Perustelut
Ennen nykyisen isyyslain voimaantuloa avioliiton ulkopuolella
syntyneiden lasten asema
Lakiehdotus
Nykyinen isyyslaki tuli voimaan 1.10.1976. Tällöin
myös ennen lain voimaantuloa syntyneille lapsille annettiin
mahdollisuus vaatia kanneteitse isyyden vahvistamista. Takautuvan
lainsäädännön synnyttämää oikeudellista
epävarmuutta haluttiin kuitenkin lieventää asettamalla
kanteille näissä tapauksissa viiden vuoden määräaika
(isyyslain voimaanpanosta annetun lain 7 §:n 2
momentti). Isyyden vahvistamista koskeva kanne ennen isyyslain voimaantuloa
avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten osalta oli siten nostettava
ennen 1.10.1981.
Isyyslakiehdotuksen 65 §:n perusteella lapsille, jotka
ovat syntyneet avioliiton ulkopuolella ennen nykyisen isyyslain
voimaantuloa, annetaan kanneoikeus isyyden vahvistamiseksi isyyslain
voimaanpanosta annetussa laissa asetetusta siirtymäajasta
riippumatta. Näillä lapsilla on ehdotuksen mukaan
oikeus nostaa isyyden vahvistamista koskeva kanne niissäkin
tilanteissa, joissa asiasta on jo olemassa lainvoimainen isyyslain
voimaanpanosta annetun lain 7 §:n 2 momenttiin
perustuva ratkaisu, jossa isyys on jätetty vahvistamatta.
Tältä osin ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella
syntyneet lapset asetetaan samaan asemaan kuin mainitun päivän
jälkeen avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset.
Hallituksen esityksen perusteluissa (s. 69) todetaan, että voimassa
olevan lainsäädännön mukaan
isyyssuhteen vahvistamiseen liittyy automaattisesti oikeus isän
kuoleman jälkeen jaettavaan perintöön.
Tällainen oikeus kuuluu jo nykyisen lainsäädännön
perusteella niille 1.10.1976 jälkeen avioliiton ulkopuolella
syntyneille lapsille, joiden isyys on vahvistettu.Käytännössä sama
voi koskea myös niitä ennen 1.10.1976 avioliiton
ulkopuolella syntyneitä lapsia, joiden isyys on tuomioistuimessa
vahvistettu syrjäyttäen isyyslain voimaanpanosta
annetun lain määräaikasäännös
(ks. jäljempänä erityisesti korkeimman oikeuden
ratkaisusta KKO 2012:11 esitetty). Ehdotettu sääntely
merkitsee sitä, että myös ennen 1.10.1976
avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset saavat oikeuden isän
kuoleman jälkeen jaettavaan perintöön
sen jälkeen, kun isyyssuhde on vahvistettu.
Edellä mainittua perintöoikeutta ehdotetaan kuitenkin
eräiltä osin rajoitettavaksi. Kanneoikeuden
perusteella vahvistettuun perhesuhteeseen liittyvää perintöoikeutta
ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneellä lapsella
ei nimittäin lakiehdotuksen 67 §:n 1 momentin
perusteella ole, jos perittävä oli kuollut ennen
kuin isyyden vahvistamiseen johtanut kanne tuli vireille. Säännöstä sovelletaan
pykälän 2 momentin nojalla myös silloin,
jos isyys on isyyden voimaanpanosta annetun lain 7 §:n
2 momentissa oleva määräaikasäännös
syrjäyttäen vahvistettu tuomioistuimessa ennen
uuden isyyslain 67 §:n voimaantuloa. Lisäksi
tällaisen lapsen perintöoikeutta ehdotetaan
pykälän 3 momentissa lapsen lakiosan laskemista
koskevien säännösten perusteella eräiltä osin
rajoitettavaksi myös niissä tilanteissa, joissa
lapsella on perintöoikeus isänpuoleisen perittävän
jälkeen sen vuoksi, että tämä on
ollut kanteen nostamishetkellä elossa. Lakiehdotuksen 67 §:n
sääntely merkitsee siten sitä, että ennen
1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen perintöoikeudellinen
asema ei kaikissa tilanteissa vastaa aviolasten tai 1.10.1976 jälkeen
avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten asemaa.
Arvioinnin lähtökohdat
Ehdotettu sääntely on merkityksellistä perustuslain
10 §:n 1 momentissa turvatun yksityiselämän
suojan ja perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussääntelyn
kannalta. Oikeus nauttia yksityis- ja perhe-elämän
kunnioitusta on turvattu myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen
8 artiklassa. Syrjinnän kiellosta on määräyksiä myös
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 14 artiklassa sekä 12. lisäpöytäkirjan
1 artiklassa.
Perustuslain 6 §:n 1 momentin nojalla ihmiset ovat
yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei pykälän
2 momentin syrjintäkieltosäännöksen mukaan
saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan muun ohella iän tai alkuperän perusteella.
Säännöksen sisältämä kiellettyjen syrjintäperusteiden
luettelo ei ole tyhjentävä. Perusoikeusuudistuksen
esitöiden mukaan säännöksessä tarkoitettu
muu henkilöön liittyvä syy on muun muassa
aviollinen syntyperä. Pykälä ei kiellä kaikenlaista
erontekoa ihmisten välillä, vaikka erottelu perustuisi
syrjintäsäännöksessä nimenomaan
mainittuun syyhyn. Olennaista on, voidaanko erottelu perustella
perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävällä tavalla
(HE 309/1993 vp, s. 43—44).
Arvioitavaan sääntelyyn liittyvillä perintöoikeudellisilla
kysymyksillä on lisäksi yhteys perustuslain 15 §:ssä ja
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 1. lisäpöytäkirjan
1 artiklassa turvattuun omaisuuden suojaan.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytäntö
Isyyslain voimaanpanolain määräaikasäännöstä koskevat
tapaukset.
