehdotettuja perusoikeusrajoituksia on arvioitava ennen muuta
perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta. Rajoitusten
hyväksyttävyyden lisäksi on kiinnitettävä huomiota niiden
tarkkarajaisuuteen ja oikeasuhtaisuuteen sekä potilasturvatyöhön
määrättävien henkilöiden
oikeusturvaan.
Lakiehdotus on merkityksellinen myös useiden Suomea
sitovien kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden
kannalta.
Työtaisteluoikeus
Ehdotetulla lailla pyritään varautumaan hoitoalalla
toimeenpannusta joukkoirtisanoutumisesta johtuvaan henkilökuntavajeeseen
terveydenhuollon toimintayksiköissä. Joukkoirtisanoutumisen
tavoitteena ei ole siihen osallistuvien työsuhteiden lopullinen
päättäminen, vaan työnantajajärjestön
painostaminen työehtosopimusneuvotteluissa. Tällaisessa
tarkoituksessa toimeenpantua, ammattijärjestön
organisoimaa ja keskitetysti johtamaa joukkoirtisanoutumista on
valiokunnan mielestä pidettävä työtaistelutoimenpiteenä (ks.
myös työtuomioistuimen tuomio TT:2007-105). Työtaistelun
vuoksi irtisanoutuneisiin sovellettavia lakiehdotuksen säännöksiä on
näin ollen arvioitava työtaisteluoikeutta suojaavan
perustuslakisääntelyn kannalta.
Perustuslain 13 §:n 2 momentissa on turvattu ammatillinen
yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden
etujen valvomiseksi. Työtaisteluoikeutta ei ole säännöksessä nimenomaisesti mainittu,
mutta perustuslakivaliokunta on käytännössään
katsonut tämän oikeuden liittyvän ammatilliseen
yhdistymisvapauteen. Oikeuden yksityiskohtainen sisältö määräytyy
kuitenkin olennaisesti tavallisen lain säännöksin.
Työtaisteluoikeuden rajoituksia on arvioitava näitten lähtökohtien
ja perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta (PeVL
12/2003 vp, s. 2—3).
Työtaisteluoikeudesta on määräyksiä myös Suomea
sitovissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa.
Euroopan sosiaalisen peruskirjan sopimuspuolet ovat — varmistaakseen,
että kollektiivista neuvotteluoikeutta voidaan käyttää tehokkaalla
tavalla — sitoutuneet tunnustamaan työntekijöiden
ja työnantajien oikeuden ryhtyä eturistiriitatilanteessa
yhteistoimiin, kuten lakkoon, edellyttäen kuitenkin, ettei
voimassa olevista työ- ja virkaehtosopimusten velvoitteista muuta
seuraa (6 artiklan 4 kappale). Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia
koskevan kansainvälisen yleissopimuksen osapuolet ovat
niin ikään sitoutuneet takaamaan lakko-oikeuden
edellyttäen, että sitä käytetään
asianomaisen valtion lainsäädännön
mukaisesti (8 artiklan 1 kappaleen 1 kohta). Kansainvälisen
työjärjestön (ILO) yleissopimuksiin n:o
87 ja 98 on niiden valvontakäytännössä katsottu
sisältyvän oikeus työtaisteluun. Työtaisteluoikeutta
käsitellään myös Euroopan unionin
perusoikeuskirjassa. Sen 28 artiklan mukaan työntekijöillä ja työnantajilla
tai näiden järjestöillä on yhteisön oikeuden
sekä kansallisten lainsäädäntöjen
ja käytäntöjen mukaisesti oikeus asianmukaisilla tasoilla
neuvotella ja tehdä työ- ja virkaehtosopimuksia
sekä oikeus ryhtyä eturistiriitatilanteissa etujensa
puolustamiseksi yhteistoimiin, lakko mukaan lukien.
Lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin perusteella on mahdollista
määrätä työtaistelun
vuoksi irtisanoutunut terveydenhuollon ammattihenkilö työskentelemään
terveydenhuollon toimintayksikössä ammattitaitoaan
vastaavissa tehtävissä, jos yksikkö ei
työtaistelun vuoksi pysty järjestämään
potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen
estämiseksi välttämättä tarvittavaa
hoitoa.
Sääntelylle on perusoikeusjärjestelmän
kokonaisuuden kannalta hyväksyttävät
ja erittäin painavat perusteet. Potilaiden hengen turvaamiseksi
tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi
välttämättä tarvittava hoito
on voitava turvata kaikissa olosuhteissa, myös työtaistelun aikana.
