Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksessa esitetään
säädettäväksi Suomessa asuvan
vammaisen henkilön oikeudesta Kansaneläkelaitoksen
järjestämään tulkkauspalveluun.
Esityksen tarkoituksena on toteuttaa perustuslain 17 §:n
3 momentin toimeksiantoa turvata viittomakieltä käyttävien
sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua
tarvitsevien oikeuksia.
Ehdotetulla sääntelyllä on liittymiä perustuslain
19 §:n säännöksiin sosiaalisista
oikeuksista. Vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluilla
on myös yhteys perustuslain 16 §:n 2 momentin säännökseen,
jonka mukaan julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla
tarkemmin säädetään, jokaiselle
yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja
erityisten tarpeidensa mukaisesti myös muuta kuin perusopetusta
sekä kehittää itseään
varattomuuden sitä estämättä.
Tulkkauspalvelujen järjestämisellä julkinen valta
edistää perustuslain 14 §:n 3 momentin mukaisesti
yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan
ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan
päätöksentekoon. Palvelut tukevat myös
vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta.
Tulkkauspalvelun määrä
Tulkkauspalvelun määrästä ehdotetaan
säädettäväksi 1. lakiehdotuksen
6 §:ssä. Tulkkauksen vähimmäismäärä on
ehdotetussa säännöksessä 360
tuntia kuulonäkövammaiselle ja 180 tuntia kuulo-
tai puhevammaiselle henkilölle kalenterivuodessa.
Tulkkauspalvelua järjestään näitä tuntimääriä enemmän,
jos se on vammaisen henkilön yksilölliset tarpeet
huomioon ottaen perusteltua. Tulkkauspalvelua on lisäksi
opiskeluun liittyvänä järjestettävä henkilölle
siinä laajuudessa kuin hän sitä välttämättä tarvitsee
selviytyäkseen perusopetuksen jälkeisistä opinnoista.
Näiden opintojen on johdettava tutkintoon tai ammattiin,
edistettävä ammatilliseen opiskeluun pääsemistä tai
työllistymistä taikka tuettava työelämässä pysymistä tai
etenemistä.
Perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaan jokaisella, joka
ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa,
on oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon. Pykälän 3 momentin
mukaan julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään,
jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.
Viimeksi mainitussa momentissa tarkoitetun sääntelyn
lähtökohtana voidaan perusoikeusuudistuksen esitöiden
mukaan pitää sellaista palvelujen tasoa, joka
luo jokaiselle ihmiselle edellytykset toimia yhteiskunnan täysivaltaisena
jäsenenä (HE 309/1993 vp,
s. 71/II, PeVL 30/2008 vp,
s. 2/I). Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan
on turvattava perusoikeuksien toteutuminen.
Esityksen perusteluista ilmenee, etteivät nykyiset
tulkkauspalveluiden vähimmäismäärät ole
taanneet riittäviä palveluita. Lisäksi
palveluiden saatavuudessa on ollut suuria alueellisia eroja. Esityksen
tavoitteena on edistää tulkkauspalvelua tarvitsevien
vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta. Vähimmäismääriin
ei ehdoteta muutoksia.
Valiokunta kiinnitti perusoikeusuudistusta säädettäessä erityistä huomiota
kuntien tosiasiallisiin edellytyksiin suoriutua uudistuksesta aiheutuvista
uusista tehtävistä ja velvoitteista (PeVM
25/1993 vp, s. 3/II, ks. myös PeVL 41/2002
vp, s. 3/II). Viime kädessä valtion
on huolehdittava siitä, että kunnilla on kyseessä olevien
palvelujen käytännön toteuttamiseksi riittävät
taloudelliset voimavarat, jotta maan eri osissa eläville
vaikeavammaisille voidaan turvata yhdenvertainen huolenpito (ks.
myös PeVL 37/2006 vp, s. 2—3).
Tulkkauspalvelun siirtäminen kunnilta Kansaneläkelaitokselle
on vaihtoehtoinen tapa turvata maan eri osissa asuville vammaisille
riittävät ja yhdenvertaiset palvelut. Ehdotettu
vähimmäistuntimäärien säännös,
yhdessä yksilöllisten ja opiskeluun liittyvien
tarpeiden mukaan järjestettävien tulkkauspalveluiden
kanssa, ei vaikuta lain käsittelyjärjestykseen.
Olennaista on, että tulkkauspalvelua on järjestettävä vähimmäismääriä enemmän,
jos se on asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden perusteltua.
Ehdotettu säännös yksilöllisten
tarpeiden perusteella järjestettävistä tulkkauspalveluista
ei sisällä oikeusohjeita tarpeellisuuden
arvioinnille. Erityisesti perustuslain 17 §:n 3 momentin
kannalta olisi asianmukaista, jos laissa säädettäisiin
tarkemmin, minkä tyyppisiä seikkoja arvioinnissa olisi
huomioitava.
Muutoksenhakuoikeus
Kansaneläkelaitoksen päätökseen
tyytymätön saa esityksen 1. lakiehdotuksen 17 §:n
1 momentin mukaan hakea siihen muutosta valittamalla sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakuntaan ja sen päätöksestä edelleen
vakuutusoikeuteen. Vakuutusoikeuden päätöksestä ei
ehdotuksen mukaan saa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Sääntelyehdotuksesta ei ole perustuslain 21 §:n
1 momentin kannalta huomautettavaa. Valiokunta on kuitenkin lähtenyt
siitä, ettei Suomen hallinto-oikeudelliseen oikeusturvajärjestelmään
pääsääntönä kuuluvasta
oikeudesta valittaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle tule kevyin
perustein poiketa (PeVL 37/2005 vp, PeVL
19/2002 vp, s. 4/I, PeVL 4/2005
vp, s. 3/I). Valituskieltoa ei ole esityksessä perusteltu.
Kansaneläkelaitoksen tulkkauspäätösten
vahvan perusoikeusulottuvuuden vuoksi vakuutusoikeuden päätöstä koskevan
valituskiellon tarpeellisuutta ja asianmukaisuutta on syytä harkita
siten, että valituskiellon sijasta otettaisiin käyttöön
valituslupajärjestelmä, jossa korkein hallinto-oikeus
voisi tarvittaessa päätöksillään
ohjata tulkkauspalvelupäätöksiä.