TALOUSARVIOALOITE 217/2009
         vp
      
      TAA 217/2009
            vp - Matti Kangas /vas ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen valtatien
         4 parantamiseen välillä Kanavuori—Haapalahti
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Valtatie 4 on osa yleiseurooppalaista TEN-päätieverkkoa
         ja on lyhin sekä keskeisin yhteys pääkaupunkiseudun
         ja Pohjois-Suomen välillä. Tie palvelee valtakunnallisen
         tavaraliikenteen merkittävänä väylänä ja
         pitkämatkaisten kuljetusten yhteytenä. Valtatien
         4 toimivuus ja turvallisuus ovat ehdottomia edellytyksiä kehittyvälle
         Jyvässeudun logistiselle keskittymälle.
      
      
      Tiejakso Kanavuoren ja Haapalahden välillä on
         osa valtateitä 4, 9, 13 ja 23. Eurooppalaisen ja valtakunnallisen
         merkityksen ohella tiellä on tärkeä rooli
         Jyväskylän kaupunkiseudun liikenneverkossa. Pitkämatkaisen
         liikenteen sisääntuloväylänä toimimisen
         lisäksi tie välittää runsaasti kasvavan
         maakuntakeskuksen työmatka- ja asiointiliikennettä.
         Vaajakosken alueen maankäyttö on voimakkaassa
         kehitysvaiheessa.
      
      
      Tien nykyinen liikennemäärä on kaksikaistaisella
         tiejaksolla 17 000 ajoneuvoa/vrk, kesällä yli
         20 300. Raskasta liikennettä on keskimäärin 1 700
         ajon./vrk. Vuoteen 2040 mennessä tien liikennemäärän
         ennustetaan kasvavan tasolle 24 000 ajon./vrk.
         Onnettomuusriski on suurin liittymissä. Nykyisen tien liittymäkohdat
         muodostavat pullonkaulakohtia, jotka hidastavat valtakunnallisten
         liikennevirtojen sujuvuutta merkittävästi.
      
      
      Hanke koostuu kolme kilometriä pitkän moottoritieosuuden
         rakentamisesta Kanavuoresta valtateiden 4 ja 9 liittymästä Haapalahteen
         nykyisen moottoritien eritasoliittymään saakka
         sekä tarvittavista eritasoliittymistä ja liittyvien
         teiden/katujen järjestelyistä. Nykyistä tietä tullaan kehittämään
         maankäyttöä palvelevana katumaisena jaksona,
         joka jää moottoritien rinnakkaisväyläksi.
      
      
      Kokonaisuutena hanke on LVM:n pitkän aikavälin
         kehittämistavoitteiden mukainen, tukee VN:n alueiden kehittämistavoitteita
         ja on liikenneteknisesti hyvin kannattava. Hanke edistää valtatieverkon
         liikenteen turvallisuutta ja toimivuutta sekä vaikuttaa
         olennaisesti kasvavan Jyväskylän seudun kilpailukykyyn.
      
      
      Hankkeen 1990-luvulla laadittu tiesuunnitelma on vanhentunut,
         ja uuden suunnitelman laatiminen on käynnistymässä.
         Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on noin 50 Milj. euroa
         ja koko moottoritiehankkeen noin 80 Milj. euroa.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2010 talousarvioon
         momentille  31.10.20 lisäyksenä 2 000 000
         euroa valtatien 4 jakson Kanavuori—Haapalahti parannustyön
         aloittamiseen.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 25 päivänä syyskuuta
         2009
      
      
         - Matti Kangas /vas
- Lauri Oinonen /kesk
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Reijo Laitinen /sd
- Susanna Huovinen /sd
- Tuula Peltonen /sd