Perustelut
Valtioneuvoston koulutuspoliittisessa selonteossa käsitellään
ensin tulevaisuuden haasteita ja näiden pohjalta nousevia
koulutuksen kehittämistarpeita. Toisessa osassa luodaan
katsaus koulutuksen tilaan ja kehitykseen vuosituhannen alkuvuosilta.
Tarkasteltavia teemoja ovat oppilaitos- ja korkeakouluverkko, koulutuksen tasa-arvo,
koulutuksen vaikuttavuus ja laatu, koulutusjärjestelmän
tehokkuus, kansainvälistyminen ja opetushenkilöstö.
Selonteossa hallitus asettaa tulevien vuosien koulutuspolitiikan
painopisteeksi tasa-arvon ja koulutusmyönteisyyden vahvistamisen,
koulutuksen laadun kehittämisen, koulutusjärjestelmän
kansainvälistämisen, korkeakoululaitoksen uudistamisen
ja koulutusjärjestelmän tehokkuuden. Valiokunnan mielestä selonteko
on monipuolinen ja käsittelee koulutuspolitiikan keskeisiä teemoja.
Selonteko sisältää olennaisia linjauksia
yhteiskunnan tilasta ja harjoitetusta koulutuspolitiikasta sekä tulevaisuuden
näkymistä. Valiokunta yhtyy selonteon yleislinjauksiin.
Valiokunta yhtyy selonteossa todettuun siitä, että suomalaisen
yhteiskunnan tulevaisuuden haasteena ovat kansainvälisen
työnjaon ja kilpailuympäristön nopeat
muutokset avoimessa maailmantaloudessa. Suomen menestymisen edellytys
on, että osaamisen tasoa ja tuottavuutta kohotetaan kaikilla
talous- ja elinkeinoelämän aloilla. Valiokunta
korostaa sitä, että inhimilliseen pääomaan
panostaminen on myös tärkeä keino muutosten
hallinnassa. Onnistuminen edellyttää puolestaan
innovaatio- ja koulutusjärjestelmän uudistamista.
Luovaa ja innovatiivista yhteiskuntaa ei voida saavuttaa ilman myös riskinottoon
rohkaisevaa ennakkoluulotonta koulua. Uutta etsivä koulutus
ja sitä tukeva koulutusjärjestelmä ovat
tämän perusta.
Sivistysvaliokunta korosti nykyisiä koululakeja säätäessään,
että koulun tulee olla perusolemukseltaan sivistyskoulu.
Tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti
vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa
heille elämässä tarpeellisia tietoja
ja taitoja. Valiokunta painottaaa edelleenkin sitä, että koulutuksella
on itseisarvollinen sivistyksellinen ja kasvatuksellinen tehtävä,
jossa keskeisin on lapsi tai nuori.
Koulutuksen laatu, koulutusmahdollisuuksien tasa-arvon edistäminen.
Selonteon mukaan Suomen hyvinvoinnin tason ja laadun parantaminen,
kestävän kehityksen tukeminen sekä kansantalouden
kasvun ja kansainvälisen kilpailukyvyn edistäminen
edellyttävät koko väestön koulutus-
ja osaamistason jatkuvaa kohottamista ja elinikäisen oppimisen
perustalle rakentuvaa myönteistä suhtautumista
oppimiseen. Valiokunta painottaa sitä, että koko
yhteiskunnan kannalta elintärkeää on
myös koulutuksessa ja oppimisessa kestävä kehitys.
Tässä työssä elinikäisellä oppimisella
ja tasa-arvoisilla, laadukkailla oppimismahdollisuuksilla on keskeinen merkitys.
Tulevaisuuden avainkysymyksiä tulee olemaan se, miten
korkealaatuiset koulutuspalvelut sekä monipuolinen koulutustarjonta
ja niiden tasa-arvoinen saavutettavuus pystytään
turvaamaan ja eräiltä osin parantamaan, kun lapsi-
ja nuorisoikäluokat pienenevät. Koulutusmahdollisuuksien
tasa-arvo muodostaa perustan suomalaiselle hyvinvoinnille ja maan
kilpailukyvylle. Selonteon mukaan koulutuspalvelujen saatavuudessa
ja laadussa voidaan tämän hetken Suomessa arvioida
olevan joiltain osin eroja, joiden pienentäminen on asetettava
tavoitteeksi.
Valiokunnan mielestä selonteossa korostetaan aiheellisesti
perusopetuksen oppimistulosten erinomaisuutta kansainväliseen
PISA -tutkimukseen perustuen. Kokonaisuudessaan koulutuspalvelujen
voidaankin arvioida olevan nykytilanteessa sekä koulutustarjonnan
osalta että laadullisesti pääsääntöisesti
varsin tasa-arvoisia. Väestön koulutustasoerot
ovat maan eri osien välillä verrattain
vähäisiä. Alueelliset ja oppilaiden sosiaalisesta
taustasta johtuvat erot oppimistuloksissa ovat OECD:n vuoden 2003 (OECD
2004) PISA-tutkimuksen mukaan Suomessa vähäisempiä kuin
OECD-maissa yleensä. Myös vanhempien koulutustaustasta
ja sosiaalisesta asemasta aiheutuvat erot koulutukseen osallistumisessa
ovat vähäisempiä kuin useissa muissa
Euroopan maissa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
että silti erojen vähentäminen on asetettava
tavoitteeksi. Vaikka kansainvälisessä katsannossa
koulujen väliset erot ovat meillä pieniä,
silti kansallisten perusopetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa
on edelleen sekä alueellisia eroja että tyttöjen
ja poikien välisiä eroja. Haasteena on erityisesti
poikien ja miesten vähäisempi osallistuminen lukiokoulutukseen
ja suurempi koulutuksen keskeyttäminen ammatillisissa ja
korkeakouluopinnoissa. Lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa
ja korkeakouluissa aloittavien sukupuolirakennetta tasoitetaan.
Alueellisesti tasapainoisella koulutustarjonnalla edistetään
tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien toteutumista ja alueiden
elinvoimaisuuden säilymistä. Maamme eri alueiden
välisiä tai yksilöllisiä eroja
ei saa päästää kasvamaan. Segregoituminen
on estettävä mahdollisimman laadukkaan, moniarvoisen
ja yhtenäisen perusopetuksen avulla.
Valiokunnan mielestä koulutusjärjestelmätasolla
laadunhallintaa palveleva seuranta, arviointi ja arviointitulosten
välittäminen vastuullisille toimijoille edellyttävät
kehittämistoimia. Tulisi muun muassa selvittää,
millaista laadunhallintaa palvelevaa arviointi- ja seurantatoimintaa
ja tietotuotantoa valtion opetustoimen tulisi organisoida, jotta
koulutuksen järjestämisvastuussa olevien toimijoiden
ja oppilaitoksien käytössä olisi luotettavaa
ja ajantasaista tietoa opetuksen ja oppimisympäristöjen
kehittämisen perustaksi.
Koulutustarpeen ennakointi ja koulutuksen mitoitus.
Koulutus- ja osaamistarpeiden ennakoinnilla pyritään
tuottamaan tietoa siitä, millaista osaamista työelämä tulevaisuudessa
tarvitsee ja miten tähän tarpeeseen voidaan koulutuksen avulla
vastata. Tavoitteena on, että työmarkkinoilla
olisi saatavilla riittävästi räätälöityä ammattitaitoa
ja osaamista. Globaalien markkinoiden muutokset, ammattirakenteiden
muutokset ja työelämän osaamisvaatimusten
kasvu vaikeuttavat koulutustarpeiden ennakointia.
Selonteon mukaan kilpailukykyisten alueellisten innovaatioympäristöjen
syntymistä ja kehittymistä tuetaan muun muassa
edistämällä alueellisen koulutus-
ja tutkimuspolitiikan kehittymistä niveltämällä koulutus-
ja tutkimustoiminta alueiden elinkeino- ja hyvinvointistrategioihin
ja tehostamalla työvoima- ja koulutustarpeiden
alueellista ennakointia. Valiokunta korostaa tarvetta tehdä tarkkaa
analyysiä alakohtaisista koulutustarpeista. Samalla koulutusjärjestelmien
joustavuutta on välttämätöntä lisätä. Koulutuksen
aloituspaikat eri koulutusasteilla ja -aloilla tulee mitoittaa
niin, että valmistuneiden määrät
vastaavat nykyistä paremmin työelämän tulevia
tarpeita. Tämä edellyttää myös
käden taitojen opetuksen lisäämistä.
Osaamistarpeiden tyydyttämiseksi koulutuksen sisältöjen
kehittämisessä yhteistyö oppilaitosten
ja elinkeinoelämän välillä on
ensiarvoisen tärkeää.
Valiokunta pyysi viime kevään hallituksen kertomukseen
liittyen koulutuksen mitoitusta käsitellessään
lausunnot kaikilta maakuntien liitoilta. Selkeää on,
että maakuntien kilpailukyvyn perusta on vahvassa osaamisessa.
