Perustelut
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää oman
toimialansa kannalta erittäin myönteisenä,
että valtioneuvoston selonteko antaa nyt mahdollisuuden keskusteluun
Suomen EU-politiikasta. Selonteko on Suomen ensimmäinen
EU-jäsenyyden aikainen harjoitettavaa unionipolitiikkaa
koskeva selonteko, sillä aiemmat selonteot ovat keskittyneet
EU:n uudistuksiin ja institutionaalisiin kysymyksiin.
Sosiaali- ja terveyspolitiikan linjauksista
Suomen liittyessä Euroopan unioniin pidettiin selvänä,
että sosiaalipolitiikka on kansallisessa päätösvallassa.
Unionilla ei sosiaaliturvan tai sosiaalipolitiikan alalla sinänsä ole
lainsäädännöllistä toimivaltaa
muuta kuin unionin alueella liikkuvien työntekijöiden
sosiaaliturvan koordinoinnin osalta. Kuitenkin sisämarkkinoiden rakentamiseen eli
työvoiman, palvelujen, pääomien ja tavaroiden
vapaan liikkuvuuden turvaamiseen liittyy paljon lainsäädäntöä,
joka sivuaa kansallisia sosiaaliturvajärjestelmiä.
Komission kannanotot ja erityisesti Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimen tulkinnat ovat osoittaneet, että sisämarkkina-
ja kilpailulainsäädäntö tulee lähtökohtaisesti
sovellettavaksi myös sosiaali- ja terveyspalveluihin. Tästä pääsäännöstä voidaan
tehdä poikkeuksia vain rajatusti, esimerkiksi palvelujen
yleishyödyllisen luonteen perusteella. Palveludirektiivi
osaltaan vahvisti tämän lähtökohdan.
EU:n tosiasiallinen vaikutus sosiaali- ja terveyspolitiikan
alalle on jäsenyyden aikana tullut muiden lainsäädäntöalojen,
lähinnä kilpailu- ja sisämarkkinasääntelyn
kautta.
Valiokunta pitää lähtökohtaisesti
hyvin ongelmallisena, että kauppa- ja elinkeinopolitiikan
näkökulmasta laadittavat sisämarkkinasäännökset
ulotetaan koskemaan sosiaali- ja terveyspalveluja, joiden sääntelyn tulisi ensisijaisesti
tapahtua sosiaali- ja terveyspoliittisin perustein. Valiokunta katsoo,
että selonteossa olisi tullut käsitellä tätä ristiriitaa
ja esittää myös linjauksia tällaisen
kehityksen suhteen.
Valtioneuvosto ei ole selonteossaan arvioinut tähänastisen
politiikan toimivuutta. Arviointi olisi ollut tärkeää erityisesti
sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimialan osalta, jossa toimintaympäristön muutokset
ovat olleet erityisen nopeita. Jäsenyyttä hyväksyttäessä asetettujen
linjausten osuvuutta olisi ollut hyödyllistä arvioida. Myös
tuomioistuimen roolia unionin lainsäädännön
muokkaajana olisi ollut tarpeen käsitellä. Sinänsä on
hyvä, että vaikuttaminen tuomioistuinasioissa
on selonteossa nostettu tärkeäksi.
Selonteossa todetaan, että integraation sosiaalista
ulottuvuutta on vahvistettava varmistamalla eurooppalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
perusperiaatteiden toteutuminen unionin toiminnassa ja kehittämisessä.
Suomen sosiaaliturvajärjestelmä kuuluu pohjoismaiseen
sosiaaliturvamalliin, joka monelta osin poikkeaa merkittävästi
eurooppalaiseksi kutsutusta, erityisesti Keski- ja Etelä-Euroopan
maissa voimassa olevasta sosiaaliturvamallista. Asumiseen perustuva
oikeus sosiaaliturvaan ja sosiaalihuollon palveluihin poikkeaa merkittävästi
työskentelyyn ja siihen liittyviin vakuutuksiin perustuvasta
eurooppalaisesta sosiaaliturvamallista.
