Perustelut
Valtionosuusjärjestelmän perustarkoituksena
on tukea kuntien toimintakykyä suoriutua lakisääteisistä velvoitteista.
Vuosikymmenten aikana perustuslaista on johdettu ns. rahoitusvastuun
periaate, jolloin valtiovallan on kannettava vastuunsa kuntien järjestämisvastuulle
sälytettyjen tehtävien rahoituksesta.
Hallitus jatkaa kuntapalvelujen rahoituspohjan murentamista.
Peruspalvelujen valtionosuutta esitetään alennettavaksi
29,57 prosentista 25,42 prosenttiin. Tämä tapahtuu
tilanteessa, jossa vastoin lupauksia vuonna 2015 lainsäädännöllä lisätään
kuntien tehtäviä. Kuntien velvoitteita ja vastuita
lisätään alimitoittaen niihin kohdennettavat
valtionosuudet. Sosiaalihuoltolain toimeenpano tai kotihoidontuen
pakkokiintiöinnistä syntyvä päivähoitotarpeen
lisääntyminen eivät voi toteutua ilman
riittävää resursointia.
Hallitus on omalta osaltaan romuttamassa kuntien taloudellisia
edellytyksiä ihmisille tärkeiden peruspalveluiden
tuottamiseen. Yhdessä yleisen taloudellisen tilanteen heikentymisen kanssa
vaikeuksissa ovat kaupungit ja kunnat koosta tai sijainnista riippumatta.
Käytännössä hallitus siirtää ikävien
päätösten tekemisen kuntapäättäjille.
Tämä on seurausta hallituksen epäonnistuneesta
talouspolitiikasta ja päätöksentekokyvyttömyydestä.
Kuluvalla vaalikaudella valtionosuusjärjestelmän
perusperiaatteet ovat vakavalla tavalla hämärtyneet.
Hallituksen kuntapalvelujen rahoitukseen kohdistamat säästöpäätökset
ovat ensi vuonna noin 1,5 miljardia euroa vuoden 2011 tasoon verrattuna.
Kaiken kaikkiaan hallitus on tehnyt kuntien valtionosuuksiin kohdistuvia leikkauspäätöksiä
vuoteen
2017 saakka noin 7 miljardilla eurolla.
Peruspalvelujen valtionosuusmomentista on tullut hallituksen
harjoittaman leikkauspolitiikan pääasiallinen
kohde. Tähän mennessä jopa lähes
40 prosenttia hallituksen tekemistä säästöpäätöksistä on
kohdistunut kuntien valtionosuuksiin eli lakisääteisten
kuntapalvelujen rahoitukseen. Kun muissa kohteissa hallitus on vetänyt
tekemiään säästöpäätöksiä takaisin,
kuntien kohdalla tilanne on huomattavasti karumpi. Ei voida puhua
vastuunkannosta, vaan vastuuttomuudesta, kun asiaa tarkastellaan
järjestämisvastuussa olevien kuntien sekä julkisia
palveluja tarvitsevien kuntalaisten kannalta.
Hallituksen kuntapalvelujen rahoitukseen kohdistamissa säästöpäätöksissä ei
ole huomioitu lainkaan sosiaali- ja terveydenhuollon lähivuosien
näkymiä eikä heikentyneestä työllisyydestä johtuvaa
kuntien hiipunutta verotulokasvua. Keväällä julkistetun
kuntien peruspalveluohjelman mukaan vuosina 2015—2018 pelkästään
väestön ikääntymisestä johtuva
palvelutarpeiden kasvu sekä väestömäärän
lisääntyminen nostavat sosiaali- ja terveydenhuollon menoja
noin 1,2 mrd. eurolla. Valtionosuusleikkaukset pakottavat kunnat
säästöihin, jotka viime laman
aikana kohdistuivat erityisesti ennaltaehkäiseviin
sosiaalipalveluihin. Se näkyy yhä ihmisten
pahoinvointina.
Valtionosuusrahoitukseen vuosittain kohdennetut miljardileikkaukset
merkitsevät jokaisessa Suomen kunnassa kasvavia paineita
kunnallisveron suuriin korotuksiin, lisävelan ottoon ja palvelujen
karsimisiin. Peruspalvelujen rahoituspohja on romahtamassa. Tilanne
kunnissa alkaa olla sellainen, että kunnallisveron nostamiseen
ei ole enää mahdollisuuksia, jolloin säästöjä etsitään
palveluhenkilökunnan lomautuksista. Viime kädessä tilanteesta
kärsivät kuntapalveluja tarvitsevat kuntalaiset.
Sotku on jäämässä seuraavan
hallituksen siivottavaksi.
Vastapainoksi ylisuurille rahoitusleikkauksille ja avuksi kunnille
hallitus on tarjonnut epäselviä kuntien velvoitteiden
karsimisia miljardilla eurolla. Hallituksen rakennepoliittisten
päätösten valmistelu ja varsinkin toimeenpano
on keskeneräinen. Odotukset ja lupaukset kuntien tehtävien
karsinnasta ovat jäämässä paljaiksi puheiksi.
Miljardin euron tavoite ollaan täyttämässä tuoreen
vanhuspalvelulain sinänsä myönteisellä muutoksella
laitospainotteisuutta vähentämällä sekä erillisen
menosäännön luomisella sosiaali- ja terveyspalvelujen
kustannusten hillintään.
Rakenteelliset uudistukset palvelujen tuottamis- ja
rahoitustavoissa ovat välttämättömiä. Talouden
ahdinko osaltaan lisää painetta uudistusten aikaansaamiseksi.
Hallituksen lyhytnäköinen kuntapolitiikka
yhdistettynä päätöksentekokyvyttömyyteen
vain vauhdittaa peruspalvelujen rapautumista. Kunnat on saatettu
epävarmuuden tilaan, ja monilla alueilla täysin
välttämätön kehittämistyö on
pysähtynyt. Kunnat tarvitsevat työrauhan.
Hallintovaliokunnan on mielestämme mietinnössään
ehdotettava kuntien valtionosuuksiin esitetyt heikennykset hylättäviksi.