Kasvava vaihtuvuus työelämässä ja
merkittävät rakenteelliset muutokset kohdentavat
ennakoinnin ja koulutuksen määrällisen
mitoituksen entistä vahvemmin alueille. Vaikeaksi koulutustarpeen ennakoinnin
ja mitoituksen tekee se, että Suomen väestö-
ja työpaikkarakenteiden ja niiden kehityksen vuoksi tarpeet
eri maakunnissa ovat hyvinkin erilaisia.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yhteistyö eri
osapuolten kesken koulutustarpeen kartoittamiseksi onnistuu joillain
alueilla hyvin. Yleiseksi käsitykseksi kuitenkin valiokunnalle asiantuntijakuulemisesta
jäi, että yhteistyötä pitää vielä kaiken
kaikkiaan lisätä, tiivistää ja
syventää. Maakunnan ja aluetalouden kehityksen kannalta
eri tahojen vuoropuhelussa ei riittävän syvällisesti
ole tullut huomioiduksi maakuntien erilaiset kasvukehitykset, toimialarakenteet
ja niiden muutokset tai maakunnalliset tavoiteasetannat. Opetusministeriön
ja valtakunnallisen päätöksenteon tehtävänä puolestaan
on yhteensovittaa ikärakenteesta ja valtakunnallisista
tekijöistä johtuvat koulutustarpeet ja niiden
mitoitus. Koulutustarjonnan määrällisen
mitoituksen tulisi olla myös joustavaa niin, että voitaisiin turvata
koulutusmahdollisuudet muuttuvissa tilanteissa. Olosuhteiden muutokset
kohtelevat alueita eri tavoin, vaikka kehityksen suuret linjat olisivatkin
nähtävissä suhteellisen homogeenisina.
Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Suomessa on paikkakunnasta
riippuen suuria eroja ja opiskelijamäärän
kehitys voi vaihdella rajusti jopa saman seutukunnan sisällä.
Valiokunta ehdottaa lausumaa koulutustarpeen ennakoinnista (Valiokunnan
lausumaehdotus 1).
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty myös siihen, että nuorten
toisen asteen koulutuksen mitoituksessa tulisi ottaa huomioon sekä ammatillinen
että lukiokoulutus. Etenkin koulutuspalvelujen monipuolisuuden
turvaamiseksi yhteistyömahdollisuuksia tulee edelleenkin
tehostaa ja lisätä ottaen huomioon alueiden koulutustarpeet.
Näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen osuutta
tulee nostaa, ja oppisopimuskoulutus on myös nuorisoasteella
osalle nuoria sopivaa koulutusta. Vaikka tietyillä alueilla
nuorisoasteen koulutustarve vähenee, niin aikuiskoulutustarve kasvaa
työelämän uudelleenkoulutus- ja täydennyskoulutustarpeiden
vuoksi.
Valiokunnalle on myös esitetty, että yliopistokoulutuksen
mitoituksen perusteena ei tulisi tarkastella aloittajamääriä suhteutettuna
niin sanottuun korkeakoulutusalueen omaan nuorisoikäluokkaan.
Nykyinen opetusministeriön tapa tarkastella yliopistojen
aloituspaikkoja korkeakoulualueisiin suhteutettuna saattaa antaa
vääristetyn kuvan koulutustarjonnasta ja alueen nuorten
mahdollisuudesta päästä yliopistokoulutukseen,
sillä koulutustarjonta ja hakeutuminen ovat valtakunnallisia.
Kouluverkko
Selonteon mukaan, vaikka perusopetuksen kouluverkossa on tapahtunut
viime vuosien aikana merkittäviä muutoksia, on
perusopetuksen saavutettavuus lääninhallitusten
arvioiden (SM 2005) mukaan edelleen 7—12-vuotiaiden kohdalla
hyvä ja 13—15-vuotiaiden kohdalla suhteellisen
hyvä. Eniten perusopetuksen kouluverkko on muuttunut 1.—6.
vuosiluokkien koulujen kohdalla. Vaikutukset 7.—9. vuosiluokkien
kouluihin ovat olleet vähäisempiä. Tähän on
ollut syynä se, että suurin osa ylempien vuosiluokkien
kouluista on ollut jo lähtökohtaisesti oppilasmäärältään
suuria. Koulutusta koskevan lainsäädännön
uudistuksen yhteydessä vuonna 1999 luovuttiin peruskoulun
hallinnollisesta jakamisesta ala- ja yläasteeseen. Perustettaessa uusia
1.—9. vuosiluokkien kouluja tavoitteena on, että koulut
mahdollistavat oppilaalle aikaisempaa ehyemmän oppimispolun
sekä koulutuksen järjestäjille hallinnollisesti
ja pedagogisesti yhtenäisemmän perusopetuksen
toteuttamista tukevan kouluverkon kehittymisen. Kunnista neljäsosalla
on laadittuna suunnitelma kouluverkon rakenteellisesta kehittämisestä.
Valiokunta tukee toimenpiteitä, joilla voidaan turvata
myös maaseudulle mahdollisimman kattava kouluverkko.
Haja-asutusalueilla asuvien oppilaiden lukumäärän
vähentyminen ja kuntien tiukentuneet menettelytavat harkinnanvaraisten
kuljetusetuuksien myöntämisessä ovat
vähentäneet kuljetusoppilaiden lukumäärää eri
läänien alueella. Koulumatkaan kuluvat ajat ovat
lääninhallitusten selvitysten mukaan hieman pidentyneet, mutta
ovat kuitenkin enimmäkseen pysyneet säännösten
puitteissa. Majoitusoppilaiden lukumäärä on
perusopetuksessa vähäinen, eikä siinä ole
lähivuosina tapahtunut suuria muutoksia.
Toisen asteen koulutuksessa on valiokunnan mielestä välttämätöntä koota
resursseja yhteen, jotta esimerkiksi koulutuksen saavutettavuus
ja laatu voidaan turvata. Monin paikoin on saatu myönteisiä kokemuksia
myös seutukunnallisesti järjestetystä yhteistyöstä (yhteiset
kurssitarjottimet, keskusten oppilaitosten ja kuntien pienten yksiköiden
välinen yhteistyö). Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että kaikilta osin nykyinen rahoitusjärjestelmä ei
tue yhteistyötä. Vapaa kouluun hakeutumisoikeus
vaikuttaa toisen asteen koulutuksessa rakenteellisiin muutoksiin.
Laadukkaat ja monipuoliset yksiköt kasvavat ja pystyvät
valinnaisaineiden ja koulutuksen vetovoimatekijöiden avulla
houkuttelemaan opiskelijoita. Valiokunta katsoo, että pienten
yksiköiden kilpailukyvyn turvaamiseksi tarvitaan lisää koulutuksen
järjestäjien yhteistyötä. Seutukunnallisia
ja maakunnallisia yhteistyörakenteita oppilaitosten välille
luomalla voidaan säilyttää pieniä lukioita
sekä ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteistyöllä luomaan
vetovoimaisia yksiköitä myös reuna-alueille.
Koulukuljetukset ja koulumatkatukijärjestelmä.
Kouluverkon harveneminen lisää koulukuljetuksessa
olevien lasten määrää. Kuljetusoppilaiden määrä vaihtelee
läänien peruspalveluiden arvioinnin
mukaan Etelä-Suomen läänin 16,5 prosentista
Itä-Suomen läänin vajaaseen kolmannekseen.
Pitkiä kuljetusaikoja eli 2—2,5 tuntia odotuksineen
on vajaalla 6 prosentilla kuljetusetuuden piirissä olevista
lapsista. Lakisääteiset maksimiajat ylittäviä kuljetusaikoja
esiintyy runsaassa kymmenesosassa kuntia. Lääninhallitusten
arvioiden mukaan reittien ja työjärjestysten lapsilähtöisemmällä suunnittelulla
sekä uuden teknologian hyödyntämisellä opetuksessa
matka-aikoja voitaisiin lyhentää ja rasittavuutta
vähentää. Valiokunnan mielestä koulumatkoihin
käytettävää aikaa tulee lyhentää pienten
koululaisten osalta. Koulumatkajärjestelyjä ja
-prosesseja tulisi kartoittaa kokonaisuutena lapsen hyvinvoinnin
näkökulmasta ja laatia valtakunnallinen kokonaisarviointi.
Arvioinnissa tulee huomioida lasten ja heidän perheidensä mielipiteet
koulukuljetuksesta ja sen laadusta. Valiokunta ehdottaa asiasta
lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 2).
Lain mukaan kuljetusta odottaville oppilaille on järjestettävä mahdollisuus
ohjattuun toimintaan. Valiokunnan mielestä koulukuljetukseen osallistuville
lapsille olisi kuljetuksesta koululle saavuttaessa myös
järjestettävä valvonta ja mielekästä toimintaa.
