Perustelut
Perusoikeudet
Ehdotetulla sääntelyllä pannaan täytäntöön Euroopan
unionin direktiivi tieteellisiin tarkoituksiin käytettävien
eläinten suojelusta. Sääntelyn keskeisenä sisältönä on
direktiivin tavoitteiden mukaisesti edistää ja
toteuttaa tieteellisiin tarkoituksiin käytettävien
eläinten hoitoon ja käyttöön
sovellettavaa korvaamisen, vähentämisen ja parantamisen
periaatetta. Periaatteen mukaan eläinten käyttöä pyritään
korvaamaan muilla menetelmillä aina, kun se on mahdollista.
Jos eläimiä joudutaan käyttämään,
niitä käytetään niin vähäinen
määrä kuin on mahdollista ja eläimille
aiheutuvaa kipua, tuskaa, kärsimystä ja pysyvää haittaa
pyritään tällöin vähentämään
pienimpään mahdolliseen.
Sääntelyä sovelletaan käytettäessä tai
kasvatettaessa eläimiä tieteellisiin tai opetustarkoituksiin
sekä kasvatettaessa eläimiä niiden elinten
tai kudosten luovuttamiseksi näihin tarkoituksiin. Lain
tarkoittamia toiminnanharjoittajia ovat siten sekä koe-eläinten
kasvattajat, toimittajat että käyttäjät.
Lakiehdotuksessa asetetaan toiminnanharjoittajille useita direktiivin
edellyttämiä toiminnanharjoittajaan sekä hankkeisiin,
toimenpiteisiin ja käytettäviin eläimiin
liittyviä vaatimuksia. Lisäksi toiminnanharjoittajalla
on oltava viranomaisen lupa toiminnan harjoittamiseen ja kunkin
hankkeen toteuttamiseen.
Koe-eläintoimintaa harjoitetaan pääosin
yliopistoissa ja valtion tutkimuslaitoksissa ja jonkin verran myös
lääketeollisuuden piirissä ja muissa
yrityksissä. Toiminnanharjoittajiin kohdistuvia velvoitteita
ja lupia koskevalla sääntelyllä puututaan
ensisijaisesti perustuslain 16 §:n 3 momentissa turvattuun
tieteen vapauteen. Tieteen vapauteen kuuluu muun muassa sen harjoittajan
oikeus valita tutkimusmenetelmänsä (HE 309/1993
vp, s. 64/II, PeVL 13/2006
vp, s. 2/I). Tieteellisen tutkimuksen vapaus
on turvattu myös EU:n perusoikeuskirjan 13 artiklassa.
Jossain määrin sääntelyllä on
merkitystä myös perustuslain 18 §:n 1
momentissa tarkoitetun elinkeinovapauden ja perustuslain 15 §:ssä turvatun omaisuuden
suojan kannalta. Elinkeinovapaus on tunnustettu EU:n perusoikeuskirjan
16 artiklassa ja omistusoikeus 17 artiklassa.
Koe-eläinten käyttöä koskeva
kansallinen ja kansainvälinen sääntely
on perinteisesti perustunut siihen, että toiminnassa on
pyrittävä parhaalla mahdollisella tavalla välttämään
eläinten kipua, tuskaa ja kärsimystä.
Tämä on epäilemättä yhteiskunnallisesti
hyväksyttävä ja erittäin painava
peruste alan toimijoiden tieteen vapauden, elinkeinovapauden ja
omaisuuden suojan rajoittamiseen. Perusteella on liityntä myös
perustuslain 20 §:n ympäristövastuusäännökseen,
vaikka eläinten hyvinvoinnin edistämisessä on
kysymys ennemminkin eettisesti kestävästä periaatteesta
kuin suoranaisesti perusoikeuksien turvaamisesta (ks. PeVL
34/2009 vp, s. 3/II). Valiokunta kiinnittää lisäksi
huomiota siihen, että jäsenvaltiot ovat sitoutuneet
eläinten hyvinvoinnin vaatimusten täysimääräiseen
huomioon ottamiseen unionin lainsäädännön
täytäntöönpanossa (Euroopan
unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 13 artikla, ks. myös
em. direktiivin johdanto-osan 2. kappale).
Sääntely ei merkitse koe-eläinten
käyttöön perustuvan tieteellisen tutkimuksen
ja opetuksen käytön kieltoa. Koe-eläinten
käytön edellytykset säilyvät
olennaisilta osiltaan samanlaisina kuin voimassa olevassa lainsäädännössä.
Toiminnan ja hankkeiden luvanvaraisuus sekä toiminnalle
ja hankkeille muutoin asetetut vaatimukset eivät sääntelyn
hyväksyttävä ja painava yhteiskunnallinen
intressi huomioon ottaen muodostu perusoikeusrajoitusten oikeasuhtaisuuden
kannalta ongelmallisiksi. Sääntely on myös
riittävän täsmällistä ja
tarkkarajaista.
Perustuslain 124 §
Koe-eläinten käyttöön liittyvän
hankkeen saa 1. lakiehdotuksen 24 §:n perusteella
toteuttaa vain hankelupalautakunnan luvalla. Esityksen säätämisjärjestysperusteluissa
sääntelyä on käsitelty perustuslain
124 §:n kannalta sen vuoksi, että hankelupalautakuntaa
ei pidetä perustuslain kyseisessä pykälässä tarkoitettuna
viranomaisena.
Lakiehdotuksen 7 luvussa on yksityiskohtaiset säännökset
hankelupalautakunnan asettamisesta ja kokoonpanosta, asioiden valmistelusta ja
käsittelystä lautakunnassa, lautakunnan ratkaisuvallasta
sekä lautakunnan henkilöstöstä. Hankelupalautakunnan
asettaa määräajaksi valtioneuvosto maa-
ja metsätalousministeriön esityksestä.
Lautakunta toimii Etelä-Suomen aluehallintoviraston yhteydessä,
jossa lautakunnassa käsiteltävät asiat
valmistellaan ja josta ne esitellään. Tällä tavoin
organisoitu lupia myöntävä toimielin
on valiokunnan mielestä perustuslain 124 §:ssä tarkoitettu
viranomainen, joten sääntelyä ei ole
tarpeen arvioida perustuslain hallintotehtävän
antamista muulle kuin viranomaiselle koskevan säännöksen
näkökulmasta. Hankelupalautakunnasta on ehdotettu
säädettäväksi perustuslain valtionhallinnon
toimielimiä koskevan 119 §:n 2 momentin vaatimukset
täyttävällä tavalla (vrt. esim. PeVL
12/2004 vp, s. 2—3).