Yleisperustelut
Yleistä
Hallitus esittää perustoimeentulon myöntämisen
ja maksatuksen siirtämistä Kansaneläkelaitoksen
tehtäväksi. Vaikka nykyisin jo useissa kunnissa
toimeentulotukea hoidetaan kirjallisessa prosessissa ja asioita
hoitavat etuuskäsittelijät
eivätkä sosiaalityöntekijät,
merkitsee siirto suurta muutosta sosiaalityön asiakasprosesseihin
ja sosiaalityön sisältöön.
Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen
tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen
ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään
välttämätön toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Ehkäisevän
ja täydentävän toimeentulotuen tarkoituksena
on edistää henkilön ja perheen sosiaalista
turvallisuutta ja omatoimista suoriutumista sekä ehkäistä syrjäytymistä ja
pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta.
Toimeentulotuen myöntäminen ja maksaminen
ovat perinteisesti kuuluneet kunnille. Toimeentulotuki
on alun perin tarkoitettu lyhytaikaiseksi ja viimesijaiseksi
tueksi, joka palauttaisi asiakkaan nopeasti takaisin perusturvan
ja ansiotulojen piiriin. Tuesta on kuitenkin muodostunut useille
henkilöille ja perheille pitkäaikainen
tuki, mikä johtuu suurelta osin ensisijaisten
etuuksien, ennen kaikkea asumistuen, riittämättömyydestä.
Uudistuksen taustalla vaikuttaa vahvasti perustuslain
ilmaisema yhdenvertaisuusperiaate. Nykyisin toimeentulotukea koskevia
säännöksiä sovelletaan tavalla,
joka ei kohtele tuen hakijoita yhdenvertaisesti. Kuntien antamat soveltamisohjeet
poikkeavat toisistaan, ja ohjeissa on ollut selkeästi
myös lainvastaisuuksia. Yhtenäistä soveltamista
tukisivat jatkossa Kelan antamat koko maata koskevat soveltamisohjeet.
Esitys kytkeytyy hallituksen rakennepoliittisessa
uudistusohjelmassa hyväksyttyyn tavoitteeseen vähentää kuntien
tehtäviä ja velvoitteita julkisen talouden velkaantumisen
hillitsemiseksi. Tähän liittyen esityksen tavoitteena
on myös tehostaa julkisen talouden toimintaa hyödyntämällä Kansaneläkelaitoksen
asemaa ja järjestelmiä valtakunnallisena toimijana
sosiaaliturvaetuuksien myöntämisessä.
Hallituksen esityksellä ei ole tavoiteltu toimeentulotuen
tason tai myöntämisperusteiden muuttamista taikka
toimeentulotukeen oikeutettujen piirin laajentamista.
Valiokunta pitää esityksen tavoitteita kannatettavina.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että toimeentulotuen myöntämisessä päästään
valtakunnallisesti yhtenäiseen ratkaisukäytäntöön, jota
päätöksenteon siirtäminen yhdelle
toimijalle edesauttaa.
Valiokunta katsoo, että uudistuksen toimeenpanoon liittyy
kuitenkin paljon avoimia kysymyksiä, jotka tulisi ratkoa
Kelan ja kuntien välillä ennen uudistuksen
voimaantuloa. Asiakkaiden näkökulmasta ongelmia
on siinä, miten sosiaalityö nivotaan perustoimeentulon
myöntämiseen, miten kaikkein heikoimmassa asemassa olevien
tarpeista huolehditaan ja miten kiireellisen toimeentulotuen
saanti turvataan. Kuntien näkökulmasta ongelmallista
on, miten kustannuksia pystytään hallitsemaan
ja miten henkilöstön uudelleensijoittamisessa
kunnissa onnistutaan.
Asiointimalli
Hallituksen esitys lähtee siitä, että vain
perustoimeentulotuki haetaan Kansaneläkelaitokselta.
Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki pysyy
edelleen kuntien vastuulla. Jotta tarvetta asioida sekä Kelassa
että kunnassa voidaan vähentää,
esityksessä ehdotetaan, että joitakin nykyisellään
täydentävään toimeentulotukeen kuuluvia
menoeriä siirretään osaksi muita perusmenoja,
jotka otetaan jatkossa huomioon osana Kelan myöntämää perustoimeentulotukea. Nykyisestä
täydentävästä toimeentulotuesta
siirtyvät menoerät ovat muun muassa muuttokulut ja
takuuvuokra sekä lasten päivähoitomenot. Lisäksi
perusmenoina ehdotetaan laissa mainittavaksi eräitä muita
menoja, joiden ei katsota sisältävän
sellaista erityistä harkintaa ja henkilön tai
perheen tarpeen arviointia, joka olisi jätettävä kunnan
sosiaalitoimen tehtäväksi. Valiokunta
pitää uutta rajausta tarkoituksenmukaisena.
Ehdotettu palvelujen organisointimalli asiakkaiden näkökulmasta
yksinkertaistaa ja helpottaa asiointia. Järjestämällä perustoimeentulotuen
myöntäminen ja maksatus nyt esitetyllä tavalla
mahdollistetaan perustoimeentulotuen hakeminen samalla asiointikerralla
ja pitkälti samoilla selvityksillä kuin
Kelan toimeenpanemia toimeentulotukeen nähden ensisijaisia etuuksia
haettaessa. Koska Kelassa asiointia ei koeta samalla tavoin leimaavaksi
kuin sosiaalitoimen asiakkuutta, muutos vähentää tältä osin myös
perustoimeentulotukea hakevien asiakkaiden leimautumista.
Perustoimeentulotuen myöntämisen siirto Kelaan
mahdollistaa myös siellä muiden etuuksien vuoksi
asioivien asiakasryhmien informoimisen, mikä lisää asiakkaiden
tietoisuutta saada ensisijaisia etuuksia täydentävää toimeentulotukea.
Tällä voidaan osaltaan edistää ihmisten taloudellista
yhdenvertaisuutta ja jokaisen oikeutta taloudelliseen
vähimmäisturvaan sekä vähentää köyhyyttä.
Etuuksien yhteensovitus on jatkossa helpompaa, mikä vähentää etuuksien takaisinperintää,
joka helposti romuttaa vähävaraisen
talouden ja joka voi vähentää halukkuutta
lyhytaikaisen työn vastaanottamiseen.
Muutos voi tuoda kuitenkin myös heikennyksiä asiakkaiden
saamaan etuuteen ja palveluihin. Ehdotetun 14 §:n
2 momentin mukaan hakemus täydentävästä tai
ehkäisevästä toimeentulotuesta
tulee edelleen tehdä suoraan kunnan sosiaalitoimelle,
jos hakija on saanut hakemusta koskevalle ajalle päätöksen
perustoimeentulotuesta. Näin ollen melko iso
osa asiakkaista joutuu edelleen asioimaan kahdessa paikassa ja riittävää tuen
saantia voi pitkittää se, että asiakas joutuu
odottamaan päätöstä Kelasta
ennen kuin kunta voi myöntää täydentävää tai
ehkäisevää toimeentulotukea.
Toimeentulotuen hakeminen kahdelta viranomaiselta hankaloittaa
ainakin uudistuksen alkuvaiheessa asiakkaiden asiointia. Erityinen huoli
on asiakkaista, joiden kyvyt, resurssit tai jaksaminen eivät
riitä kahdessa paikassa asiointiin. Valiokunta korostaa,
että Kelan ja kunnan tulee toimia joustavasti perustoimeentulon
sekä täydentävän ja ennaltaehkäisevän
tuen hakemisen suhteen. Asiakkaan kannalta kuitenkin on kysymys
taloudellisen tuen tarpeen kokonaisuudesta.
