TALOUSARVIOALOITE 944/2001
vp
TAA 944/2001
vp - Kirsi Ojansuu /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen pääradan
ohitusraiteen toteuttamiseen välillä Kerava—Järvenpää
Eduskunnalle
Helsinki—Tampere-pääradan
perusparantamiseen ja nopeuden nostamiseen on viime vuosina investoitu
kuntien ja valtion varoja noin 3 mrd. mk. Pääradan
liikenteen turvaaminen ja nopeuksien nostaminen palvelee koko Pohjois-
ja Keski-Suomea. Toisaalta pääkaupunkiseudun ja
Hämeenkin alueella hitaammalla paikallisella junaliikenteellä on
suuri merkitys, ja sen toimintamahdollisuudet on turvattava. Tehtyjen
selvitysten perusteella pääradan kapasiteetti
Riihimäen eteläpuolella ei mahdollista nopeiden
junien liikennöimistä suunnitelluilla nopeuksilla,
ellei paikallisliikenteen junia hidasteta tai niiden määrää vähennetä.
Tehdyn mittavan investoinnin hyödyntäminen edellyttää toimenpiteitä radan kapasiteetin
turvaamiseksi sekä nopean junaliikenteen alkaessa vuonna
2003 että jatkossa, kun Helsingin seudun kasvupaineet heijastuvat
pääradan varren maankäytön kasvuna
ja junaliikenteen palvelujen lisäämistarpeena.
Kuntien ja Ratahallintokeskuksen yhteistyönä vuonna
2000 toteuttamassa Päärataselvityksessä on
löydetty taloudellisesti kohtuullinen Keravan ja Järvenpään
välille sijoittuviin ohitusraiteisiin perustuva ratkaisu,
joka varmistaa ainakin lähiaikojen kapasiteettitarpeet
ja nopeiden junien nopeuden hyödyntämisen sekä pääradan
liikenteessä että myös idän
suunnan liikenteessä. Hankkeen kustannukset on arvioitu
minimitasolla 200 Mmk:ksi ja jatkossakin hyvin toimivalla
tasolla 300 Mmk:ksi.
Varmistamalla pääradan kapasiteetin riittävyys
turvataan junaliikenteen kilpailukyky ja luodaan edellytykset myös
kuntien maankäytön kehittämiselle entistä voimakkaammin
raideliikenteeseen tukeutuvaksi. Ellei varmuutta radan ja junaliikenteen
toimivuudesta voida taata, on olemassa vaara, että sekä asutus
että elinkeinoelämä hakeutuu yhä selkeämmin
hyvien tieyhteyksien varrelle ja liikennejärjestelmä joudutaan
rakentamaan lähes yksinomaan autoliikenteen ehdoilla.
Hanke ei ole ollut esillä vuoden 2002 talousarviota
valmisteltaessa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
momentille 31.40.78 lisäyksenä 3 000 000
euroa pääradan ohitusraiteiden suunnitteluun ja
työn käynnistämiseen välillä Kerava—Järvenpää.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
2001
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Jari Koskinen /kok
- Sirkka-Liisa Anttila /kesk
- Esko Helle /vas
- Päivi Räsänen /kd