Perustelut
Yleistä
Valtion talousarvioesityksessä ehdotetaan opetusministeriön
hallinnonalalle 6 888,9 miljoonan euron määrärahoja.
Lisäystä tähän vuoteen on 324,6
miljoonaa euroa. Hallituksen esityksessä arvioidaan, että suomalaista
koulutuspolitiikkaa tehdään tilanteessa, jossa
tutkimuksen, innovaatioiden ja tuotekehittelyn sekä huippuosaamisen
merkitys korostuu osana globaalia kilpailukykyä. Työelämä muuttuu
edelleen yhä korkeampaa osaamista vaativaksi.
Kansainvälistymisen myötä suomalainen
yhteiskunta muuttuu aikaisempaa moniarvoisemmaksi ja monimuotoisemmaksi.
Koulutus- ja tiedepolitiikan painopisteitä vuonna 2008
ovat koulutuksen ja tutkimuksen laadun ja vaikuttavuuden parantaminen,
osaavan työvoiman varmistaminen ja korkeakoulujen kehittäminen.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että opintorahaa korotetaan 15 prosentilla kaikilla koulutusasteilla
syyslukukaudella 2008. Aiemmin eduskunta on jo hyväksynyt
lain, jonka mukaan opiskelijan omia tulorajoja korotetaan 30 prosentilla vuoden
2008 alusta lukien. Valiokunta pitää tärkeänä myös
ammatillisen peruskoulutuksen laajentamista 2 200 opiskelijalla
ja oppisopimuskoulutuksena järjestettävän
ammatillisen lisäkoulutuksen lisäämistä 2
100 opiskelijalla vuodesta 2008 alkaen yhteensä 27 100
opiskelijaan.
Huomattavaa on, että opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksia
lisätään enemmän kuin aiemmin
arvioitiin: uuden indeksitarkistuksen perusteella niiden kokonaislisäys
on noin 230 miljoonaa euroa. Keskimääräiset
yksikköhinnat nousevat todellisia kustannuksia vastaavalle
tasolle, mikä parantaa merkittävästi
koulujen, oppilaitosten ja kulttuurilaitosten toimintaedellytyksiä.
Valtionosuuksiin tehtävät muutokset kohtelevat
eri tavoin eri kuntia.
Kulttuuribudjetin osalta valiokunta pitää myönteisenä erityisesti
radio- ja televisioarkiston perustamista ja kulttuuriaineiston digitointiin
osoitettavia lisämäärärahoja
sekä tukea kulttuurivientiin.
Valiokunta viittaa kehysselonteon lausunnossa todettuun ja kiirehtii
apurahansaajien sosiaaliturvan uudistusta.
Sivistysvaliokunta tarkastelee tässä lausunnossa
erityisesti perusopetuksen parantamisohjelman toteuttamista, valtion
erityisoppilaitosten rahoitusta, yliopistojen perusrahoitusta ja veikkausvoittovarojen
käyttöä.
Perusopetuksen parantamisohjelman määrärahojen
kohdentumisesta
Peruskouluikäisten määrän
väheneminen pienentää perusopetuksen
oppilasmäärää. Valiokunta pitää hyvänä,
että ikäluokkien pienenemisestä johtuva
säästö kohdennetaan koulutuksen laadun
kehittämiseen. Tätä ns. Pop-ohjelmaa
rahoitetaan kuluvalla kehyskaudella 80 miljoonalla eurolla. Tavoitteena
on pienentää ryhmäkokoja sekä vahvistaa
tuki- ja erityisopetusta, opinto-ohjausta ja oppilashuoltoa sekä panostaa koulujen
kerhotoimintaan. Ensi vuonna perusopetuksen valtionavustuksiin ohjataan
yhteensä 18 miljoonan euron lisäpanos, joka jaetaan
kunnille hakemuksesta erityisesti oppilaanohjauksen ja erityisopetuksen
vahvistamiseen. Kohdennettujen avustusten haku on tarkoitus järjestää kuluvan
syksyn aikana niin, että kunnat voivat käyttää mahdollisimman
tehokkaasti näitä lisämäärärahoja.
Sivistysvaliokunta pitää kuitenkin välttämättömänä,
että kohdennus toteutetaan siten, että määrärahat
myös käytännössä pystytään
suuntaamaan niitä tarvitseville, kehittämistoimenpiteitä toteuttaville
kunnille. Lisämäärärahat tulee
kohdentaa kunnille myös hallinnollisesti mahdollisimman
kevyellä tavalla.