Suomen sosiaaliturvassa on myös
erityisjärjestelyjä, joiden sosiaaliturvaluonteen
huomioonottaminen ei ole itsestään selvää EU:ssa. Muun
muassa työeläkkeitä koskeva poikkeama henkivakuutusdirektiivin
soveltamissäännöksistä ja toisaalta
tapaturmavakuutuksen sisällyttäminen henkivakuutusdirektiivin
soveltamisen piiriin ovat osoituksena tästä.
Myös unionin lainsäädäntötoimivaltaan
kuuluvan liikkuvien työntekijöiden sosiaaliturvan koordinaation
osalta on Suomella ollut vaikeuksia saada unionin valmisteluelimissä ymmärrystä asumisperusteisen
sosiaaliturvajärjestelmän erityispiirteille. Tämä on
merkinnyt muun muassa laajentunutta velvollisuutta maksaa etuuksia ulkomaille.
Selonteossa onkin aivan oikein nostettu tavoitteeksi aktiivisempi
ja ennakoivampi vaikuttaminen komission toimintaan. Se edellyttää Suomen
tahtotilan varhaista ja täsmällistä määrittelyä.
EY-tuomioistuimen ratkaisut ovat sisämarkkinoiden lähtökohdista
tehtyjä ja lähtevät sosiaaliturvan osalta
työskentelyperusteisista järjestelmistä.
Ne eivät sovellu suomalaiseen laajaan verorahoitteiseen
asumisperusteiseen sosiaaliturvaan. Valiokunnan toimialalla tulee
toistuvasti esiin tilanteita, joissa ei ole valmistauduttu riittävästi
eri tasoilla vaikuttamaan Suomen järjestelmän
erityispiirteiden huomioon ottamiseen. Aina ei myöskään
riittävän varhain havaita tai olla tietoisia,
millaisia vaikutuksia ehdotuksilla Suomen kannalta on. Esimerkiksi
palveludirektiivin osalta ei vielä tiedetä, mitä se
tulee merkitsemään sosiaalipalveluiden ja sosiaalipolitiikan
kannalta, vaikka sen tulee olla osa Suomen lainsäädäntöä tämän
vuoden kuluessa. Vastikään on maahanmuuttoa koskevan
direktiivin yhteydessä tullut esiin, ettei direktiiviehdotuksen
vaikutuksia asumisperusteiseen sosiaaliturvaan ole valmistelun alkuvaiheesta lähtien
otettu
huomioon.
Suomen terveydenhoitojärjestelmän erityispiirre
on, että sairaanhoitoa annetaan sekä kotikunnan
järjestämänä että sairausvakuutuksesta korvattavana.
Tuomioistuimen viimeaikaiset päätökset
ovat muun muassa asettaneet vaatimuksen korvata myös ulkomailla
annettu hoito, kuten kotimaassa annettu. Valiokunta pitää huolestuttavana,
että mahdollisuus oman universaaleihin verorahoitteisiin
hyvinvointipalveluihin perustuvan järjestelmän
ylläpitämiseen saattaa vähitellen heikentyä,
mikä on tullut esiin paitsi hyväksytyn palveludirektiivin
myös parhaillaan käsittelyssä olevan
potilaiden liikkuvuutta koskevan direktiiviehdotuksen käsittelyssä.
Valiokunnan näkemyksen mukaan selonteossa olisi
tullut tarkastella, miten Suomen sosiaaliturvajärjestelmän
erityispiirteiden huomioon ottamiseen on pystytty vaikuttamaan jäsenyyden
aikana, ja erityisesti tärkeä olisi ilmaista,
minkälainen tahtotila valtioneuvostolla on niiden suojaamiseen
jatkossa.
Esimerkiksi oikeus sosiaaliturvaan asumisen perusteella ei ole
vain tekninen järjestely, vaan sillä on yhteiskunnan
sosiaalisen koheesion ja tasa-arvon ylläpitämisessä tärkeä merkitys.