Nykyinen säännös on aiheuttanut jossain
määrin epäselvyyttä. Sen vuoksi
perusopetuslain 34 §:ää tulisi täsmentää siten,
että mahdollisuus ohjattuun toimintaan ja valvontaan koskee
myös kuljetuksesta kouluun saapuvia oppilaita, jos he joutuvat
kuljetusjärjestelyjen vuoksi odottamaan koulun alkamista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan koulumatkatukijärjestelmässä on
epäkohtia. Valiokunta kiinnittää huomiota
mm. siihen, että Kansaneläkelaitoksella on kaksoisrooli
eli tuen myöntäjän ja valitusten vastaanottajan
rooli, koulumatkatuen myöntämisessä on
vaihtelevuutta ja näyttötutkintokoulutuksessa
olevat ovat eriarvoisessa asemassa muihin nähden koulumatkatuen
suhteen. Koulumatkatukijärjestelmän ongelmien
poistamiseksi ja järjestelmän kehittämiseksi
on valiokunnan mielestä välttämätöntä tehdä selvitys
(Valiokunnan lausumaehdotus 3).
Arviointi
Arviointi on keskeinen osa-alue erityisesti sen kontrolloimisessa,
miten opetuksen tavoitteet on saavutettu. Lainsäädännöllä ja
arvioinnilla tuetaan koulutuksen jatkuvaa kehittämistä,
jotta opetus voi yhä paremmin edistää oppimista.
Sivistysvaliokunta on aiemmissa kannanotoissaan (SiVL
6/2004 vp — K 1/2004
vp) kiinnittänyt huomiota paikallisen arvioinnin
tilaan. Perusopetuksen paikallisessa arvioinnissa on edelleen selonteon
mukaan puutteita. Opetushallituksen mukaan arviointia toteutetaan
erilaisin mittarein ja laadunhallinnan mallein. Sivistysvaliokunnan
mielestä paikallinen arviointitoiminta on saatava pikaisesti
kuntoon. Paikallisen arvioinnin toteuttamiseen tulisi luoda valtakunnalliset
suositukset ja tavoitteet. Paikallisen arvioinnin tuloksista
tulisi myös koota yleistä valtakunnallista tietoa.
Asiantuntijakuulemisessa on tullut esiin, että arviointitoiminnassa
on edelleen myös päällekkäisyyttä eri
toimijoiden kesken ja koordinointiongelmia, jotka tulisi pikaisessti
ratkaista.
Valiokunnan mielestä arviointitoiminnan suunnitelmallisuus
ja vakaus ovat tärkeitä. Tarvitaan pitkittäistutkimuksia
samoilla mittareilla mitattuna. Koulutusjärjestelmän
indikaattorituotantoa tulee myös kehittää nykyistä kattavammaksi,
esimerkiksi luokkakoosta ja sen kehityksestä eri kunnissa
tulisi olla saatavilla ajankohtainen tilastotieto.
Valiokunta pitää välttämättömänä arviointijärjestelmän
uudistamista siten, että eduskunta saa vuosittain käsiteltäväkseen
arviointiraportin, jossa on kootusti esitetty keskeiset koulutuksen
arviointitulokset, työryhmien ja selvitysmiesten raporttien
keskeiset tulokset ja kehittämisehdotukset. Arviointiraportin
yhteydessä eduskunta voi esittää oman
näkemyksensä arviointitoiminnasta (Valiokunnan
lausumaehdotus 4).
Perusopetus
Perusopetuksessa keskeiset toimintaa ohjaavat määräykset
ovat perusopetuksen tuntijako ja opetussuunnitelmien perusteet.
Vuonna 2001 annettiin valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun
opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta (1435/2001).
Tämän jälkeen uudistettiin kaikkien
perusopetuslaissa tarkoitettujen opetusmuotojen opetussuunnitelmien
perusteet.
Opetussuunnitelmauudistuksen myötä tarkennettiin
oppilaiden arviointia. Opetussuunnitelman perusteisiin on kirjattu
oppilaan hyvän osaamisen kuvaukset, jotka toimivat oppilasarviointia
oikeudenmukaistavana perusteena. Lisäksi yhdeksännen
luokan päätteeksi jokaiselle oppiaineelle on määritelty
päättöarvosanan kriteerit arvosanalle
8 kaikkiin yhteisiin oppiaineisiin. Kriteereiden tarkoituksena on
yhtenäistää arvosanojen käytön
perusteita eri kouluissa ja siten lujittaa oppilaiden oikeusturvaa
erityisesti jatko-opintoihin siirryttäessä. Tältä osin
ongelmaksi ja puutteeksi koettiin, ettei oppiaineille ole määritelty
kriteereitä päättöarvosanalle
5. Kielten osaamisen arvioinnissa käytetään
Euroopan neuvoston kehittämää kielitaidon
tasojen kuvausasteikkoa. Siinä kuvataan osaamisen tasot
puheessa ja kirjoittamisessa sekä kuullun ja luetun ymmärtämisessä.
Opetusministeriö on käynnistänyt perusopetuksen
tuottavuuden laadullisten ja määrällisten
kriteereiden kehittämistyön, joiden avulla pyritään
tukemaan koulutuksen järjestäjiä koulutuksen
laadun kehittämisessä sekä sen seurannassa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on eri tahoilta selkeästi
nähty nykyisen tuntijaon puutteena riittämätön
taide- ja taitoaineiden opetus. Selonteossakin todetaan, että taito-
ja taideaineiden opiskelu vahvistaa kouluviihtyvyyttä ja edistää luovuutta.
Valiokunta korostaa sitä, että erilaisten käden
taitojen, kuten käsityön ja taideaineiden, mutta
myös liikunnan ja kotitalouden merkitys lasten ja nuorten
persoonallisuuden kehittymisen ja laadukkaan arkielämän
edellytyksien luomisessa ovat sellaisia investointeja tulevaisuuteen,
joiden tukemiseen koko ikäluokan kattavassa perusopetuksessa
tulee panostaa nykyistä enemmän. Valiokunnan mielestä on
välttämätöntä lisätä perusopetukseen
taito- ja taideaineiden opetusta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että taiteen
perusopetuksen järjestäjille ei ole viime vuosina
voitu myöntää lisätunteja eikä uusia
valtionosuuteen oikeuttavia lupia, vaikka Opetushallitus on vahvistanut
opetussuunnitelman perusteet monille taiteenaloille. Valiokunta
pitää tärkeänä turvata
myös taiteen perusopetuksen resurssit.
Valiokunta painottaa myös, että laadukas varhaiskasvatus
on investointi tulevaisuuteen. Varhaiskasvatus sekä esi-
ja perusopetus ovat yhteydessä toisiinsa, ja
siksi on tärkeää, että valtakunnallinen
varhaiskasvatussuunnitelma valmistellaan siten, että yhteys
esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmiin säilyy.
Koulupäivä
Selonteossa esitetään koulupäivän
rakenteellista uudistamista. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
on noussut esille muun muassa eheytetyn koulupäivän
malli. Toisaalta aamu- ja iltapäivätoimintaa koskeva
lainsäädäntö on ollut voimassa
hieman yli kaksi vuotta. Säätäessään nykyisiä koululakeja
eduskunta piti koulujen kerhotoimintaa tärkeänä perusopetusta
tukevana toimintana ja lisäsi perusopetuslakiin kerhotoimintaa
koskevan säännöksen (SiVM 3/1998 vp).
Valiokunta kannattaa koulupäivän rakenteen uudistamista,
mutta edellyttää kokonaisuudesta lisäselvitystä ja
lisävoimavaroja työn organisointiin (Valiokunnan
lausumaehdotus 5).
Valiokunnalle on asiantuntijakuulemisessa muistutettu myös
siitä, ettei lasten elämä saa olla pelkästään
ohjattavana olemista eli koulunkäyntiä, harrastamista
ja muuta tavoitteellista toimintaa. Lapset tarvitsevat aikaa ja
rauhaa myös vapaaseen oleiluun, rentoutumiseen, leikkiin
ja lepoon.
Aamu- ja iltapäivätoiminta.
Aamu- ja iltapäivätoimintaa koskeva lainsäädäntö tuli
voimaan elokuussa 2004. Aamu- ja iltapäivätoiminnan
tulee tarjota lapsille monipuoliset mahdollisuudet osallistua ohjattuun
ja virkistävään toimintaan sekä mahdollistaa
lepo rauhallisessa ympäristössä, ammattitaitoisen
ja tehtävään soveltuvan henkilön
valvonnassa. Lukuvuonna 2005—2006 perusopetuslaissa tarkoitettua
aamu- ja iltapäivätoimintaa järjesti
91 prosenttia kunnista. Kaikkiaan toimintaan osallistui noin 42
200 koululaista. Keskimääräinen toiminta-aika
oli viisi tuntia päivässä, josta kolmeen
tuntiin on ollut mahdollista saada valtionosuusrahoitusta. Aamu-
ja iltapäivätoiminnan kuukausimaksu vaihteli 0
eurosta 160 euroon.
