TALOUSARVIOALOITE 588/2007
vp
TAA 588/2007
vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Haapamäen kautta kulkevien ratojen sähköistäminen
ja Haapamäki—Pori-rautatien käyttöönoton
perusselvityksen tekeminen
Eduskunnalle
Haapamäen perinteisen risteysaseman kautta kulkee
1880-luvulla alun perin valmistunut ns. vanha Pohjanmaan rata, joka
muodostaa edelleen vaihtoehtoisen rautatieyhteyden eli toisen raideparin
Tampere—Parkano—Seinäjoki-radalle. Liikenteen
ohjaaminen Haapamäen kautta ns. vanhalle Pohjanmaan radalle
vapauttaisi tilaa pääradalla.
Haapamäen kautta kulkee myös ns. poikkirata,
joka muodostaa Suomen pisimmän poikittaisyhteyden länsi-itäsuunnassa,
Vaasa—Seinäjoki—Haapamäki—Jyväskylä—Pieksämäki—Joensuu/Savonlinna.
Haapamäki—Jyväskylä-radan sähköistäminen
antaisi tulevaisuudessa sähkövedon mahdollisuuden
Vaasasta (radan suunnitellun sähköistyksen jälkeen)
Haapamäen ja Jyväskylän kautta Pieksämäelle.
Poikkiradalle tulisi saada vähintään
yksi pikajunapari. Poikittaisliikenne tulisi hoitaa Suomessa junaliikenteenä, koska
suorat lentoyhteydet puuttuvat.
Jotta Haapamäen kautta kulkevat ns. poikkirata ja ns.
vanha Pohjanmaan rata voisivat palvella nykyistä tehokkaammin
sekä henkilö- että tavaraliikennettä,
tulisi ne saada sähköistetyksi. Mm. Keski-Suomen
liiton maakuntakaavassa kyseiset radat on suunniteltu sähköistettäviksi.
Haapamäki—Pori-rautatien varsinainen liikenne
on lopetettu vuonna 1985. Rataosuutta (Aitoneva) Kihniö—Parkano—Niinisalo,
pituudeltaan n. 70 km, käytetään edelleen
puutavaran ja puolustusvoimien kuljetuksiin. Rakennettu rata on
eräitä ylikulkusiltoja lukuun ottamatta edelleen
olemassa. Alueen maakunnat ja kunnat ovat tekemässä radan
matkailullisen hyödyntämisen selvittämiseksi
perusselvitystä.
Tällä hetkellä radan liikenteellä olevat
osuudet ovat ns. vähäliikenteisten ratojen selvitystyön
kohteena.
Uhkana on jopa liikenteellä olevien rataosuuksien purkaminen.
Tämä olisi vain kustannuksia aiheuttava toimi.
Purkamiskustannuksien sijaan nämä rahat tulisi
käyttää radan raivaukseen ja kunnostukseen.
Haapamäki—Pori-radan vaikutuspiirissä olevat
alueet ovat metsävaltaisia, ja suuria raakapuun käyttäjiä löytyy
radan kummastakin päästä. Samoin mm.
Parkanon kaupungissa on voimakasta mekaanista puunjalostusteollisuutta.
Rautatieliikenteen lakkaamisen jälkeen Raumalle on valmistunut
sellutehdas, joka tarvitsee 180 rekkakuormaa puuta vuorokaudessa.
Radan itäpäässä suuria puunkäyttäjiä ovat
Vilppulan ja Äänekosken puunjalostuslaitokset.
Tulevaisuudessa puutavaran kuljetuksia lisää tehokkaampi
puun hyödyntäminen. Nykyisen runkopuun talteenoton
lisäksi tullaan myös päätehakkuiden
hakkuu- ja raivaustähteet hyödyntämään
energiantuotannossa.
Raakapuun kuljetuksissa tuntuisi järkevältä siirtää kuljetukset
maanteiltä rautateille. Liikennemuodon muutoksella olisi
liikenneturvallisuutta parantava vaikutus; samoin hankkeella olisi
myönteinen vaikutus liikenteen päästöihin.
Haapamäki—Pori-rautatien käyttöönotolla olisi
myönteinen vaikutus alueen kuntien elinkeinopolitiikkaan,
koska radan vaikutuspiiriin olisi mahdollista sijoittaa runsaasti
tilaa vaativaa teollisuutta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2008
talousarvioon momentin 31.40.21 perusteluihin
maininnan, että määrärahaa saa
käyttää Haapamäen kautta kulkevien
ratojen sähköistykseen ja Haapamäki—Pori-rautatien
käyttöönoton perusselvityksen tekemiseen
ja radan kunnostuksen aloittamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007