Hallituksen esityksen perusteluissa (s. 16 ja s. 21) todetaan,
että nykyisen avioliiton ulkopuolella ennen isyyslain voimaantuloa
syntyneiden lasten asemaa koskevan sääntelyn muuttaminen
on tarpeen, koska Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on useassa ratkaisussaan
katsonut joustamattoman kanneajan rajoituksen loukkaavan Euroopan
ihmisoikeussopimuksen 8 artiklaa. Hallituksen esityksessä viitataan
tältä osin neljään Suomea vastaan
annettuun ratkaisuun (Grönmark v. Suomi, 6.7.2010; Backlund
v. Suomi, 6.7.2010; Laakso v. Suomi, 15.1.2013 ja Röman
v. Suomi, 29.1.2013), joissa on nimenomaisesti käsitelty
isyyslain voimaanpanosta annetun lain sisältämää määräaikaa.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on mainituissa ratkaisuissaan
katsonut, että kanneaikaa koskeva sääntely
ei sinänsä ole ristiriidassa Euroopan
ihmisoikeussopimuksen 8 artiklan kanssa. Tuomioistuimen
tehtävänä on sen sijaan yksittäistapauksessa
arvioida, onko määräaika ja sen soveltamistapa
sopusoinnussa ihmisoikeussopimuksen määräysten
kanssa. Edellä mainituissa ratkaisuissaan tuomioistuin
on ensinnäkin katsonut, että sääntelylle
on esitettävissä hyväksyttäviä perusteita,
jotka liittyvät väitetyn isän intressiin
saada suojaa vanhoihin tosiseikkoihin kohdistuvia vaatimuksia vastaan
samoin kuin väitetyn isän perheen intressien suojelemiseen
ja oikeusvarmuuden periaatteeseen. Näitä intressejä on
kuitenkin kussakin yksittäistapauksessa punnittu suhteessa
yksityis- ja perhe-elämän suojaa nauttivan avioliiton
ulkopuolella syntyneen lapsen intresseihin. Tuomioistuin on tässä punninnassa
ottanut huomioon muun muassa sen, ovatko olosuhteet isyyskanteen
ajamiseksi olleet olemassa ennen määräajan
päättymistä vai sen jälkeen.
Lisäksi merkitystä on ollut sillä, onko
valittajalla ollut käytössään
vaihtoehtoisia oikeussuojakeinoja kanneajan palauttamiseksi tai
poikkeuksia kanneajasta sen varalta, että henkilö oli
saanut tiedon biologisista tosiseikoista vasta kanneajan päättymisen
jälkeen.
Suomea koskevissa tapauksissaan tuomioistuin on katsonut,
että valtion harkintamarginaalista huolimatta määräajan
ehdoton luonne ja sen lähes poikkeukseton soveltamistapa
olivat merkinneet sitä, että tasapainoa eri intressien
välillä ei ollut saavutettu. Tämän
vuoksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklan takaamaa yksityiselämän
suojaa oli kaikissa tapauksissa loukattu.
Ihmisoikeustuomioistuimen Suomen isyyslain voimaanpanolain määräaikasääntelyä koskevissa
tapauksissa ei ole erikseen otettu kantaa siihen, mitä oikeusvaikutuksia
mahdollisesti vahvistettavalla oikeussuhteella tulisi olla esimerkiksi
lapsen perintöoikeuden kannalta.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen edellä mainitusta
ratkaisukäytännöstä on valiokunnan mielestä vedettävissä ainakin
se johtopäätös, että kanneaikasäännöksen
ehdoton soveltaminen johtaa yksityiselämän suojan
loukkaukseen, jos se käytännössä estää henkilön
biologisen isän selvittämisen ja isyyden vahvistamisen
tilanteissa, joissa henkilöstä itsestään
riippumattomat oikeudelliset tai tosiasialliset syyt ovat estäneet
henkilöä selvittämästä biologisen
isänsä henkilöllisyyttä ja nostamasta
isyyskannetta määräajan kuluessa (ks.
myös KKO 2012:11, ratkaisun kohdat 24—31 ja KKO
2014:14, ratkaisun kohta 7).
Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen perintöoikeutta
koskevat tapaukset.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on useassa ratkaisussaan arvioinut
avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen asettamista aviolapsia
huonompaan asemaan perintöoikeutta koskevissa kysymyksissä (ks. esim.
Marckx v. Belgia, 13.6.1979; Mazurek v. Ranska, 1.2.2000, Brauer
v. Saksa, 28.5.2009 ja Fabris v. Ranska, 7.2.2013). Tapaukset ovat
tosiseikastoiltaan hyvin erilaisia, eikä niistä yksikään
koske suoraan nyt arvioitavana olevan lainsäädännön
kaltaista tilannetta. Niistä voidaan kuitenkin valiokunnan
mielestä tehdä eräitä käsiteltävänä olevan
lainsäädännön näkökulmasta merkityksellisiä yleisiä johtopäätöksiä.
Erityisen huomionarvoisia tässä yhteydessä ovat
tuomioistuimen ratkaisut Brauer- ja Fabris-tapauksessa.
Pääsääntöisesti
tuomioistuin on tapauksissaan arvioinut kysymystä avioliiton
ulkopuolella syntyneen lapsen eriarvoisesta kohtelusta Euroopan
ihmisoikeussopimuksen 14 artiklan syrjintäkieltosäännöksen
kannalta yhdessä sopimuksen 8 artiklan yksityis- ja perhe-elämän
suojaa tai 1. lisäpöytäkirjan 1 artiklan
omaisuudensuojaa koskevan määräyksen
kanssa.
Tuomioistuin on eurooppalaisten valtioiden yhteiseen näkemykseen
vedoten korostanut avioliitossa syntyneiden lasten ja avioliiton
ulkopuolella syntyneiden lasten yhdenvertaisuutta yleisesti. Myös
rajoitukset avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten perimysoikeudelle
ovat lähtökohtaisesti ihmisoikeussopimuksen vastaisia.