Sivistysvaliokunta sai viime keväänä opetusministeriön
selvityksen aamu- ja iltapäivätoiminnasta. Lisäksi
eduskunnassa on parhaillaan käsiteltävänä hallituksen
esitys, jonka tarkoituksena on vahvistaa aamu- ja iltapäivätoiminnan rahoituspohjaa
ja antaa kunnille nykyistä joustavammat mahdollisuudet
järjestää toimintaa paikallisten tarpeiden
mukaan. Jos kunta järjestää aamu- ja
iltapäivätoimintaa, sitä tulee esityksen mukaan
tarjota ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden
vuosiluokkien erityisopetuksessa oleville oppilaille joko 570 tuntia
tai vaihtoehtoisesti 760 tuntia koulun työvuoden aikana.
Perusopetuslaissa tarkoitetusta aamu- ja iltapäivätoiminnasta
perittävän kuukausimaksun enimmäismäärä säilyisi
kolmen tunnin toiminnan osalta 60 eurona. Neljän tunnin
toiminnasta perittävän kuukausimaksun enimmäismäärä olisi
80 euroa. Valiokunnan mielestä ehdotukset edistävät
lasten yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua ohjattuun toimintaan
(SiVM 11/2006 vp — HE
124/2006 vp).
Erityisopetus
Erityisoppilaiden määrä on kasvanut
huomattavasti viime vuosina. Syksyllä 2004 perusopetuksen
erityisopetuksessa oli 40 000 oppilasta, missä on 8 prosenttia
kasvua edellisvuodesta. Syitä tähän kehitykseen
ei ole analysoitu riittävästi.
Toukokuussa 2005 valmistui Jyväskylän yliopiston
selvitys (Puro 2005) perusopetuksen tukipalvelujen toimivuudesta
oppilashuoltoryhmien ja huoltajien arvioimana. Selvityksen
mukaan oppilashuoltotyöryhmien mielestä koulun toimintakulttuurin
osa-alueet toimivat pääsääntöisesti
hyvin. Huonoimmin toimiviksi nähtiin erityisoppilaiden
integrointi yleisopetuksen opetusryhmiin, oppilaiden siirtäminen
erityisopetukseen, henkilöstön hyvinvoinnin edistäminen, poikkihallinnollinen
yhteistyö, koulun ja kunnan opetustoimen yhteistyö sekä opetuksen
ja tukipalvelujen arvioiminen. Tutkimuksen mukaan koulujen tuki
ei riittänyt muun muassa mielenterveyden, koulumotivaation
ja kielellisten taitojen osalta. Kouluihin kaivattiin lisää psykologi-,
kuraattori- ja terapiapalveluita.
Inkluusioperiaate eli pyrkimys siihen, että erityistä tukea
tarvitsevia oppilaita opetetaan osana yleisopetusta, on ollut valiokunnan
mielestä tarkoituksenmukainen. Erityisopetuksen kehittämistä yleisopetusta
tukevaksi ja konsultoivaksi tulee jatkaa erilaisten oppijoiden tarpeet
huomioiden. Erityisopettajien määrä on vuosina
2000—2004 lisääntynyt 16,5 prosenttia,
ja koulunkäyntiavustajien määrä on
kuuden vuoden aikana lähes kaksinkertaistunut. Valiokunta
ei kuitenkaan ole saanut riittävän laajaa tietoa
siitä, miten inkluusiotavoite toteutuu ja erityisopetus
on kehittynyt. Valiokunta tukee selonteossa esitetyn selvityksen
tekemistä erityisopetuksen osalta.
Koulutuspoliittisesti merkittävän inkluusiopolitiikan
kehittämistoimien seuraamuksia käsitellään
selonteossa niukasti. Asiantuntijakuulemisen perusteella arviointi-
ja tutkimustiedon puute lienee syynä siihen, että perusopetuksen
ja ammatillisten oppilaitoksien kannalta keskeisen poliittisen linjauksen
seuraamuksien analysointi jää vain vähälle
huomiolle. Inkluusiopolitiikan seuraamukset etenkin perusopetuksessa
tulisi arvioida paneutumalla erityisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden
laadukkaalle opetukselle ja opettajien toimintaedellytyksille asettamiin
vaatimuksiin.
Kouluhyvinvoinnin lisääminen
Kouluhyvinvoinnin lisääminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen
ovat tärkeä linjaus koulutuspoliittisessa selonteossa.
Selonteon mukaan opetusministeriön käynnistämän
kouluhyvinvointia edistävän toimenpidekokonaisuuden
tavoitteena on koulun kehittäminen lasten ja nuorten hyvinvointia
edistäväksi yhteisöksi. Kehittämistoiminnassa
painottuvat varhainen puuttuminen, koulupäivän
rakenteen uudistaminen, osallisuuden lisääminen
sekä koulupudokkuuden ehkäisy. Laaja toimenpideohjelma
sisältää seuraavat hankkeet: Koulukiusaamisen
vähentäminen, Varhainen tuki oppimis- ja koulunkäyntivaikeuksiin,
Koulupudokkaiden aktivointihanke, Maahanmuuttajaopetuksen kehittäminen,
Koululaisten hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla,
Oppilas- ja opiskelijahuollon kehittäminen ja Osallistuva
oppilas — yhteisöllinen koulu -hanke. Valiokunta
pitää hankkeita hyvinä.
Koulun tehtäväksi määritellään
paitsi oppimisen ja opiskelutaitojen edistäminen myös
lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehtiminen ja heidän
ohjaamisensa oman elämän valinnoissa. Huoltajalla
on ensisijainen vastuu lapsesta. Koulun ja kouluyhteisön
on kuitenkin tuettava käytettävissä olevin
keinoin huoltajia tässä tehtävässä.
Valiokunta painottaa sitä, että hyvinvoinnin turvaaminen
edellyttää lasten ja nuorten elämän
tarkastelua kokonaisvaltaisena, hallintokuntien rajat ylittävänä kysymyksenä unohtamatta
kotien kanssa tehtävää yhteistyötä.
Valiokunnan mielestä lapsen omaan luovuuteen tukeutuva
ja siihen kannustava pedagoginen uudistumiskyky on koululaitoksellemme
tärkeää. Valiokunta korostaa
sitä, että kouluviihtyminen antaa voimavaroja
oppimiselle ja kasvulle. Koulumyönteisyys on motivaatiotekijä,
joka voimistuu mielekkään oppimisen tuloksena. Kaikki
mikä edesauttaa koulunkäynnin sujumista parantaa
kouluviihtyvyyttä. Tärkeää on
turvata myös terveellinen kouluateria sekä kouluterveydenhuollon
laatu.
Oppilaanohjaus.
Kouluhyvinvointia edistävästä pitkäkestoisesta
toimenpidekokonaisuudesta puuttuu kuitenkin oppilaanohjauksen kehittäminen.
Perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen kehittämistyöryhmän
muistiossa (2005:3) esitetään, että perusopetuksen
oppilaanohjauksen sisältöjä ja menetelmiä uudistetaan,
jolloin oppilaanohjausta voidaan myös yksilöllistää.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös oppilaanohjauksen saralla lähdetään
ripeästi kehittämistoimiin.
Selonteon mukaan työurien pidentämisen kannalta
ja koulutusresurssien tehokkaan käytön kannalta
vaikuttavimpia panostuksia ovat panostukset oppilaiden ja opiskelijoiden
ohjaukseen. Oppilaanohjaus on avainasemassa perusopetuksen ylimmillä vuosiluokilla.
Onnistunut ohjaus perusopetuksessa auttaa oppilaita tekemään
realistisia ja onnistuneita koulutusvalintoja ja ehkäisee
keskeyttämisiä toisen asteen koulutuksessa. Ammatillisessa
koulutuksessa oikea-aikainen ohjaus ja tuki vähentää niin
ikään keskeyttämistä. Lukiossa
ja ammatillisessa koulutuksessa tapahtuva opiskelua ja uranvalintoja koskeva
ohjaus nopeuttaa puolestaan jatko-opintoihin hakeutumista ja pääsyä.
Korkeakouluissa opiskelun ohjauksella voidaan tukea opintoaikojen
lyhentämistä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan peruskouluissa on opinto-ohjaajia
eri kunnissa vaihtelevasti ja tilanne on hajanainen. Näin
ollen oppilaat eivät saa ohjausta tasapuolisesti. Ongelmallisinta
on, että oppilailla ei ole riittävästi
henkilökohtaista ohjausta. Valiokunnan mielestä riittävällä henkilökohtaisella
ohjauksella voidaan varmistaa tulevan koulutus- ja uravalinnan osuvuutta
ja ehkäistä siten myöhempää opintojen
keskeyttämistä. Perusopetuksen ja toisen asteen
nivelvaiheen kehittämistä tutkinut työryhmä (OPM
työryhmämuistioita 2005:33) onkin esittänyt
tähän tarkoitukseen lisärahoitusta vuosittain
5 miljoonaa euroa vuodesta 2006 lähtien. Sivistysvaliokunta
on pitänyt välttämättömänä lisämäärärahojen
osoittamista valtion vuoden 2007 talousarviossa ja ehdottanut talousarviosta
antamassaan lausunnossa (SiVL 15/2006 vp),
että valtiovarainvaliokunta lisää 2 miljoonaa
euroa oppilaanohjaukseen.
