Perustelut
1 Ehdotuksesta 58 §:n 2 momentiksi: Presidentin päätöksenteko
1.1 Ehdotus.
Nykyisen perustuslain 58 §:n mukaan tasavallan presidentti
tekee päätöksensä valtioneuvostossa
sen ratkaisuehdotuksesta. Säännöksen
2 momentin mukaan, jos presidentti ei päätä asiasta
valtioneuvoston ratkaisuehdotuksen mukaisesti, asia palautuu valtioneuvoston
valmisteltavaksi. Vain hallituksen esityksen antamisesta ja peruuttamisesta
päätetään tämän jälkeen
valtioneuvoston uuden ratkaisuehdotuksen mukaisesti.
Nyt hallitus ehdottaa säännöksen
2 momenttiin uutta sanamuotoa, jonka mukaan, jos presi-dentti ei
päätä asiasta valtioneuvoston ratkaisuehdotuksen
mukaisesti, asia palautuu valtioneuvoston valmisteltavaksi. Tämän
jälkeen muusta kuin lain vahvistamista, virkaan nimittämistä tai tehtävään
määräämistä koskevasta
asiasta päätetään valtioneuvoston
uuden ratkaisuehdotuksen mukaisesti, jos ehdotus vastaa eduskunnan
ilmaisemaa kantaa asiassa.
1.2.Ehdotuksen vaikutus.
Ehdotus sitoo tasavallan presidentin nykyistä selvästi
laajemmin valtioneuvoston kantaan ristiriitatilanteissa, ja tämä koskee
nykyisestä poiketen erityisesti päätöksentekoa
kansainvälisissä asioissa.
Hallituksen esitys merkitsee käytännössä sitä,
että tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ollessa
erimielisiä kansainvälisissä asioissa
presidentti on sidottu valtioneuvoston uuteen ratkaisuehdotukseen
ja näkemykseen, jos ehdotus vastaa eduskunnan ilmaisemaa
kantaa asiassa. Säännös ristiriitatilanteessa
johtaa siihen, että valtioneuvoston ja presidentin kantoja
ei enää tarvitse sovitella yhteen, ja tässä mielessä säännösehdotus
kovertaa tyhjäksi perustuslain 93 §:n toimivaltasäännöksen
siitä, että Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan
presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
Nykyinen ulkopoliittinen päätöksentekojärjestelmä perustuu
presidentin ensisijaiselle johtovallalle ja yhteistoiminnalle valtioneuvoston kanssa.
Nykyisen perustuslain 93 §:n perusteluissa todettiin, että ulkopoliittisesti
laajakantoiseen asiaan presidentti tarvitsee koko valtioneuvoston
myötävaikutusta esimerkiksi Suomen taholta esitettävien
merkittävien ulkopoliittisten aloitteiden valmisteluun
tai siihen, kun valmistellaan kantaa muiden tekemiin Suomen kansainvälisten
suhteiden kannalta laajakantoisiin aloitteisiin. Kiireellistä ratkaisua
vaativissa erityistilanteissa voi kuitenkin riittää yhteydenpito ministerivaliokunnan
taikka yksittäisen ministerin, lähinnä pääministerin,
ulkoministerin tai kulloinkin kysymyksessä olevan asian
valmistelusta vastaavan ministerin kanssa.
1.3 Ehdotettuun PeL 58 §:ään sisältyviä ongelmia.
Ehdotus 58 §:ksi on epäonnistunut kompromissi
yhtäältä pyrkimyksestä sitoa
presidentti ulkopolitiikan johtamisessa nykyistä enemmän valtioneuvoston
kantaan ja toisaalta haluttomuudesta kajota perustuslain 93 §:n
säännökseen, joka varsinaisesti koskee
toimivaltaa ulkopolitiikan johtamisessa. Uudessa 58 §:ssä ei
avoimesti lausuta julki, mitä asioita presidentin kannan
sitominen valtioneuvoston kantaan koskee.
