TALOUSARVIOALOITE 731/2007
vp
TAA 731/2007
vp - Eero Reijonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen 4H-toiminnan
tukemiseen
Eduskunnalle
Väestön ikärakenteen muutos
johtaa työikäisen väestön määrän
supistumiseen. Työvoiman riittämättömyys
on suuri uhka vahvalle talouskasvulle ja välttämättömien
palvelujen turvaamiselle erityisesti maaseudulla. Tärkeää onkin,
että myös mahdollisimman moni nuori on työkykyinen
ja -haluinen sekä omaa yritteliään
elämänasenteen. Nuorten syrjäytymisen
ehkäiseminen on ennakolta on taloudellisesti, sosiaalisesti
ja inhimillisesti moni verroin edullisempaa kuin jälkikäteistoimenpiteet.
4H-nuorisotyö edistää lasten ja nuorten
omatoimisuutta, yritteliäisyyttä ja työelämävalmiuksia.
Lasten ja nuorten oman elämän hallintaa ja kasvamista
vastuullisuuteen kehitetään 4H-kerhoissa monipuolisilla
kasvatuksellisilla menetelmillä, kouluttamalla nuoria erityyppisiin
työtehtäviin sekä työllistämällä nuoria
markkinaehtoisesti erilaisissa palvelutehtävissä.
4H-nuorisotyö edistää myös vuorovaikutustaitoja,
monikulttuurisuutta sekä luonnon ja ympäristön
kunnioitusta.
4H-harrastus ulottuu lähes jokaiseen kuntaan ja kaupunkiin.
Viime vuosina 4H-harrastuksen suosio on kasvanut ja alueellinen
kattavuus parantanut. Noin 3 000 kerhoa tarjoaa toiminnan mahdollisuuksia
syrjäisilläkin kylillä. Jäsenmäärä on
kasvanut yli 80 000:een. Vuosittain 4H-järjestö työllistää yli
7 000 nuorta. Tämän lisäksi järjestö tarjoaa
vuosittain työtilaisuuksia yli 1 500 aikuiselle,
joista työvoimahallinnon tuilla työllistettyjä on
noin 800. Tällä tavoin edesautetaan työttömiä takaisin
työelämään ja pysyviin työsuhteisiin.
Yhä useammin paikallinen 4H-yhdistys auttaa kuntaa nuorisopalvelujen
tuottamisessa.
4H-nuorisotyö edellyttää luonteensa
vuoksi (yrittäjyys- ja työelämäkasvatus
ja -neuvonta, nuorten laajamittainen työllistäminen)
palkattua työvoimaan. Yleensä 4H-yhdistyksessä onkin päätoiminen
toiminnanjohtaja. Myös kunnat osallistuvat 4H-yhdistystensä rahoitukseen.
Tunnetusti kuntien taloudellinen tilanne on usein vaikea. Suuri
riski on, että valtionavun mahdollinen aleneminen johtaa
myös kuntarahoituksen laskuun. Em. yhteisvaikutus voi pahimmillaan
olla 4H-nuorisotyölle hyvin kohtalokasta.
4H-työhön osoitetun valtionavustuksen määrä on
ollut enimmillään 5,55 milj. euroa vuonna 1991.
Tämän jälkeen määräraha
supistui 1990-luvun laman paineessa, eivätkä määrärahan
muutamat korotukset ole tämän jälkeen
kyenneet kattamaan edes yleistä kustannustason nousua.
Seurauksena on ollut 4H-nuorisotyön henkilöresurssien
vuosittainen väheneminen. Hallituksen esityksessä vuoden
2008 talousarvioksi määrärahaa on jälleen
laskettu.
Tulevat vuodet ovat 4H-nuorisotyön resurssien
kannalta poikkeuksellisen haasteellisia. Huomattavia kustannuspaineita
aiheutuu paitsi yleisen hintatason nousun nopeutumisesta myös ennakoidusta
yleisestä palkkaratkaisusta. Lisäksi nopea kuntarakenteen
muutos on suuri haaste myös 4H-nuorisotyölle.
Kuntien 4H-nuorisotyötä tarvitaan enemmän
kuin koskaan auttamaan nuoria ja yhteiskuntaa selviämään
tulevaisuuden muutospaineista.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
momentille 30.10.55 lisäyksenä 600 000
euroa 4H-toiminnan tukemiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Eero Reijonen /kesk
- Timo Kaunisto /kesk
- Susanna Haapoja /kesk
- Esko Ahonen /kesk
- Mika Lintilä /kesk
- Kimmo Tiilikainen /kesk
- Hannakaisa Heikkinen /kesk
- Jutta Urpilainen /sd
- Klaus Pentti /kesk
- Hannu Hoskonen /kesk
- Johanna Ojala-Niemelä /sd
- Heikki A. Ollila /kok
- Reijo Laitinen /sd
- Esko Kiviranta /kesk