Valtion ammatillisten erityisoppilaitosten rahoituksesta
Hallituksen esityksessä arvioidaan valtion ammatillisten
erityisoppilaitosten oppilasmäärän vähenevän
vuonna 2008 yhteensä 20 oppilaalla. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan koulutustarve ei ole vähenemässä ja
oppilasmäärät tulisi pitää vähintään
aiempien vuosien tasolla, niin että jokaiselle koulutusta
tarvitsevalle pystytään turvaamaan opiskelupaikka.
Vaarana on, että oppilaitokset joutuvat vähentämään
oppilasmääriä valmistautuessaan samalla
mahdollisiin muutoksiin.
Hallituksen esityksen mukaan ammatillisen erityisopetuksen järjestämistä ja
työnjakoa selvitetään osana ammattiopistostrategian
mukaista rakenteellista kehittämistä. Tavoitteena
on siirtää valtion ammatilliset erityisoppilaitokset ensisijaisesti
osaksi muita ammatillisen erityisopetuksen järjestäjiä vuodesta
2009 lukien. Valiokunta katsoo, että mahdolliset rakenteelliset muutokset
tulee tehdä harkitusti ja niin, että erityistä tukea
tarvitsevien nuorten mahdollisuudet koulutukseen eivät
heikenny. Myös pätevien erityisopettajien määrä tulee
turvata.
Edellä todetun perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa,
että valtiovarainvaliokunta lisää 1
miljoona euroa valtion ammatillisten erityisoppilaitosten toimintamäärärahoihin.
Yliopistojen perusrahoituksesta
Valiokunnan mielestä on keskeistä toteuttaa
hallitusohjelmassa yliopistoille koulutukseen ja tutkimukseen sekä innovaatiokyvyn
parantamiseen kohdistetut tavoitteet. Talousarvioesityksessä ehdotettu
20 milj. euron lisäys ei valiokunnan näkemyksen
mukaan kuitenkaan riitä, kun otetaan huomioon muun muassa
yliopistojen toimintamenojen huono reaalikasvu pidemmällä aikavälillä,
kustannustason nousu ja erityisesti tilakustannusten nousupaineet,
sekä valtion tuottavuushankkeen edellyttämät
määrärahan supistukset 11 milj. euroa.
Toimintamäärärahan ehdotettu taso merkitsisi
todellisuudessa esimerkiksi Oulun yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun asiantuntijalausuntojen
mukaan vähennystä vuoden 2007 määrärahatasoon
verrattuna. Tämän johdosta sivistysvaliokunta
esittää,
että valtiovarainvaliokunta nostaa yliopisto-opetuksen
ja tutkimuksen perusrahoitusta vastaamaan yliopistoille asetettuja
opetuksen ja tutkimuksen kehittämisvaatimuksia.
Valiokunta on huolestunut tuottavuusohjelman vaikutuksista yliopistojen
tutkimukselle ja opetukselle. Hallitusohjelman mukaisesti jatketaan edellisen
hallituksen aloittaman tuottavuusohjelman toteuttamista ja vähennetään
250:tä henkilötyövuotta vastaava määräraha.
Valiokunta on jo valtiontalouden menokehyksiä koskeneessa
lausunnossaan todennut, että tätä vähennystä ei
tule kohdentaa opetus- tai tutkimushenkilöstöön.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että opiskelijamäärä opettajaa
kohti on yksi indikaattori, jolla arvioidaan yliopiston laatua.
Suomen yliopistoissa opettaja/opiskelija-suhdeluku on kilpailijamaihin
verrattuna huono. Suomessa suhdeluku on eräissä vertailuissa
lähes 20, kun se kansainvälisissä huippuyliopistoissa
on jopa alle kymmenen. Asiantuntijakuulemisen perusteella 250 henkilötyövuoden
vähentäminen vaikuttaisi väistämättä myös
opettaja-/opiskelijasuhteeseen. Se haittaisi
myös tutkijauran kehittämistä lisäämällä entisestään
määräaikaisten, kilpailtuihin tutkimusvaroihin
perustuvien lyhyiden työsuhteiden merkitystä nuorille
tutkijoille. Valiokunnan saaman tiedon mukaan tuottavuusohjelman
toimeenpanosta neuvotellaan loppusyksystä 2007.
