TALOUSARVIOALOITE 1036/2001
         vp
      
      TAA 1036/2001
            vp - Leena Rauhala /kd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.1
      Määrärahan osoittaminen työssäoppimisen
         ja opiskelijoiden harjoittelun ohjaamiseen ammatillisessa koulutuksessa
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Ammatillisen koulutuksen opetukseen suunnatut varat
         ovat tarpeeseen nähden riittämättömät. Seurauksena
         tästä ovat liian suuret ryhmäkoot, joissa
         sekä oppilaiden opetus että opettajien jaksaminen
         työssä joutuvat koville ja oppimista edistävä ja
         sen solmukohtia avaava lähiopetus jää vähäiseksi. 
      
      
      Ammatillisen koulutuksen ammatit vaativat laajaa teoriapohjaa
         ja käytännön osaamista. Näitä valmiuksia
         ei saavuteta pelkällä itseohjautuvalla opiskelulla,
         vaan opiskelija tarvitsee edelleenkin opintojensa tueksi ammattitaitoisen
         opettajan ohjausta ja opetusta. Vastuuta työssäoppimisen
         ohjaamisesta ei voida sälyttää vain harjoittelupaikkojen
         työntekijöiden vastuulle. Heillä pedagogisten
         ja ajallisten resurssien puute estää usein riittävän
         paneutumisen asiaan. Vain ammattitaitoisen opettajan ohjaus ja opetus
         voivat varmistaa laadukkaan käytännön
         opiskelun ohjaamisen. 
      
      
      Ammatillisen koulutuksen opetusresurssien kasvattamisen lisäksi
         työssäoppiminen ja harjoittelutoiminnan kehittäminen
         edellyttävät myös opetuksen pedagogista
         luonnetta ja harjoittelutoiminnan kehittämistä ammatillisen
         koulutuksen laadun ylläpitämiseksi. Oppimista
         edistävien, teoreettisen ja käytännön
         ammattitaidon yhdistävien opetusmetodien kehittämisen
         tulisi olla ammatillisessa koulutuksessa tärkeällä sijalla.
      
      
      Ammatillinen koulutus on tärkeä työelämän työvoiman
         saannin kannalta, mutta samalla se on merkittävä haaste
         ammattiin hakeutuville nuorille. Tämän koulutuksen
         ja opetuksen laadun kehittämiseksi on tehtävä jatkuvasti
         työtä. 
      
      
      Ammatillisen koulutuksen keskeinen tulevaisuuden haaste on koulutuksen
         ja työelämän lähentäminen
         tavoitteena kokonaisvaltaisen oppimisen mahdollistaminen ja tutkinnon
         suorittaneiden välitön sijoittuminen työelämään
         tai jatko-opintoihin. Tämän tavoitteen saavuttamisessa tärkeällä sijalla
         ovat ammatillisen koulutuksen työssäoppimiskäytäntöjen
         kehittäminen ja resursointi sekä opiskelijoiden
         aktiivinen palkkaaminen harjoittelijoiksi.
      
      
      Tämän vuoksi ammatillisen koulutuksen valtionosuutta
         ja -avustusta ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin
         tulisi lisätä ja rahoituksen lisäys käyttää ammatillisen
         koulutuksen  työssäoppimisen opetusresurssien
         kasvattamiseen. 
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme
         kunnioittaen,
      
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
         momentille  29.60.30 lisäyksenä 8 000 000
         euroa työssäoppimisen ja opiskelijoiden harjoittelun
         ohjaamiseen ammatillisessa koulutuksessa.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
         2001
      
      
         - Leena Rauhala /kd
- Leea Hiltunen /kd