Perustelut
Opetusministeriö on lausunnossaan sivistysvaliokunnalle
täydentänyt selvitystä toimintakertomuksessa
lausumien johdosta tehtyjen toimenpiteiden osalta vuotta 2007 koskien.
Eduskunnan lausumat
Uusi koululainsäädäntö (HE
86/1997 vp).
Opetusministeriö on antanut valiokunnalle lisäselvitystä lausumista.
Ministeriön mukaan tukiopetusta ei tilastoida, mutta 7.—9.
luokkien opetuksesta koottiin tietoa Opetushallituksen ja Stakesin
vuonna 2007 toteuttaman TedBM-hankkeen esitutkimuksen yhteydessä.
Lukuvuonna 2006—2007 tukiopetusta ei resursoinut lainkaan
4,2 % kouluista ja 41,4 % kouluista osoitti tukiopetuksen
käyttöön alle kaksi tuntia viikossa 100:aa oppilasta
kohti. Vähintään 10 tuntia viikossa 100:aa
oppilasta kohti kohdensi 21,4 % kouluista. Vastaavasti
tukiopetuksen toteutumat syyslukukaudella 2006 olivat siten, että 3,3 %:ssa
kouluista ei sitä toteutettu lainkaan ja alle kaksi tuntia
toteutui 50,7 %:ssa kouluista. Vähintään
10 tuntia tukiopetusta 100:aa oppilasta kohti toteutui 23,4 %:ssa
kouluista.
Opetusministeriön marraskuussa 2007 valmistuneen strategian
mukaisesti nykyistä käytäntöä muutetaan
siten, että painopistettä siirretään
aiempaa selkeämmin varhaiseen tukeen ja ennalta ehkäisevään
toimintaan. Tehostettu tuki on ensisijainen tukimuoto ennen erityisopetuspäätöstä.
Tehostetun tuen muotoja ovat mm. tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus
ja oppilashuollon palvelut. Tähän liittyvät
uudistukset, kuten lainsäädännön
ja opetussuunnitelman perusteiden muutokset, valmistellaan siten,
että ne voidaan ottaa kunnissa ja kouluissa käyttöön vuonna
2010. Opetusministeriö myönsi helmikuussa 2008
kunnille valtion erityisavustuksia tehostetun ja erityisen tuen
kehittämistoimiin 233 kunnalle 7,4 miljoonaa euroa.
Lausuman 6 osalta opetusministeriö toteaa, että taiteen
perusopetuksen oppilaitosverkon tilannetta koskeva selvitys on tarkoitus
päivittää vuonna 2008. Syksyllä 2007
päätettiin uusien taiteenalojen ja koulutuksen
järjestäjien ottamisesta opetustuntikohtaisen
valtionosuuden piiriin vuonna 2008. Vuoden 2008 alusta valtionosuuden
piirissä on 36 muiden taiteenalojen kuin musiikin oppilaitosta
(arkkitehtuuri, kuvataide, käsityö, tanssi, teatteritaide,
sanataide, sirkustaide).
Valiokunta toteaa, että taiteen perusopetusta koskeva
lainsäädäntö on sinänsä toimiva,
mutta opetustuntikohtaista valtionosuuteen oikeuttavaa tuntimäärää ei
ole voitu lisätä tarpeen ja koulutusta antavien
tahojen toiveiden mukaisesti.
Opettajankouluttajien jatko- ja täydennyskoulutusohjelma
(HE 74/1999 vp).
Opetusministeriö on antanut valiokunnalle lisäselvitystä lausumista.
Vuonna 2007 on julkistettu raportti, jossa arvioitiin muun muassa
opettajien täydennyskoulutuksen tilaa ja kehittämissuunnitelmassa
mainittujen suositusten toteutumista sekä tarkasteltiin
opettajien täydennyskoulutuksessa tapahtuneita muutoksia.
Vuoden 2008 alusta opetusministeriö on asettanut opetustoimen
henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan. Neuvottelukunta
seuraa koko opetushenkilöstön jatko- ja täydennyskoulutuksen
toteutumista.
Kunta- ja koulutason arviointityön tehostaminen (HE
135/2002 vp).
Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että arviointijärjestelmän kehittämistoimenpiteiden
edellyttämät muutokset koulutusta koskeviin lakeihin
ja koulutuksen arvioinnista annettuun asetukseen valmistellaan siten,
että ne voivat tulla voimaan 1.1.2010. Jatkovalmistelussa
otetaan huomioon koulutuksen järjestäjätason
arvioinnin tuen tarpeet ja valtakunnallisten arviointitulosten
hyödynnettävyyden parantaminen.
Ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmän
uudistuksen vaikutukset, korkeakoulujen järjestämä täydennyskoulutus
(HE 140/2002 vp).
Opetusministeriö on antanut valiokunnalle lisäselvitystä lausumista.
Vuoden 2006 alussa kumoutuivat sellaisten ammatillisen lisäkoulutuksen
järjestäjien järjestämisluvat,
jotka eivät olleet järjestäneet lisäkoulutusta
eivätkä vuosina 2003—2005 saaneet siihen
valtionosuutta.
Hallitusohjelman mukaan toimeenpannaan ammatillisesti suuntautuneen
aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus, jossa selkiytetään
hajanainen hallinto, rahoitus, tarjonta ja etuudet. Opetusministeriö on
16.8.2007 asettanut uudistuksen valmistelua varten johtoryhmän,
jossa ovat mukana vastuuministeriöt (OPM, TEM ja STM) ja
työelämän valtakunnalliset keskusjärjestöt.
Uudistus kattaa ammatillisen aikuiskoulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen,
työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen.
Korkeakoulujen täydennyskoulutusta koskevat kysymykset
ovat keskeinen osa uudistuksen valmistelua.
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot (HE 14/2005
vp — EV 59/2005 vp).
Opetusministeriön lisäselvityksen mukaan vuonna
2005 ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon aloituspaikkoja
oli 300 ja vuonna 2007 niitä oli 1 700. Määrä kasvaa
edelleen vuoteen 2008 mennessä 2 000 aloituspaikkaan.
Ammattiosaamisen näytöt (HE 41/2005
vp — EV 94/2005 vp).
Eduskunta edellytti 21.6.2005, että yksikköhintojen
keskimääräisiä euromääriä vahvistettaessa
otetaan huomioon ammattiosaamisen näyttöjärjestelmän
tehtävien laajuudesta ja laadun varmistamisesta aiheutuvat
lisäkustannukset. Kevään 2008 kehyspäätöksen
mukaisesti lisäkustannukset otetaan huomioon vuoden 2009
talousarvioesityksessä ja vuoden 2009 yksikköhintapäätöstä valmisteltaessa.
Koulutuspoliittinen selonteko (VNS 4/2006 vp — EK
35/2006 vp).
Opetusministeriö on antanut valiokunnalle lisäselvitystä.
Kahdeksannen lausuman osalta ministeriö toteaa, että työnantaja- ja
työntekijäjärjestöt vastaavat
opettajien työaikaa ja sen vaikutuksia ja kustannuksia
koskevista arvioinneista.
____________
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo, että seuraavien
lausumien johdosta suoritetut, kertomuksessa selostetut toimenpiteet ovat
riittäviä tai lausumat muutoin ovat käyneet tarpeettomiksi:
- Vaikeasti kehitysvammaisten opetus
(s. 174)
- Uusi koululainsäädäntö (HE
86/1997 vp), kaikki lausumat
- Lapsille haitallisen aineiston leviämisen ehkäiseminen
(HE 2/2000 vp)
- Yliopistojen tilakustannukset (HE 30/2001 vp)
- Kunta- ja koulutason arviointityön tehostaminen
(HE 135/2002 vp)
- Ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmän
uudistuksen vaikutukset, korkeakoulujen järjestämä täydennyskoulutus
(HE 140/2002 vp), molemmat lausumat
- Tekijänoikeuslaki, vaikutusten seuraaminen (HE
28/2004 vp), 1. lausuma
- Esiopetus, ryhmäkoot (VNS 7/2004 — EK
1/2005 vp)
- Ammattiosaamisen näytöt (HE 41/2005 vp)
- Kansan- ja kansalaisopistojen rahoitus (HE 112/2005
vp — EV 185/2005 vp), 2. lausuma
- Koulutuspoliittinen selonteko (VNS 4/2006 vp),
2., 3., 4. ,6. ja 8. lausuma.