Asiakkaiden neuvonta ja ohjaus
Nykytilanteeseen verraten asiakkaan asemaan vaikuttaa tosiasiallisesti
se, että Kansaneläkelaitoksella ei ole
jokaisessa kunnassa toimipistettä, jossa asiakkaalla
olisi mahdollisuus asioida henkilökohtaisesti. Heikoimmassa
asemassa olevien kannalta tämä voi muodostua tuen hakemisen
esteeksi.
Esityksen mukaan Kelalle tulee velvollisuus tiedottaa asiakkaille
oikeudesta henkilökohtaiseen keskusteluun kunnan sosiaalityöntekijän
tai sosiaaliohjaajan kanssa. Esityksessä todetaan, että neuvonnan
tulee tapahtua sellaisella tavalla ja sellaisessa muodossa, että asiakas
voi sen ymmärtää. Vaikka tieto olisi
kuinka selkokielistä, ei se välttämättä saa
kaikkia hakeutumaan palvelujen piiriin, vaikka he siitä hyötyisivätkin.
Valiokunta toteaa, että uudistuksen yhteydessä tulee miettiä uusia
keinoja niiden henkilöiden tavoittamiseksi, joiden elämänhallinta
on heikkoa ja jotka eivät itse osaa, jaksa tai ole motivoituneita hakeutumaan
sosiaalityön palvelujen piiriin. Valiokunta huomauttaa
lisäksi, että asiakkaalle on selkeästi
kerrottava hänen tietojensa luovuttamisesta ja käsittelystä eri
viranomaisten välillä.
Valiokunta korostaa, että toimeentulotukiasioissa voidaan
antaa palvelua myös puhelimitse. Myös toimeentulotukihakemus
on mahdollista hallintolain 19 §:n nojalla viranomaisen
suostumuksella panna vireille suullisesti, esimerkiksi puhelimessa,
jolloin puhelun vastaanottanut Kelan työntekijä voi
kirjata sen.
Päätös kiireellisen toimeentulotuen
myöntämisestä on tehtävä samana
tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen
saapumisesta. Kiireellisissä tapauksissa on mahdollista,
että etuuspäätös voidaan tehdä tarvittaessa
viipymättä suullisesti annettujen tietojen perusteella. Kansaneläkelaitos
tulee saadun selvityksen mukaan rakentamaan toimintamallin,
jossa tuen hakeminen ja vastaanottaminen myös kiireellisissä tapauksissa
on mahdollista myös niiden kuntien alueilla, joissa Kelalla
ei ole toimipisteitä.
Sosiaalityön rooli
Valiokunta painottaa, että uudistuksessa tulee vahvasti
panostaa sosiaalityön tarpeessa olevien asiakkaiden ohjaamiseen
Kelasta kuntiin. Kelan työntekijöiden asiantuntemusta
tältä osin on välttämätöntä lisätä.
Esimerkiksi sosiaaliohjaajien palkkaaminen Kelan toimipisteisiin
vahvistaisi tällaista osaamista.
Perustoimeentulon siirto antaa kunnille mahdollisuuden kohdentaa
sosiaalityön ja -ohjauksen resursseja sosiaalihuollon asiakastyöhön. Valiokunta
pitää tärkeänä, että toimeentulotukiasiakkaiden
ja kunnan sosiaalihuollon yhteys turvataan luomalla yhteistyötä ja
tiedonsiirtoa tukevia rakenteita Kelan ja kuntien välille.
Olisi tärkeää varmistaa se, että sosiaalityön
tai muun sosiaalihuollon tuen tarve tulisi esiin ja siihen reagoitaisiin
myös silloin, kun perustoimeentulotuen myöntää Kela.
Valiokunta korostaa, että yhteistyö on erityisen
tärkeää nuorten saamiseksi avun piiriin.
Henkilökunnan koulutuksessa tulee korostaa yhteistyötä ja
huomioida myös erityis- ja marginaaliryhmiin liittyvät osaamistarpeet.
