Perustelut
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on opetus- ja kulttuuriministeriön
            hallinnonalan kokonaisuuden vahvistaminen ja virastokentän
            tiivistäminen yhdistämällä kaksi
            virastoa eli Kansallinen audiovisuaalinen arkisto (jäljempänä KAVA)
            ja Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus (jäljempänä MEKU)
            yhdeksi virastoksi eli Kansalliseksi audiovisuaaliseksi instituutiksi
            (jäljempänä KAVI). Hallituksen esityksen
            perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen
            perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin.
         
         
         Yhdistämisestä synergiaetuja
         
         Sivistysvaliokunta korostaa yhdistyvien virastojen toiminnan
            laajaa yhteiskunnallista merkittävyyttä. KAVA
            on eräs keskeinen muisti- ja kulttuuriorganisaatio ja MEKU
            on kuvaohjelmien luokittelun valvontaviranomainen ja mediakasvatuksen
            asiantuntijavirasto, jonka työssä korostuvat voimakkaasti
            lastensuojelulliset näkökohdat. Yhdistävänä tekijänä organisaatioilla
            on audiovisuaalisuus.
         
         
         Virastojen yhdistäminen synnyttää esityksen mukaan
            resursseja koskevia synergiaetuja lähinnä hallinto-
            ja tukitehtävissä sekä jatkossa mahdollisuuksien
            mukaan viestinnässä, tiedotuksessa, tutkimuksessa
            ja media- ja elokuvakasvatuksessa. Sivistysvaliokunta korostaa,
            että yhdistämisen ei pidä ajatella tarkoittavan
            erillisosaamisen häivyttämistä vaan nykyistä luontevampaa tasavertaista
            yhteistyötä ja synergiaetujen aktiivista etsimistä.
            Esimerkkinä vireillä olevasta yhteistyöstä valiokunta
            toteaa MEKUn ja KAVAn media- ja elokuvakasvatuksen asiantuntijoiden
            yhteistyön toteutettaessa Suomen osalta Euroopan komission
            hanketta, jossa kartoitetaan nuorten mediankäyttöä ja
            mediamakua erityisesti elokuvien suhteen. KAVA on ollut myös mukana
            MEKUn koordinoimassa Mediataitoviikossa. Valiokunta korostaa, että suomalaista
            audiovisuaalista kulttuuria säilyttävä ja
            tunnettuutta lisäävä organisaatio sopii
            hyvin yhteen mediakasvatuksen kanssa.
         
         
         Kansallisen audiovisuaalisen instituutin resurssit
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan erityisesti MEKUn resurssit
            ovat työn määrään ja
            sen yhteiskunnalliseen merkittävyyteen nähden
            jääneet tarvetta pienemmiksi. Tämä uhkaa
            johtaa tilanteeseen, jossa yhdistyvä virasto joutuu aloittamaan
            työnsä valmiiksi aliresursoituna. Valiokunta ei
            pidä tätä millään tavoin
            hyväksyttävänä.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan MEKUn vuoden 2013 toimintamäärärahoissa
            ei ole riittävässä määrin
            otettu huomioon mediakasvatustehtävästä ja
            laajentuneesta valvontatehtävästä virastolle
            aiheutuvia lisäkustannuksia. Kustannuksia aiheutuu valvonnan
            lisäksi muun muassa mediakasvatuksen edistämisestä ja
            tutkimuksesta, verkkopalveluista ja tiedotuksesta sekä mediakasvatuksen
            edistämiseen liittyvistä henkilöstöresursseista.
            Valiokunta korostaa erityisesti lasten suojelun kannalta tärkeää ikärajojen
            noudattamisen valvontaa televisiossa, elokuvateattereissa ja kaupoissa
            ja sen edellyttämiä välttämättömiä asiantuntijaresursseja.
         