Valiokunta korostaa, että Suomen sosiaaliturvan kannalta
on tärkeää, että EU-lainsäädäntöä valmisteltaessa
tehdään tarkat arviot sääntelyn mahdollisista
ja välillisistäkin vaikutuksista suomalaiseen
järjestelmään. Kielteisesti vaikuttavat
säännökset on pyrittävä poistamaan
tai saamaan niihin Suomen osalta poikkeus, joka perustuu järjestelmän
erityisiin sosiaalisiin ratkaisuihin ja yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä jälleen
huomiota siihen, että Lissabonin sopimuksen tultua hyväksytyksi
siihen sisältyvä uusi oikeusperusta yleishyödyllisten
palvelujen määrittelylle antaa unionille mahdollisuuden
laajentaa edelleen myös sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta
toimivaltaansa, ellei kansallisesti pystytä määrittelemään yleishyödyllisyyttä niin,
että se
ottaa pohjoismaisen hyvinvointimallin huomioon. Yleishyödyllisyydellä on
eurooppalaisessa keskustelussa toinen sisältö kuin
meillä.
Valiokunta kiirehtii aiemman kantansa mukaisesti kansallista
yleishyödyllisyyden määrittelyä ja
pitää tärkeänä, että Suomessa
toteutetaan yleishyödyllisten palveluiden ja yleiseen taloudelliseen etuun
liittyvien palveluiden kansallinen määrittely
ja laaditaan näihin palveluihin liittyvä kansallinen
strategia (StVL 7/2008 vp).
Sosiaalinen ulottuvuus
Valiokunta pitää hyvänä,
että selontekoon on otettu maininta unionin sosiaalisesta
ulottuvuudesta. Selonteko tiivistää kansalaisten
kannalta olevan tärkeää, että unioni
kehittyy tasa-arvoisemmaksi ja sosiaalisemmaksi sekä tukee
ihmisten hyvinvointia. Tämä voi tapahtua muun muassa
tukemalla sosiaalisia perusoikeuksia ja vahvistamalla tarpeellisia
vähimmäisstandardeja mm. työlainsäädännön
alalla. Nämä tavoitteet ovat erittäin
tärkeitä. EU:n suuri haaste on puuttuva legitimiteetti
kansalaisten keskuudessa. Pyrkimys sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamiseen
on tärkeää paitsi EU-kansalaisten tasa-arvon
ja yhteiskunnallisen eheyden edistämiseksi myös
sen vuoksi, että se lisää etäiseksi
koetun unionin hyväksyttävyyttä.
Sosiaalista ulottuvuutta ja tasa-arvotavoitetta tarkasteltaessa olisi
otettava huomioon, että unionin jäsenyysvuodet
ovat Suomessa olleet tuloerojen kasvun ja eriarvoistumisen aikaa.
Suomen EU-politiikan linjaukset eivät ole olleet vaivatta
yhteen sovitettavissa julkilausutun tasa-arvotavoitteen kanssa.
Koko EU:ssa on komission arvion mukaan kansalaisista 16 prosenttia
ja lapsista 19 prosenttia köyhyydelle alttiina. Lisäksi koulutuksesta
syrjäytyvien nuorten määrä on huolestuttavan
korkea. Valiokunta katsoo, että sosiaalisuuden ja tasa-arvotavoitteen
edistämisessä tulisikin olla nykyistä aktiivisempi.
Sosiaalisemman Euroopan rakentaminen edellyttää myös
kansallisesti aktiivista kannanmuodostusta ja osallistumista EU:n
sosiaalipolitiikkaan liittyvien toimien kehittämiseen.
Onkin tärkeää, että selonteossa
painotetaan myös kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytysten
turvaamista päätöksenteossa ja todetaan,
että Suomen on puolustettava pohjoismaista kansalaisjärjestöjen
toimintamallia.
Selonteon ulkopuolelle on kokonaan jätetty Lissabonin
strategian tulevaisuuden tarkastelu. Komissio on jo käynnistänyt
vuoden 2010 jälkeisen kasvustrategian valmistelun. Tällä strategialla
tulee olemaan vaikutuksia jäsenmaiden harjoittamaan talous-
ja työllisyyspolitiikkaan. Unionin talouspolitiikka tulee
heijastumaan myös jäsenvaltioiden sosiaali- ja
terveyspolitiikkaan ja erityisesti niiden rahoitukseen.
Eurooppa-neuvoston maaliskuussa 2000 hyväksymän
Lissabonin strategian tavoitteena oli Euroopan kilpailukyvyn kehittäminen
uudistamalla ja vahvistamalla sosiaalista suojelua, taloutta
ja työllisyyttä jäsenmaissa. Strategian keskeinen
lähtökohta oli, että talous-, työllisyys-
ja sosiaalipolitiikan samoin kuin ympäristöpolitiikan
menestyminen nähdään toisistaan riippuvaisina.