Kansaneläkelaitoksen ja kuntien välillä on
jo ollut yhteistoimintaa eri alueilla. Viimeisimpänä yhteistyömuotona
on työllistymistä edistävien,
monialaisten yhteispalvelujen vakinaistaminen, jossa työ-
ja elinkeinotoimisto, kunta ja Kela yhdessä arvioivat monialaista
yhteispalvelua tarvitsevien työttömien
palvelutarpeet ja ohjaavat hänet tarvitsemiensa työllistymistä edistävien
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen piiriin.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että toimeenpanossa painotetaan selkeiden käytäntöjen
luomista asiointiin, asiakkaiden ohjausta sosiaalityön
palveluihin, etuuksien hakemiseen liittyvää asiakkaiden
neuvontaa sekä viranomaisten yhteistyötä ja
tiedonkulun sujuvoittamista. Välttämätöntä on
myös huolehtia siitä, että perusosaa
alennettaessa alentamiseen liittyvä suunnitelma asiakkaan
itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi tehdään
yhteistyössä hakijan, työvoimaviranomaisen
ja muiden tarvittavien tahojen kanssa. Ennen lain voimaantuloa
on välttämätöntä olla
valmiina toimintamalli, jolla asiakkaan saumaton ja kokonaisvaltainen
palvelu Kelan ja kuntien välisellä yhteistyöllä hoidetaan.
Taloudelliset vaikutukset
Toimeentulotuen alikäytön odotetaan vähenevän,
koska toimeentulotuen hakeminen Kelasta on helpompaa ja vähemmän
leimaavaa kuin hakeminen kunnan sosiaalitoimesta. Kelan tehokas
asiakkaiden ohjaus on avainasemassa toimeentulotuen alikäytön
vähentämisessä. Kela ohjaisi asiakasta
hakemaan toimeentulotukea, mikäli asiakkaan arvioidaan
olevan tukeen oikeutettu. Esityksen perusteluissa oletetaan, että toimeenpanijan
muuttumisen seurauksena uusiksi tuensaajiksi tulisi
noin 28 000 kotitaloutta.
Kuten esityksen perusteluissa todetaan, nykyisen alikäytön
laajuuden tarkkaan arvioimiseen ei ole riittävästi
tietoa käytettävissä. Toimeenpanijan
vaihtuminen saattaa myös muuttaa käytännön
toimintatapoja vaikeasti ennakoitavalla tavalla. Tämä saattaa
osaltaan vaikuttaa alikäytön kehitykseen. Toimeentulotuen
käyttö on yleisintä yksin asuvien ja
yksinhuoltajien keskuudessa. Tuen alikäyttö on
siviilisäädyn suhteen arvioiden yleisintä naimattomien,
eronneiden ja leskien joukossa. Toimeentulotuen arvioitu alikäyttö keskittyy
etenkin nuorten mutta myös vanhuuseläkeikäisten
ikäryhmiin siten, että tuen hakematta jättäminen
on vanhemmissa ikäryhmissä yleisempää.
Työttömistä arvioidaan noin joka neljännen
olevan laskennallisesti oikeutettu toimeentulotukeen, vaikka
sitä ei ole haettu. Tuen hakemattomuus on yhteydessä myös
henkilön matalaan koulutustasoon siten, että pelkän
peruskoulun suorittaneet jättävät tuen
noin kaksi kertaa useammin hakematta kuin keskiasteen tutkinnon
suorittaneet ja seitsemän kertaa useammin kuin akateemisen
koulutuksen hankkineet.
Valiokunta pitää uudistuksen myönteisenä seurauksena,
että tuen käytön lisääntyminen etenkin
työttömien, ikääntyneiden, yksin
asuvien ja pienillä paikkakunnilla asuvien joukossa voi
vähentää köyhyyttä.