Oppilashuolto (opiskeluhuolto).
Elokuun alusta 2003 voimaan tulleet perusopetuslain, lukiolain
ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muutokset määrittelevät
oppilashuollon ensimmäisen kerran lainsäädännön
tasolla. Oppilashuollon tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis-
ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja
ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön
hyvinvointia. Oppilashuollolla edistetään välittämisen,
huolenpidon ja myönteisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuria
kouluyhteisössä sekä varmistetaan kaikille
tasavertainen oppimismahdollisuus. Lisäksi edistetään lapsen
ja nuoren oppimista sekä tasa-painoista kasvua ja kehitystä.
Oppilashuoltoon liittyvän lainsäädännön
uudistamista selvittänyt työryhmä (STM
2006:33) on todennut, että oppilashuollon eri toimijoita ohjaavia
sektorikohtaisia lakeja on kehitetty eriaikaisesti ja yhteen sovittamatta,
mikä hankaloittaa yhteistoiminnan sujuvuutta. Vuonna 2003
tehdyssä selvityksessä koulut arvioivat yleisimmäksi
tiedon vaihtoa rajoittavaksi tekijäksi salassapitosäännökset
ja niiden vaihtelevat tulkinnat eri ammattiryhmissä. Myös
ammattiryhmien erilaiset toimintamallit, ajan puute, henkilöiden
vaihtuminen, yhteistyöhaluttomuus ja niukat henkilöstöresurssit
nousivat esille. Hankalaa oli saada tietoa oppilaiden perheoloista,
huoltajuustietoja tai tietoa oppilaan ongelmista silloin, kun huoltajien
mielestä oppilaalla ei ollut ongelmia. Valiokunta kiirehtii
eri hallinnonalojen yhteistyön esteenä olevien
tiedonsaantioikeuteen liittyvien esteiden poistamista ja oppilashuollon
oppaan käyttöön saattamista.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että perusopetuslaista
puuttuu koulukuraattorin, -psykologin, -terveydenhuollon
ammattihenkilöstön sekä opetushenkilöstön
ja opetuksen järjestäjän tiedonsaantioikeutta
koskeva säännös. Nykyinen perusopetuslaki
ei siten velvoita tietojen luovuttamiseen eikä oikeuta
tietojen saamiseen.
Oppilashuollossa toimivat henkilöt työskentelevät
usein eri hallinnonalan palveluksessa. Tämä aiheuttaa
sen, että lainsääntöä tunnetaan alalta
kirjavasti ja tulkinnat ovat vaihtelevia. Oppilashuoltoon liittyviä sisältöjä ei
ole tällä hetkellä myöskään
koottu oppaan muotoon.
Sivistysvaliokunta tukee toimia oppilashuollon kehittämiseksi.
Oppilaanohjauksen, kouluterveydenhuollon, kuraattoripalveluiden
ja koulupsykologipalveluiden saatavuudessa on puutteita, joiden
ratkaisemiseksi tarvitaan oppilashuoltopalveluihin lisävoimavaroja
sekä moniammatillisia ratkaisumalleja.
Osallistuminen.
Eduskunta on säätänyt uusiin koululakeihin
selkeät kansalaisvaikuttamista koskevat tavoitteet. Lisäksi
Vanhasen hallituksen yksi erityisohjelmista on kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelma. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan suomalaisten
alle 40-vuotiaiden aktiivisen kansalaisuuden tunnusluvut ovat
oleellisesti heikompia kuin muissa vastaavissa maissa ja erityisesti
Pohjoismaissa. Valiokunta pitää hyvänä sitä,
että opetusministeriössä on Osallistuva
oppilas — yhteisöllinen koulu -hanke.
Tämän tavoitteena on lasten ja nuorten osallistumis-
ja vaikuttamisrakenteiden luominen ja organisointi kunnassa, koulujen
oppilaskuntatoiminnan kehittäminen ja käynnistäminen
kaikilla perusopetuksen luokka-asteilla sekä koulutettavien
kehittäjän taitojen edistäminen.
Muuta.
Mielenterveysongelmaisten tulisi saada suorittaa peruskoulu
loppuun vaikka 17 vuoden ikä on tullut täyteen.
Opetusministeriön tulee selvittää, miten
turvata mielenterveysongelmista kärsivien nuorten oikeus
suorittaa perusopetus loppuun oppivelvollisuuden päätyttyä heidän
terveydentilansa edellyttämissä olosuhteissa.
Ammatillisen koulutuksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös
mielenterveysongelmista kärsivien nuorten tarpeet (Valiokunnan lausumaehdotus
6).
Perusopetuslain 4 §:n mukaan kunta on velvollinen järjestämään
esi- ja perusopetusta kunnan alueella esi- ja perusopetusikäisille
oppilaille. Perusopetuslainsäädäntö ei
sisällä rahoitukseen vaikuttavaa kotikuntakäsitettä,
kuten sosiaali- ja terveystoimen lainsäädäntö,
vaan perusopetuksessa ratkaiseva on lapsen asuinkunta. Kunnalla
ei siten ole lakisääteistä mahdollisuutta
periä kunnassa asuvien ulkokuntalaisten opetuksesta aiheutuvia
kustannuksia perusopetusikäisen lapsen kotikunnalta. Sivistysvaliokunta edellyttää,
että ryhdytään pikaisiin toimenpiteisiin,
joiden johdosta sijoituskunta saa korvauksen esimerkiksi niin, että sijoitettujen
lasten kotikunnat maksaisivat sijoituskunnassa annettavan opetuksen.
Ammatillinen koulutus
Työelämän muuttuviin ja kasvaviin
osaamistarpeisiin vastaaminen sekä innovaatio- ja kehittämistoiminnan
edistäminen edellyttävät tiivistä yhteistyötä koulutuksen
ja työelämän välillä.
Selonteon mukaan erityisesti ammatillisesti eriytyvää koulutusta,
tutkintoja sekä työpaikalla tapahtuvaa opiskelua
kehitetään yhdessä työelämän
kanssa. Työpaikkaohjaajien koulutusmahdollisuudet turvataan.
Opettajien alakohtaista osaamista ja työelämäosaamista
kehitetään. Koulutuksen järjestäjien
valmiuksia työelämän kehittämiseen
ja palvelutoimintaan liittyvien tehtävien hoitamisessa
vahvistetaan. Työnantajien velvollisuuksia ja vastuuta
koulutuksen järjestämisessä ja rahoituksessa
tulee lisätä. Tavoitteena on, että koulutus
on kiinteä osa yritysten strategista kehittämistä ja
että erityisesti pienyritysten henkilöstön
mahdollisuudet koulutukseen osallistumiseen paranevat.
Selonteon mukaan ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan keskeisiä mekanismeja
ovat koulutuksen järjestämisluvat, opetussuunnitelmien
ja näyttötutkintojen perusteet, näyttötutkinnot
ja ammattiosaamisen näytöt, tuloksellisuusrahoitus,
koulutuksen arviointi sekä vapaaehtoisuuteen pohjautuvat
laadunhallinnan menetelmät, kuten laatupalkinnot ja laadunhallintasuositukset.
Valiokunta pitää tärkeänä kehittää ammatillisen
koulutuksen osalta kansallista laadunvarmistusjärjestelmää ja
tukea sitä kautta koulutuksen järjestäjiä laadunhallinnassa.
Tätä kautta voidaan myös lisätä laadunvarmistuksen
läpinäkyvyyttä ja uskottavuutta kansainvälisellä tasolla.
Valiokunta pitää hallituksen tavoitetta nostaa ammatillisen
koulutuksen määrää oikeana.
Ammattiosaajia on välttämätöntä saada
lisää työmarkkinoiden kysynnän
kasvun johdosta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ammatillisen koulutuksen aloittamisen helpottamiseksi
ja toisaalta sen keskeyttämisen vähentämiseksi
käynnistetty ohjaava ja valmentava koulutus jatkuu. Toisen
asteen koulutuksen hakuprosessien uudistaminen on myös
välttämätöntä.
Ammattiosaamisen näytöt on liitetty osaksi kaikkea
ammatillista peruskoulutusta 1.8.2006 lukien. Päätavoitteena
on yhdessä työelämän kanssa
parantaa ammatillisen koulutuksen laatua. Näyttöjen
avulla varmistetaan työelämän edellyttämän
ja riittävän ammattitaidon saavuttaminen, yhtenäistetään
opiskelija-arviointia ja saadaan työelämän
osapuolet mukaan ammattitaidon saavuttamisen arviointiin. Näytöt
myös kehittävät ammatillisten tutkintojen
opetussuunnitelman perusteita, koulutuksen järjestäjäkohtaisia
opetussuunnitelmia, opetusjärjestelyjä sekä tuki-
ja ohjaustoimia.
Selonteon mukaan eniten opintonsa keskeyttävät
ammatillisen koulutuksen opiskelijat. Kyseessä on ongelma,
jonka syyt tulee valiokunnan mielestä selvittää ja
ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Ammatillisen koulutuksen
alueella olisikin kiinnitettävä erityistä huomiota
alakohtaisesti eriytyvän ja analyyttisen arviointitiedon
tuottamiseen ja hyväksikäyttöön
oppilaitostasolla.
