TALOUSARVIOALOITE 39/2012
vp
TAA 39/2012
vp - Teuvo Hakkarainen /ps ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Jyväskylä—Tampere-rataosan
parantamista koskevan esisuunnitelman laatimiseen
Eduskunnalle
Junamatka Jyväskylästä Helsinkiin
kestää nykyisin lyhimmilläänkin
runsaat kolme tuntia, ellei tapahdu myöhästymisiä.
Matka-aika on huomattavan pitkä, koska ratayhteys on pituudeltaan noin
puolitoistakertainen linnuntie-etäisyyteen nähden
sekä Jyväskylän ja Oriveden välinen osuus
yksiraiteinen ja mutkaisuutensa vuoksi nopealle liikenteelle sopimaton.
Raideliikenne ei pysty riittävässä määrin
kilpailemaan matka-ajassa ja -kustannuksissa henkilöautoliikenteen kanssa
eikä myöskään voi tarjota etenkin
kansainvälisille keskisuomalaisille yrityksille ja tutkimusyhteisölle
välttämättömiä nopeita
ja varmoja yhteyksiä Helsinki-Vantaan lentokentälle.
Keski-Suomen ja Päijät-Hämeen liittojen
teettämässä alustavassa tarveselvityksessä tarkasteltiin
vaihtoehtoisia mahdollisuuksia Jyväskylän ja Helsingin
välisen nopean ratayhteyden aikaan saamiseksi. Selvityksen
pohjalta käytiin radan vaikutuspiirissä olevien
maakuntien liittojen välisiä neuvotteluita, joissa
ei kuitenkaan voitu muodostaa yhteistä näkemystä jatkosuunnittelun lähtökohdaksi
sopivasta oikoratavaihtoehdosta. Selvityksen perusteella nykyiseen
yhteyteen sisältyvän Jyväskylä—Tampere-rataosan
järeäkin kaksiraiteiseksi parantaminen olisi kustannuksiltaan
merkittävästi oikoradan rakentamista edullisempaa
ja myös vaikutukset ympäristöön
olisivat selvästi vähäisempiä kuin
oikoratavaihtoehdoissa. Radan voimakas kehittäminen edistäisi Keski-Suomen
nopeutuvien pääkaupunkiyhteyksien ohella myös
maakunnan välttämättömiä yhteystarpeita
Pirkanmaalle. Samaten Keski- ja Itä-Suomen ratayhteydet
Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan sekä kyseisten alueiden
satamiin paranisivat huomattavasti. Näillä perusteilla
päädyttiin yhdessä Liikenneviraston kanssa
siihen, että Jyväskylän ja Helsingin
välisen nopean ratayhteyden jatkosuunnittelun tulee perustua
nykyiseen Tampereen kautta kulkevaan yhteyteen.
Keski-Suomen liitto on parhaillaan yhdessä Liikenneviraston
kanssa laadituttamassa Jyväskylä—Tampere-ratahankkeesta
liikennejärjestelmätasoista esiselvitystä,
joka valmistuu kuluvan vuoden aikana. Selvityksessä tullaan
esittämään rataosan vaiheittain tapahtuvaa
parantamista siten, että lopputilanteessa Jyväskylän
ja Tampereen välillä olisi koko matkalla nopea
kaksiraiteinen rata.
Jyväskylä—Tampere-rataosan parantamisen jatkosuunnittelu
tulee käynnistää mahdollisimman pian
lähtökohtana koko rataosan järeä kaksiraiteiseksi
parantaminen. Hankkeen esisuunnitelman (tarveselvityksen tai alustavan
yleissuunnitelman) laatimista varten tulee varata vuodelle 2013
määräraha 200 000 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
momentille 31.10.20 lisäyksenä 200 000
euroa Jyväskylä—Tampere-rataosan parantamista
koskevan esisuunnitelman laatimiseen.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012
- Teuvo Hakkarainen /ps
- Aila Paloniemi /kesk
- Anne Kalmari /kesk
- Kauko Tuupainen /ps
- Mauri Pekkarinen /kesk