Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 727/2006 vp - Markku Laukkanen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.1
Vuoden 2006 alussa tehdyn selvityksen mukaan Imatran ja Imatran raja-aseman välisen rataosuuden ratakapasiteetista on käytössä noin 70 %. Nykyisellä palvelutasolla Imatran raja-aseman kautta tulevien raaka-ainekuljetusten toimintavarmuudessa ja aikataulujen pitävyydessä on jo ongelmia. Tämä aiheuttaa turhia varastointi- ja käsittelykustannuksia teollisuusyrityksissä.
Kasvusta johtuen Imatra—Imatrankoski-rataosuuden tavaraliikennemäärien ennustetaan kasvavan ohi Luumäki—Imatra-osuuden tonnimäärien vuoteen 2010 mennessä, sillä tavaraliikenteen suhteellisen kehityksen vuosina 2004—2010 rataosalla ennustetaan olevan 55 % (Ratahallintokeskus 2005: Kaakkois-Suomen rataverkon tavaraliikenteen kehittäminen). Venäjän rajan ylittävän liikenteen ennustetaan kasvavan niin, että vuonna 2025 saavutetaan 75 % nykyistä suurempi taso.
Lisäksi Venäjän puolella on pyrkimyksiä rakentaa rataverkkoa ohjaamaan tavaraliikennettä pois Pietari—Vainikkala-rataosuudelta. Nämä toimenpiteet voivat lisätä ennestään esitettyä tavaraliikenteen kasvua Imatra—Imatrankoski-radalla.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon momentille 31.40.78 lisäyksenä 10 000 000 euroa Imatra—Imatrankoski-rataosuuden sähköistämiseeen ja kaksoisraiteen rakentamiseen.
Helsingissä 22 päivänä syyskuuta 2006