Ammatillista erityisopetusta tulee kehittää siten,
että ammatilliset oppilaitokset pystyvät vastaanottamaan
erityistä tukea tarvitsevia ja vammaisia oppilaita.
Lukiokoulutuksen erityiskysymykset
Selonteon mukaan kaikilla perusopetuksen päättävillä tulee
olla mahdollisuudet jatkaa ammatillisessa koulutuksessa tai lukiossa.
Toisen asteen koulutuksessa tavoitteena on pääsääntöisesti alueellinen
saavutettavuus ja ammatillisen koulutuksen ja lukioiden yhteistyön
kehittäminen. On huolehdittava koulutuksen laadusta ja
riittävästä valinnaisuudesta sekä oppilashuolto-
ja muiden tukipalvelujen saatavuudesta.
Lukionkäyntiaste vaihtelee 49 prosentista 66 prosenttiin
maan eri osissa. Lukiokouluverkossa ei kuitenkaan ole tapahtunut
vuosien 1999— 2004 välisenä aikana suuria
muutoksia. Suurin osa muutoksista on ollut hallinnollisia muutoksia,
joiden seurauksena lukioita on yhdistynyt suuremmiksi oppilaitoksiksi
tai perusopetusta antavien koulujen kanssa. Alle sadan opiskelijan
lukioita oli noin viidesosa lukioista, ja vastaavasti suuria yli
500 opiskelijan lukioita oli lukioista noin 15 prosenttia. Pieniä,
alle 50 oppilaan lukioita oli vuonna 2004 kuusi. Valiokunnan mielestä lukiokoulutuksen
saavutettavuus ja tasaveroinen mahdollisuus päästä lukiokoulutukseen
tulee turvata.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että voimassa
olevan opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukaan koulutuksen
järjestäjä saa valtionosuutta ainoastaan
aikuislukioiden tutkintotavoitteisten opiskelijoiden perusteella.
Aineopiskelijat eivät ole opiskelijamääriä laskettaessa
mukana. Valiokunta kiirehtii aineopiskelijoiden saattamista valtionosuuden
piiriin. Tämä tavoite on kirjattu moneen keskeiseen koulutuspoliittiseen
asiakirjaan. (ks. OPM 2002:41, Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma
2003—2008).
Saamenkielinen opetus.
Saamenkielisen opetuksen osuus on lisääntynyt
selvästi vuoden 1999 jälkeen, jolloin saamen opetus
sai erityisen korvamerkityn rahoituksen.
Saamenkielellä opiskelevat saamelaislukiolaiset joutuvat
ylioppilaskirjoituksissa kirjoittamaan suomen kielellä kaikki
muut aineet paitsi äidinkielen. Tämä on
johtanut siihen, että muun muassa reaaliaineiden opiskelu
halutaan suorittaa lukiossa suomen kielellä. Saamelaiset
nuoret haluaisivat opiskella omalla äidinkielellään, mutta
yloppilastutkintojärjestelmä ei kannusta siihen.
Esimerkiksi ruotsinkielisessä lukiossa opiskelevat
nuoret opiskelevat ruotsiksi ja kirjoittavat kaikki ylioppilaskirjoituksen
aineet ruotsiksi, omalla äidinkielellään.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ylioppilastutkintojärjestelmää kehitetään
niin, että se tukee saamenkielisten nuorten mahdollisuuksia
suorittaa koko tutkinto omalla äidinkielellään.
Korkeakoulut
Suomalainen korkeakouluverkko muodostuu 20 yliopistosta ja 29
ammattikorkeakoulusta. Korkeakouluverkko on kansainvälisesti
vertaillen poikkeuksellisen tiheä. Verkko on kehitetty alueellisesti
kattavaksi, jotta korkeakoulujen osaamista voitaisiin hyödyntää laajasti
kansallisen kilpailukykymme ja hyvinvointimme kehittämisessä.
Koulutustarjonnan alueellisella saatavuudella maan kaikki lahjakkuusreservit
on pyritty saamaan tehokkaaseen käyttöön
ja edistämään koulutuksellista tasa-arvoa.
Suomalaisen korkeakoulutuksen tavoitteet on asetettu niin, että koulutus
on kansainvälisesti kilpailukykyistä ja vetovoimaista
ja että se antaa hyvät edellytykset siirtyä jatkokoulutukseen
ja työelämään sekä kotimaassa
että ulkomailla. Tavoitteeksi on asetettu, että noin
puolet ikäluokasta suorittaa korkeakoulututkinnon (OPM
2006:2).
Valiokunta toteaa, että nykyisen hallituksen hallitusohjelmaan,
Koulutus ja tutkimus 2003— 2008 asiakirjaan sekä Korkeakoulujen
rakenteellisen kehittämisen periaate (8.3.2006) -muistioon
on selvästi kirjattu, että suomalaista korkeakoulujärjestelmää kehitetään
duaalimallilla. Ammattikorkeakoulut ovat luonteeltaan pääosin monialaisia
ja alueellisia korkeakouluja, joiden toiminnassa korostuu yhteys
työelämään ja alueelliseen kehittämiseen
ja työvoimatarpeen tyydyttämiseen. Yliopistot
huolehtivat tieteellisestä tutkimuksesta ja antavat siihen
perustuvaa ylintä opetusta. Valiokunta painottaa sitä,
että korkeakoulusektori pohjautuu duaalimalliin, jossa
sekä yliopistoilla että ammattikorkeakouluilla
on eri tehtävät ja profiilit. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että duaalimalli tutkintojen perusrakenteessa säilyy
ja perusrakennetta kehitetään tältä pohjalta.
Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja ei pidä sulauttaa yhteen.
Pidettäessä huoli siitä, että muodollisia,
käsitteellisiä, terminologisia tai käytännöllisiä päällekkäisyyksiä ei
synny, molemmat osapuolet voivat rauhassa kehittää oman
tehtäväkenttänsä alalta toimintojaan.
Vuoden 2004 selvitysten mukaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
määrän ja toiminnan volyymin kasvu on
saavuttanut asteen, joka on Suomelle riittävä koulutustarpeeseen
ja väestöpohjaan nähden. Yksiköiden
laajentamisen sijasta laatua ja monipuolisuutta tulee etsiä aktiivisella
yhteistyöllä ja verkottumalla (Yliopistojen ja
ammattikorkeakoulujen tutkimuksen rakenneselvitys OPM 2004:36).
Valiokunta on käsitellyt korkeakoulujen rakenteellista
kehittämistä vuoden 2007 talousarvioehdotuksesta
antamassaan lausunnossa (SiVL 15/2006
vp — HE 122/2006 vp).
Valiokunta yhtyy opetusministeriön näkemykseen
siitä, että korkeakoulujen toimintaympäristön muutokset
edellyttävät korkeakoulujärjestelmän
rakenteen uudelleen arviointia. Tehokas ja toimiva korkeakouluverkko
edellyttää tiivistyvää yhteistyötä ja
voimien yhdistämistä. Tulevaisuuden haasteita
ovat esimerkiksi nuorisoikäluokkien kehitys ja globaali
kilpailu koulutus- ja tutkimusmarkkinoilla. Toiminnan kehittämisen painopiste
on laadun, vaikuttavuuden ja kansainvälistämisen
vahvistamisessa.
Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä sitä, että korkeakoulujen
aloituspaikkojen uudelleen kohdentamista ei voi tehdä suoraviivaisesti
ikäluokkalukujen perusteella, vaan aloituspaikkamitoituksessa
on huomioitava myös korkeakoulutasoisen työvoiman
alueellinen saatavuus. Lääkärit, opettajat,
sairaanhoitajat ja puheterapeutit ovat esimerkkejä ammattiryhmistä,
joiden saatavuus reuna-alueilla heikkenee, ellei koulutusta tarjota
alueellisesti kattavasti eri puolella maata. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä,
että verkoston tiivistäminen ja rakenneratkaisut
tehdään yhteistyössä alueiden
ja yliopistojen kanssa niin, että ne palvelevat yliopistojen ja
ammattikorkeakoulujen omaa kehitystyötä ja että uusiakin
koulutusohjelmia voidaan perustaa yhteiskunnallisesti tai alueellisesti
välttämättömien työvoimatarpeiden
mukaan. Suomen kaltaisessa maassa tulee olla alueellisesti kattava korkeakouluverkosto,
joka järjestää koulutusta ja tutkimusta
lähtökohtanaan myös alueellinen vaikuttavuus
ja kehittäminen, mikä niille jo lainsäädännönkin
mukaan kuuluu.
Valiokunta pitää mielenkiintoisina esimerkkeinä korkeakoulujen
rakenteellisesta kehittämisestä Turussa, Helsingissä ja
Kuopiossa vireillä olevia uudistuksia. Tavoitteena on saada
aikaan korkeakoulukeskittymiä toiminnallista ja hallinnollista
yhteistyötä sekä organisaatiorakenteita kehittämällä.