Tuomioistuimen mukaan on esitettävä erittäin
painavia syitä ("very weighty reasons"),
jotta avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen erilaista kohtelua
voidaan pitää oikeutettuna.
Tuomioistuin on käytännössään
pitänyt muun muassa oikeusvarmuuden säilyttämistä,
vainajan ja hänen perheensä suojelemista sekä jo
päättyneiden perintöjärjestelyiden
pysyvyyttä sinänsä oikeutettuina perusteluina
lain siirtymäsäännöksistä johtuvalle
erilaiselle kohtelulle (ks. erit. Brauer v. Ranska, tuomion kohdat
34 ja 41 sekä Fabris v. Ranska, tuomion kohdat 65—66). Tuomioistuin
on kuitenkin samalla edellyttänyt, että erilaisen
kohtelun on oltava oikeasuhtainen keino tavoitteen saavuttamiseksi.
Brauer-tapauksessa kysymys oli Saksan lainsäädännöstä,
jonka perusteella avioliiton ulkopuolella ennen 1.7.1949 syntyneellä lapsella
ei ollut perintöoikeutta. Tuomioistuin arvioi tapauksessa
lainsäätäjän ratkaisua säilyttää syntymähetkeen
kiinnittyvä poikkeus sekä Saksan valtiosääntötuomioistuimen
päätöstä, jossa tämä lainsäätäjän
ratkaisu hyväksyttiin. Ihmisoikeustuomioistuin ei hyväksynyt
valtiosääntötuomioistuimen erilaiselle
kohtelulle esittämiä oikeusvarmuusperusteluja,
koska eurooppalaiset yhteiskunnat, mukaan lukien Saksa, ovat kehittyneet
huomattavasti ja avioliiton ulkopuolella syntyneiden oikeudellinen
asema on nykyisin samanarvoinen aviolasten kanssa. Lisäksi
tuomioistuin kiinnitti huomiota siihen, että lapsen isyyden
selvittämisen käytännölliset
ja menettelylliset esteet ovat DNA-testauksen myötä vähentyneet.
Tapauksessa merkitystä oli myös Saksan jälleenyhdistämisen
seurauksena syntyneellä uudella tilanteella. Johtopäätöksenään tuomioistuin
totesi, että vainajien ja heidän perheidensä perusteltujen
odotusten suojan on oltava alisteinen avioliiton ulkopuolella syntyneiden
ja aviolasten yhdenvertaisen kohtelun vaatimukselle (tuomion kohdat
42—44).
Brauer-tapauksessa tuomioistuin arvioi lisäksi tapaukseen
liittyneitä yksityiskohtia oikeasuhtaisuusvaatimuksen valossa.
Se kiinnitti ensinnäkin huomiota siihen, että valittajan
isä oli tunnustanut hänet syntymän jälkeen
ja heillä oli ollut yhteys toisiinsa huolimatta Saksan
jaosta. Tapaukseen liittyi myös muita Saksan jakoon liittyneitä seikkoja.
Perittävältä ei myöskään
ollut jäänyt leskeä tai rintaperillisiä.
Tuomioistuin kiinnitti lisäksi huomiota siihen, että lainsäädäntöön
sisältynyt perintöoikeuden leikkaava päivämäärä ("cut-off
date") esti valittajaa saamasta oikeutta jäämistöön
ilman minkäänlaista korvausta. Kokonaisarvioinnissaan
tuomioistuin päätyi oikeasuhtaisuusarvioinnin
perusteella siihen, että ihmisoikeussopimuksen 14 artiklaa
yhdessä 8 artiklan kanssa oli loukattu (tuomion kohdat
44—45).Saksassa lainsäätäjä muutti
sittemmin vuonna 2011 Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisun vuoksi
lainsäädäntöä asettaen
ennen 1.7.1949 avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset samaan asemaan muiden
kanssa. Uudessa lainsäädännössä sääntelyn taannehtivia
vaikutuksia rajattiin kuitenkin koskemaan vain perimystapauksia,
jotka olivat sattuneet Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisun
julistamispäivän jälkeen (alkaen 29.5.2009).
Saksan valtiosääntötuomioistuin katsoi
vuonna 2013 antamassaan tuomiossa, ettei lainsäätäjä näin
säätäessään ollut ylittänyt
sille kuuluvaa harkintavaltaa (1 BvR 2436/11 ja
1 BvR 3155/11).
Fabris-tapauksessa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen suuri
jaosto arvioi sinänsä tosiseikoiltaan jossain
määrin erilaista tapausta hyvin samanlaisista
lähtökohdista. Ratkaisussa oli — muun
ohella — kysymys lainsäädännön
sisältämistä siirtymäsäännöksistä.
Siirtymäsäännösten tarkoituksena
oli suojata perhesuhteita varmistamalla edunsaajien oikeudet tilanteissa, joissa
jäämistö oli jo jaettu (tuomion kohta
65).
Tässäkin langettavassa tapauksessa tuomioistuin
katsoi, että vainajien ja heidän perheidensä perusteltujen
odotusten suojan on oltava alisteinen avioliiton ulkopuolella syntyneiden
ja aviolasten yhdenvertaisen kohtelun vaatimukselle. Tuomioistuin
kiinnitti muun ohella huomiota siihen, että valittajan
sisarpuolet olivat tietoisia avioliiton ulkopuolella syntyneestä velipuolestaan
ja että he tiesivät — tai ainakin heidän
olisi pitänyt tietää — että heidän
oikeutensa perintöön tullaan riitauttamaan (tuomion
kohta 68).
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen edellä mainitusta
ratkaisukäytännöstä on valiokunnan mielestä tehtävä ainakin
se johtopäätös, että avioliiton
ulkopuolella syntyneiden lasten ja aviolasten erilaiselle kohtelulle
perintöoikeuden osalta ei enää nykyisin
ole esitettävissä hyväksyttäviä perusteita.
