Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 643/2007 vp - Tuula Peltonen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Talousarviossa esitetty dieselveron korotus on kohtuuton. Dieselveron korotus yli kuudella sentillä kerryttää pelkästään tavaraliikenteestä veroa yli 100 miljoonaa euroa vuodessa. Kaupan ja teollisuuden tuottajaketjut sekä viime kädessä kuluttajat kärsivät nostosta. Veronkorotusten kohdentaminen juuri kuljetusyrittäjille on ristiriitainen hallituksen pyrkimyksille yrittäjyyden tukemiseen.
Ympäristöystävällisemmän dieselin hintaa nostetaan suhteessa bensiiniin. Tämä suosii yksityisautoilua, sillä bussit käyttävät dieseliä ja yksityisautot yleensä bensiiniä. Verotuksen kohdentaminen suurempana dieseliin kuin bensiiniin on kestämätön. Valtion tulisi verotuksella ohjata ihmisten siirtymistä henkilöautoista joukkoliikenteen käyttöön eikä päinvastoin. Joukkoliikenteen käyttämän polttoaineen verotuksen korottaminen ei tue kuluttajia puhtaamman kulkumuodon käyttöön.
Alan liitot ovat laskeneet, että dieseliä 6,5 litran kulutuksella käyttävä, 40 000 kilometriä vuodessa ajava saa ensi vuonna noin 175 euron lisälaskun. Kahdeksan litraa käyttävän bensiiniautoilijan lasku kasvaa 25 000 kilometrillä 75 euroa. Dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä on noin 20 prosenttia. Dieselin etuna on noin 25 prosenttia pienempi kulutus verrattuna bensiinikäyttöiseen autoon. Esimerkiksi Autoliitto pitää mahdollisia korotuksia myös inflaatiota kiihdyttävinä. Korotus myös rankaisee niitä, joilla on pitkät työmatkat.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta vähentää valtion vuoden 2008 talousarvion momentilta 11.08.07 100 000 000 euroa dieselveron korotuksen arvioidusta tuotosta.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007