Perustelut
Etuoikeutettu tulo
Hallitus esittää jatkettavaksi väliaikaisella
lain muutoksella vuoden 2014 loppuun saakka toimeentulotuessa vuodesta
2002 alkaen sovellettua säännöstä etuoikeutetusta
tulosta. Säännöksen mukaan toimeentulotukea
saavan ansiotuloista jätetään ottamatta
huomioon 150 euroa tukea myönnettäessä.
Etuoikeutetun tulon vaikutuksista toimeentuloon tehtiin kokeilun
ensimmäisessä vaiheessa (vuosina 2002—2005)
seurantatutkimus, jonka mukaan kokeilun tulokset ovat olleet vähäisiä. Tutkimuksen
mukaan toimeentulotukiasiakkaiden työtulojen saannissa
taikka työssäkäynnissä ei juurikaan
tapahtunut muutoksia. Lakia säädettäessä oletettiin,
että yhteensovitus toisi toimeentulotuen piiriin runsaasti
uusia asiakkaita.
Valiokunta on jo kokeilulakia säädettäessä ja sitä kolmeen
kertaan aiemmin jatkettaessa kiinnittänyt huomiota ansiotulojen
ja sosiaaliturvan yhteensovituksen epäkohtiin, jotka kokeilu
on tuonut aikaisempaa selvemmin esille (StVM 41/2001
vp, StVM 35/2004 vp, StVM
23/2006 vp ja StVM 18/2008
vp). Tulot pienentävät sinänsä toimeentulotuen
tarvetta, mutta samaan aikaan tulojen aiheuttama työmarkkinatuen,
sovitellun päivärahan tai asumistuen pienentyminen
puolestaan lisäävät sitä. Tilannetta
hankaloittaa vielä se, että yhteensovitus tapahtuu
viiveellä, mistä aiheutuu paitsi hallinnollista
lisätyötä myös suurta epävarmuutta
asiakkaalle. Ansiotulojen ja sosiaaliturvan yhteensovitus olisi valiokunnan
näkemyksen mukaan tarkoituksenmukaista toteuttaa ensisijaisissa
etuuksissa, jolloin myös takaisinperinnän tarve
vähenisi ja toimeentulotukiriippuvuus laskisi. Monen töihin hakeutuvan
kannalta uudistuksesta ei ole muiden etuuksien tarkistusten vuoksi
taloudellista hyötyä.
Esityksen perusteluissa tuodaan esiin, että kokeilusta
on toimeentulotuen asiakkaille ollut myös epäedullisia
seurauksia, kun kokeilu on joissain tilanteissa johtanut aikaisempaa
tiukempaan tuloharkintaan. Säännöstä on
sovellettu kaavamaisesti eikä ole käytetty mahdollisuutta jättää tuloista
huomiotta enempää kuin 20 prosenttia.
Valiokunta pitää perusteltuna, että etuoikeutettua
tuloa koskevan säännöksen voimassaoloa vielä jatketaan.
Vaikka kokeilun tulokset ovat olleet melko vaatimattomia, kokeilulain
ansiosta jotkut toimeentulotuen asiakkaat ovat kyenneet parantamaan
toimeentuloaan. Työtulon osan etuoikeuttaminen on sopusoinnussa
sen periaatteen kanssa, että työnteon tulee aina
olla kannattavaa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lain voimassaoloaikana kokeilun vaikutukset toimeentuloon
ja työssäkäyntiin samoin kuin etuuksien
yhteensovitukseen selvitetään.
Perusosan alentaminen
Lakiehdotus laajentaa sitä toimeentulotuen hakijoiden
ryhmää, joihin perusosan alennusta voidaan kohdentaa.
Enimmillään 20 prosentin alennus voidaan tehdä myös
ammatillista koulutusta vailla olevalle 18—25-vuotiaalle,
jonka toimeentulotuen tarve johtuu siitä, että hän
on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta
niin, ettei hän ole oikeutettu myöskään työttömyysetuuteen.
Esitys yhdenmukaistaa ammatillista koulutusta vailla olevien
nuorten kohtelua työmarkkinatuessa ja toimeentulotuessa.
Tällä hetkellä työmarkkinatuki
voidaan evätä mainitulla perusteella mutta nuorelle
kuitenkin voidaan myöntää lähes
samansuuruista toimeentulotukea. Tämä on epätarkoituksenmukaisella
tavalla saattanut estää työttömyysturvan
epäämisen tavoitteena ollutta koulutukseen kannustamista.
SATA-komitea on ehdotuksessaan edellyttänyt edellä mainitun
ongelman korjaamista.
Lakiehdotuksella tavoitellaan sitä, että mahdollisuus
perusosan alentamiseen koulutuksesta kieltäytyvän
tai koulunkäynnin keskeyttäneen nuoren kohdalla
aktivoi nuorta selvittämään yhteistyössä sosiaalityöntekijän
ja työvoimaviranomaisten kanssa omaa elämäntilannettaan
ja laatimaan tavoitteellisen suunnitelman elämänhallintansa
parantamiseksi. Valiokunta korostaa, että perusosan alennus
ei voi olla automaattinen toimenpide, joka tehtäisiin ilman
asiakaskohtaista harkintaa. Rankaisemisen sijasta on ensin yhdessä asiakkaan
kanssa harkittava muita vaihtoehtoja.
