Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 262/2007 vp - Valto Koski /sd
Tarkistettu versio 2.0
Valtatie 15 Kotkasta Mikkeliin on Kymenlaakson merkittävä etelä-pohjoissuuntainen yhteys. Se yhdistää valtatiet 5, 6 ja 7 (E18). Tieosuus on tärkeä suurteollisuuden kuljetusreitti Pohjois-Kymenlaaksosta Kotkan ja Haminan satamiin sekä Kymenlaakson kaupunkiseutujen välisen työmatka- ja asiointiliikenteen pääväylä. Lisäksi tien merkitys itäliikenteen kansainvälisenä yhteytenä (väylänä) on kasvamassa. Kuolemantiheydellä ja -riskillä mitattuna yhteysväli kuuluu pääteiden turvattomimpaan viidennekseen sen ollessa yli kaksinkertainen verrattuna pääteiden keskiarvoon. Myös henkilövahinko-onnettomuuksia tapahtuu enemmän kuin maan pääteillä keskimäärin. Vuosina 2001—2005 tiellä tapahtui 49 henkilövahinko-onnettomuutta, joissa kuoli 4 ja loukkaantui 74 henkilöä. Yhteensä onnettomuuksia oli 233.
Valtatie 15 on vilkasliikenteinen (5 000—9 000 ajoneuvoa vuorokaudessa). Raskaan liikenteen osuus on suuri (900—1 200 ajoneuvoa vuorokaudessa). Ennusteen mukaan liikenteen arvioidaan kasvavan 35—55 % vuoteen 2030 mennessä. Tie on koko osuudeltaan kapea ja sen pystygeometriassa on paikoin puutteita. Kevyen liikenteen väyliä ja riittäviä pientareita ei ole. Jonoutuminen on jo nykyisin yleistä runsaan raskaan liikenteen ja huonojen ohitusmahdollisuuksien vuoksi erityisesti arkipäivisin.
Yhteysvälille on laadittu kehittämisselvitys vuonna 2003. Hankkeen yleissuunnitelma on valmistunut syksyllä 2004 ja hyväksytään vuoden 2007 aikana.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille 31.24.78 lisäyksenä 48 000 000 euroa valtatien 15 parantamiseen välillä Rantahaka (Kotka)—Kouvola.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007