TALOUSARVIOALOITE 77/2012
vp
TAA 77/2012
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen yksityisteiden
valtionapuun
Eduskunnalle
Suomessa on yksityisteitä kaikkiaan noin 350 000
kilometriä, joista valtionapuun oikeutettuja on noin 55 000
kilometriä. Pitkällä tähtäimellä yksityisteiden
valtionosuuksien määrää lisäämällä voidaan
saavuttaa kokonaistaloudellista säästöä.
Jos tiekunnilla olisi valtionosuuksien turvin mahdollisuus vuosittain
korjata ja ennaltaehkäistä kelirikkovaurioita,
säästettäisiin huomattavasti mittavissa
perusparannuskustannuksissa. Käytännössä yksityisteiden
kuntoon vaikuttaa huomattavasti myös yhteiskunnassamme yleinen
talkootyön määrän väheneminen,
koska nimenomaan yksityisteiden osakkaat ovat perinteisesti kunnostaneet
tiestöä talkoovoimin. Väestön
ikääntymisen myötä yksityisteiden
liikennöitävyyden säilyttäminen
vaatii yhteiskunnalta huomattavasti nykyistä suurempaa
panostusta valtionavustuksiin.
Yksityisteiden kunnostamiseen käytetään vuosittain
kymmeniä miljoonia euroja, joten arvonlisäveroa
kerätään näistä töistä huomattavan paljon.
Mahdollisimman suuri osuus kerätyistä veroista
tulisi palauttaa takaisin yksityisteiden tukemiseen.
Yksityisteillä on keskeinen merkitys maaseudun elinvoimaisuudelle
sekä maa- ja metsätalouden tehokkaalle hoitamiselle.
Tavoitteena tulee olla maaseudulla asuvien ihmisten tasavertainen kohtelu,
johon sisältyi mm. yksityisteiden pitäminen kunnossa.
Maamme on harvaan asuttu, ja etäisyydet ovat pitkät.
Yhteiskunnan kitkattoman toiminnan kannalta hyvät liikkumismahdollisuudet
ja sujuva tavaroiden kuljettaminen ovat perusedellytyksiä.
Hyvät liikenneyhteydet takaavat elinkeinoelämän
kilpailukyvyn, työssäkäynnin ja myös
tasa-arvon eri alueiden välillä.
Kun yksityisteiden kunnostamiseen tarkoitettuja määrärahoja
jaetaan, on pidettävä huoli siitä, että määrärahat
jakautuvat tasaisesti koko Suomeen. Määrärahat
eivät saa keskittyä vain Keski- ja Pohjois-Suomen
metsäisille alueille, vaan määrärahoilla
on turvattava hyväkuntoiset yksityistiet koko Suomessa.
Yksityisteillä on vähintään
yhtä suurta käyttöä ja merkitystä eteläisessä Suomessa
kuin muuallakin. Lisäksi on muistettava, että ilmastonmuutoksen
myötä Etelä-Suomen tiet ovat kelirikon
kaltaisessa tilassa lähes koko talvikauden pakkasten ja
kunnon talvisäiden puuttuessa. Näin ollen myös
yksityistiet kaipaavat entistä enemmän kunnostamista.
Yksityisteiden kunnossapitoon arvioidaan kuluvan vuodessa sata miljoonaa
euroa. Tästä arvonlisäveron osuus on
noin 20 miljoonaa euroa.
Kuluvan vuoden talousarvioon ehdotettiin 8 miljoonan
euron määrärahaa, joka on 15 miljoonaa
euroa vuotta 2011 vähemmän. Eduskunnan valtiovarainvaliokunta
kuitenkin lisäsi momentille 5 miljoonaa euroa. Valiokunta
korosti että yksityistiet ovat tärkeä osa
liikennejärjestelmää, ja niillä on
suuri merkitys mm. elinkeinoelämän, maaseudun
yritystoiminnan sekä matkailun toimivuudelle ja kannattavuudelle.
Yksityistiet ovat myös perusedellytys toimivalle puuntuotannolle
ja puunhankinnalle.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
momentille 31.10.50 lisäyksenä 6 000 000
euroa yksityisteiden kunnossapitoon ja parantamiseen.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012