TALOUSARVIOALOITE 84/2007
vp
TAA 84/2007
vp - Pertti Hemmilä /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen nuorten
työpajatoiminnan vakinaistamiseen
Eduskunnalle
Suomessa on n. 250 kuntien, säätiöiden
sekä erilaisten yhdistysten ja yhteisöjen ylläpitämää työpajaa,
joissa vuosittain on n. 10 000—12 000 valmentautujaa. Pajojen
palveluksessa oli vuonna 2006 noin 1 100 valmentajaa. Ensimmäiset
työpajat perustettiin 1980-luvun alussa. Asiakkaita ovat
esimerkiksi ammattitaidottomat tai työkokemusta kaipaavat
nuoret, opintonsa keskeyttäneet nuoret, työ- ja
toimintakyvyltään heikentyneet aikuiset, päihde
ja/tai mielenterveysongelmaiset, vajaakuntoiset ja maahanmuuttajat.
Työpajatoiminta Suomessa on noin 30 vuoden olemassaolonsa
aikana kehittynyt huomattavasti ja on nykyään
tunnustettu osa yhteiskunnan palvelujärjestelmää.
Työpaja on yhteisö, jossa työnteon
ja siihen liittyvien valmennus- ja ohjauspalvelujen avulla pyritään
parantamaan yksilön arjen hallintaa ja valmiuksia hakeutua
koulutukseen tai työhön. Työpajojen menetelmiksi
ovat käytännön työn tekemisen
lisäksi vakiintuneet työ- ja yksilövalmennus.
Työvalmennuksen avulla kehitetään työkykyä ja
osaamista, kun taas yksilövalmennuksella tuetaan toimintakyvyn
ja arjenhallintakyvyn kehittämistä. Toimenpiteinä voivat
olla mm. kuntouttava työtoiminta, työkokeilu,
työharjoittelu, lisä- ja erityiskoulutus, oppisopimuskoulutus,
starttipajatoiminta tai pajakoulu. Työpajassa elämäntilanteen
kartoittaminen on kokonaisvaltaista ja toimenpiteet kunkin valmentautujan
tarpeisiin räätälöityjä.
Työpajajakso on osa palvelukokonaisuutta, jossa yhteistyötä tekevät mm.
työvoimahallinto ja sosiaalitoimi.
Nuorten palaute toiminnasta on ollut hyvä ja tulokset
myönteisiä. Yli 70 % nuorista
sijoittuu pajajakson jälkeen. Tarvetta pajatoiminnan lisäämiseen
on kuitenkin suuri. Länsi-Suomen lääninhallituksen
teettämän selvityksen mukaan 95 000 nuorta
oli työelämän ja koulutuksen ulkopuolella
vuonna 2004. Lisäämällä resursseja
erityisesti henkilöstön määrää pajat
voisivat tavoittaa entistä suuremman osan näistä nuorista.
Työpajatoiminnan järjestäjiä ja
rahoittajia ovat kunnat. Koska toimintaa on ylläpidetty
pääasiassa projektirahoituksella (ESR-rahoitus
ja läänin nuorisotoimen jakamat kansalliset avustukset),
toimintaa on haitannut lyhytjännitteisyys. Toimintatiloihin
ei ole voitu riittävästi panostaa ja opettajia
on voitu palkata vain vuoden parin mittaisiin työsuhteisiin.
Työpajatoiminta on osaamispääoman
kasvattamista, ja sillä on erittäin suuri syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus.
Kuntien tulee vakinaistaa pajatointa osana palvelujärjestelmää ja
kehittää se osana perus- ja toisen asteen koulutusta.
Ottaen huomioon kuntien taloudellisen tilanteen ja toiminnan tarpeellisuuden,
työtä tulisi tukea samalla tavalla kuin muutakin
koulutointa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
momentille 29.91.51 lisäyksenä 1 900 000
euroa nuorten työpajatoiminnan vakinaistamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Pertti Hemmilä /kok
- Jyrki Yrttiaho /vas
- Ilkka Kantola /sd
- Esko Kiviranta /kesk
- Heli Paasio /sd
- Ville Niinistö /vihr
- Jouko Laxell /kok
- Annika Lapintie /vas
- Marjaana Koskinen /sd
- Katja Taimela /sd
- Janina Andersson /vihr
- Timo Kaunisto /kesk
- Anne-Mari Virolainen /kok
- Petteri Orpo /kok