TALOUSVALIOKUNNAN LAUSUNTO 12/2008 vp

TaVL 12/2008 vp - U 8/2008 vp

Tarkistettu versio 2.1

Valtioneuvoston kirjelmä ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökseksi jäsenvaltioiden pyrkimyksistä vähentää kasvihuonekaasupäästöjään osana yhteisön kasvihuonekaasupäästöjen vähentämissitoumusten täyttämistä vuoteen 2020 mennessä (EU taakanjako)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunnan puhemies on 6 päivänä maaliskuuta 2008 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökseksi jäsenvaltioiden pyrkimyksistä vähentää kasvihuonekaasupäästöjään osana yhteisön kasvihuonekaasupäästöjen vähentämissitoumusten täyttämistä vuoteen 2020 mennessä (EU taakanjako) (U 8/2008 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että talousvaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

yli-insinööri Magnus Cederlöf, ympäristöministeriö

ylitarkastaja Karoliina Anttonen, ulkoasiainministeriö

budjettisihteeri Päivi Valkama, valtiovarainministeriö

ylitarkastaja Juha Turkki, työ- ja elinkeinoministeriö

ekonomisti Petri Mäki-Fränti, Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos PTT

professori Pekka Pirilä, Teknillinen korkeakoulu

yksikön johtaja Juha Honkatukia, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

teknologiapäällikkö Sanna Syri, Valtion teknillinen tutkimuskeskus, VTT

elinkeinopoliittinen asiamies Mats Nyman, Akava ry

asiantuntija Helena Vänskä, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry

asiantuntija Kati Takala, Energiateollisuus ry

johtaja Aimo Kastinen, Kemianteollisuus ry

ekonomisti Ville Kopra, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

johtaja Sirpa Smolsky, Teknologiateollisuus ry

toimitusjohtaja Jarmo Nupponen, Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto ry

hallituksen puheenjohtaja Jussi Nykänen, GreenStream Network Oy

toimitusjohtaja Antti Koskelainen, Suomen ElFi Oy

ilmasto-ohjelman päällikkö Karoliina Auvinen, WWF Finland

Merkitään saapuneeksi kirjalliset lausunnot:

  • Suomen itsenäisyyden juhlarahasto SITRA
  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • Metsäteollisuus ry
  • Rakennusteollisuus RT ry
  • Svenska lantbruksproducenternas centralförbund
  • Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
  • Turveteollisuus ry
  • Greenpeace Pohjola

Viitetieto

Valiokunta on antanut asiaan liittyen lausunnot TaVL 11/2008 vp ja TaVL 13/2008 vp.

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus

Komission ehdotus koskee ilmasto- ja energiapaketin ns. päästökauppaan kuulumattomia sektoreita ja niille jäsenmaakohtaisesti asetettavia velvoitteita. Komission lähtökohtana on EU:n -20 prosentin päästövähennystavoitteen jakaminen päästökauppasektorin ja sen ulkopuolelle jäävien sektoreiden välillä (-21 % ja -10 %). Kyseinen jako perustuu kustannustehokkuuteen. Komission mukaan päästökaupan alueella on enemmän halvempia päästövähennyskeinoja (erityisesti sähköntuotannossa). Huomioon on otettu myös uusiutuvien energialähteiden lisäämistavoite (RES-tavoite) ja positiivisten markkinavaikutusten aikaansaamiseksi tarvittava hiilitonnin hinta.

Laskelmat perustuvat vuoden 2005 verifioituihin päästötietoihin. Jäsenmaakohtaisessa velvoitteiden jaossa on käytetty BKT/capita-kriteeriä eli maksukykyä, mutta kuitenkin niin, että kenenkään velvoite ei ole suurempi kuin -20 prosenttia ja mikään jäsenmaa ei saa ylittää +20 prosentin lisäystä vuoteen 2020 mennessä. Kriteerin suoraan käyttöön liittyy muutamia poikkeuksia. Komissio on mm. ottanut huomioon jäsenmaan tiedossa olevia toimia, jotka vaikuttavat keskeisesti vähennysten toteutukseen, sekä tilanteet, joissa jäsenmaalle koituisi selvästi suurempia kustannuksia. Myös tasauksen käyttö -20/+20 %) on osittain muiden kriteereiden ottamista mukaan, sillä eräät jäsenmaat olisivat muuten saaneet paljon korkeamman taakanjakoluvun.

