Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 4 päivänä marraskuuta 2003 lähettänyt sivistysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä (HE 118/2003 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallintojohtaja Håkan Mattlin, opetusministeriö
puheenjohtaja Henrik Lax ja pääsihteeri Erik Mickwitz, Svenska Finlands folkting
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut
Esityksessä ehdotetaan uudistettavaksi Svenska Finlands folkting -nimistä järjestöä ja sen valtionavustusta koskeva lainsäädäntö. Folktingetin asema ja tehtävät säilyisivät pääosin nykyisellään. Folktingetin järjestysmuodon perusteista säädettäisiin kuitenkin nykyistä laajemmin laissa. Folktingetin valtionavustusta koskevia säännöksiä muutettaisiin niin, että avustuksen määrästä päätettäisiin vuosittain valtion talousarvion yhteydessä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2004 alusta.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta pitää tärkeänä, että Folktingetin toimintaan varataan vuosittain riittävät määrärahat valtion talousarvioon.
Valiokunta on täsmentänyt 2 momenttia vastaamaan paremmin Folktingetin tehtäviä.
Lakiehdotuksen 3 §:ssä säädetään edustajien valinnasta. Valiokunta pitää erikoisena kahden erilaisen vaalitavan mahdollisuutta ehdotetulla tavalla.
Valiokunta ehdottaa 3 momentin täsmentämistä lisäämällä siihen viittaus Folktingetin sääntöihin. Lisäys ei sinänsä aiheuta asiallista muutosta Ahvenanmaalta valittavien edustajien valintatavan määräytymiseen.
Folktingetin hallituksen jäsenmäärä voi 7 §:n mukaan vaihdella viidestä viiteentoista. 6 §:ssä ei kuitenkaan mainita päätöstä hallituksen jäsenten lukumäärästä. Selvyyden vuoksi 6 §:n 2 kohtaan valiokunta ehdottaa täydennystä.
Valiokunta on tehnyt 4 momenttiin teknisluonteisen täsmennyksen.
Edellä esitetyn perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutettuna seuraavasti:
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
Tehtävät
(1 mom. kuten HE)
Folktingetin tulee toiminnassaan erityisesti seurata asian käsittelyä tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa koskevien kielellisten oikeuksien toteutumista.
(3 mom. kuten HE)
(Kuten HE)
Edustajien valinta
(1 ja 2 mom. kuten HE)
Ahvenanmaan maakunnasta valittavien edustajien ja heidän varaedustajiensa valinnan toimittavat kuitenkin Ahvenanmaan maakuntapäivien jäsenet siten kuin Folktingetin säännöissä tarkemmin määrätään.
Istunnossa päätettävät asiat
Istunnossa on päätettävä:
(1 kohta kuten HE)
2) hallituksen jäsenten lukumäärästä, hallituksen tai sen jäsenen taikka tilintarkastajan valitsemisesta tai erottamisesta;
(3 ja 4 kohta kuten HE)
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
(1—3 mom. kuten HE)
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin. Ennen tässä laissa tarkoitettujen sääntöjen hyväksymistä noudatetaan soveltuvin osin tämän lain voimaan tullessa voimassa olevaa Folktingetin perussääntöä, vaalijärjestystä, työjärjestyksiä ja johtosääntöjä.
_______________
Helsingissä 28 päivänä marraskuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Marjo Hakkila