Perustelut
Esityksen lähtökohdista
Hallituksen esitys perustuu hallitusohjelmaan, ja se on jatkoa
vuonna 2013 toteutetulle päivähoidon hallinnon
ja ohjauksen sekä lainsäädännön valmistelun
siirtämiselle sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus-
ja kulttuuriministeriöön. Hallinnonalasiirto jäi
tuolloin vielä osin puolinaiseksi, koska Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen THL:n tehtävät päivähoidon
asiantuntijavirastona jäivät ennalleen. Hallinnonalasiirrossa
tehdyt päivähoitolain muutokset oli tarkoitettu
väliaikaisiksi, kunnes valmistellaan uusi varhaiskasvatusta
koskeva lainsäädäntö.
Nyt käsittelyssä oleva esitys on ensimmäinen vaihe
kohti uutta varhaiskasvatuslakia. Kun lain kokonaisuudistus
vaatii vielä jatkovalmistelua, on hyvä, että hallitus
nyt esittää edettäväksi osauudistuksin.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että nykyinen päivähoitolaki kokonaisuudessaan
uudistetaan.
Varhaiskasvatuksen määrittely ja tavoitteet
Valiokunta pitää hyvänä,
että esityksessä varhaiskasvatus määritellään
kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaksi kokonaisuudeksi, jonka
lähtökohta on lapsen etu. Lakiehdotus korostaa
aiempaa vahvemmin lapsen edun ensisijaisuutta suunniteltaessa varhaiskasvatusta
ja toteutettaessa lapsen oikeutta varhaiskasvatukseen. Samoin ehdotuksessa
korostuu lapsen kuuleminen ja osallisuus samoin kuin vanhempien osallisuus.
Valiokunta pitää kannatettavana, että lain nimike
muutetaan varhaiskasvatuslaiksi ja päivähoidon
käsite korvataan käsitteellä varhaiskasvatus.
Lakitekstissä esiintyvät edelleen molemmat käsitteet,
koska kyseessä on osittaisuudistus. Lain 1 §:ssä todetaan,
että lain muissa säännöksissä olevalla
käsitteellä päivähoito tarkoitetaan
varhaiskasvatusta. Se, ettei käsitettä ole yhtenäistetty
varhaiskasvatukseksi koko lain osalta, saattaa jonkin verran aiheuttaa
epäselvyyttä käsitteiden tulkinnassa.
Valiokunta kiinnittää huomiota tarpeeseen selkeyttää käsitteitä. Samoin
valiokunta kiinnittää huomiota perhepäivähoidon
erityispiirteisiin.
Esityksessä varhaiskasvatuksen tavoitteet on määritelty
laajasti ja ne perustuvat kokonaisvaltaiseen näkemykseen
lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta. Toimintaan
liittyvien tavoitteiden lisäksi tavoitteet liittyvät
lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, vuorovaikutukseen,
yhdenvertaisuuteen sekä osallisuuteen. Samoin liikkumisen
merkitys on hyvin nostettu esiin esityksessä.
Valiokunta toteaa, että laadukas varhaiskasvatus
on investointi lasten tulevaisuuteen ja sillä on merkittävä rooli
sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien samoin kuin oppimisvaikeuksien
ennaltaehkäisyssä. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella
voidaan lisätä lasten tasa-arvoa, vähentää lasten
hyvinvointieroja sekä estää syrjäytymistä.
Kansainvälisten tutkimusten mukaan eniten laadukkaasta
varhaiskasvatuksesta hyötyvät heikoimmassa asemassa
olevat lapset.
Lakiehdotuksen mukaan lapsen ympäristön varhaiskasvatuksessa
tulee olla sekä fyysisesti että psyykkisesti turvallinen.
Perusteluissa tuodaan esiin tarve kiusaamisen estämiseen
sekä siihen puuttumiseen. Valiokunta toteaa, että kiusaamiseen
puuttuminen ehkäisee syrjäytymistä ja
turvaa yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen toteutumista.