Tämä koskee lähtökohtaisesti
myös siirtymäsäännöksiä ja
lainsäädännössä asetettuja
määräaikoja, joiden seurauksena ennen
tiettyä päivää avioliiton ulkopuolella
syntyneillä lapsilla ei ole oikeutta perintöön
vanhempansa jälkeen. Lainsäätäjälle
jää harkintamarginaalinsa rajoissa kuitenkin mahdollisuus
rajoittaa tätä oikeutta taannehtivien vaikutusten
osalta oikeusvarmuuden ja perusteltujen odotusten suojan turvaamiseksi
edellyttäen, että toimet ovat suhteellisuusperiaatteen
mukaisia.
Korkeimman oikeuden ratkaisut
Korkein oikeus on käsitellyt isyyslain voimaanpanolain
kanneaikasäännöksen soveltamista erityisesti
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytännön
valossa täysistuntoratkaisussaan KKO 2012:11. Ratkaisussa
katsotaan, että biologisen alkuperän tunteminen
ja sen oikeudellinen vahvistaminen ja julkistaminen ovat nykyisen tietämyksen
mukaan henkilön identiteetin tärkeitä osia
ja kuuluvat siten perustuslain 10 §:ssä ja ihmisoikeussopimuksen
8 artiklassa turvatun yksityiselämän suojan ydinalueeseen.
Korkein oikeus korostaa ratkaisussaan tarvetta tapauskohtaisesti
punnita kanneoikeuden myöntämistä puoltavia
olosuhteita ja syitä suhteessa sitä vastaan puhuviin
seikkoihin. Yleinen oikeusvarmuus tai pitkään
vallinnut oikeustila, joka ei ole johtunut lapsen omasta tietoisesta
ja vapaaehtoisesta valinnasta, eivät sellaisinaan ole riittäviä perusteita
sille, ettei lapsen tulisi voida ajaa isyyskannetta kanneajan umpeuduttua.
Tällaisessa tilanteessa isyyden vahvistamatta jättäminen
edellyttää korkeimman oikeuden mukaan sitä,
että kyseisessä yksittäistapauksessa
osoitetaan erittäin painavia tosiasiallisia väitetyn
isän tai muiden henkilöiden oikeuksiin liittyviä vastasyitä.
Ratkaisussaan korkein oikeus päätyi toteamaan,
että isyyslain voimaanpanolain 7 §:n 2 momentin
kanneaikasäännöksen noudattaminen tapauksissa,
joissa oikeudelliset tai tosiasialliset syyt ovat estäneet
isyyskanteen nostamisen määräajassa,
voi johtaa perustuslain 106 §:ssä tarkoitettuun
ilmeiseen ristiriitaan perustuslain kanssa. Kannerajoitusta kyseisessä asiassa
arvioidessaan korkein oikeus katsoi, ettei henkilöllä ollut
ollut laissa asetetussa määräajassa todellista
mahdollisuutta isyyskanteen ajamiseen eikä muutakaan keinoa
isyyden vahvistamiseen, minkä vuoksi kanneaikaa koskeva säännös
oli jätettävä tapauksessa soveltamatta.
Perintöoikeuden kannalta huomionarvoista ratkaisussa
on korkeimman oikeuden enemmistön näkemys, jonka
mukaan isyyden vahvistamista koskevan kanteen hyväksymisen
muuhun lainsäädäntöön
perustuvia oikeusvaikutuksia ei tällaisen kanteen yhteydessä voida
rajoittaa, vaan ne ratkaistaan erikseen. Rajoitusten asettaminen
ei ratkaisun mukaan ollut perusteltua myöskään
kysymyksessä olleessa tapauksessa, koska isyyslain nimenomaisena
päätarkoituksena on lasten oikeudellisen yhdenvertaisuuden
toteuttaminen. Korkein oikeus otti tässä yhteydessä huomioon
myös perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuus- ja syrjintäkieltosäännökset.
Korkein oikeus on edellä mainitun ratkaisunsa jälkeenkin
ottanut kantaa isyyslain voimaanpanolaissa säädetyn
kanneaikasäännöksen sekä isyyden
selvittämiseen ja vahvistamiseen liittyvien perus- ja ihmisoikeuksien
väliseen suhteeseen. Ratkaisussaan KKO 2014:13 korkein oikeus päätyi
siihen, että kanteen nostajalla ei ollut ollut laissa asetetussa
määräajassa todellista mahdollisuutta
isyyskanteen ajamiseen eikä muutakaan keinoa isyyden vahvistamiseen. Aiempaan
ratkaisuunsa ja muun muassa perustuslain 15 §:n 1 momentissa
turvattuun omaisuudensuojaan viitaten korkein oikeus katsoi myös, että vaikka
isyyden vahvistaminen tapauksessa avaisikin lapselle mahdollisuuden
esittää isän jäämistöä koskevia
vaatimuksia, oikeudenomistajien vetoamia isän perheen intressejä ei
ole pidettävä niin painavina vastasyinä,
että ne riittäisivät perusteeksi kanneoikeuden
epäämiselle. Myös tässä tapauksessa
korkein oikeus katsoi, että isyyskanteen hylkääminen
olisi ollut perustuslain 106 §:ssä tarkoitetulla
tavalla ilmeisessä ristiriidassa yksityiselämän
suojaa koskevan perustuslain 10 §:n kanssa, ja jätti
siksi isyyslain voimaanpanolain kanneaikasäännöksen
soveltamatta.
Ratkaisussaan KKO 2014:14 korkein oikeus puolestaan päätyi
siihen, että kanteen nostajilla oli ollut isyyslain voimaanpanolaissa
säädetyn määräajan
kuluessa todellinen mahdollisuus nostaa kanne isyyden vahvistamiseksi
ja ettei tämän mahdollisuuden käyttämättä jättämisen
ollut osoitettu johtuneen heistä riippumattomista syistä.
