Lissabonin strategian välitarkistus
Kevään Eurooppa-neuvostossa (22.—23.3.)
keskitytään Lissabonin strategian välitarkistukseen.
Välitarkistuksella pyritään vauhdittamaan strategian
toimeenpanoa ja täsmentämään
sen ydintavoitteita. Komissio antoi ns. kevätraporttinsa
maaliskuun Eurooppa-neuvostolle 2.2.2005.
Komissio esittää, että uudistetun
Lissabonin strategian tulisi keskittyä kasvuun ja työllisyyteen.
Toimet rakentuisivat kolmen pääteeman ympärille:
- Euroopasta olisi tehtävä houkutteleva
investointi- ja työskentely-ympäristö.
- Osaaminen ja innovaatiot olisivat kasvun perustana.
- EU:n tulisi luoda uusia ja parempia työpaikkoja.
Komissio nimeää kymmenen avainalaa, joilla unionin
ja jäsenvaltioiden tulisi saavuttaa kyseiset tavoitteet
ns. Lissabon-toimintaohjelman mukaisesti.
Väliraportissa käsitellään
pk-yritysten roolia Euroopassa, sisämarkkinoiden laajentamista
ja syventämistä, avoimien ja kilpailukykyisten markkinoiden
varmistamista Euroopassa ja sen ulkopuolella, eurooppalaisen ja
kansallisen sääntelyn parantamista, eurooppalaisen
infrastruktuurin laajentamista ja parantamista, tutkimus- ja kehittämistoimintaan
suunnattujen investointien lisäämistä ja
parantamista, innovaatioiden vauhdittamista, tieto- ja viestintäteknologian
hyödyntämistä sekä luonnonvarojen
kestävän käytön edistämistä ja
vahvemman eurooppalaisen teollisuuspohjan luomista.
Uusien ja parempien työpaikkojen luomiseksi työn
vetovoimaa tulee lisätä ja sosiaaliturvajärjestelmiä nykyaikaistaa
sekä panostaa henkiseen pääomaan parantamalla
koulutusta ja taitoja.
Lissabonin strategian hallinnointijärjestelmää (governance)
ehdotetaan kehitettäväksi.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto esittää kannanottoja 11.2.2005 antamassaan
jatkokirjelmässä. Suomi pitää komission
esittämiä perusviestejä hyvinä.
Lissabonin strategia vaatii uudistamista ja keskittymistä nykyistä harvempiin
prioriteetteihin. Keskittymällä kasvuun ja työllisyyteen
voidaan varmistaa EU:n taloudellinen kilpailukyky — tämä on välttämätöntä,
jotta muut kestävän kehityksen elementit voidaan
turvata myös jatkossa. Suomi yhtyy komission näkemykseen
siitä, että keskittyminen nyt kasvuun ja työllisyyteen
on sopusoinnussa sosiaali- ja ympäristötavoitteiden edistämisen
kanssa.
Keskittyminen ehdotettuihin kolmeen pääteemaan
ja strategian toimeenpanoon on tervetullut. EU:n tulee olla valmis
vastaamaan avoimen kansainvälisen kilpailun haasteeseen.
Tämä on nähtävä kannustimena,
joka vahvistaa kilpailukykyä ja innovaatiotoimintaa. Samalla
on panostettava avoimuuteen myös sisämarkkinoilla,
jossa jäljellä olevia esteitä tavaroiden,
palveluiden, työvoiman ja pääoman liikkuvuudelle
on raivattava. Myös tiedon vapaata liikkuvuutta unionialueella,
ja laajemminkin, on syytä painottaa.
Kilpailukyvyn vahvistamisessa on otettava huomioon pitkän
aikavälin haasteet, jotka koskevat hyvinvointijärjestelmien
rahoitusta ja julkisen talouden kestävyyttä. Uudistuksen
onnistuminen edellyttää, että EU-alueen
taloudellinen dynamiikka vahvistuu. Tämä edellyttää vuorostaan
mm. makrotaloudellista vakautta.
Komission laatima erillinen Lissabon-toimintaohjelma asettaa
konkreettisia tavoitteita EU:lle ja jäsenmaille komission
nimeämillä kymmenellä avainalalla. Toimintaohjelma
on kuitenkin liian laaja ja sisältää toimenpidesuosituksia,
jotka ovat osittain päällekkäisiä ja
erimitallisia. Eurooppa-neuvoston ei tulisi hyväksyä Lissabon-toimintaohjelmaa
sellaisenaan, vaan se tulisi analysoida ja käsitellä Eurooppa-neuvoston
jälkeen, jotta siihen voidaan jatkossa sitoutua.
Komission havainnot pk-yritysten merkityksestä ja keskeisistä keinoista
yrittäjyyden tukemiseksi vastaavat Suomen näkemyksiä.
Innovatiivisten kasvuyritysten toimintaedellytyksiä tulee
parantaa.
Valtioneuvoston kannanoton mukaan on muun muassa hyvä,
että toimielimet velvoitetaan saamaan aikaan lainsäädäntöä komission mainitsemilla
keskeisillä sisämarkkina-alueilla.