Varhaiskasvatussuunnitelmat
Hallituksen esityksen mukaan varhaiskasvatukseen liittyvät
asiantuntijaviraston tehtävät siirtyvät
THL:lta Opetushallitukselle. Opetushallitus vastaa jatkossa varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden
laatimisesta. Vuoden 2015 talousarviota täydentävään
talousarvioesitykseen on tarkoitus varata Opetushallitukselle uutta
tehtävää varten lisämäärärahaa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Opetushallitukselle turvataan riittävät
määrärahat.
Opetushallituksen laatimaa varhaiskasvatuksen perusteita koskevaa
suunnitelmaa voidaan täydentää kuntakohtaisella
varhaiskasvatussuunnitelmalla. Paikallisen suunnitelman tekeminen
ei lakiehdotuksen mukaan ole velvoittavaa, mutta valiokunta pitää tarpeellisena,
että suunnitelmat paikallistasolla laaditaan. Paikallisissa
suunnitelmissa on mahdollista ottaa huomioon yhteistyö varhaiskasvatuksen,
opetuksen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä kunnassa
hoitavien välillä sekä luoda toimivat yhteistyörakenteet.
Samoin niissä on syytä varmistaa, että varhaiskasvatuksessa
tarvittava ennaltaehkäisevä tuki muodostaa
jatkumon ja joustavan kokonaisuuden esi- ja perusopetuksen kanssa.
Esityksen mukaan kullekin lapselle olisi laadittava yksilöllinen
varhaiskasvatussuunnitelma, jotka jo ovat olleet käytössä suurimmassa osassa
kuntia. Valiokunnan kuulemisissa on tullut esiin huoli siitä,
että lapsen yksilölliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan
kirjattavat lapsen oppimisen ja kehityksen tavoitteet ohjaavat arvioimaan
lasten eritahtista oppimista ja kehitystä, kun arvioinnin
kohteena tulisi enemmänkin olla varhaiskasvatustoiminnan
laadukas toteuttaminen lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia
tukevalla tavalla. Tähän tulee kiinnittää huomiota
suunnitelman sisällöstä päätettäessä.
Moniammatillinen yhteistyö
Valiokunta pitää myönteisenä,
että lakiin ehdotetaan kirjattavaksi moniammatillisen yhteistyön
merkitystä korostava säännös.
Valiokunta korostaa, että varhaiskasvatuspalvelut ovat
olennainen osa monialaista lapsi- ja perhepalveluiden kokonaisuutta.
Varhaiskasvatuksella on keskeinen rooli ehkäisevässä lastensuojelussa
samoin kuin lastensuojelun avopalveluna. Lapsen hyvinvoinnin kannalta
perhe on keskeisessä asemassa, jonka vuoksi varhaiskasvatuksessa
on oltava osaamista tunnistaa myös perheen mahdolliset
tuen tarpeet.
Valiokunta korostaa, että varhaiskasvatuksen kumppanuuden
ja yhteistyön sosiaalihuollon perhepalveluiden samoin kuin
terveydenhuollon kanssa tulee olla kiinteää. Lapset
ja perheet ovat useiden kunnallisten palvelujen asiakkaina, joten
on tärkeää, että palvelut on
sovitettu yhteen, palvelunantajat toimivat keskenään
yhteistyössä ja palvelut muodostavat perheiden
näkökulmasta eheän kokonaisuuden yli
sektorirajojen.
Valiokunta toteaa, että laadukkaan varhaiskasvatuksen
perusedellytyksenä on ammattitaitoinen, monipuolisen koulutustaustan
omaava ja riittävä henkilöstö.
Uudistuksen ensimmäiseen vaiheeseen ei sisälly
henkilöstön kelpoisuusvaatimuksia eikä henkilöstörakennetta
tai -mitoitusta koskevia säännöksiä.
Varhaiskasvatuksessa toimitaan lähtökohtaisesti
moniammatillisessa työyhteisössä, jossa
käytettävissä on laaja, monialainen
osaaminen ja asiantuntemus. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös koulutuksen sisältöjä kehitetään
niin, että ne vastaavat varhaiskasvatustyön tarpeisiin.
Ryhmäkoko
Laissa ehdotetaan säädettäväksi
ryhmäkoosta. Päiväkodin yhdessä ryhmässä saisi
olla yhtä aikaa läsnä enintään
kolmea hoitohenkilöä vastaava määrä lapsia.
