Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 839/2009 vp - Matti Saarinen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Uudenmaan tiepiirin alueella asuu 28 % maan väestöstä. Vuonna 2005 koko maan väestön kasvusta 64 % tapahtui tiepiirin alueella. Perustienpidon määrärahoilla rahoitettavien seutu- ja yhdystieverkkohankkeiden investointitarve on alueella 911 milj. euron suuruusluokkaa, mutta investointeihin on viime vuosina ollut käytettävissä vuosittain vain 5—10 milj. euroa. Seurauksena on ollut monien tärkeiden liikennehankkeiden lykkääntyminen kauaksi tulevaisuuteen.
Seutu- ja yhdystieverkko on monin paikoin liikennemääriin verrattuna huonotasoinen. Keskikokoisille tiehankkeille, kuten nopeasti kasvavien taajamien ohikulkuteihin, meluntorjuntaan, liikenneturvallisuuden parantamiseen sekä elinkeinoelämän ja joukkoliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseen liittyviin liikennehankkeisiin, ei ole ollut juuri lainkaan rahoitusta. Tiepiirin tekemän selvityksen mukaan kevyen liikenteen hankkeita on 238, mutta nykyisellä rahoitustasolla niistä voidaan vuosittain toteuttaa vain muutama hanke.
Uudenmaan seutu- ja yhdystieverkon liikennemäärät sekä niiden kasvu ovat huomattavasti suurempia kuin maassa keskimäärin, minkä takia investointitarpeet ja investoinneista saatavat hyödyt ovat suuret.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2010 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 10 000 000 euroa Uudenmaan seutu- ja yhdystieverkon kunnostamiseen.
Helsingissä 25 päivänä syyskuuta 2009