Korkein oikeus otti tässäkin tapauksessa punninnassaan
huomioon myös väitetyn isän omaisuudensuojan
ja perusteltujen odotusten suojan ja katsoi tapauksen yksityiskohtien
valossa, että miehen varallisuuteen kohdistuviin oikeuksiin
ja järjestelyihin liittyi seikkoja ja olosuhteita, jotka
voitiin perustellusti ottaa huomioon kanneoikeuden epäämisen
perusteina. Punnittuaan sekä kanneoikeuden myöntämisen tueksi
vedottuja seikkoja että sen myöntämistä vastaan
puhuvia syitä korkein oikeus katsoi, että kanneaikasäännöksen
soveltaminen ei tapauksessa johtanut yksityiselämän
suojan loukkaukseen.
Korkein oikeus on ratkaisussaan KKO 2014:35 jättänyt
purkuhakemuksen käsittelyn lepäämään,
kunnes isyyslain uudistamista koskeva lainsäädäntöhanke
on ratkennut. Tapauksessa on kysymys ennen 1.10.1976 avioliiton
ulkopuolella syntyneestä lapsesta, joka oli vuonna 2000
nostamassaan kanteessa vaatinut isyyden vahvistettavaksi. Korkein
oikeus oli vuonna 2003 hylännyt kanteen, koska se oli nostettu isyyslain
voimaanpanolaissa säädetyn määräajan
jälkeen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin oli
puolestaan 6.7.2010 antamassaan tuomiossa katsonut, että henkilön
yksityiselämän suojaa oli loukattu. Tämän
jälkeen hakemuksessa on vaadittu korkeimman oikeuden vuonna 2003
antaman tuomion purkamista.
Isyyden vahvistaminen
Ehdotettu täydellinen luopuminen isyyden vahvistamista
koskevan kanteen aikarajoituksesta ja kannemahdollisuuden takautuva
palauttaminen on perustuslakivaliokunnan mielestä varsin
perusteltu ratkaisu. Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen oikeutta
saada alkuperänsä ja oikeudellinen suhde isäänsä vahvistetuksi
on nykyisin pidettävä perustuslain 10 §:ssä ja
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklassa turvatun yksityiselämän
suojan olennaisena henkilön identiteettiin liittyvänä osana.
Sääntelyn voidaan katsoa menevän
jopa pidemmälle kuin olisi ehdottoman välttämätöntä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen käytännön valossa.
Yksityiselämän suojaan liittyvien seikkojen ohella
isyyslakiehdotuksen 65 § toteuttaa myös
yhdenvertaisuusperiaatetta saattaessaan ennen 1.10.1976 avioliiton
ulkopuolella syntyneet lapset samaan asemaan tämän
päivämäärän jälkeen
avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten kanssa.
Perintöoikeuden rajoittaminen
Eri asemaan asettaminen.
Hallituksen esitys merkitsee ensinnäkin sitä,
että ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneellä lapsella
voi, jos isyys vahvistetaan, olla perintöoikeus isän
ja sellaisen isänpuoleisen perittävän
jälkeen, joka on ollut elossa isyyden vahvistamiseen johtaneen
kanteen tullessa vireille. Tämä perintöoikeuden
laajennus on sinänsä merkittävä,
ja se poistaa osan niistä syrjintäkieltoon liittyvistä ongelmista,
joita nykyisestä kanneoikeuden rajoituksesta on seurannut.
Kuten edellä on todettu, lakiehdotuksen 67 §:n
sääntely merkitsee kuitenkin sitä, että ennen
1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen perintöoikeudellinen
asema ei kaikissa tilanteissa vastaa aviolasten tai 1.10.1976 jälkeen
avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten asemaa. Tämä merkitsee
lähtökohtaisesti eri asemaan asettamista perustuslain
6 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla sekä aviollisen
alkuperän että iän perusteella. Tällaiselle
eri asemaan asettamiselle on kyseisen perustuslain säännöksen
nojalla oltava hyväksyttävä syy. Perustuslakivaliokunnan
käytännössä on edellytetty erottelun
hyväksyttävyyden lisäksi myös
valitun keinon oikeasuhtaisuutta (ks. esim. PeVL 23/2012 vp,
s. 2 ja PeVL 38/2006 vp,
s. 3). Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen edellä mainitun
ratkaisukäytännön valossa kysymys on tässä yhteydessä siitä,
onko erilaiselle kohtelulle esitettävissä erittäin
painavia syitä. Ihmisoikeustuomioistuin on erittäin
painavien syiden ohella edellyttänyt myös erilaisen
kohtelun oikeasuhtaisuutta.
Lähtökohtana eri asemaan asettamisen arvioinnissa
on valiokunnan mielestä pidettävä sitä,
että sekä aviolapsella että 1.10.1976
jälkeen avioliiton ulkopuolella syntyneellä lapsella,
jonka isyys on vahvistettu, on perintökaaren mukainen perintöoikeus
isänpuoleisen perittävän jälkeen.
Asian arviointia yhdenvertaisuuden kannalta tältä osin
kuitenkin vaikeuttaa se, että oikeustila sen suhteen, mikä merkitys
perittävän kuoleman jälkeen vahvistetulle
isyydelle tulisi antaa perinnönjaossa, näyttäisi
olevan jossain määrin epäselvä.Ks.