Sosiaalipolitiikan alalla päämääränä oli
sosiaalisen yhteenkuuluvuuden lisääminen nykyaikaistamalla
Euroopan sosiaalista mallia, investoimalla ihmisiin
ja torjumalla sosiaalista syrjäytymistä.
Kun Lissabonin strategia vuonna 2005 päätettiin
uudistaa, sen sosiaalinen ulottuvuus erotettiin strategiasta erilliseksi
projektiksi. Tätä perusteltiin sillä,
että keskittymällä kasvuun ja työllisyyteen
voidaan varmistaa EU:n taloudellinen kilpailukyky. Näillä sektoreilla
EU:n toimivalta on laajempi kuin sosiaalisen suojelun alueella,
jossa välineenä suositusten asemesta on avoimen
koordinaation menetelmä.
Yleisesti ottaen strategia ei ole saavuttanut sille asetettuja
tavoitteita, mihin yhtenä syynä on talouspolitiikan
ja muiden politiikan lohkojen puutteellinen koordinaatio. Strategian
välitarkastelu vuonna 2005 kuitenkin osoitti, että maissa,
joissa panostetaan sosiaaliseen suojeluun, myös talouden
ja työllisyyden kehitys on suotuisampaa. Parhaiten Lissabonin
tavoitteiden saavuttamisessa olivat menestyneet Ruotsi, Tanska ja
Suomi, joissa on verorahoitteinen hyvinvointijärjestelmä ja
laaja julkinen sektori. Siksi on perusteita antaa sosiaaliselle
ulottuvuudelle esitettyä suurempi painoarvo ja korostaa
hyvinvoinnin roolia myös taloudellista kasvua ja kilpailukykyä vahvistavana
tekijänä.
Vuodesta 2000 alkaen avoimen koordinaation
menetelmää on valiokunnan toimialalla käytetty
sosiaalisessa osallisuudessa, eläkepolitiikassa ja terveydenhuollon
pitkäaikaishoidossa. Vuodesta 2006 alkaen edellä mainitut
yhdistettiin yhdeksi sosiaalisen suojelun ja osallisuuden prosessiksi.
Uudistettu sosiaalinen toimintaohjelma täydentää Lissabonin
kasvu- ja työllisyysstrategiaa.
Valiokunta on todennut, että Lissabonin strategiaa,
kestävän kehityksen strategiaa, terveysstrategiaa
ja sosiaalipoliittista toimintaohjelmaa tulisi käsitellä yhtenä kokonaisuutena
ja aloittaa tulevaan uudistamiseen liittyvä kansallinen valmistelu
mahdollisimman pian, jotta poliittiset ratkaisut voidaan perustaa
riittävälle yhteiskunnalliselle keskustelulle
(StVL 18/2008 vp).
Alkoholipolitiikka
Selontekoon ei sisälly linjauksia suomalaisen alkoholin
vähittäismyyntimonopolin tulevaisuudesta tai ylipäänsä pohjoismaisen,
kansanterveysperustaisen alkoholipolitiikan yhteensovittamisesta
eurooppalaisen, maatalouspolitiikasta lähtevän
alkoholipolitiikan kanssa. Suomen kannalta olisi tärkeää tuoda
linjaukset paitsi monopolin myös alkoholiverotuksen osalta.
Selonteossahan tuodaan esiin
muun muassa rahapelien yksinoikeusjärjestelmän
välttämättömyys haittojen torjumiseksi.
Lopuksi
Valiokunnan näkemyksen mukaan olisi hyvin perusteltua,
että valtioneuvosto valmistelisi erillisen selonteon siitä,
miten Euroopan yhdentymisen sosiaalista ulottuvuutta tulisi pitkällä aikavälillä vahvistaa
ja miten talous-, työllisyys- ja sosiaalipolitiikkojen
yhteensovittamista unionissa tulisi edistää. Tällaiseen
keskusteluun olisi tarvetta Lissabonin sopimuksen kohtalon varmistuttua
ja uuden komission sekä parlamentin työn käynnistyttyä.