Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 259/2010 vp - Matti Kauppila /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Lahti—Kerava-oikoradan rakentamisen yhteydessä tehtiin Lahden rautatieasemalla matkakeskuksen ensimmäisen vaiheen toimintaan tähtääviä toimenpiteitä. Parhaillaan laaditaan vuonna 2003 valmistuneen matkakeskuksen hankesuunnitelman päivitystä. Lahden asemaa käytti vuonna 2008 noin 1,4 miljoonaa matkustajaa eli oikoradan ja matkakeskuksen ensimmäsen vaiheen toteuttamisen jälkeen matkustajamäärä on kaksinkertaistunut.
Lahden kaupunkiseudulla tehdään linja-autoliikenteessä yhteensä noin 9,5 miljoonaa Lahteen suuntautuvaa ja sisäistä matkaa vuodessa. Seutu- ja kaukoliikenteessä on 330 lähtöä arkivuorokautena, joista 143 on pikavuoroja.
Venäjän liikenteessä Lahti on maan toiseksi vilkkain asemapaikka ja Venäjän liikenne tulee voimakkaasti kasvamaan Lahti—Luumäki -rataosuuden parannustyön valmistuttua ja uusien nopeiden junien tullessa liikenteeseen. Matkustajamäärä on siinäkin liikenteessä kaksinkertaistunut parissa vuodessa. Tällä hetkellä mm. keskisuomalaiset käyttävät varsin paljon Lahtea Venäjälle matkustaessaan, mikä osaltaan puoltaa yhdistetyn (rautatieasema ja linja-autoasema yhdessä) matkakeskuksen rakentamista. Parhaillaan työn alla olevien uusien matkakeskusvaihtoehtojen kustannukset ovat suuruusluokaltaan noin 20—30 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille 31.30.63 lisäyksenä 10 000 000 euroa Lahden matkakeskuksen toisen vaiheen suunnittelu- ja toteutustyöhön.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010