Urpo Kangas: Osituksen ja perinnönjaon perääntyminen
muusta syystä kuin perittävän tai pesän
velkojen maksamista varten. Defensor Legis N:o 3/2013, erit.
s. 308—311. Lähtökohtana voidaan
kuitenkin pitää, että 1.10.1976 jälkeen
avioliiton ulkopuolella syntyneellä lapsella voi, vaikka
isänpuoleinen perittävä olisi kanteen
nostamishetkellä ollut jo kuollut, olla ainakin tietyin
edellytyksinKysymykseen voivat ilmeisesti tulla ainakin sen
kaltaiset tekijät kuin jakoon osallisten tietoisuus mahdollisista
perillisasemaan vaikuttavista muutoksista tai avioliiton ulkopuolella
syntyneen lapsen aktiivisuus/passiivisuus, tietoisuus taikka
vilpitön mieli erilaisissa tilanteissa. Valiokunta pitää tämänkaltaisten seikkojen
huomioon ottamista perusteltuna. perintöoikeus perittävän
jälkeen. Tämä mahdollistaa myös
sen, että jo tehtyyn perinnönjakoon voidaan puuttua.
Tällainen käsitys välittyy myös hallituksen
esityksestä, jossa 67 §:n 1 momenttia
perustellaan nimenomaan sillä, että tällaiset vaikutukset
on tarkoitus estää ennen 1.10.1976 avioliiton
ulkopuolella syntyneiden lasten osalta.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että perintöoikeutta edellä mainituissa
tilanteissa rajoittavat perintökaaren tietyt säännökset.
Valiokunnassa on esitetty asiantuntijanäkemys, että myös
näitä tilanteita koskee perintökaaren
16 luvun 1 §, vaikka se onkin säädetty
muunlaisia tapauksia varten. Tämä merkitsee muun
ohella sitä, että sekä aviolapsen että avioliiton
ulkopuolella syntyneen lapsen on saatettava oikeutensa voimaan viimeistään
kymmenen vuoden kuluessa perittävän kuolemasta. Tämä vanhentumissääntely
rajaa siten myös 1.10.1976 jälkeen avioliiton
ulkopuolella syntyneen lapsen perintöoikeutta.
Ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneellä lapsella
ei sen sijaan ehdotuksen mukaan ole lainkaan perintöoikeutta
isänpuoleisen perittävän jälkeen,
jos perittävä on kuollut ennen isyyden vahvistamiskanteen
vireilletuloa. Erityisen huomionarvoista on, että ehdotetun 67 §:n
1 momentin perusteella tämä koskisi sekä tilanteita,
joissa perittävä on kuollut ennen lain voimaantuloa,
että myös tilanteita, joissa perittävä on
kuollut lain voimaantulon jälkeen. Jälkimmäinen
tilanne johtaa puolestaan siihen, että eri asemaan asettaminen
avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten välillä ei
koske ainoastaan lain voimaantuloa edeltänyttä aikaa,
vaan jatkuu tässä suhteessa myös tulevaisuudessa.
Isyyslakiehdotuksen 67 §:n 2 momentin
perusteella sama koskee myös tilanteita, joissa isyys on
vahvistettu kumottavan lain nojalla ennen pykälän
voimaantuloa. Tältä osin kysymys on erityisesti
kanteista, jotka on nostettu sen jälkeen, kun korkein oikeus
edellä selostetulla tavalla vuonna 2012 (KKO 2012:11) katsoi,
että kanneaikaa koskeva määräaikasäännös
oli tapauksessa jätettävä perustuslain
106 §:n nojalla soveltamatta. Tämä tarkoittaa
hallituksen esityksen perustelujen (s. 64) mukaan sitä,
että mahdollisesti jo toimitettu perinnönjako
voidaan joutua peräyttämään
ja toimittamaan uudelleen. Säännöksessä tarkoitetulla
henkilöllä ei uudessa perinnönjaossa
ole perillisasemaa.
Ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen perintöoikeutta
on eräiltä osin rajoitettu myös silloin,
kun tällaisella lapsella sinänsä on perintöoikeus
isänpuoleisen perittävän jälkeen.
Lapsen lakiosaa laskettaessa ei tällöin 67 §:n
3 momentin mukaan oteta huomioon sellaisia perintökaaren
7 luvun 3, 4 ja 6 §:ssä tarkoitetuja oikeustoimia,
jotka perittävä oli tehnyt ennen kuin kanne isyyden
vahvistamiseksi tuli vireille, paitsi jos osoitetaan perittävän
ilmeisenä tarkoituksena olleen vähentää kyseisen
lapsen lakiosaa.
Perusteet eri asemaan asettamiselle.
Keskeinen valtiosääntöoikeudellinen
kysymys tässä yhteydessä on se, voidaanko
ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten eri asemaan
asettamiselle edellä käsitellyillä tavoilla
esittää hyväksyttäviä ja
erittäin painavia syitä.
Isyyslakiehdotuksen 67 §:n 1 momentin sääntelyä on
hallituksen esityksessä perusteltu sekä perustuslain
15 §:ssä turvattuun omaisuuden suojaan
ja oikeusvarmuuteen liittyvillä näkökohdilla
että niillä käytännön
haitoilla, joita aiheutuisi jo konkretisoituneeseen varallisuusoikeudelliseen
oikeuteen puuttumisesta. Perintöoikeuden palauttamisella
taannehtivasti yli 30 vuotta isyyslain voimaanpanolaissa
asetetun kanteen nostamisen määräajan
päättymisen jälkeen puututtaisiin merkittävällä tavalla
isäksi vahvistettavan miehen, hänen lähiomaistensa
ja mahdollisten testamentinsaajien luottamukseen oikeustilan pysyvyydestä.