Sääntelyn oikeasuhtaisuuden sekä täsmällisyys-
ja tarkkarajaisuusvaatimuksen kannalta on tärkeää,
että potilasturvatyöhön voidaan määrätä vain
työtaistelun vuoksi ja kaikkein vakavimpien potilasturvallisuutta
vaarantavien seurausten estämiseksi. Lakiehdotuksen 3 §:n
2 momentin luettelo välttämättömistä hoidoista
on tältä kannalta pääosin asianmukainen.
Momentista on sääntelyn täsmällisyyteen
ja tarkkarajaisuuteen kohdistuvien vaatimusten takia kuitenkin poistettava
luettelon esimerkinomaisuutta korostava määre
"erityisesti", jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Luettelon 8 kohdassa tarkoitetussa muussa hoidossa on siinäkin
3 §:n 1 momentin takia kysymys potilaan hengen turvaamiseksi
tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi välttämättä tarvittavasta
hoidosta. Tästä on valiokunnan mielestä kuitenkin
syytä lisätä maininta luettelon 8 kohtaan.
Luettelon tällaiset tarkistukset ovat tarpeen myös
sen ilmentämiseksi, ettei määräyksiä ole
sallittua antaa työtaistelun murtamisen tarkoituksessa.
Luetteloa on tulkittava suppeasti.
Työvelvollisuus
Määräys potilasturvatyöhön
voidaan lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin nojalla antaa muullekin
kuin työtaistelun vuoksi irtisanoutuneelle terveydenhuollon
ammattihenkilölle. Määräys voidaan
pykälän 3 momentin perusteella antaa siitä riippumatta,
onko terveydenhuollon ammattihenkilö työ- tai
virkasuhteessa muuhun työnantajaan.
Sääntely on näiltä osin
merkityksellistä perustuslain 7 §:n 1 momentissa
turvatun henkilökohtaisen vapauden kannalta (ks. esim. PeVL 31/1998
vp, s. 3/II, PeVL 24/2001 vp,
s. 3/I, PeVL 9/2007 vp, s.
7—8) samoin kuin sopimusvapauden sekä työn,
ammatin ja elinkeinon harjoittamista koskevien 18 §:n 1
momentin säännösten näkökulmasta.
Sääntely liittyy myös Euroopan
ihmisoikeussopimuksen 4 artiklan sekä kansalaisoikeuksia
ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
8 artiklan määräyksiin pakkotyön
ja muun pakollisen työn kielloista. Nämä kiellot
eivät toisaalta ulotu työ- ja palvelusvelvollisuuksiin
tilanteissa, joissa vaara tai onnettomuus uhkaa yhteiskunnan olemassaoloa
tai hyvinvointia. Merkityksellinen on myös kansainvälisen
työjärjestön yleissopimus n:o 105 pakkotyön
poistamisesta.
Ehdotetulle työvelvollisuussääntelylle
on sinänsä perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttävät ja erittäin
painavat perusteet. Sääntelyllä pyritään
potilaiden hengen turvaamiseen ja pysyvän vakavan vammautumisen
estämiseen. Työtaistelutoimenpiteistä johtuvat
riskit eivät ehkä muodosta tyypillistä kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa
tarkoitettua vaaraa tai onnettomuutta. Koko terveydenhuoltojärjestelmän
elintärkeiden toimintojen lakkaaminen tai olennainen vaikeutuminen
joukkoirtisanoutumisen kaltaisesta toimenpiteestä johtuvan äkillisen henkilöstövajeen
vuoksi voidaan seuraamuksiltaan valiokunnan mielestä kuitenkin
rinnastaa yhteiskunnan olemassaoloa ja hyvinvointia uhkaavaan vaaratilanteeseen.
Perustuslakivaliokunta on työ- ja avustamisvelvollisuutta
koskevia lakiehdotuksia aiemmin arvioidessaan kiinnittänyt
sääntelyn tarkkarajaisuudesta ja täsmällisyydestä sekä oikeasuhtaisuudesta
johtuvien vaatimusten takia huomiota velvollisuuden ajalliseen kestoon
samoin kuin velvoitettavan henkilöryhmän laajuuteen
ja määräytymisperusteisiin. Valiokunta
on pitänyt säätämisjärjestykseen
vaikuttavalla tavalla ongelmallisena ehdotusta, josta ei selvästi
ilmennyt, ketkä kuuluivat tai voivat kuulua väestönsuojelukoulutukseen
velvoitettavien joukkoon ja miten heidät valitaan (PeVL
31/1998 vp, s. 4/I). Perustuslaista
johtuvat vaatimukset ovat jääneet täyttymättä myös
ehdotuksista, joissa ei ole ollut riittävän täsmällisiä säännöksiä työvelvollisuuden
ajallisesta kestosta (PeVL 8/2006 vp, s. 5/II, PeVL
9/2007 vp, s. 8/II).