Hankkeen tuloksia voidaan hyödyntää soveltuvin
osin myös laajemmin koko korkeakoululaitoksen kehittämisessä.
Valiokunnan mielestä sisältöjen ehdoilla
tapahtuva rationalisointi on oikeaa korkeakoulupolitiikkaa.
Yliopistot ovat myös jättäneet opetusministeriölle
hanke-esityksensä rakenteiden kehittämiseksi.
Yliopistojen esittämiä toimenpiteitä ovat muun
muassa: eri yliopistojen keskinäisen yhteistyön
tiivistäminen, oppiaineiden työnjaosta sopiminen,
yliopistojen ja sektoritutkimuslaitosten yhteistyön vahvistaminen
sekä yhteistyöhankkeet ammattikorkeakoulujen kanssa
erityisesti alueellisella tasolla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ammattikorkeakoulut ovat
ottaneet todesta rakenteellisen kehittämisen tarpeen. Meneillään
on kolme ammattikorkeakoulujen yhdistymishanketta. Kaksi niistä tapahtuu
kunnallisella ja yksi yksityisellä puolella. Jo nyt on
tiedossa kahdentoista ammattikorkeakouluyksikön lakkauttaminen.
Useita lakkautuksia on vireillä. Lisäksi ammattikorkeakoulut
yhdistävät, vaihtavat ja lakkauttavat koulutusohjelmiaan
järkiperäistääkseen toimintojaan.
Meneillään on siis mittava uudistustyö.
Ammattikorkeakouluille on annettava mahdollisuudet viedä uudistustyö loppuun. Tehtyjä
uudistuksia
on mahdoton arvioida, jos samalla kertaa asetetaan monikerroksisia
ja usein keskenään ristiriitaisia kehittämistavoitteita.
Niin ikään tulee aloittaa perusteellinen työskentely
työnjaon selkiyttämiseksi ja asettaa askelmerkit
ikäluokkakehitykseen varautumiselle.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että vuoden 2007 jälkeenkin turvataan lainsäädännöllä yliopistojen
perusrahoituksen kasvu. Yliopistojen tuloksellisuuden osalta valiokunta
toteaa, että vuosina 1994—2004 opiskelijamäärälisäys on
36 prosenttia, maisteritutkintojen lisäys 31 prosenttia,
tohtoritutkintojen lisäys 100 prosenttia. Samaan aikaan
opetushenkilöstö on lisääntynyt
3 prosenttia ja yliopistojen reaalinen perusrahoitus 13 prosenttia.
Valiokunta katsoo, että opetushenkilöstön
määrän tulee olla oikeassa suhteessa
opiskelijamäärään. Valiokunta
katsoo myös, että perusopetusta ja tutkimusmäärärahoja
lisäämällä tulee tukea yliopistoissa
tehtävää tieteellistä tutkimusta.
Valiokunnan mielestä yliopistojen yhteishakujärjestelmä ei
toimi vielä riittävän tehokkaasti, joten
järjestelmää on vielä kehitettävä toimivammaksi.
Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä sitä, että yliopistojen
tuottavuusohjelma ei saa olla pelkästään
henkilöstönvähentämisohjelma
yliopistoissa vaan perustana tulee olla koulutuksen laadun turvaaminen.
Tärkeää on muun muassa, että yliopistot
kehittävät työyhteisöjään
kilpailukykyisiksi työnantajina, ja henkilöstön
työkyvyn ja -tyytyväisyyden tulee olla hyvällä tasolla.
Kansainvälistymisen kannalta on tärkeää,
että tutkintojen kehittämisen jälkeen
erityinen haaste esimerkiksi akateemisessa koulutuksessa on yksilöllisen
opinto-ohjauksen laadun kehittäminen niin, että opiskelijoilla
ja heitä ohjaavilla opettajilla on käytettävissään
riittävästi tietoa kotimaisten ja ulkomaisten
yliopistojen opetustarjonnasta.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että ammattikorkeakoulujen tutkimusrahoitusta tulee
saada nykyistä vakaammalle pohjalle.
Aikuiskoulutuksen erityiskysymykset
Aikuiskoulutukseen liittyviä teemoja käsitellään
selonteossa runsaasti ja monesta näkökulmasta.
Aikuiskoulutukseen liittyvät kysymykset ovat keskeisiä analysoitaessa
työtä ja taloutta uudelleen rakenteistavan globalisaation
vaikutuksia, väestön muuttuvan ikärakenteen
seurauksia kansantalouteen ja palvelurakenteisiin tai
muuttoliikettä niin maan sisällä kuin
muista maista Suomeen. Selonteon mukaan työssä olevan
työikäisen aikuisväestön ammattitaidon
kehittäminen ja uudistaminen sekä työssä jaksamisen
ja viihtymisen tukeminen edellyttävät riittävän
laajaa aikuiskoulutusta. Tavoitteena on, että vuosittain
työikäisestä aikuisväestöstä osallistuisi
koulutukseen vähintään 60 prosenttia
vuoteen 2008 mennessä. Aliedustettujen ryhmien mahdollisuuksia
osallistua aikuiskoulutukseen lisätään.
Valiokunta painottaa sitä, että työn
ja osaamisen kohtaamiseen, työkykyyn ja työttömyyden ehkäisyyn
tulee panostaa erityisesti koulutuksen kautta. Aikuiskoulutuksella
on työllisyyden ja hyvinvoinnin turvaamisessa suuri merkitys.
Valiokunta pitää tärkeimpinä tekijöinä aikuiskoulutuspolitiikassa
tasa-arvoa ja koulutuksen vaikuttavuutta. Suomessa ikäryhmien
väliset koulutuserot ovat edelleen suuret. Koulutuksella
on vahva taipumus kasautua, minkä vuoksi aikuiskoulutuksen
tuottamat hyödyt jakautuvat epätasaisesti eri
väestöryhmien kesken. Sen vuoksi on tärkeää kehittää koulutusjärjestelmää siten,
että se tarjoaa kaikille väestöryhmille
todelliset mahdollisuudet elinikäiseen oppimiseen. Tasa-arvon näkökulmasta
aikuisten opiskelun keskeisiä kysymyksiä ovat
riittävä opiskelun aikainen toimeentulo sekä lisäkoulutuksen
hankkimiseen motivoiva työ. Jotta työmarkkinoihin
liittyvät epävarmuudet ja työssä jaksamiseen
liittyvät ongelmat voidaan ratkaista, tulee myös
lisätä eri politiikkasektoreiden yhteistyötä ja
toimenpiteiden koordinointia.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Noste-ohjelmakauden päättymisen
jälkeen jatketaan aikuisväestön koulutustason
kohottamista koskevia toimenpiteitä. Noste-ohjelmassa on
kehitetty aikuisopiskeluun kannustavia ja opintojen läpiviemistä tukevia
käytäntöjä. Tavoitteena on niiden levittäminen
sekä aikuisopiskelun henkilökohtaistamisen laajentaminen
koko aikuiskoulutuksen toimintatavoiksi. Aikuisten opiskelumahdollisuuksia
tulisikin markkinoida nykyistä näkyvämmin.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tullut esille, kuinka
aikuiskoulutuksen järjestäjät osin järjestävät
päällekkäistä koulutusta esimerkiksi
samalla paikkakunnalla. Valiokunta pitää tätä epätarkoituksenmukaisena
ja korostaa, että päällekkäisyyksiä tulee
karsia ja työnjaosta sopia.
Vapaan sivistystyön erityiskysymykset
Selonteon mukaan vapaan sivistystyön toimenpiteillä vahvistetaan
yhteiskunnan eheyttä, tasa-arvoa sekä aktiivista
kansalaisuutta ja kansalaisyhteiskunnan toimintaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nykyinen valtionosuusjärjestelmä ei
toimi kaikilta osin, muun muassa yksikköhinnan porrastuksella
tulisi ohjata koulutustarjonnan monipuolisuuteen. Koulutuksen arviointineuvosto
on tehnyt vapaan sivistystyön oppilaitosrakennetta ja palvelukykyä koskevaa
selvitystyötä. Selvityksen perusteella tulee tehdä oppilaitosten
toimintaedellytysten ja palvelukyvyn turvaavia päätöksiä.
Maahanmuuttajien koulutus
Suomessa asui vuoden 2005 lopussa noin 112 500
ulkomaan kansalaista. Määrä on noin 2,2 prosenttia
koko Suomen väestöstä. Maahanmuuttajien
määrissä on suuria alueellisia eroja, esimerkiksi
Helsingissä perusopetusikäisistä oppilaista
11 prosenttia ja kaupungin joillakin alueilla jopa 40 prosenttia
on maahanmuuttajataustaisia.
Kun kunnilla ei ole tällä hetkellä lakisääteistä velvollisuutta
eikä riittävästi resursseja opetuksen
järjestämiseen, järjestelyissä on
kuntakohtaista erilaisuutta ja siitä johtuvaa epätasa-arvoa.