Ryhmäkoon rajauksen tavoitteena on edistää varhaiskasvatuksen
tavoitteiden toteutumista sekä lapsen yksilöllisten
tarpeiden huomioimista. Säännöksellä pyritään
vähentämään lasten vuorovaikutussuhteiden
moninaisuutta samoin kuin melua ja lasten kokemaa stressiä.
Perustelujen mukaan rajaus koskee kokopäivähoidossa
olevia lapsia. Valiokunta huomauttaa, että mitoituksessa
tulee ottaa huomioon myös osa-aikaisesti hoidossa olevat
lapset samoin kuin erityistä tukea tarvitsevien lasten
vaikutus ryhmäkokoon. Mainitut seikat on otettu huomioon
päivähoitoasetuksessa, jossa on säännökset
päiväkodissa noudatettavasta hoito- ja kasvatustehtäviin
osallistuvien henkilöiden ja lasten suhdeluvusta, joita
ei tässä yhteydessä ole tarkoitus muuttaa.
Valiokunta pitää henkilökunnan mitoituksen sääntelyä suhdeluvun
avulla vastaisuudessakin tärkeänä. Valiokunta
huomauttaa myös, ettei ryhmäkoon sääntelyllä ole
tarkoitus estää erilaisten ryhmien muodostamista
tai toiminnan toteuttamista pienryhmissä, jotka
muodostetaan ryhmien sisältä tai tekemällä yhteistyötä päiväkodin
muiden ryhmien kanssa. Valiokunta toteaa, että laissa
säädettävä ryhmäkoko
on lasten lukumäärän osalta enimmäisraja,
jota ei saa ylittää.
Esityksen mukaan ryhmäkoon sääntely
ei vaikuta tarvittavan henkilökunnan kokonaismäärään,
koska henkilökunnan mitoitukseen vaikuttavaa kasvatushenkilöstön
ja lasten suhdelukua ei muuteta. Uuden säännöksen
vaikutuksia kuntien kustannuksiin on kuitenkin syytä seurata.
Arviointi, kehittäminen ja omavalvonta
Valiokunta pitää hyvänä,
että varhaiskasvatuksen arviointitoiminnasta esitetään
uutta säännöstä lakiin. Varhaiskasvatuksen
järjestäjän tulee arvioida toimintaansa
ja osallistua myös ulkopuolisen tekemään
arviointiin. Varhaiskasvatuksen arviointi sisällytetään
uutena tehtävänä myös Koulutuksen
arviointikeskuksesta annettuun lakiin. Valiokunta korostaa, ettei
varhaiskasvatuksen arviointitoimintaa voi rakentaa samanlaiseksi
kuin muun opetuksen arviointi, jossa suuri painoarvo on oppimistuloksilla.
Arvioinnissa on tärkeää huomioida
varhaiskasvatuksen ominaislaatu. Valiokunta pitääkin
erittäin tärkeänä, että varhaiskasvatuksen
arviointitoiminta resursoidaan riittävästi.
Valiokunta pitää tärkeänä myös
varhaiskasvatuksen kehittämis- ja tutkimustoiminnan jatkamista.
Kehittämis- ja tutkimustyötä koskevat säännökset
sisältyivät aiemmin sosiaalihuoltolakiin. Hallinnonalan
siirrosta huolimatta kehittämistyötä on
tärkeää jatkaa kuntien keskinäisenä yhteistyönä,
jota sosiaalialan osaamiskeskukset ovat organisoineet paikallisista
tarpeista lähtien.
Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
varhaiskasvatuspalveluiden omavalvontaan. Yksityisiä päivähoitopalveluja
tuottavia koskee velvoite laatia omavalvontasuunnitelma. Uuden sosiaalihuoltolain
myötä velvoite koskee sosiaalipalveluiden osalta
kaikkia, niin yksityisiä kuin julkisiakin sosiaalipalvelujen
tuottajia. Koska päivähoito ei ole sosiaalipalvelua,
velvoite ei koske julkisia päivähoitopalvelujen
tuottajia. Valiokunta katsoo, että omavalvonta olisi hyvä ottaa käyttöön
kaikissa päivähoitopalveluissa.