TALOUSARVIOALOITE 1176/2001 vp

TAA 1176/2001 vp - Esko-Juhani Tennilä /vas 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Sallan ja Kantalahden välisen radan rakentamiseen

Eduskunnalle

Rautatien rakentaminen Sallasta Kantalahteen avaisi Lapille ja koko kalotille tärkeän liikenneyhteyden ja loisi näin pohjoiselle suuren näköalan laajasta talousyhteistyöstä luonnonvaroiltaan erittäin rikkaalla kalotilla.

Kun Sallan ja Kantalahden välille rakennetaan noin 70 kilometrin rautatiepätkä, Lapista ja Norrbottenista syntyy mahdollisuus suoriin rautatiekuljetuksiin Kuolan malmialueille ja myös Murmanskiin. Kuljetuksia tulisi vastaavasti Venäjän puolelta erityisesti Kemin sataman kautta muualle Eurooppaan.

Kuljetusmääristäkin on jo tehty virallisia arvioita, jotka päätyvät miljooniin tonneihin vuodessa. Kyse on siis tarpeellisesta suurhankkeesta, jonka osalta ongelmana on vain se, miten se rahoitetaan.

Hankkeen jouduttamiseksi ja erityisesti Pohjoismaiden Investointipankin lainoituksen saamiseksi ratatyöhön tuleekin Suomen puolelle muodostaa yhtiö, joka ottaa asian eteenpäin viemisen omakseen yhdessä Venäjän eri tahojen kanssa. Mukaan tulisi saada ainakin valtio, VR, Lapin kunnat sekä pohjoisessa toimivat suuryhtiöt, joilla on tuontitarpeita Kuolan alueelta, ja vientiä Kuolaan harjoittavat tai suunnittelevat yritykset. Koska myös Norrbottenin alue hyötyy radasta, yhtiöön tulee saada mukaan osakkaita myös länsinaapuristamme. On tarpeellista kääntyä myös EU:n puoleen sen selvittämiseksi, mistä rahastoista ja miten EU voi tätä Barents-yhteistyön kannalta elintärkeätä ratahanketta tukea.

Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille  31.40.78 lisäyksenä 3 000 000 euroa valtion osuudeksi Sallan ja Kantalahden välisen rataosuuden rakentamiseen.

Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001

  • Esko-Juhani Tennilä /vas