Toimeentulotukilain 10 §:n 2 momentin mukaan
perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli
mahdollista yhdessä tuen hakijan kanssa ja tarvittaessa
yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja
muiden viranomaisten kanssa, suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen
suoriutumisen edistämiseksi. Sosiaalihuollon asiakaslain
mukaisesti laadittuun palvelu-, hoito-, kuntoutus- tai muuhun vastaavaan suunnitelmaan
voidaan
sisällyttää muun muassa asiakkaan työnhakutavoitteet
ja -suunnitelmat, asiakkaan koulutusvaihtoehdot ja -suunnitelmat
sekä muut toimenpiteet ja asiakkaan osuus suunnitelman
toteuttamisessa. Tässä yhteydessä on
mahdollista selvittää myös se, voisiko
nuori kuitenkin työllistyä jollakin toisella alalla.
Toimeentulotuen myöntäminen viimesijaisena tukimuotona
edellyttää jo sinänsä, että kaikki
toimeentuloa turvaavat vaihtoehdot selvitetään.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että suunnitelma tehdään moniammatillisena
yhteistyönä ja että nuorelle tarvittaessa
tarjotaan myös terveydentilan sekä toimintakyvyn
selvittämistä. Lisäksi mielenterveyspalvelujen
sekä päihde- ja huumevieroituksen saatavuus tulisi
varmistaa niitä tarvitseville ennen työllistämistä edistäviä työvoimapalveluja.
Valiokunta haluaa tähdentää, että vailla
ammatillista koulutusta olevat nuoret ovat hyvin vaikeassa asemassa
työmarkkinoilla ja siten erityisessä syrjäytymisvaarassa.
Lakiehdotuksen kohderyhmänä olevista nuorista
monet eivät itsekään ole osanneet nimetä syytä käytökselleen tai
sille, miksi koulutusyritykset taikka aktivointitoimenpiteet ovat
keskeytyneet. Kuitenkin suurin osa heistä olisi halukkaita
työelämävalmiuksiensa parantamiseen,
mutta he tarvitsisivat muita toimenpiteitä ennen koulutukseen
siirtymistä.
Valiokunta pitää ammatillista koulutusta vailla
olevan nuoren kannalta erityisen ongelmallisina niitä tilanteita,
joissa nuorelle tosiasiallisesti tarjoutuvat koulutusvaihtoehdot
eivät millään tavoin vastaa nuoren edellytyksiä tai
haettavissa olevat opiskelupaikat ovat kaukana nuoren kotiseudulta,
jolloin keskeyttämisalttius kasvaa. Koulutuspaikkoja tulisikin
saada maamme eri osiin alueelliset tarpeet huomioiden. Puute opiskelupaikoista
syrjäyttää nuoria toimettomuuteen huonon
työllisyystilanteen aikana.
Valiokunta pitää vakavana huolenaiheena sitä, että työn
ja koulutuksen ulkopuolella on arvioitu olevan noin 30 000
sellaista nuorta, jotka eivät ole työnhakijoina
TE-toimistoissa (Tilastokeskuksen Työvoimatutkimus, joulukuu
2009). Esimerkiksi etsivän nuorisotyön sekä työpajatoiminnan
avulla voidaan tehokkaasti auttaa näitä nuoria.
Valiokunta korostaakin, että hallituksen on huolehdittava
muun muassa etsivän nuorisotyön sekä työpajatoiminnan
resurssien turvaamisesta.
Toimeentulotukilain 10 §:n 3 momentin mukaan
perusosan suuruutta voidaan alentaa 1 momentissa säädettyä enemmän,
kuitenkin yhteensä enintään 40 prosenttia,
jos henkilö sen jälkeen, kun hänen perusosaansa
on alennettu, edelleen kieltäytyy työvoimapoliittisesta
toimenpiteestä tai hän toiminnallaan aiheuttaa
sen, että toimenpidettä ei voida tarjota ja hän
tämän lisäksi kieltäytyy ilman
perusteltua syytä 2 momentissa tarkoitetun suunnitelman
laatimisesta. Valiokunta korostaa, että perusosan alentamista 40
prosentilla nyt ehdotetulla perusteella tulisi käyttää erittäin
harkiten ja vain, jos sen voidaan perustellusti arvioida edistävän
alentamisen tavoitetta. Valiokunta huomauttaa vielä, että toimeentulotukilain
10 §:n 4 momentin mukaan perusosan alentaminen
voidaan tehdä vain edellyttäen, ettei alentaminen
vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän
turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa
eikä alentamista voida muutoinkaan pitää kohtuuttomana.
Edellä kuvattuja seikkoja on osin korostettu myös
hallituksen esityksen perusteluissa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että samoja seikkoja korostetaan selkeästi toimeentulotukilain
soveltajille laadittavassa ohjeistuksessa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksen vaikutuksia seurataan tarkasti ja arvioidaan
seurannan perusteella sen tarpeellisuus. Esityksen perustelujen
mukaan toimeentulotukeen tarvittavia muutoksia on tarkoitus arvioida
SATA-komitean toimeentulotukea saavien tuloalueelle esittämien
eri toimenpiteiden pohjalta. Valiokunta toistaa jälleen,
että uudistuksessa on syytä korostaa ennalta ehkäisevän
toimeentulotuen merkitystä ja varmistaa toimeentulotuen
perusosan riittävyys elinkustannusten kehityksen mukaisesti
(StVM 18/2008 vp).
Lakialoite
Valiokunta on hyväksynyt toimeentulotuesta annetun
lain 11 §:n ja voimaantulosäännöksen
hallituksen esittämässä muodossa. Valiokunnan kannasta
seuraa, että lakialoite on hylättävä.