Arvioon alikäytön vähenemisestä ja
tästä seuraavasta toimeentulotuen menojen kasvusta
liittyy kuitenkin suuri epävarmuus. Kustannusvaikutukset
alikäytön vähenemisestä tulevat
todennäköisesti tapahtumaan vaiheittain käytäntöjen
vakiintuessa.
Hallituksen esityksessä eritellyt arviot perustoimeentulon
siirron taloudellisista vaikutuksista ovat merkittävästi
muuttuneet verrattuna keväällä 2014
tehtyihin arvioihin. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama
arviointiryhmä totesi maaliskuussa 2014, että niin
kutsutusta alikäytön vähenemisestä aiheutuva
kustannuslisäys olisi enimmillään
noin 300 milj. euroa vuodessa. Esityksessä alikäytön
vähentymisen arvioidaan lisäävän
toimeentulotukimenoja merkittävästi aiempaa arviota
vähemmän eli vuositasolla 75—100 milj.
euroa. Valiokunta huomauttaa, että esitettyjen arvioiden
suuri ero vaikeuttaa varautumista lisäkustannuksiin niin
kunnissa kuin valtion talousarvion ja julkisen talouden suunnitelman
2016—2019 valmistelussa.
Perustoimeentulotuen siirron kustannusten kannalta merkittävä tekijä on
myös se, mille tasolle asumismenojen korvaus
Kelan toimeentulotuessa normitetaan. Nykyisin kuntien ohjeistukset
kohtuullisista asumismenoista perustuvat yleensä kunnan
keskimääräiseen vuokratasoon, mutta käytännöissä on
kunnittaista vaihtelua. Asumismenojen normittaminen Kelan toimeentulotuessa
on siirron vaikutusten ja kustannusten kannalta keskeinen. Perustoimeentulotuen siirron
vaikutukset ja kustannukset riippuvatkin käytännössä siitä,
miten nykyiset vaihtelevat kunnittaiset ohjeistukset koskien paitsi
asumismenoja myös muun muassa tulojen ja varojen huomioimista
ja terveydenhuoltomenoja normitetaan Kelan toimeentulotuessa. Uudesta
ohjeistuksesta syntyviin kustannuksiin on näin ollen kunnissa
vaikea varautua.
Uudistuksen arvioidaan tuovan kunnille säästöjä ensisijaisesti
työvoimakustannuksista. Oletettavasti ainakin etuuskäsittelijöiden
määrä tulee vähentymään.
Esitetyn muutoksen vaikutusta henkilökustannusten säästönä kunnissa
voidaan arvioida vain melko karkealla tarkkuustasolla.
Jos perustoimeentulotuen siirtyminen kunnilta Kansaneläkelaitokselle
poistaa suurimman osan toimeentulotukiasiakkaista kunnan asiakkuudesta,
kuten esityksellä tavoitellaan, voidaan arvioida, että kustannussäästö henkilöstökustannusten
osalta olisi enimmillään noin 60 miljoonaa euroa
vuositasolla.
Valiokunta huomauttaa kuitenkin, että täydentävän
toimeentulotuen käsittely edellyttää, että kunnissa
on jatkossakin etuuskäsittelijöitä. Esimerkiksi
pääkaupunkiseudulla 45 % perustoimeentuloa
saavista asiakkaista saa myös täydentävää toimeentulotukea,
jolloin asiakkaiden määrän vähentyminen
ei välttämättä vähennä etuuskäsittelijöiden
määrää oletetusti. Jos kunnissa
ei ole etuuskäsittelijöitä, täydentävän
tuen myöntäminen jää sosiaalityöntekijöille,
joiden on ajateltu uudistuksen jälkeen vapautuvan kohtaavaan
asiakastyöhön.
Esityksestä on arvioitu syntyvän säästöjä hallintokulujen
vähenemisenä arviolta noin 6 miljoonaa euroa vuositasolla
ja maksuliikenteen vähenemisen johdosta vuositasolla
noin 3 miljoonaa euroa. Kelalle syntyy siirron valmistelusta kustannuksia
vuosina 2014—2016 noin 7,5 miljoonaa euroa.
