Perustelut
Puolustusvoimauudistuksen valmistelu ja seuranta
Pääministeri Kataisen hallitusohjelman mukaan hallitus
käynnistää puolustusvoimien laajan uudistamisen
hallituskaudella. Uudistuksen tavoitteena on Suomen puolustuskyvystä huolehtiminen
ja pysyvien kustannussäästöjen aikaansaaminen.
Hallitusohjelman mukaan puolustusvoimien säästöohjelman
toteuttaminen edellyttää sopeutustoimien aloittamista
välittömästi vaalikauden alussa. Tasavallan
presidentti ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen
ministerivaliokunta käsittelivät kokouksessaan
8. helmikuuta 2012 puolustusvoimauudistusta puolustusvoimain komentajan
ratkaisumallin pohjalta. Puolustusvoimauudistuksen toimeenpano tapahtuu
puolustusministeriön ohjauksessa.
Puolustusvoimauudistuksen valmisteluun liittyen valtioneuvoston
kanslia asetti 10. marraskuuta 2011 parlamentaarisen kontaktiryhmän, jonka
perustamisen tarkoituksena oli antaa eduskuntapuolueille oikea-aikaista
tietoa turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon ja puolustusvoimien
rakenneuudistustyön edistymisestä. Parlamentaarinen
kontaktiryhmä luovutti lausuntonsa puolustusvoimien rakenneuudistustyön
suuntaviivoista valtioneuvostolle 6. helmikuuta 2012. Puolustusvoimain
komentajan ratkaisumalli valmisteltiin ilman parlamentaarista menettelyä.
Puolustusvaliokunnan mielestä valtioneuvoston tulee parlamentaarisen
kontaktiryhmän mandaattia uudistamalla tai muuten varmistaa,
että kontaktiryhmä saa riittävät
tiedot puolustusvoimauudistuksen toimeenpanosta ja että sen
ilmaisemat kannat otetaan huomioon turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon valmistelussa.
Eduskunta hyväksyi vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon käsittelyn yhteydessä kannanoton, jonka
mukaan eduskunta edellyttää, että turvallisuus-
ja puolustuspoliittista selontekomenettelyä jatketaan ja
että valtioneuvosto sisällyttää seuraavaan
turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon seikkaperäisen
arvion siitä, miten puolustusvoimien rakenteita on suunniteltu
muutettaviksi tulevilla selontekokausilla.
Eduskunta kiinnitti vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon käsittelyn yhteydessä huomiota puolustusvoimien
rakenteiden ja toiminnan muutostarpeisiin. Ulkoasiain- ja puolustusvaliokunta
pitivät vuoden 2009 selonteon puutteena puolustuksen rakenteellisten
haasteiden yleisluonteista käsittelyä ja painottivat,
että jos selonteon sisältämä linjaus rahoituksen
tasosta jää alle esitetyn esimerkiksi globaalin
talous- ja rahoituskriisin vaikutuksesta, puolustushallinnon tulee
selvittää tasapainoisen kokonaisuuden varmistamiseksi
erilaiset kustannusten alentamisvaihtoehdot.
Puolustusvoimauudistus
Puolustusvaliokunnan kuulemat asiantuntijat ovat todenneet,
että puolustusvoimauudistus on välttämätön
riippumatta vuosien 2012—2015 puolustushallintoon kohdistuvista
säästövelvoitteista. Asiantuntijalausuntojen
mukaan puolustusvoimien rahoitus ei riitä nykyisten kokoisten puolustusvoimien
ylläpitoon. Tulevaisuudessakin jatkuvaa kustannusten nousua
on pyrittävä jatkuvasti hallitsemaan toimintaa
ja rakenteita tehostamalla ja kehittämällä.
Vuosina 2012—2014 joudutaan puolustusvoimien toimintaa
ja materiaalihankkeita leikkaamaan. Esimerkiksi varusmiesten maastovuorokausien
määrä on 25 vuorokautta 6 kuukautta palvelevien
varusmiesten osalta, kun tavoite on 40 vuorokautta. Ilmavoimien
lentotunteihin ja merivoimien alusvuorokausiin tehdään
vastaavia supistuksia. Seuraavien kolmen vuoden aikana koulutetaan
noin 2 000 reserviläistä vuodessa noin
20 000 vuodessa koulutetun sijaan. Vaikutukset ovat pitkäkestoisia
ja merkitsevät asiantuntijalausuntojen mukaan riskin ottoa puolustuksessa.
Materiaalihankintojen leikkaukset vaikuttavat niin ikään
pitkällä tähtäimellä puolustuskykyyn
haitallisesti. Esimerkiksi maavoimien alueellisten joukkojen varustamisohjelmaa
joudutaan venyttämään 2020-luvulle.