         
         MEKUn työmäärä on kasvanut
            merkittävästi kuvaohjelmalainsäädännön
            kehittymisen myötä. Viraston valvonnan piiriin
            tulee vuosittain 20 000 uutta luokiteltua kuvaohjelmaa
            Käsitellessään kuvaohjelmalainsäädännön
            uudistamista (HE 190/2010 vp) alkukeväästä 2011
            eduskunta hyväksyi valiokunnan mietinnön (SiVM 13/2010
            vp) pohjalta lausuman, jossa edellytettiin muun muassa, että kuvaohjelmalain
            säätämisen johdosta MEKUlle turvataan
            laajenevien velvoitteiden mukainen riittävä rahoitus
            niin, ettei lasten mediasuojelun kannalta merkittävän uudistuksen
            menestyksellinen toteutuminen vaarannu.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan MEKU:n nykyinen resursointi
            ei tehtävien ja työmäärän
            kasvu huomioon ottaen vastaa eduskunnan lausumassaan esittämää tahtotilaa.
            Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että perustettavalle uudelle instituutille turvataan toiminnan alusta
            asti nykyistä suurempi, instituutin toiminnan yhteiskunnallisen
            merkittävyyden huomioon ottava rahoitus.
         
         
         Instituuttia koskevan asetuksen valmistelu
         
         Hallituksen esityksen liitteenä on luonnos kansallista
            audiovisuaalista instituuttia koskevaksi valtioneuvoston asetukseksi.
            Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä kiinnittää huomiota
            kahteen asetusluonnoksen jatkovalmistelussa huomioon otettavaan
            näkökohtaan.
         
         
         Uudistus synnyttää monialaisen av-kulttuurin
            instituutin, jossa yhdistettävien virastojen välillä on
            varsin huomattava ero toimintojen ja henkilöstön
            määrässä sekä budjettien
            koossa. Uudistuksen onnistumisen välttämätön
            perusedellytys on toimiva johtamisjärjestelmä,
            jossa korostuvat instituutin kokonaisuuden huomioon ottava asiantuntijuus
            ja korkean tason johtamistaidot. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan KAVAn nykyinen johtaja jatkaa uuden instituutin johtajana
            ja MEKUn johtaja instituutin mediakasvatuksen toimintayksikön
            päällikkönä.  Opetus- ja kulttuuriministeriö on
            asetusluonnoksen mukaan nimittävä viranomainen
            molempien virkojen osalta.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
            että nykyisen kahden viraston johtajat muodostavat asetusluonnoksen
            mukaisesti uuden instituutin johtokaksikon siten, että johtajan
            ollessa estynyt hänen tehtäviään
            hoitaa mediakasvatuksen toimintayksikön päällikkö ja
            tämän ollessa estynyt työjärjestyksessä määrätty
            henkilö, mikä tarkoittaa yleisesti sitä,
            että kunkin toimintayksikön päällikön
            sijaisena toimii joku kyseisen toimintayksikön virkamiehistä.
            Näin rakentuva johtamisjärjestelmä korostaa
            toisaalta ylimmällä johtamistasolla instituutin
            toiminnan kokonaisuuden hallintaa ja toisaalta alemmalla organisaatiotasolla
            ylhäältä alaspäin rakentuvaa
            vankkaan asiantuntemukseen perustuvaa sijaisuusketjua.
         
         
         Tulevan KAVIn Mediakasvatusyksikön tehtävät
            liittyvät sekä lastensuojelullisiin tehtäviin että perusoikeuksien
            rajoittamiseen. Nykyisin MEKUn asiantuntijatehtävissä toimivien
            virkamiesten pätevyysvaatimukset sisältyvät
            vuonna 2011 annettuun valtioneuvoston asetukseen   Mediakasvatus-
            ja kuvaohjelmakeskuksesta (976/2011). Asiantuntijakuulemisessa
            on korostettu, että nyky-yhteiskunnassa mediakasvatus on
            yhä tärkeämpi työkalu pyrittäessä työskentelemään
            lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi
            ja yhteiskunnallisen aktiivisuuden ja osallisuuden lisäämiseksi.
            Tällä perusteella sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä,
            että instituuttia koskevan asetuksen jatkovalmistelussa luonnokseen
            sisällytetään mediakasvatusyksikön
            asiantuntijatehtävissä toimivan henkilöstön pätevyysvaatimukset,
            siten kuin ne sisältyvät nykyisin voimassa olevaan
            edellä mainittuun asetukseen.