Ehdotukseen sisältyy tiettyjä toimeenpanon joustavuutta lisääviä elementtejä. Niitä ovat: mahdollisuus käyttää Kioton kaudella 2008—2012 hankittuja päästöyksiköitä (3 % jäsenvaltion vuoden 2005 päästökaupan ulkopuolella olevista kasvihuonekaasupäästöistä) velvoitteen täyttämiseen ja mahdollisuus tasapainottaa (lainata tai siirtää) peräkkäisten vuosien välillä vuosivaihteluita (2 %). Myös Kioto-kaudella rekisteröidyistä hankkeista voidaan saada hyvitettäviä päästöyksiköitä vuodesta 2013 lähtien vuonna 2020.

Paketin kokonaiskustannuksista komissio esitti arvion, että se laskee vuonna 2020 BKT:n tasoa keskimäärin noin 0,5 prosenttia verrattuna perusuraan. Kustannustehokkuus sekä koko EU:n tasolla että jäsenmaiden keskinäisessä taakanjaossa on komission mukaan ollut johtava periaate päätösehdotusta valmisteltaessa.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komis-sion ilmasto- ja energiapaketin tavoitteisiin. Suomi on valmis tekemään oman oikeudenmukaisen osansa EU:n asettamien tavoitteiden saavuttamiseksi. Suomelle ehdotettu kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisvelvoite on vaativa, mutta mahdollinen saavuttaa. Ilmasto- ja energiapaketin ehdotukset liittyvät kiinteästi toisiinsa, ja ehdotuksen käsittelyssä on otettava huomioon niiden yhteisvaikutukset kuhunkin jäsenvaltioon.

Valtioneuvoston mielestä ilmasto- ja energiapaketin ehdotuksista tulee päästä ratkaisuihin viimeistään ennen kuin Kööpenhaminassa vuonna 2009 päätetään kansainvälisen sopimuksen jatkosta Kioton velvoitekauden jälkeen vuodesta 2013 eteenpäin. Suomen tulee komission ehdotuksen mukaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 16 prosenttia päästökauppajärjestelmään kuulumattomilla sektoreilla vuoteen 2020 mennessä vuoden 2005 kasvihuonekaasujen päästömääristä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että vuonna 2020 päästökaupan ulkopuolisten sektorien kasvihuonekaasupäästöjen tulee olla noin 6 miljoonaa CO2-tonnia pienemmät kuin vertailutilanteessa.

Ilmastonmuutoksen hillitsemisen pitkän aikavälin tavoitteiden kannalta on tärkeää, että päästökaupan ulkopuoliset sektorit osallistuvat asteittain päästöjen vähentämiseen. Pitkällä aikavälillä kaikilla keskeisillä päästöjä tuottavilla sektoreilla tulee olla tavoitteena laskeva päästökehitys.

Merkittäviä päästövähennyksiä tulee saada aikaan useilla sektoreilla, kuten asumisen, rakentamisen ja rakennuksissa tapahtuvan ener-gian käytössä, liikenteessä, jätehuollossa ja maataloudessa sekä eräillä päästökauppaan kuulumattomilla teollisuuden aloilla. Päästövähennykset tulee tehdä kustannustehokkaalla tavalla.

Valtioneuvosto on korostanut, että kansalliset olosuhteet tulee ottaa huomioon kasvihuonekaasujen jäsenmaakohtaisessa taakanjakopäätöksessä. Valtioneuvosto on todennut komission valitsemaan perusvuoteen 2005 liittyvän näkökohtia, joilla on kuitenkin tärkeämpi merkitys päästökauppasektorin päästöoikeuksien määrää laskettaessa. Päästökaupan ulkopuolisille sektoreille sopisi myös muu vertailuajankohta kuin vuosi 2005. Ajankohdan valinta on tärkeä määritettäessä oikeudenmukaista taakanjakoa jäsenmaiden kesken.

Valtioneuvosto on pitänyt esillä myös sitä, että komission taakanjaossa käyttämä kriteeri BKT/capita on liian yksinkertainen huomioimaan kansallisia erityispiirteitä. Valtioneuvosto on esittänyt BKT-lukujen korjaamista ostovoimalla ja muilla indikaattoreilla, jotta kansallisia lähtökohtia voitaisiin paremmin huomioida. Kioton pöytäkirjan mukaisten mekanismien avulla kaudella 2008—2012 hankittujen päästöyksiköiden joustava käyttö on myönteinen joustavuutta lisäävä tekijä toimeenpanossa. Valtioneuvosto tukee tätä joustavuuden lisäämistä toimeenpanossa. Komission ehdottamat määrät ovat liian rajoitettuja, ja mekanismien käytölle esitetyt reunaehdot sisältävät epävarmuustekijöitä.