Miehen ja hänen perillistensä omaisuuden suoja
muodostaa perustelujen mukaan tärkeimmän konkreettisen
perusteen rajoittaa ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneen
lapsen perintöoikeutta. Rajoituksen liittämistä miehen
kuolinhetkeen perustellaan sillä, että perillisten
perintöoikeus on konkretisoitunut perittävän
kuoleman hetkellä. Vaikka perintöä ei
olisi vielä jaettu, perillisen perintöosuudelle
voidaan jo perittävän kuolinhetkellä määritellä tietty
varallisuusoikeudellinen arvo, joka nauttii omaisuuden suojaa. Käytännön
haitat olisivat perustelujen mukaan sitä suuremmat, mitä kauemmin
perinnön saamisesta on kulunut aikaa ja mitä täydellisemmin
perintöomaisuus on sulautunut osaksi varallisuuden haltijan
omaisuutta.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että hallituksen esityksessä esitetyt
ehdotettua sääntelyä puoltavat seikat
ovat sinänsä painavia. Omaisuuden perustuslainsuojan
on katsottu perustuslakivaliokunnan käytännössä turvaavan
myös sopimussuhteiden pysyvyyttä, joskaan kielto
puuttua taannehtivasti sopimussuhteiden koskemattomuuteen ei ole
muodostunut ehdottomaksi. Omaisuuden suojaan on kytketty yleisesti
myös vaatimus perusteltujen odotusten suojasta. Perusteltujen
odotusten suojaan on valiokunnan käytännössä katsottu
kuuluvan oikeus luottaa erityisesti sopimussuhteen kannalta olennaisia oikeuksia
ja velvollisuuksia sääntelevän lainsäädännön
pysyvyyteen niin, että tällaisia seikkoja ei voida
säännellä tavalla, joka kohtuuttomasti heikentäisi
sopimusosapuolten oikeusasemaa (ks. esim. PeVL 42/2006 vp,
s. 4/I). Tällaiset seikat ovat valiokunnan mielestä merkityksellisiä myös
arvioitaessa tässä tarkoitettuja perintöoikeuteen
vaikuttavia säännöksiä. Myöskään oikeusvarmuuden
turvaamiseen liittyvät seikat eivät tällaisen
sääntelyn yhteydessä ole merkityksettömiä (vrt.
esim. PeVL 4/2008 vp, s. 4).
Perustuslakivaliokunta kiinnittää toisaalta huomiota
siihen, että oikeustilaan jälkikäteen puuttuvat
vaikutukset eivät perintöoikeudessa ole täysin
poikkeuksellisia. Lainvoimaiseen perinnönjakoonkin voidaan
tietyin edellytyksin puuttua etenkin silloin, jos ne seikat joiden
vallitessa toimitus on tehty, myöhemmin osoittautuvat virheellisiksi.
Kuten edellä on todettu, kuolinhetkinen perillisten piiri
voi kuoleman jälkeen muuttua esimerkiksi sen vuoksi, että perittävän
isyys vahvistetaan tämän kuoleman jälkeen.
Näissä tilanteissa tosin kysymys on siitä, että perinnönjakoon
puuttuminen on voimassa olevan lainsäädännön
mukaista. Tätä ei ole pidetty omaisuuden suojaan
liittyvien näkökohtien kannalta ongelmallisena.
Sen sijaan sellaiseen lainsäädäntöön,
josta aiheutuu merkittäviä muutoksia ennen lain
voimaantuloa toimitettuihin perinnönjakoihin, on kuitenkin
valtiosääntöoikeudellisessa arvioinnissa
syytä suhtautua lähtökohtaisesti kriittisemmin.
Eri asemaan asettamisen hyväksyttävyys.
Perustuslakivaliokunnan mielestä on selvää,
että isyyslakiehdotuksen 67 §:n 1 momentin sääntelylle
ei voida esittää hyväksyttävää perustetta siltä osin
kuin se merkitsee ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneiden
lasten asettamista eri asemaan myös silloin, kun perittävä on
kuollut lain voimaantulon jälkeen. Tällainen tulevaisuuteen
ulottuva eri asemaan asettaminen on perustuslain 6 §:n
2 momentin vastaista.
Ehdotukselle on sen sijaan kiistämättä esitettävissä hyväksyttäviä perusteita
siltä osin kuin sääntely merkitsee lain
voimaan tullessa jo tehtyjen perinnönjakojen peräyttämisen
estämistä. Nämä perusteet eivät
perustuslakivaliokunnan mielestä kuitenkaan lähtökohtaisesti
ole yhtä painavia kuin vaatimus tiettyyn aikaan avioliiton
ulkopuolella syntyneiden lasten syrjimättömyydestä.
Valiokunta on tässä arviossaan kiinnittänyt
yleisen syrjimättömyysvaatimuksen ohella huomiota
siihen, että ehdotettu sääntely saattaa
yksittäistapauksissa johtaa sattumanvaraisesti esimerkiksi
avioliiton ulkopuolella syntyneiden sisarusten väliseen
erilaiseen kohteluun ainoastaan näiden syntymäajan
perusteella. Isyyslakiehdotuksen 67 §:n 1 momentin
sääntely ei siten ole tältäkään
kannalta ongelmatonta.
Sääntelyä tulee siksi muuttaa siten,
että ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia
ei aseteta mainitun päivämäärän
jälkeen avioliiton ulkopuolella syntyneisiin lapsiin nähden
eri asemaan isyyden vahvistamisen perintöoikeudellisten
oikeusvaikutusten osalta. Valiokunta korostaa, että samaan
asemaan asettaminen merkitsee tässä yhteydessä sitä,
että molempiin ryhmiin tulee soveltaa samansisältöisiä säännöksiä ja
tulkintaperiaatteita esimerkiksi perinnönjaon peräyttämisen
edellytysten suhteen (ks. edellä 1.10.1976 jälkeen
avioliiton ulkopuolella syntyneiden asemasta tältä osin
esitetty). Syrjimättömyysvaatimuksesta seuraa
nimittäin myös se, että ennen 1.10.1976
syntyneitä lapsia ei tule asettaa parempaan asemaan kuin tämän
jälkeen syntyneitä lapsia.
Edellä esitetty merkitsee valiokunnan mielestä sitä,
että perintösaanto vanhenee myös ennen 1.10.1976
avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen osalta viimeistään
kymmenen vuoden kuluttua perittävän kuoleman jälkeen.