Puolustusvaliokunnan piirissä on toisistaan eroavia
näkemyksiä puolustusmenoihin tällä hallituskaudella
kohdennettavien leikkausten suuruudesta, reservin koosta ja varuskuntaverkkoon
sekä joukko-osastoihin tehtävistä muutoksista
ja näiden toimenpiteiden vaikutuksesta alueellisen
puolustuksen uskottavuuteen.Valiokunta pitää olennaisen
tärkeänä sitä, että puolustusjärjestelmän
toimivuus voidaan varmistaa vuoden 2015 jälkeisellä kaudella.
Valiokunta on tässä yhteydessä kuullut
asiantuntijoita vain rajoitetusti, koska varsinaisen turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon valmistelu on vielä kesken.
Valiokunta on tavannut henkilöstöjärjestöjen
edustajia joukko-osastovierailujen yhteydessä ja
pitää välttämättömänä,
että puolustusvoimien henkilöstön asemaan
vaikuttavia linjauksia käsitellään puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon
ja turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon valmistelujen
yhteydessä tiiviissä yhteistyössä henkilöstöjärjestöjen
kanssa.
Suomen puolustusratkaisu
Puolustusvaliokunta toteaa, että sotilaallisesti liittoutumattoman
Suomen puolustusratkaisun lähtökohtana on edelleen
koko maan puolustaminen yleiseen asevelvollisuuteen perustuvan puolustusjärjestelmän
avulla. Puolustusvaliokunnan mielestä puolustusvoimille
on taattava edellytykset täyttää lakisääteiset
tehtävänsä ja ylläpitää uskottava
kansallinen puolustuskyky myös 2020-luvulle.
Puolustusvaliokunnan mielestä alueellisen puolustuksen
periaate soveltuu jatkossakin parhaiten Suomen puolustusratkaisun
lähtökohdaksi. Valiokunnan mielestä alueellisen
puolustuksen järjestelmää tulee määrätietoisesti
kehittää puolustuksen uskottavuuden turvaamiseksi.
Valiokunta katsoo, että operatiivisiin, alueellisiin ja
paikallisjoukkoihin perustuvan puolustusjärjestelmän
tulee kattaa koko maan alue. Yleinen asevelvollisuus on säilytettävä,
koska se tarjoaa valiokunnan mielestä kustannustehokkaimman lähtökohdan
Suomelle.
Asevelvollisuusjärjestelmää on kuitenkin
jatkuvasti kehitettävä mm. Siilasmaan työryhmän suositusten
mukaisesti. Koulutettu, toimintatavoiltaan ajanmukainen ja riittävästi
varustettu reservi on puolustuskyvyn tärkeä elementti. Vahva
maanpuolustustahto muodostaa puolustuksen henkisen perustan. Vapaaehtoinen
maanpuolustustyö tukee suorituskykyisen reservin ylläpitämistä ja
voi osaltaan edesauttaa maanpuolustustahdon säilymistä.
Valiokunta painottaa, että puolustusvoimien kehittämistä koskevat
linjaukset tulee perustella ja viestiä kansalaisille avoimesti
maanpuolustustahdon turvaamiseksi.
Puolustusvaliokunta katsoo, että sodankäynnin
luonteessa tapahtuvat muutokset tulee ottaa huomioon Suomen puolustusjärjestelmää
kehitettäessä.
Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen suojaamisen merkitys
esimerkiksi kyberuhkia vastaan kasvaa, ja tämä on
otettava huomioon myös sotilaallisen maanpuolustuksen osalta.
Turvallisuus- ja uhkaympäristössä, jossa valtioiden
väliset sotilaalliset konfliktit ovat edelleen mahdollisia,
sotilaallisen puolustuksen uskottavuuden mittarit ovat enenevässä määrin laadullisia.
Puolustuksen kehittämisen painopisteen tulee kohdentua
suorituskykyjen yhteensovittamisen parantamiseen ja puolustushaarojen yhteisoperaatiokyvyn
syventämiseen.
Puolustusvaliokunta korostaa, että Suomen oloissa alueellisen
puolustuksen uskottavuus edellyttää moniin muihin
eurooppalaisiin valtioihin verrattuna suuremman reservin
ylläpitämistä. Sodan ajan joukkojen suorituskyvyn avaintekijöitä ovat
riittävä koulutus ja varustus. Kertaus- ja sotaharjoituksia
tulee voida toteuttaa myös leikattujen budjettien olosuhteissa.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2015 jälkeen varusmiesten
maastovuorokausien ja reservin kertausharjoitusten määrän
lisääminen on erittäin tärkeää puolustusvoimien
suorituskyvyn kannalta.
