Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Suuri valiokunta on 18 päivänä maaliskuuta 2005 lähettänyt jatkokirjelmän 1. KTM 14.03.2005 asiassa U 31/2004 vp sivistysvaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
kulttuurisihteeri, EU-koordinaattori Minna Polvinen, opetusministeriö
yhteysjohtaja Kerstin Ekman ja kansainvälisten asioiden päällikkö Terhi Heinilä, Suomen Liikunta ja Urheilu ry
Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnon SiVL 7/2004 vp.
Direktiiviehdotus sisältää oikeusperustaa ja syrjinnän kiellon suhdetta verosääntelyyn, kiellettyjä vaatimuksia ja kiellettyjä rajoituksia verotuksessa koskevat muotoilut.
Valtioneuvoston mukaan verotusta koskevista yhdenmukaistetuista toimenpiteistä tulee säätää sitä koskevan oikeusperustan mukaan yksimielisesti, kuten direktiiviehdotuksessa todetaan. Tämän ehdotuksen määräyksillä ei voida puuttua verotukseen tai verotusoikeuden jakautumiseen jäsenmaiden kesken muuta kuin siltä osin, kun verotuskäytäntö perustamissopimuksen määräysten mukaisesti olisi syrjivää ja täten kiellettyä.
Selvityksessä todetaan muun muassa, että direktiivillä ei tule luoda uusia sääntöjä tai uusia erityisjärjestelmiä verotuksen alalle. Direktiivin tulee tavoitteensa mukaisesti yksinomaan poistaa sijoittautumisvapaudelle ja palvelujen vapaalle liikkuvuudelle asetettuja, luonteeltaan syrjiviä rajoituksia, perustamissopimuksen 43 ja 49 artiklojen mukaisesti.
Palveludirektiiviluonnoksen mukaan yleishyödyllisten palvelujen osalta direktiivin soveltamisalaan kuuluvat ainoastaan yleistä taloudellista etua koskevat palvelut eli palvelut, jotka voidaan rinnastaa taloudelliseen toimintaan. Määritelmä taloudelliseen toimintaan rinnastettavasta palvelusta on valiokunnan mielestä hyvin epäselvä. Suomessa kuten monessa muussakin EU-maassa yleishyödyllisyys määritellään verolainsäädännössä. Direktiiviehdotuksessa sen sijaan yhdistystoiminta ja siihen liittyvä verottomuus edellyttää selvästi alle omakustannushintaista palvelua. Vaarana siten on, että direktiivillä on vaikutuksia hyvin laajasti kulttuuri-, urheilu- ja nuorisosektorin yleishyödylliseen kansalaistoimintaan. Valiokunta pitää välttämättömänä, että direktiivin soveltamisalaa analysoidaan yleishyödyllisten yhteisöjen kannalta ja täsmennetään siten, että direktiivillä ei vaaranneta Suomessa harjoitettua verotuspolitiikkaa yleishyödyllisten yhteisöjen ja yhdistysten osalta.
Lausuntonaan sivistysvaliokunta ehdottaa,
että direktiiviehdotuksen vaikutukset yleishyödyllisten yhteisöjen kansalaistoimintaan selvitetään ennen direktiiviehdotuksen hyväksymistä.
Helsingissä 3 päivänä toukokuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Marjo Hakkila