SIVISTYSVALIOKUNNAN LAUSUNTO 7/2005 vp

SiVL 7/2005 vp - U 31/2004 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston kirjelmä ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi palveluista sisämarkkinoilla

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Suuri valiokunta on 18 päivänä maaliskuuta 2005 lähettänyt jatkokirjelmän 1. KTM 14.03.2005 asiassa U 31/2004 vp sivistysvaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

kulttuurisihteeri, EU-koordinaattori Minna Polvinen, opetusministeriö

yhteysjohtaja Kerstin Ekman ja kansainvälisten asioiden päällikkö Terhi Heinilä, Suomen Liikunta ja Urheilu ry

Viitetiedot

Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnon SiVL 7/2004 vp.

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus

Direktiiviehdotus sisältää oikeusperustaa ja syrjinnän kiellon suhdetta verosääntelyyn, kiellettyjä vaatimuksia ja kiellettyjä rajoituksia verotuksessa koskevat muotoilut.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvoston mukaan verotusta koskevista yhdenmukaistetuista toimenpiteistä tulee säätää sitä koskevan oikeusperustan mukaan yksimielisesti, kuten direktiiviehdotuksessa todetaan. Tämän ehdotuksen määräyksillä ei voida puuttua verotukseen tai verotusoikeuden jakautumiseen jäsenmaiden kesken muuta kuin siltä osin, kun verotuskäytäntö perustamissopimuksen määräysten mukaisesti olisi syrjivää ja täten kiellettyä.

Selvityksessä todetaan muun muassa, että direktiivillä ei tule luoda uusia sääntöjä tai uusia erityisjärjestelmiä verotuksen alalle. Direktiivin tulee tavoitteensa mukaisesti yksinomaan poistaa sijoittautumisvapaudelle ja palvelujen vapaalle liikkuvuudelle asetettuja, luonteeltaan syrjiviä rajoituksia, perustamissopimuksen 43 ja 49 artiklojen mukaisesti.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Palveludirektiiviluonnoksen mukaan yleishyödyllisten palvelujen osalta direktiivin soveltamisalaan kuuluvat ainoastaan yleistä taloudellista etua koskevat palvelut eli palvelut, jotka voidaan rinnastaa taloudelliseen toimintaan. Määritelmä taloudelliseen toimintaan rinnastettavasta palvelusta on valiokunnan mielestä hyvin epäselvä. Suomessa kuten monessa muussakin EU-maassa yleishyödyllisyys määritellään verolainsäädännössä. Direktiiviehdotuksessa sen sijaan yhdistystoiminta ja siihen liittyvä verottomuus edellyttää selvästi alle omakustannushintaista palvelua. Vaarana siten on, että direktiivillä on vaikutuksia hyvin laajasti kulttuuri-, urheilu- ja nuorisosektorin yleishyödylliseen kansalaistoimintaan. Valiokunta pitää välttämättömänä, että direktiivin soveltamisalaa analysoidaan yleishyödyllisten yhteisöjen kannalta ja täsmennetään siten, että direktiivillä ei vaaranneta Suomessa harjoitettua verotuspolitiikkaa yleishyödyllisten yhteisöjen ja yhdistysten osalta.

Lausunto

Lausuntonaan sivistysvaliokunta ehdottaa,

että direktiiviehdotuksen vaikutukset yleishyödyllisten yhteisöjen kansalaistoimintaan selvitetään ennen direktiiviehdotuksen hyväksymistä.

Helsingissä 3 päivänä toukokuuta 2005

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Kaarina Dromberg /kok
  • vpj. Säde Tahvanainen /sd (osittain)
  • jäs. Esko Ahonen /kesk
  • Hanna-Leena Hemming /kok
  • Sinikka Hurskainen /sd
  • Tuomo Hänninen /kesk
  • Tatja Karvonen /kesk
  • Rauno Kettunen /kesk
  • Minna Lintonen /sd
  • Mikaela Nylander /r
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Seppo Särkiniemi /kesk
  • Ilkka Taipale /sd (osittain)
  • Marja Tiura /kok
  • Raija Vahasalo /kok
  • Unto Valpas /vas

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Marjo Hakkila