Valtioneuvosto pitää hyvänä päästökehityksen seurannan ja raportoinnin kehittämistä ja sen liittämistä oleelliseksi osaksi nyt tehtävää päätöstä. Seurannan kehittäminen toimii myös kansallisesti tärkeänä välineenä varmistaa velvoitteiden oikea-aikainen täyttäminen.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Ehdotus liittyy komission energia- ja ilmastopakettiin, jota koskevia yleisiä periaatteita talousvaliokunta on käsitellyt uusiutuvia energialähteitä koskevassa lausunnossaan (TaVL 11/2008 vp).

Ehdotuksen tavoitteena on laajentaa päästöjen vähentämiseen liittyvää taakkaa myös päästökauppasektorin ulkopuolelle, kuten liikenteeseen, asumiseen ja maatalouteen. Jäsenmailla on mahdollisuus harkita, mihin ja millä tavalla taakkaa kohdistetaan. Suomen osuudeksi on asetettu 16 %:n päästövähennykset vuoden 2005 tasoon verrattuna vuoteen 2020 mennessä. Käytännössä tämä merkitsee päästöjen vähentämistä noin kuudella miljoonalla hiilidioksiditonnilla.

Suurin osa EU:n päästöjen vähennystaakasta kohdistuu päästökauppasektoriin, koska siellä tehtävät vähennykset on arvioitu kustannustehokkaimmiksi. Talousvaliokunta pitää kuitenkin perusteltuna, että myös ei-päästökauppasektori kantaa osan taakasta. Nopea päästöjen vähentäminen on päästökaupan ulkopuolisellakin sektorilla vaikeaa, eikä komission ehdotus anna paljon mahdollisuuksia joustomekanismien käyttöön. Tavoitteiden saavuttamisen kannalta tulevat tälläkin sektorilla keskeisessä asemassa olemaan energiatehokkuuden parantaminen ja energian säästö. Lisäselvityksiä tarvitaan päästöjen vähentämisen kannalta kustannustehokkaimpien sektoreiden ja keinojen löytämiseksi.

Mahdollisten taloudellisten insentiivien lisäksi tarvetta on tiedotukselle ja myös asenteiden muuttamiselle. Esimerkiksi kotitaloudet ovat Suomessa toiseksi suurin sähkön kuluttaja 21 prosentin osuudellaan heti teollisuuden jälkeen. Valistuksella saatetaan saada merkittäviä säästöjä aikaan esimerkiksi jo olemassa olevan rakennuskannan energiatehokkuuden parantamisen ja sähkön kulutustapojen muuttamisen osalta. Komission ehdottama energian 3. sisämarkkinapaketin sisältämä esitys sähkön kaukoluentalaitteiden käytön lisäämisestä voi osaltaan edesauttaa kotitalouksia sähkönkulutuksen vähentämisessä. Valiokunta painottaa tältä osin Motivan tärkeää roolia informaation jakana ja parhaiden käytäntöjen edistäjänä.

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on nostettu yksittäisenä sektorina esille teollisuuden raaka-aine- ja tuotekuljetukset. Niiden osalta on aiheellista ottaa huomioon teollisuudelle eri komission ehdotuksista jo kumuloituvat kustannukset, jotka osin jo näkyvät myös kuljetusten hinnoissa. Suomen logistinen asema, maamme pitkät yhteysvälit sekä teollisuutemme luonne on omiaan lisäämään logistiikkakustannuksia. Kansallisia jatkotoimenpiteitä harkittaessa onkin aiheellista käsitellä tavara- ja henkilöliikennettä eri tavoin.

Lausunto

Lausuntonaan talousvaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä esitetyin painotuksin.

Helsingissä 29 päivänä huhtikuuta 2008

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Jouko Skinnari /sd
  • vpj. Antti Rantakangas /kesk
  • jäs. Janina Andersson /vihr
  • Hannu Hoskonen /kesk
  • Harri Jaskari /kok
  • Anne Kalmari /kesk (osittain)
  • Matti Kangas /vas
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Miapetra Kumpula-Natri /sd
  • Jouko Laxell /kok
  • Päivi Lipponen /sd
  • Marjo Matikainen-Kallström /kok
  • Petteri Orpo /kok
  • Sirpa Paatero /sd
  • Markku Uusipaavalniemi /kesk

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Tuula Kulovesi