Suomi yhtyy komission ajatukseen siitä, että paremmalla
sääntelyllä on myönteinen vaikutus taloudelliseen
kasvuun, työllisyyteen ja tuottavuuteen. Sen lisäksi,
että sääntelyn yksinkertaistamista aktiivisesti
jatketaan, on kiinnitettävä myös enemmän
huomiota markkinaperusteisten ratkaisujen kehittämiseen
vaihtoehtoina sääntelylle. Komission ehdottamat
hankkeet ovat kannatettavia. Vaikutusarvioinneissa on tasapuolisesti
huomioitava taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövaikutukset.
Komission priorisoimat toimet (puiteohjelma, 3 prosentin T&K-investointitavoite,
T&K-valtiontukiuudistus) ovat oikeaan osuneita. Tutkimuspanosten
lisäksi huomiota tulee kiinnittää myös
tulosten parempaan hyödyntämiseen. Suomi on suhtautunut
varauksellisesti verokannusteiden käyttöön
omissa T&K-toimissaan, mutta voi tukea pyrkimystä selkiyttää niihin
liittyviä periaatteita.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä koulutus
ovat tärkeitä kilpailukykyä edistäviä toimia. Korkeakoulujen
roolin korostaminen on hyvä asia, ja eurooppalaisten korkeakoulujen
monimuotoisuus tulee nähdä vahvuutena. Lisäksi
tulee korostaa korkeakoulutasoisen koulutuksen ja tutkimuksen laadun
merkitystä eurooppalaisten korkeakoulujen vetovoiman lisäämiseksi.
Myös yhteistyötä yritysten ja korkeakoulujen
välillä on tarpeen vahvistaa.
Innovation poles -ajatus näyttäisi lähtökohtaisesti
hyvältä ja vastannee pitkälti Suomen
osaamiskeskusohjelmaa. Ehdotuksen sisällöstä tarvitaan
kuitenkin lisätietoa.
Eurooppalaisen teknologiainstituutin luominen on uusi ja kunnianhimoinen
ajatus. Kilpailukykyisen instituutin luominen EU:n toimesta ei ole
välttämättä paras ratkaisu,
ja asiasta tarvitaan lisätietoa tarkemman kannan määrittämiseksi.
Tieto- ja viestintätekniikan tärkeä merkitys on
tuotu kevätraportissa hyvin esille. Tieto- ja viestintätekniikan
hyödyntämisaste yrityksissä ja hallinnossa
on kuitenkin tietyillä sektoreilla edelleen liian alhainen.
Myös tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvät
kehittämistarpeet tulisi huomioida laadittaessa toimenpiteitä Lissabonin
strategian tavoitteiden saavuttamiseksi. Vain tätä kautta
on mahdollista turvata uuden tieto- ja viestintäteknologian mahdollisimman
tehokas käyttö ja laajempi hyödynnettävyys.
Komission tulisi ryhtyä toimenpiteisiin eurooppalaisen
tietoturvastrategian valmistelemiseksi.
Suomi suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti
eurooppalaisiin teollisen tutkimuksen yhteistyökonsepteihin.
Euroopan kilpailukyvyn vahvistaminen edellyttää,
että EU tukee aktiivisesti teknologisten innovaatioiden
kehittämiseen ja käyttöönottoon
liittyvää public-private-yhteistyötä.
Eurooppalaiset teknologia-aloitteet ovat laaja ja kunnianhimoinen
uusi t&k-yhteistyön muoto, ja niiden käytännön
toteuttamiseen liittyy paljon haasteita ja avoimia kysymyksiä. Suuriin
eurooppalaisiin tuotantoa sisältäviin teollisiin
hankkeisiin suhtaudutaan varauksellisesti.
Komission esittämiä avainalueita uusien ja parempien
työpaikkojen luomiseksi pidetään pääosin
hyvinä ja esitettyjä toimia voidaan tukea. Suomi
tukee edelleen myös Wim Kokin edellisen työllisyysongelmaa
käsitelleen työryhmän työn tuloksia,
joista raportoitiin vuoden 2004 kevään Eurooppa-neuvostolle.
Sen mukaisesti huomiota on syytä kiinnittää myös
vero- ja etuusjärjestelmien yhteensovittamiseen, työmarkkinatukeen
ja siihen liittyvien järjestelmien toimivuuteen.
Suomi painottaa, että riittävä sosiaalisten etuuksien
taso ja työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen
mahdollistavat ratkaisut ovat ennakkoehto sosiaaliseen osallisuuteen
perustuvien työmarkkinoiden toiminnalle.
Huomiota tulee kiinnittää perustaitojen kehittämiseen
ja siihen, että ammatillinen koulutus vastaa yritysten
laadullisia osaamistarpeita.
Suomi pitää työvoiman liikkuvuutta
tärkeänä osaavan työvoiman saatavuuden
turvaamiseksi ja kiinnittää huomiota mm. työperäisen
maahanmuuton edistämiseen ottaen huomioon kunkin jäsenmaan
työmarkkinoiden tarpeet.
Suomi yhtyy komission näkemykseen jonka mukaan olemassa
olevat toimet yhdessä jo muodostavat todellisen eurooppalaisen
nuorisoaloitteen. Uusia prosesseja ei tarvita.