TALOUSARVIOALOITE 401/2001
vp
TAA 401/2001
vp - Timo E. Korva /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen Pohjois-Suomen vanhojen
metsien suojeluohjelman kompensaatiokohteiden rahoittamiseen
Eduskunnalle
Laajan valmistelun jälkeen valtioneuvosto
teki 27.6.1996 periaatepäätöksen Pohjois-Suomen vanhojen
metsien suojelusta aiheutuvien talous- ja työllisyysvaikutusten
kompensoimiseksi. Kompensoimistarve selvitettiin laajalla kansantalouden
panos-tuotostutkimusmallilla. Pohjois-Suomen vanhojen metsien suojeluohjelmalla poistettiin
talouskäytöstä metsämaata hieman
yli 500 000 ha, josta pääosa sijaitsi
Lapissa ja Kainuussa. Mainittu erillinen tutkimus selvitti kompensaatiotarpeeksi
runsaat 500 työpaikkaa ja välittömäksi
kompensaatiotarpeeksi n. 400 milj. markkaa (n. 67 milj. euroa).
Valtioneuvosto päätti 27.6.1996, että kompensaatiot
maksetaan eri ministeriöiden kautta olemassa olevien määrärahojen
puitteissa 10 vuoden aikana tavoitteen ollessa n. 40 milj. markkaa vuodessa.
Ohjelmaa on nyt toteutettu vuodesta 1997 alkaen, ja Lapin Liiton
eri viranomaisilta keräämät tiedot osoittavat
selvästi, että kompensaatio-ohjelman tarkoitus
ei toteudu. Kun alkuperäinen tarkoitus oli tässä laajassa
suojeluhankkeessa varmistaa koko kansaan kohdistuva solidaarinen
malli osallistua lähinnä Lapissa ja Kainuussa
toteutettavan jo muutenkin laajan luonnonsuojelun lisääntyviin
kustannuksiin, on lopputulos kompensaatioissa ollut suuruusluokkaa 10 % tarkoitetusta.
Eri ministeriöiden määrärahoissa
ei näy minkäänlaista kompensaatiovaikutusta
vuodesta 1997 lukien, vaan määrärahat
ovat yleisten budjettitalouden syiden vuoksi lähinnä vähentyneet.
Kompensaatiokohteiksi on hyvin kyseenalaisella tavalla merkitty
lähinnä jälkikäteen erilaisia
ympäristötöitä, yritysten investointitukihankkeita
ym. pitäen päämääränä,
että tavoitteena oleva noin 40 milj. mk vuodessa tulee nimettyä.
Perustellusti voidaan todeta, että Pohjois-Suomen vanhojen
metsien suojelun kompensaatio-ohjelma ei toteudu suojelupäätöstä tehtäessä luvatulla
tavalla. Suojelun kustannukset ovat jälleen päinvastaisista
lupauksista huolimatta jäämässä suojelualueen
väestön kannettaviksi. Luonnollinen seuraus tästä on,
että alueellinen vastakkainasettelu suojelukysymyksissä vain
kovenee ja syvenee. Ainoa rehellinen keino suojelukompensaatioihin
liittyvän luottamuksen palauttamiseksi on erillisen määrärahan
varaaminen ympäristöministeriölle tähän
tarkoitukseen. Tätä edellyttää myös
tarve tuoda esiin luonnonsuojelun todelliset kustannukset.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
momentille 35.20.22 lisäyksenä 6 700 000
euroa ja lisää momentin perusteluihin maininnan,
että määrärahasta osoitetaan
6 700 000 euroa Pohjois-Suomen vanhojen metsien suojeluohjelman
kompensaatiokohteiden rahoittamiseen.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
2001
- Timo E. Korva /kesk
- Pauli Saapunki /kesk