Veikkausvoittovarojen käytöstä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan aiemmin yleisistä budjettivaroista
rahoitettujen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien tilakustannusten
avustusten siirtämistä rahoitettaviksi veikkausvoittovaroista
ja yleisen budjetin momentin 29.80.53 (Valtionavustus tilakustannuksiin)
poistamista. Samoin hallitus ehdottaa Kansallisteatterin peruskorjauksesta
aiheutuvien lainanhoitokustannusten siirtämistä veikkausvoittovaroista
rahoitettaviksi ja momentin 29.80.54 poistamista. Nämä lainanhoitoon
budjetoidut määrärahat ovat olleet vuoden
2004 talousarviosta lähtien eduskunnan vaatimalla tavalla
budjetoituina yleisiin budjettivaroihin. Eduskunta oli vuoden 2003 budjettiesitystä
käsitellessään
katsonut, ettei veikkausvoittovarojen edunsaajien toimintaan tarkoitettuja
varoja tule käyttää kansallisen kulttuurilaitoksen
peruskorjaukseen vaan on välttämätöntä siirtää lainanhoitokulut
rahoitettavaksi yleisestä budjetista vuodesta 2004 alkaen.
Edellä mainituista toimenpiteistä seuraa,
että veikkausvoittovaroista maksettaviksi siirtyisi yhteensä noin
21 miljoonaa euroa, jotka aiemmin ovat olleet yleisten budjettivarojen
momenteilla.
Opetusministeriön selvityksen mukaan opetusministeriön
hallinnassa olleen rakennusvarallisuuden kiinteistönpitomenot
rahoitettiin vuoden 2005 alkuun saakka valtion varoista opetusministeriön
momentilta 20.01.10 eikä ko. toimijoilta peritty
vastikkeita tai vuokraa ko. tiloista. Vuokrajärjestelmään
siirryttäessä ja kiinteistönpidon menojen
ja rahoituksen kanavoimiseksi edelleen valtion varoista niiden laitosten
ja instituuttien osalta, jotka toimivat valtion omistamissa tiloissa
ja jotka muutoin toimivat pääosin veikkausvoittovaroista
osoitettavien vuosittaisten avustusten tuella, valtion talousarvioon on
sisällytetty momentti 29.80.53 Menettely on turvannut toimijoiden
mahdollisuudet vastata pitkäaikaisiin sitoumuksiin perustuvista
vuokrakustannuksista täysimääräisesti.
Valiokunta toteaa, että tilakustannusten vuokra-avustuksissa
on kyse valtion sisäisestä rahankierrosta. Vuokramenot
ovat sidottuja kiinteästi monivuotisiin vuokranmaksua koskeviin
sitoumuksiin, joiden määrässä ei
ole harkinnanvaraa. Valiokunta korostaa, etteivät veikkausvoittovarat
ole tarkoitettuja valtion omien kiinteistökustannusten
kattamiseen vaan valtion tulee edelleenkin vastata yleisillä budjettivaroilla
omistamansa rakennusvarallisuuden kiinteistönpidosta. Valiokunnan
mielestä kiinteistöjen hoito ja muu ylläpito
ei voi myöskään olla riippuvainen veikkausvoittovarojen
tuotosta.
Jos hallituksen esitys hyväksytään
niin, että vuokra-avustukset osoitetaan veikkausvoittovaroista,
kierrätetään veikkausvoittovarojen tuottoa
valtion omistaman kiinteistövarallisuuden ylläpitoon.
Tämä kaventaa merkittävästi
veikkausvoittovarojen käyttämistä varsinaisten
toimintojen tukemiseen. Tämä on ristiriidassa
sen kanssa, että veikkausvoittovaroja koskevilla muilla
ratkaisuilla nämä varat käytetään
harkinnanvaraisiin, varsinaista toimintaa tukeviin avustuksiin.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että rahapelien yksinoikeusjärjestelmä säilytetään
ja rahapelien järjestämiseen liittyvä päätöksenteko säilytetään
kansallisella tasolla.
Edellä todetun perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa,
että valtiovarainvaliokunta muuttaa hallituksen
esitystä niin, että valtio edelleenkin vastaa
yleisillä budjettivaroilla omistamansa rakennusvarallisuuden
kiinteistönpidosta ja veikkausvoittovarat käytetään
edunsaajien varsinaisen toiminnan tukemiseen. Tämä ei
kuitenkaan saa vähentää opetusministeriön
hallinnonalan muita määrärahoja.