Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 101/2006 vp - Merikukka Forsius /vihr
Tarkistettu versio 2.0
Pääkaupunkiseudun läheisyydessä olevista kasvukunnista tehtävä pendelöinti kasvaa jatkuvasti. Pääkaupunkiseudulle töihin sukkuloi tai pendelöi päivittäin melkein 110 000 henkeä. Lohjan, Vihdin Nummelan sekä Kirkkonummen Veikkolan muodostamalta alueelta käy päivittäin tuhansia henkilöitä töissä Helsingissä. Työmatkoihinsa he joutuvat käyttämään joko omaa autoa tai linja-autoa, koska raideliikennettä ei ole. Esimerkiksi Vihdin työssä käyvistä kävi pääkaupunkiseudulla töissä vuonna 2003 noin 43 %. Suurin osa heistä käytti työmatkoihinsa omaa autoa.
Liikenneministeriön ympäristöohjelmassa todetaan, että ympäristönäkökulmasta liikennejärjestelmätyön tavoitteina ovat muun muassa liikenteen energiankulutuksen vähentäminen, ilmanlaadun parantaminen ja meluhaittojen vähentäminen, pirstoutumisen ehkäisy sekä luonnon elinolosuhteiden ja hiljaisten alueiden säilyttäminen. Kaikkia näitä tavoitteita edistetään parantamalla joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä henkilöautoliikenteeseen nähden. Joukkoliikenteen osalta ympäristön kannalta paras vaihtoehto on useimmiten raideliikenteen lisääminen. Huomioon tulisi ottaa raideliikenteen vaikutus paikallisen elinkeinoelämän kohentumiseen. Se lisäisi alueen työpaikkoja, kun parantuneet liikenneyhteydet lisäisivät alueen yritystoimintaa. Rata lisää myös jo olemassa olevien yritysten mahdollisuutta siirtää toimintojaan ahtaalta pääkaupunkiseudulta lähikuntiin. Samalla tarve pendelöintiin pääkaupunkiseudulle vähenee ja alueellinen tasa-arvo lisääntyy.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon momentille 31.40.78 lisäyksenä 5 000 000 euroa junaradan rakentamisen suunnitteluun Leppävaarasta Espoon keskuksen ja Nummelan kautta Lohjalle.
Helsingissä 22 päivänä syyskuuta 2006