Puolustusvaliokunta pitää perusteltuna, että tulevaisuudessakin
puolustusmenojen käyttöä ohjataan ns.
kolmasosaperiaatteen mukaisesti. Materiaalisen valmiuden ylläpitoon
ja suorituskyvyn kehittämiseen, henkilöstömenoihin
ja toimintaan ja tilakustannuksiin käytettävien
varojen välinen tasapaino on valiokunnan mielestä puolustuksen
uskottavuuden tärkeä elementti. Pitkään
jatkuvana toiminnan tasosta ja materiaalihankinnoista tinkiminen
aiheuttaisi kauaskantoisia seurannaisvaikutuksia puolustuskyvylle. Puolustusvoimauudistuksen
välittömänä tavoitteena tulee
valiokunnan mielestä olla puolustusmenojen käytön
palauttaminen hallittavaan tasapainoon.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko
Puolustusvaliokunta toteaa asiantuntijakuulemisten perusteella,
että sotilaallisen maanpuolustuksen kehittämisen
suurimpana haasteena on, mille tasolle puolustuksen rahoituskehys asettuu
vuodesta 2015 alkaen. Rahoituskehys ratkaisee, mille tasolle puolustusvoimien
suorituskyvyt voidaan kehittää. Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa
esitettiin arvioita, joiden mukaan lisäsäästöt
edellyttäisivät puolustuksen peruslähtökohtien
uudelleenarviointia. Puolustusvaliokunta pitää tämän
perusteella välttämättömänä,
että turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon
sisällytetään eduskunnan jo aikaisemmin
edellyttämä seikkaperäinen arvio Suomen
puolustusjärjestelmän rakenteellisista haasteista,
jonka pohjalta eduskunta voi käydä keskustelun
Suomen puolustuksen kehittämisen suuntaviivoista 2020-luvulle.
Rahoituskehyksen ohella lähivuosina on tehtävä useita
merkittäviä ja konkreettisia puolustuskyvyn materiaaliseen
kehittämiseen liittyviä poliittista ohjausta edellyttäviä linjauksia.
Tällaisia ovat esimerkiksi linjaukset ilmavoimien Hornet-kaluston
seuraajan hankintavalmistelujen aloittamisesta, maavoimien taistelupanssarivaunujen
modernisoinnista sekä merivoimien Laivue 2020 -hankkeen
toteuttamisesta.
Puolustusvaliokunta toteaa, että turvallisuusympäristön
ja uhkakuvien muuttuessa tarve tarkastella turvallisuutta laajasti
korostuu. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
varautumista ja kokonaisturvallisuutta tarkastelleen ns. Hallbergin
komitean mietintöön (2010), jossa todettiin mm.,
että Suomen on varauduttava uudentyyppisiin ja vaikeasti
ennakoitaviin häiriötilanteisiin tehostamalla
ennakoivan varautumisen järjestelyjä. Puolustusvaliokunnan mielestä laadittavassa
turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa Hallbergin komiteamietinnön
ehdotukset ja kannanotot tulisi ottaa soveltuvin osin huomioon.
Hallitusohjelman mukaan sotilaskäskyasioiden käsittely
otetaan esille puolustusvoimauudistusta käsittelevän
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon yhteydessä.
Puolustusvaliokunta pitää sotilaskäskyasian
esille ottamista jo toteutettu perustuslain uudistus huomioon
ottaen tarpeellisena ja perusteltuna.
Vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
käsittelyn yhteydessä eduskunta hyväksyi
lausuman siitä, että valtioneuvosto ryhtyy toimiin
erityisen suomalaisen puolustusteollisuuden tulevaisuutta turvaavan
strategian linjaamiseksi ja että valtioneuvosto sisällyttää seuraavaan
turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon erillisen osion
tästä asiasta. Lausunnossaan vuoden 2009 turvallisuus-
ja puolustuspoliittisesta selonteosta puolustusvaliokunta piti selonteon
erittäin vakavana puutteena sitä, ettei selontekoon
ollut sisällytetty tällaista erillistä osiota.
Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden lausunnoissa on kiinnitetty
huomiota tällaisen puolustusteollisen strategian tarpeellisuuteen.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että laadittavaan turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen
selontekoon sisällytetään erillinen osio
tästä asiasta.
Asian merkittävyyttä korostaa valiokunnan näkemyksen
mukaan se, että puolustusmateriaaliala on voimakkaassa
muutostilassa. Muun muassa pyrkimykset eurooppalaisten
puolustusvälinemarkkinoiden avaamiseen lainsäädäntömuutoksineen,
puolustusmateriaalimäärärahoihin kohdistuvat
supistamispaineet, tiivistyvä kansainvälinen yhteistyö ja
teknisesti monimutkaistuvat ja kalliimmat asejärjestelmät
ovat tekijöitä, joiden perusteella valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että selontekoon sisällytetään
puolustusteollisuutta koskeva linjaus.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto antaa eduskunnalle viipymättä turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon noudattaen sen valmistelussa parlamentaarista
menettelyä.