TALOUSARVIOALOITE 329/2012 vp

TAA 329/2012 vp - Mauri Pekkarinen /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 4 parantamiseen moottoritieksi välillä Kirri—Tikkakoski

Eduskunnalle

Valtatie 4 on maamme lyhin ja keskeisin tieyhteys pääkaupunkiseudun ja Pohjois-Suomen välillä, ja se palvelee etenkin tavaraliikenteen merkittävimpänä pitkämatkaisten kuljetusten reittinä. Tie sisältyy EU:n komission ehdotukseen eurooppalaiseksi liikenteen TEN-T-ydinverkoksi, jonka tulee olla kokonaisuudessaan valmis vuonna 2030. Valtatie 4 on osa yhteysväliä Jyväskylä-Oulu, jonka kehittäminen sisältyy liikennepoliittisen selonteon vuosien 2016—2022 kehittämisohjelmaan.

Valtatien 4 yhteysvälin Jyväskylä—Oulu merkittävimmät puutteet kohdistuvat Jyväskylään osuudelle Kirri—Tikkakoski. Tiejakson ongelmina ovat erityisesti huono liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuutta haittaava ohitusmahdollisuuksien puute.Vilkkaan liikenteen aikaan valtatieltä kääntyvät autot synnyttävät jonoja ja vaaratilanteita, samaten tielle liittyminen onhankalaa. Väylän rakenteellinen kunto on heikko eikä sen leveys ole liikennemäärän edellyttämällä tasolla. Liikenneturvallisuusriskiäkohottavat paikallisen liikenteen sekoittuminen pitkämatkaiseen liikenteeseen, kevyen liikenteenväylien puute ja runsas liittymien määrä.

Kirri—Tikkakoski—osuuden luonteesta ja moniongelmaisuudesta johtuen ei ole perusteltua ja järkevää kehittää väylää pienten osittaisparannusten tai hankkeen vaiheittain toteuttamisen kautta, jolloin mahdollisuudeksi jää vain koko tiejakson yhtenä kokonaisuutena tapahtuva parantaminen. Jakson korkeat liikennemäärät (KVL noin 15 000—19 000 ajoneuvoa vuorokaudessa) ja pitkämatkaisen raskaan liikenteen suuri osuus edellyttävät moottoritietasoista väylää, jonka rakentaminen tulisi etenkin liikenneturvallisuussyistä käynnistää mahdollisimman pikaisesti.

Valtatien 4 osuus Kirri—Tikkakoski on osoitettu Keski-Suomen maakuntakaavassa moottoritienä. Yleissuunnitelma Kirristä Tikkakosken pohjoispuolelle Vehniälle on valmistunut vuonna 2009 ja se on hyväksytty maaliskuussa 2012. Välin Kirri—Tikkakoski tiesuunnitelman laatiminen on käynnissä ja hankkeen toteutus on mahdollista aloittaa vuoden 2013aikana. Tiejakson pituus on noin 16 kilometria, ja sen moottoritieksi rakentamisen kustannuksiksi on arvioitu noin 100 miljoonaa euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon momentille  31.10.77 lisäyksenä 10 000 000 euroa valtatien 4 parantamiseen moottoritieksi välillä Kirri—Tikkakoski.

Helsingissä 28 päivänä syyskuuta 2012

  • Mauri Pekkarinen /kesk
  • Aila Paloniemi /kesk
  • Teuvo Hakkarainen /ps
  • Anne Kalmari /kesk
  • Kauko Tuupainen /ps