Onko valtiosääntöisenä järjestelynä paikallaan,
että presidentin ja valtioneuvoston toimivallan ulottuvuus
jossakin konkreettisessa asiassa juridisesti sidotaan eduskunnan
kannanottoon asiassa? Onko tällaisessa tilanteessa, jossa valtioneuvosto
jossakin ristiriitatilanteessa hakee eduskunnalta kannanoton sivuuttaakseen presidentin,
perusteita puhua eduskunnan roolin ja vaikutusvallan vahvistumisesta,
kun erityisesti vakaan enemmistöhallituksen aikana ei juuri ole
odotettavissa, että eduskunnan enemmistö asettuisi
riitauttamaan valtioneuvoston omaksumaa kantaa?
Ehdotettu järjestely, jossa valtioneuvosto voi sivuuttaa
presidentin kannan vetoamalla edus-kunnan asiassa jo ottamaan kantaan,
on ongelmallinen, koska epäselväksi jää,
mikä kulloisessakin tilanteessa olisi eduskunnan kanta.
Parlamentaarinen järjestelmä oikeastaan edellyttää, että hyvin
monenlaiset parlamentin poliittiset kannanilmaisut toimivat parlamentaarisena
ohjauksena hallitukselle. Ehdotus on puutteellinen sen vuoksi, että ehdotuksen
perustelutekstin varaan jätettäisiin se, missä tilanteessa
myös valiokunnan ilmaisema kanta olisi tässä tarkoitettu eduskunnan
kanta.
1.4 Johtopäätökset PeL 58 §:n
muuttamisesta.
Suomalaiset luottavat vaaleilla itse valitsemaansa presidenttiin.
Hallituksen esityksessä ei ole millään
tavoin kyetty perustelemaan sitä, miksi kansan suoraan
valitsemalla presidentillä eivät voisi säilyä nykyiset
valtaoikeudet ja miksi niiden muuttaminen olisi tähdellistä ja
miksi nykyistä päätöksentekojärjestelmää tulee
muuttaa vain 10 vuoden kokemuksen perusteella.
Nykyinen perustuslain mukainen päätöksenteko,
jossa on roolinsa sekä tasavallan presidentillä että valtioneuvostolla,
antaa mahdollisuuden punnita asioita monipuolisesti ja eri näkökulmista.
Tasavallan presidentti on voimavara, jonka merkitystä ei
saa vähätellä.
Tasavallan presidentti on nykyisen perustuslain mukaan suoralla
vaalilla valittu valtionpää-mies, joka johtaa
Suomen ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
Nykyisessä ulkopolitiikan johtojärjestelmässä eduskunnalla,
sen luottamusta nauttivalla valtioneuvostolla sekä suoralla
kansanvaalilla valitulla presidentillä on oma roolinsa
ulkopolitiikasta päätettäessä.
Toimiva ulkopolitiikan johto edellyttää presidentin
ja valtioneuvoston kiinteää yhteistoimintaa. Nykyistä perustuslakia
säädettäessä edellytettiin,
että presidentti ja valtioneuvosto huolehtivat toistensa
asianmukaisesta ja ajoissa tapahtuvasta informoimisesta ulkopolitiikan
kannalta merkityksellisissä asioissa.
Hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla hallitus
pyrkii nyt kiertokautta toteuttamaan kansan suoraan vaaleilla valitseman
tasavallan presidentin itsenäisen päätösvallan
riistämisen, mitä ei tohdita suoraan esittää 93 §:n
kohdalla, niin kuin alun perin aikomus on ollut.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan heikennettäväksi
tasavallan presidentin asemaa itsenäisenä päättäjänä.
Esityksessä säilytetään tosin 93 §:n
1 momentin muotoilu, että presidentti johtaa ulkopolitiikkaa
yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Hallitus kuitenkin esittää presidentin
vallan tosiasiallista riistämistä muuttamalla
58 §:n säätelemää päätöksentekotapaa. Vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä kannattaa presidentin nykyisen ulkopoliittisen
aseman säilyttämistä.
Mielestämme asiantuntijakuulemisessa esiin nousseet
esityksen ongelmat ja kysymykset ovat oleellisia lisäperusteluita
sille, että ehdotusta perustuslain 58 §:n 2 momentin
muuttamiseksi ei tulisi hyväksyä.