Perustuslakivaliokunta katsoo kuitenkin, että lainsäätäjällä on
harkintavaltansa puitteissa mahdollisuus rajoittaa lainsäädännön
taannehtivia vaikutuksia perillisten omaisuuden suojan ja siihen
liittyvän perusteltujen odotusten suojan sekä yleisen
oikeusvarmuuden turvaamiseksi. Edellä mainitun kymmenen
vuoden vanhentumisajan kohtuullinen lyhentäminen lain voimaantuloa
edeltävältä ajalta on näin ollen
hyväksyttävää. Lakivaliokunta
voi siten harkita tätä. Toisaalta korkeimman oikeuden
vuonna 2012 antaman ratkaisun KKO 2012:11 jälkeen on ollut
tiedossa, että ennen 1.10.1976 avioliiton ulkopuolella
syntynyt lapsi voi ainakin joissakin tapauksissa saada perintöoikeuden
isyyden vahvistamisen seurauksena. Ennakkopäätöksen
antamisen ajankohta muodostaa tässä tapauksessa perustuslakivaliokunnan
mielestä ehdottoman rajan vanhentumissäännön
lyhentämiselle. Käytännössä tämä tarkoittaisi
siitä säätämistä, että lapsella
ei olisi perintöoikeutta isänpuoleisen perittävän
jälkeen, jos perittävä on kuollut ennen
mainitun ratkaisun antamista.
Jos lakivaliokunta päätyy mainitulla tavalla lyhentämään
vanhentumisaikaa lain voimaantuloa edeltävältä ajalta,
sen voisi olla aiheellista arvioida myös mahdollisuutta
lieventää vanhentumisajan ehdottomuutta kunkin
tapauksen yksilöllisten olosuhteiden vuoksi. Tällaisia
voisivat valiokunnan mielestä olla esimerkiksi vaatimus siitä,
että avioliiton ulkopuolella eri aikoina syntyneitä sisaruksia
kohdellaan yhdenvertaisesti, sekä se, että lyhyempi
vanhentumisaika ei koske tilanteita, joissa omaisuus on mennyt valtiolle.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että edellä esitetty
voidaan toteuttaa ainakin joko poistamalla isyyslakiehdotuksen 67 §:n
1 momentti tai säätämällä vanhentumisajasta
erikseen.
Edellä esitetystä seuraa, että isyyslakiehdotuksen
67 §:n 2 momentti on välttämätöntä poistaa.
Myös isyyslakiehdotuksen 67 §:n 3 momentti muodostuu
syrjiväksi, eikä sille perustuslakivaliokunnan
mielestä ole esitettävissä hyväksyttäviä perusteita.
Ehdotettu sääntely on tältäkin osin
perustuslain 6 §:n 2 momentin vastaista.
Yhteenvetona valiokunta toteaa, että tavallisen lain
säätämisjärjestyksen käyttämisen
edellytyksenä on, että 1. lakiehdotuksen 67 §:n
1 momentti joko poistetaan tai sitä muutetaan edellä esitetyllä tavalla
ja että 67 §:n 2 ja 3 momentti poistetaan.
Perustuslakivaliokunnan mielestä oikeusvarmuuden ja
lainsäädännön vaikutusten ennustettavuuden
kannalta perustelluinta olisi tässä yhteydessä säätää nykyistä täsmällisemmin
perinnönjaon peräyttämisestä ja
mahdollisesta palautusvastuusta. Valiokunta pitää mahdollisena, että tässä yhteydessä
laissa
pidetään ensisijaisena sitä, että isyys
on pyrittävä vahvistamaan isän eläessä.
Muita seikkoja
Isyysolettama
Esityksessä ehdotetaan lapsen äidin avioliittoon perustuva
isyysolettama säilytettäväksi lähes nykyisellään.
Tämä koskee myös isyyslakiehdotuksen
2 §:n 2 momentin sitä säännöstä,
jonka mukaan, jos äiti on ennen lapsen syntymää solminut
uuden avioliiton, uusi aviomies on kuitenkin lapsen isä.
Hallituksen esityksen nykytilan arviointia koskevassa jaksossa
(s. 10) voimassa olevan lain mukaisen isyysolettaman katsotaan toimivan varsin
hyvin. Perusteluissa todetaan, että jos lapsi syntyy puolisoiden
avioeron jälkeen, yleisen elämänkokemuksen
perusteella on syytä olettaa, ettei entinen aviomies tavallisesti
ole lapsen isä, joten olettama vastaa todellisuutta paremmin kuin
päinvastainen vaihtoehto. Perustuslakivaliokunta katsoo,
että tällaista johtopäätöstä ei
ole osoitettu oikeaksi. Tämänkaltaisen olettaman luovan
lainsäädännön osalta on tärkeää,
että sääntely perustuu, ja se myös
perustellaan tukeutuen, mahdollisimman luotettavaan ja tuoreeseen
tietoon.
Lainsäädännön uudistamisen
tarve
Perustuslakivaliokunta katsoo, että valtioneuvoston
on myös valtiosääntöisistä syistä jatkossa
syytä ryhtyä toimenpiteisiin sellaisen muun ohella
isyyden vahvistamiseen ja kumoamiseen liittyvän perinnönjaon
peräyttämistä koskevan lainsäädännön
valmistelemiseksi, jossa peräyttämisen edellytyksistä,
oikeusvaikutuksista ja menettelyistä säädetään
mahdollisimman täsmällisesti. Valiokunnan mielestä on
tärkeää, että tässä yhteydessä kiinnitetään
huomiota osapuolten tietoisuuteen perillisasemasta ja siihen liittyvään
toimintamahdollisuuteen kohtuullisessa ajassa. Valiokunta pitää myös
tarpeellisena perintö- ja testamenttisaannon vanhentumisajan lyhentämisen
laajempaa arviointia oikeusvarmuuden ja omaisuudensuojan näkökulmasta
ottaen huomioon esimerkiksi velan vanhentumisesta annetun lain mukainen
velan yleinen vanhentumisaika.