Käsiteltävänä oleva lakiehdotus
koskee terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja
siten sanonnallisesti verraten laajaa henkilöjoukkoa. Määräys
potilasturvatyöhön voidaan lakiehdotuksen 3 §:n
säännösten takia kuitenkin kohdistaa
vain sellaiseen henkilöön, jolla on ammattitaito
toimia pykälän 2 momentin luettelossa tarkoitetuissa
hoitotehtävissä. Työvelvollisuussääntelyn
piiriin kuuluva henkilöjoukko on siten valiokunnan mielestä rajattu
ehdotuksessa riittävän täsmällisesti
etenkin, jos 3 §:n 2 momenttia tarkistetaan valiokunnan
edellä esittämällä tavalla.
Lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentista ilmenee, että potilasturvatyöhön
määrätään ensisijaisesti työtaistelun
vuoksi irtisanoutuneita henkilöitä. Valiokunta
pitää tätä lähtökohtaa
perusteltuna. Määräys kuitenkin voidaan
lakiehdotuksen 3 §:n 3 momentin perusteella antaa myös
henkilölle, joka on työ- tai virkasuhteessa muuhun
työnantajaan. Näitä henkilöitä potilasturvatyöhön määrättäessä tulee
valiokunnan mielestä ensisijaisena lähtökohtana
olla asianomaisen henkilön suostumus. Lakiehdotusta on
syytä tarkistaa tällä tavoin. Työtaistelun
ulkopuolisia henkilöitä tulee suostumuksesta riippumatta
määrätä potilasturvatyöhön
vain viimesijaisena keinona ja ainoastaan erityisen painavasta syystä.
Tästä esityksen perusteluista ilmenevää tarkoitusta
vastaavasta seikasta on valiokunnan mielestä tärkeää lisätä lakiin
nimenomainen maininta.
Sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta merkityksellinen
on 3 §:n 3 momentti, jonka takia määräystä ei
voida antaa, jos se vaikeuttaisi huomattavasti määrättäväksi
aiotun henkilön perheen tai omaisten hyvinvointia, hänen
työnantajansa toimintaa tai jos määräyksestä aiheutuisi muusta
syystä erityisen suurta haittaa määrättäväksi
aiotulle henkilölle.
Momentin perusteella on otettava asianmukaisesti huomioon myös
määrättävän henkilön työnantajan
tilanne, eikä sääntely siksi valiokunnan
mielestä muodostu työnantajan oikeuksien kannalta
kohtuuttomaksi. Käytännössä säännös estää määräyksen
antamisen esimerkiksi sellaiselle terveydenhuollon ammattihenkilölle,
joka toimii yksityisen terveydenhuollon piirissä lakiehdotuksen
3 §:ssä tarkoitetuissa välttämättömissä hoitotehtävissä.
Selvää on, ettei ehdotetun sääntelyn
nojalla saa aiheuttaa yksityiselle terveydenhuoltoyksikölle
tilannetta, jossa se ei kykenisi järjestämään
omien potilaidensa hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan
vammautumisen ehkäisemiseksi välttämättä tarvittavaa
hoitoa.
Määräys voidaan 3 §:n 1
momentin mukaan antaa kerrallaan enintään viikoksi
ja se voidaan uudistaa. Laissa on sinänsä asianmukaista
ja perusteltua rajoittaa viranomaisen toimivaltaa siten, että työvelvolliseksi
voidaan määrätä vain lyhyeksi
määräajaksi. Rajoituksella on tarkoitus osoittaa,
että kysymyksessä on poikkeuksellinen järjestely,
jota ei tule soveltaa pitkäaikaisesti. Ongelmallista valiokunnan
aiemman käytännön valossa kuitenkin on,
ettei laissa ehdoteta lainkaan rajoitettavaksi määräyksen
uudistamiskertoja eikä siten työvelvollisuuden
mahdollista kokonaiskestoa. Lakiin on välttämätöntä lisätä säännös
työvelvollisuuden ajallisesta kestosta, jotta lakiehdotus
voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Lakiin tulee ottaa esimerkiksi maininta siitä, kuinka monta
kertaa työtaisteluun ulkopuoliselle annettavissa oleva
määräys voidaan tietyn pidemmän
ajanjakson aikana uudistaa. Työvelvollisuuden kokonaiskesto
ei tällöinkään voi muodostua
kovin pitkäksi.
