Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 514/2006 vp - Mikko Kuoppa /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Yksityisten teiden valtionapuja on supistettu merkittävästi, mikä on johtanut yksityistieverkoston kunnon merkittävään heikkenemiseen. Vastuu yksityisteiden kunnossapidon kustannuksista on siirtynyt entistä enemmän yksityistieosakkaille. Kuntien heikko taloudellinen asema on johtanut siihen, että kunnat tukevat taloudellisesti yksityisteiden kunnossapitoa tarpeeseen nähden yhä vähemmän. Yksityisteiden liikenne ei kuitenkaan ole merkittävästi vähentynyt. Vaikka vakituinen asuminen on vähentynyt, niin vapaa-ajan asuminen on lisääntynyt. Yksityistiet ovat elintärkeitä teollisuuden puuhuollolle ja maataloudelle. On kohtuutonta, että yksityisteiden osakkaat joutuvat yhä suuremmassa määrin kustantamaan yksityisteiden ylläpidon ja perusparannukset.
Suomessa on valtionapuun oikeutettuja yksityisteitä noin 60 000 km ja avustettuja kohteita vuodessa noin 880. Määrärahojen vähäisyyden vuoksi hyväksytyistä kustannuksista valtion tuki on ollut vain 60 %, kun tuen enimmäismäärä voi olla 75 % hyväksytyistä kustannuksista.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon momentille 31.25.50 lisäyksenä 8 000 000 euroa yksityisteiden kunnossapitoon ja parantamiseen.
Helsingissä 22 päivänä syyskuuta 2006