Perustelut
Asetuksenantovaltuudet
Esityksen valtiosääntöoikeudellisesti
merkittävin kohta on 1. lakiehdotuksen 17 §. Sen
mukaan vuokra-aravalaina voidaan suorittaa joko nykyiseen tapaan
koron ja lyhennyksen sisältävinä vuosimaksuina
tai niin, että korko ja lyhennys peritään
erikseen. Pykälän 3 momentin perusteella valtioneuvoston
asetuksella säädetään tarkemmin
(1) lainan korosta ja lyhennyksestä sekä vuosimaksusta,
(2) niiden suorittamisesta ja tarkistamisesta, (3) niiden alentamisesta
erityisestä syystä sekä (4) ennen ensimmäisen
vuosimaksun voimaantuloa tai lyhennysten alkamista perittävästä kiinteästä korosta.
Ehdotetut asetuksenantovaltuudet ovat huomionarvoisia perustuslain
80 §:n 1 momentin kannalta. Sen mukaan lailla on säädettävä yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Vuokra-aravalainoja
voidaan aravalain 15 §:n nojalla myöntää julkisyhteisöjen
lisäksi eräille yhteisöille sekä määräedellytyksin
osakeyhtiöille ja asunto-osakeyhtiöille.
Valtuuden nojalla annettavat säännökset kohdistuisivat
siten välittömästi suppeahkoon oikeushenkilöiden
joukkoon. Valiokunta onkin toisinaan kiinnittänyt valtuutussäännösten
arvioinnissa huomiota siihen, kohdistuuko valtuuttava
sääntely vain rajattuun ammattihenkilöstönä pidettävään
joukkoon (esim. PeVL 16/2002 vp, s.
2/II). Tässä tapauksessa ei ole syytä sivuuttaa
sitä myös perustuslain 19 §:n 4 momentin
asumista koskevien säännösten näkökulmasta
merkityksellistä seikkaa, että välittömästi
pelkästään lainan saajan velvollisuuksia velkasuhteessa
määrittävät sääntelyt
vaikuttavat edelleen asianomaisten vuokralaisten asemaan. Siksi
valiokunta päätyy tarkastelemaan ehdotettuja valtuuksia
perustuslain 80 §:n 1 momentista käsin.
Edellä ensiksi mainittu asetuksenantovaltuus koskee
yleisesti korosta ja lyhennyksestä sekä vuosimaksusta
säätämistä. Valtuuden avoin
sanamuoto ulottuu näiden rahasuoritusten suuruudesta säätämiseen
kaikin osin. Niiden määräytymisen yleiset
perusteet koskevat valiokunnan käsityksen mukaan sillä tavoin
oleellisesti vuokra-aravalainan saaneen oikeushenkilön
velvollisuutta, että niistä on perustuslain 80 §:n
1 momentin takia mahdollista säätää vain
lailla. Lakiehdotukseen on tästä syystä otettava
riittävän täsmälliset perussäännökset
kyseisten rahasuoritusten suuruuden määräytymisestä,
jotta se voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Asia on toteutettavissa esimerkiksi seuraavasti: "Vuokra-aravalainan
koron on oltava kohtuullinen verrattuna vastaavaan käyttötarkoitukseen
myönnettävistä lainoista yleisesti perittäviin
korkoihin, eivätkä lainan korko ja lyhennys tai
vuosimaksu saa johtaa asukkaiden kannalta kohtuuttomiin asumiskustannuksiin."
Asetuksenantovaltuuksien toinen kohta kohdistuu edellistä valtuutta
teknisluonteisempaan seikkaan siltä osin kuin se koskee
kyseisten rahasuoritusten suorittamista. Sen sijaan valta säätää asetuksella
niiden tarkistamisesta ulottuu selvästikin yksilön
velvollisuuksien perusteisiin, ja asia on siksi toteutettavissa
ainoastaan lailla (vrt. PeVL 62/2002 vp,
s. 3/II). Valiokunnan edellisestä valtuudesta
tekemän huomautuksen huomioon ottaminen vaikuttaa kuitenkin
tarkistamisvaltuuteenkin sillä tavoin rajaavasti, että sääntely
muodostuu valtiosääntöoikeudellisesti
asianmukaiseksi.
Kolmanteen asetuksenantovaltuuteen sisältyy se ongelma,
että ehdotuksessa valtuutetaan suoraan säätämään
asetuksella asianomaisten rahasuoritusten alentamisesta erityisestä syystä ilman,
että laissa kuitenkaan olisi säännöstä varsinaisesta
alentamismahdollisuudesta (ks. arava-asetuksen 34 §). Ongelman
voidaan nähdä koskevan viime kädessä kirjoitustapaa,
mutta valiokunta kuitenkin pitää asianmukaisena,
että sanamuotoa täsmennetään.
Neljäs asetuksenantovaltuus kohdistuu ensimmäisen
valtuuden tavoin rahasuorituksen, tässä tapauksessa
ennen vuosimaksun voimaantuloa tai lyhennysten alkamista perittävän
kiinteän koron, suuruudesta säätämiseen.
Valtuus kohdistuu tavallaan lyhyeen siirtymävaiheeseen ja
on siten jossain määrin teknisluonteisenakin seikkana
valtiosäännön kannalta asianmukainen,
etenkin kun valiokunnan ensimmäisen valtuuden johdosta
tekemän huomautuksen huomioon ottaminen vaikuttaa
myös tähän valtuuteen.
Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
siihen, että aravalakiin sisältyy nykyisin lakiehdotuksen
17 §:n 3 momentin kaltaisia valtuussäännöksiä (ainakin
10,2 ja 11,3 §). Lain valtuussäännösten
valtiosääntöoikeudellinen asianmukaisuus
on selvitettävä.
Valvontasäännökset
1. lakiehdotuksen 36 §:ssä oikeutetaan siinä tarkoitetut
viranomaiset saamaan salassapitosäännösten
estämättä myös ohjauksen toteuttamiseksi
tarvittavat asiakirjat. Tätä ehdotusta ei ole lainkaan
perusteltu esityksessä. Sääntelyä ei
voida yleispiirteisyytensä ja siitä mahdollisesti aiheutuvan
laajan sovellettavuutensa takia sovittaa asiallisesti yhteen perusoikeusjärjestelmän
kanssa.
Valiokunta pitää välttämättömänä ohjaukseen
liittyvän tietojensaantioikeuden poistamista lakiehdotuksesta.
Tämä on tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
edellytys. — Sama huomautus koskee 2. ja 3. lakiehdotusta.