Muita seikkoja
Potilasturvatyöhön määrätyn
oikeusasema jää lakiehdotuksen 5 ja 6 §:n
säännöksistä huolimatta epäselväksi.
Lakiehdotusta on siksi tarpeen täydentää esimerkiksi
maininnalla, jonka mukaan työsopimuslakia ja vastaavia
työoikeuden yleislakeja sovelletaan turvatyöhön
määrättyyn, jollei ehdotetun lain erityissäännöksistä muuta johdu.
Lisäksi lakiin on tarpeen ottaa säännös potilasturvatyöhön
määrätylle mahdollisesti aiheutuvien
kustannusten korvaamisesta.
Lain 2 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
työnantajan mahdollisuudesta muuttaa työtaistelun piiriin
kuulumattoman terveydenhuollon ammattihenkilön työtehtäviä.
Selvää on, että säännöstä voidaan
soveltaa vain kunnan tai kuntayhtymän — ei
muun työnantajan — palveluksessa oleviin terveydenhuollon
ammattihenkilöihin. Henkilö ei esityksen perustelujen
mukaan saa kuitenkaan suorittaa sellaisia tehtäviä,
joihin hänen koulutuksensa ja ammattitaitonsa eivät
anna riittäviä edellytyksiä. Tästä on
potilasturvallisuuteen ja tehtävään määrätyn
henkilön oikeusasemaan liittyvien näkökohtien
vuoksi tärkeää lisätä pykälään
nimenomainen maininta.
Lakiehdotuksen 4 ja 8 §:n säännökset
menettelystä potilasturvatyöhön määrättäessä ja
muutoksenhakuoikeudesta ovat oikeusturvan kannalta asianmukaiset.
Ehdotuksen 4 §:n 1 momenttia on kuitenkin aiheellista täydentää maininnalla toimintayksikön
velvollisuudesta varata asianomaiselle työntekijäjärjestölle
mahdollisuus tulla kuulluksi tai muutoin osallistua esityksen tekemiseen.
Perustuslakivaliokunta ei pidä asianmukaisena lakiehdotuksen
7 §:n 1 momentin säännöstä lääninhallituksen
velvollisuudesta tehostaa ("on tehostettava") päätöstä potilastyöhön
määräämisestä uhkasakolla.
Säännös tulee muotoilla tavanomaiseen
tapaan siten, että uhkasakkotehosteen asettaminen jää viranomaisen
harkittavaksi ("voi tehostaa"). Sosiaali- ja terveysvaliokunnan
on kuitenkin aiheellista arvioida, onko sanktiouhan mahdollisuudesta
säätäminen tässä yhteydessä ylipäätään
tarkoituksenmukaista.
Laki on 9 §:n perusteella voimassa määräajan,
mutta enintään sen ajan kuin pykälässä mainitun
ammattijärjestön työtaistelu kestää. Ehdotuksen
mukaan laki kumotaan tasavallan presidentin asetuksella. Ehdotus
on asetuksenantovaltuutta koskevilta osiltaan vastoin
perustuslain 3 §:n 1 momentin säännöksiä.
Maininta lain kumoamisesta asetuksella on poistettava 9 §:stä,
jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Määräajan voimassaolevaksi tarkoitetun
lain voimassaoloajasta on tällaisessa perusoikeusherkässä sääntely-yhteydessä säädettävä
valiokunnan
mielestä täsmällisesti itse laissa. Lakiehdotuksen
9 §:ää on siten muutettava niin, että siitä ilmenee
lain voimassaolon päättymispäivä. Laki
voisi olla voimassa esimerkiksi kolme kuukautta. — Lakiehdotuksen
aineellisten säännösten perusteella on
valiokunnan mielestä selvää, ettei lakia
voida soveltaa enää työtaistelun päätyttyä,
vaikka laki vielä työtaistelun päättymisen
jälkeen olisikin muodollisesti jonkin aikaa voimassa. Määräajaksi
voimassaolevaksi säädetyn lain kumoaminen toisella
lailla ei siksi olisi tässä tapauksessa välttämätöntä.