Mielestämme ehdotus perustuslain 58 §:n 2 momentiksi
synnyttää enemmän uusia kysymyksiä ja
ristiriitoja tasavallan presidentin ja valtioneuvoston valta-asemista
ulkopolitiikan johdossa kuin ratkaisee jo ilmenneitä ongelmia.
Suoralla kansanvaalilla valitun presidentin asemaa ei pitäisi
hallituksen ehdottamalla tavalla näin olennaisesti heikentää muuttamalla
valtioneuvoston päätöksentekoa koskevia
sääntöjä. Sen vuoksi emme katso
voivamme hyväksyä perustuslain 58 §:n
2 momenttiin tehtyä muutosta.
Ratkaisu on ristiriitainen ja erikoinen sikäli, että voimassa
olisi perustuslain 93 §, jonka mukaan Suomen ulkopolitiikkaa
johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa,
mutta perustuslain 58 §:n muutoksella presidentin johtovalta
ulkopoliittisissa asioissa tosiasiassa alistettaisiin ristiriitatilanteessa
pääministerin ja valtioneuvoston lopulliseen kantaan,
kun se vastaa eduskunnan kantaa asiassa.
2 Suomen edustaminen Eurooppa-neuvostossa ja valtion ylimmän
johdon edustaminen EU:ssa (PeL 66 §).
Tähän asti käytäntönä on
ollut, että presidentti on osallistunut Eurooppa-neuvoston
kokouksiin ja muihin huippukokouksiin Suomen toisena edustajana
presidentin toimivaltaan kuuluvissa kysymyksissä.
Nyt hallitus pyrkii tässäkin kohdassa kaventamaan
presidentin toimivaltaa. Hallitus haluaa li-sätä pääministerin
tehtäviä koskevaan perustuslain 66 §:ään
säännöksen, jonka mukaan pääministeri
edustaa Suomea Eurooppa-neuvostossa ja valtion ylimmän
johdon edustusta vaativassa Euroopan unionin muussa toiminnassa.
Hallitus haluaa, että vain pääministeri
edustaisi Suomea myös muissa Euroopan unionin keskeisissä kokouksissa,
kuten valtion tai hallitusten päämiesten epävirallisissa
tapaamisissa ja niin sanotuissa Euroopan unionin kolmas
maa -kokouksissa, joissa unionin jäsenvaltiot
tapaavat valtion tai hallitusten päämiesten tasolla unionin
ulkopuolisten maiden edustajia. Hallituksen mielestä presidentti
ei saisi osallistua niihin Suomen edustajana edes silloin, kun pääministeri
olisi estynyt osallistumasta.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on sitä mieltä,
että on jatkossakin Suomen etujen mukaista pitää kiinni
presidentin osallistumisen mahdollisuudesta kansainvälisiin
kokouksiin käsiteltäessä Suomelle tärkeitä ulko-
ja turvallisuuspolitiikan asioita.
3 Tasavallan presidentin ja valtioneuvoston yhteistyön
tarve kansainvälisissä asioissa
Vuoden 2000 perustuslakiuudistuksen perusratkaisut ovat edelleen
kestäviä ja luovat mahdol-lisuuden monikanavaiselle
valtioinstituutioiden väliselle yhteistyölle ulko-
ja turvallisuuspolitiikassa. Useamman toimijan osallistuminen ulkopoliittisesti
tärkeiden asioiden päätöksentekoon luo
tarpeen neuvotella Suomen yhteisestä ulkopolitiikasta.
Sen sijaan kaiken vallan keskittäminen pääministerille
ulkopoliittisessa päätöksenteossa vähentää tai
poistaa tarpeen neuvotella ja sovitella erilaisten näkemysten
välillä.
Esityksiä tehdessään hallituksen
olisi tullut kunnioittaa presidentin roolia ja tehtäviä maamme
ulkopolitiikan johtajana.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän mielestä ehdotettujen
muutosten sijasta olisi tullut ryhtyä kehittämään
presidentin ja pääministerin keskinäistä kanssakäymistä ja
kehittää valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen
valiokunnan työtä. Tämän tavoitteen
toteuttamiseksi tasavallan presidentillä tulee olla mahdollisuus
tarvittaessa kutsua koolle hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
valiokunta. Muutoinkin hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen
valiokunnan työn merkitystä on syytä painottaa.