Kotoutumisessa ratkaisevassa asemassa on maahanmuuttajaperheiden äitien
saaminen koulutuksen piiriin. Maassamme on myös paljon luku-
ja kirjoitustaidottomia maahanmuuttajia, joiden opetus on ensiarvoisen
tärkeää. Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen
on peruslähtökohta kaikelle muulle. Kansainvälisten
tutkimusten mukaan kotoutumiseen vaikuttaa ratkaisevasti se, onko
maahanmuuttaja saanut opetusta omassa äidinkielessään.
Oman äidinkielen opetuksen on todettu vahvistavan maahanmuuttajalasten identiteettiä,
parantavan oppimistuloksia sekä vähentävän
maahanmuuttajien häiriökäyttäytymistä ja
rikollisuutta. Oman äidinkielen opetuksen asemaa tulisi
parantaa siten, että opetus tulisi osaksi perusopetusta.
Jotta kehittämissuunnitelman tavoite maahanmuuttajien
määrän lisäämiseksi
lukioissa toteutuisi, tarvittaisiin maahanmuuttajien lukio-opiskeluun
erilaisia tukimuotoja.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen opiskelijamäärä on
lisääntynyt vuosittain. Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan
koulutuksen kestoon olisi hyvä saada joustoa siten, että koulutusta
olisi mahdollista pidentää tarpeen mukaan silloin,
kun opiskelijan suomen kielen taito ei ole kehittynyt riittävästi.
Ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskeli keväällä 2006
noin 4 500 maahanmuuttajaa. Heidän osuutensa koko ammatillisen
koulutuksen opiskelijamäärästä on
2,9 prosenttia. Koulutuksen järjestäjillä ei
ole tällä hetkellä velvoitetta järjestää erillistä suomi
tai ruotsi toisena kielenä -opetusta ammatillisessa peruskoulutuksessa.
Tuloksellisin tapa on kuitenkin erillinen suomi tai ruotsi toisena
kielenä -opetus. Maahanmuuttajien riittävästä tukiopetuksesta
myös muissa oppiaineissa tulisi huolehtia ja omakielistä opetusta
lisätä keskeyttämisen ehkäisemiseksi.
Maahanmuuttajien aikuiskoulutuksessa on päällekkäisyyksiä.
Koulutuksen yhteisellä koordinaatiolla voisi parantaa nykyistä tilannetta.
Työperäisen maahanmuuton lisääntyessä tulee
aikuiskoulutusta tehostaa. Tällä hetkellä aikuiset
maahanmuuttajat voivat suorittaa perusopetuksen ja lukion oppimäärän
aikuislukiossa, lukiossa tai kansanopistossa. Aikuislukioiden tulisi
saada valtionosuus myös muista kuin tutkintotavoitteisista
opiskelijoista, jolloin heillä olisi enemmän resursseja
huolehtia pelkästään aineopintoina suomi
toisena kielenä -opintoja suorittavista maahanmuuttajaopiskelijoista.
Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen sekä luku-
ja kirjoitustaidon opetuksen toteuttaminen ei sovellu parhaiten
kilpailuttamismenettelyyn, koska tällöin koulutuksen
jatkuvuudesta ja opettajien osaamisesta ei pystytä huolehtimaan
(Valiokunnan lausumaehdotus 7).
Suomi tai ruotsi toisena kielenä - opetus.
Selonteossa esitetään useita maahanmuuttajien kielikoulutukseen
liittyviä kannanottoja ja toimenpide-ehdotuksia, joista
välittyy tietoisuus kielikoulutuksen haasteista ja tarpeista
sekä puutteiden mahdollisista seurauksista. Selonteosta
käy ilmi, että alueelliset erot, jopa kuntatasolla,
ovat suuria ja ne näyttäisivät olevan
sitä kaikilla kouluasteilla. Kaikkialla ei ole mahdollista
saada pätevää suomi tai ruotsi toisena
kielenä -opetusta, koska resursseja ei ole, niitä ei
ymmärretä käyttää tai
ne ohjataan tietoisesti toisaalle. Kielitaidon kehittymiseen vaikuttavat muutkin
tekijät kuin opetuksen laatu ja määrä, kuten
opiskelijan motivaatio, kontaktien määrä ympäröivään
yhteisöön, aikaisemmat opiskelukokemukset, oppimistaidot
ja kodin tuki.
Monikansallistuvan väestön oppimis- ja koulutustarpeiden
tunnistamiseen ja niihin vastaamiseen tulee valiokunnan mielestä käyttää voimavaroja.
Opettajankoulutus
Selonteon mukaan pätevän ja osaavan opetushenkilökunnan
saatavuudesta huolehditaan oikein mitoitetulla opettajankoulutuksella
ja opettajien täydennyskoulutuksen kehittämisellä. Maahanmuuttajataustaisten
opettajankoulutukseen osallistuvien henkilöiden määrää lisätään.
Valiokunnan mielestä innovaatioyhteiskunnan tärkeimpiin
tekijöihin kuuluvat opettajat. Määrätietoinen
panostus opettajien osaamiseen vaikuttaa keskeisesti paitsi koulutusjärjestelmien
laatuun, oikeudenmukaisuuteen ja tehokkuuteen myös pitkällä aikavälillä tutkimus-
ja innovaatiotoiminnan edellytyksiin.
Saadun selvityksen mukaan opettajankoulutusta uudistettaessa
on pyritty ottamaan huomioon ympäröivän
yhteiskunnan tarpeet. Valiokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, että tehdään opettajankoulutuksen
sisältöarviointi. Erityisesti tulisi tarkastella
moniammatillisuuden haasteita, esimerkiksi sosiaalityön
osaamisen sisällyttämistä opettajien
koulutukseen.
Tutkintojen mitoituksesta johtuen ei kuitenkaan kaikkia mielekkäitä sisällöllisiä
kokonaisuuksia
ole voitu sisällyttää tutkintoihin. Sen vuoksi
opettajien täydennyskoulutuksella on tärkeä osa
selonteossakin esille otettua jatkumoa perus- ja täydennyskoulutuksen
välille. Ajankohtaista on erityispedagogiseen osaamiseen, kotien
ja koulujen kanssa tehtävään yhteistyöhön
sekä Suomessa olevien vähemmistökulttuurien
tuntemukseen valmentavan täydennyskoulutuksen järjestäminen
opetushenkilöstölle. Valiokunta korostaa, että opetushenkilöstön
hyvä täydennyskoulutus on hyvin toimivan koulutusjärjestelmän
ehdoton edellytys ja koulutuksen laadun keskeinen tukipilari. Jokaisella
opettajalla on oltava koko työuran ajan oikeus ja velvollisuus
huolehtia ammattipätevyydestään.
Opettajien asema.
Valiokunta on useissa yhteyksissä viimeisen
kymmenen vuoden aikana esittänyt näkemyksensä opettajien
siirtämisestä kokonaistyöaikaan. Jälleen
tämän selonteon yhteydessä valiokunnan
keskusteluissa on todettu, että opettajien siirtäminen
opetukselliseen kokonaistyöaikaan on välttämätöntä muun
muassa opettamisen, tarkoituksenmukaisen töiden järjestelyn
ja koulun yhteisöllisyyden kannalta. Kokonaistyöaikajärjestelmään
siirtyminen helpottaisi koulutyön uudelleen rytmitystä ja
moniammatillista yhteistyötä ja joustavoittaisi
koulutyön suunnittelua. Palkkausjärjestelmän
tulisi myös tukea voimakkaammin koulutuksen kehittämistyötä.
Valiokunta edellyttää edelleenkin hallituksen omalta
osaltaan panostavan siihen, että opettajien kokonaistyöaikajärjestelmä saadaan
aikaan (Valiokunnan lausumaehdotus 8).
Opintososiaaliset etuudet
Valiokunta tukee selonteossa opintososiaalisista etuuksista
todettua. Opintotuen on mahdollistettava tutkinnon suorittaminen
tavoiteajassa. Opiskelijoiden opintososiaalisia tukia on kehitettävä siten,
että ne tukevat entistä paremmin täysipäiväistä ja
suunnitelmallista opiskelua ja mahdollistavat opintoaikojen lyhentämisen.
Valiokunta viittaa myös talousarvioehdotuksesta antamaansa
lausuntoon (SiVL 15/2006 vp).
Lopuksi
Koulutuspoliittinen selontekokäytäntö on
valiokunnan mielestä hyvä ja sitä tulee
jatkaa. Selontekomenettelyä tulee kuitenkin kehittää niin,
että selonteoissa seurattaisiin johdonmukaisesti tiettyjen
koulutuspoliittisten ilmiöiden kehittymistä ja
samoilla mittareilla. Seuraavassa selonteossa tulisi ottaa tarkasteluun
myös ruotsinkielisen koulutuksen erityishaasteet. Poliittisen
tason tulisi saada selonteon kautta koottua tietoa siitä, miten
koulutus on määrällisesti ja laadullisesti muuttunut
suhteessa edelliseen selontekoon ja koulutuspoliittisten uudistusten
vaikutuksista koulutusjärjestelmäämme.