Henkilöstön asema
Liikkeen luovutusta koskevan direktiivin mukaan liikkeen luovutuksena
ei pidetä hallintoviranomaisten uudelleenorganisointia,
eikä hallinnollisten tehtävien siirtämistä julkisyhteisöltä toiselle.
Perustoimeentulotuen siirrossa on kyse lailla säädettävästä tehtävien
siirrosta julkisyhteisöltä toiselle. Edellä olevan
mukaisesti kunnan palveluksessa olevaan henkilöstöön
ei sovelleta tähän esitykseen liittyen liikkeenluovutusta
koskevia säännöksiä. Kela ratkaisee itse,
kuinka paljon toimeentulotukitehtävissä käytetään Kelan
nykyistä henkilöstöä ja kuinka paljon
uutta henkilöstöä rekrytoidaan.
Valiokunta korostaa, että Kela tarvitsee riittävän
henkilöstöresursoinnin kokonaan uuden tehtävän
hoitamiseen. Kun lisähenkilöstöä toimeentulotuen
hoitamiseen tullaan Kelaan tarvitsemaan, valiokunta katsoo, että riittävän
asiantuntemuksen turvaamiseksi on tarpeen tehdä rekrytoinnit
ensisijaisesti kunnissa toimeentulotukiasioita hoitaneesta henkilöstöstä.
Valiokunta korostaa, että tehtävien siirto
ei saa merkitä toimeentulotukihakemusten ruuhkaantumista
ja siten tukeen oikeutetun aseman heikentymistä viivytysten
johdosta. Kun siirrossa on turvattava toimeentulotuen maksatuksen jatkuminen
saumattomasti, henkilöstöä tulee olla
Kansaneläkelaitoksessa riittävä määrä
Seuranta
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että uudistuksen vaikutuksia toimeentulotuen käyttöön, asiakkaiden
asemaan sekä kuntien menoihin kiinteästi seurataan.
Asiakkaiden osalta on erityisesti syytä seurata sitä,
pystytäänkö tuki myöntämään
lain edellyttämässä määräajassa, pitkittyvätkö asiakkuudet
ja lisääntyykö toimeentulotukiriippuvuus.
Valiokunta ehdottaa asiaasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
1).
Olennaista on, että lainsäädäntömuutoksen vaikutuksia
toimeentulotuen asiakaskuntaan pystytään arvioimaan
asianmukaisella tarkkuudella. Uudistus tulee vaatimaan erittäin
toimivaa Kelan ja kuntien välistä tiedonvaihtoa
ja siihen liittyviä sujuvia käytäntöjä.
Päätöksenteon ja maksatuksen
siirrolla saattaa olla heijastusvaikutuksensa myös toimeentulotuen
tietojen seurannan jatkuvuuteen. Esimerkkinä tästä ovat toimeentulotuen
määräaikojen seurantatiedot, joita kerätään
sekä Kelan että kuntien järjestelmistä.
Kuntien kannalta on olennaista seurata sitä, miten kustannukset
kehittyvät, kun kuntien päätösvalta
kapenee, mutta rahoitusvastuu säilyy.
Toimeentulotuen uudistaminen
Valiokunta pitää tärkeänä,
että laki toimeentulotuesta kokonaisuudessaan uudistetaan.
Uudistus tulee tehdä niin, että siinä vahvistetaan
toimeentulotuen luonnetta osana ihmisen sosiaalisen hyvinvoinnin
kokonaisuutta ja sen luonnetta viimesijaisena ja väliaikaisena
etuutena. Toimeenpanossa tavoitteena tulee olla moniammatillinen
yhteistyö sekä Kelan ja kuntien välillä sellaiset
toimintakäytännöt, jotka tukevat toimeentulotukea
saavan itsenäistä suoriutumista ja ehkäisevät
syrjäytymistä (Valiokunnan lausumaehdotus 2).