Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään
jäljempänä mainittuihin lakeihin tehdyin
muutoksin. Näiden muutosten lisäksi eduskunnan
vastaukseen tehdään kaikki muut teknisluonteiset
korjaukset ja täydennykset, joilla ei ole vaikutusta lakien
asiasisältöön.
Finanssivalvonta sijoitetaan hallinnollisesti Suomen Pankin
yhteyteen, mutta valvontatehtävissään
se on itsenäinen ja riippumaton. Keskuspankin yhteyteen
sijoittamisella voidaan hyödyntää keskuspankkitoiminnan
ja finanssialan valvonnan synergiaetuja. Itsenäinen päätöksenteko
lisää Finanssivalvonnan uskottavuutta ja parantaa
edellytyksiä korkeatasoiseen valvontaan. Valvonnan kannalta
on oleellista, että valvova viranomainen on ajan tasalla
koko finanssialan kehityksestä.
Fianssivalvonnan toimivaltuudet vastaavat nykyisiä Rahoitustarkastuksen
toimivaltuuksia, ja samalla valtuudet laajenevat koskemaan myös Finanssivalvontaan
yhdistettäviä Vakuutusvalvontaviraston valvottavia.
Kun Finanssivalvonnan valvottavien piiri laajenee huomattavasti,
talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että laissa annettavien toimivaltuuksien riittävyyttä ja
soveltuvuutta finanssialan eri toimijoihin seurataan.Tehokkaalla
valvonnalla ja asianmukaisin valtuuksin alan ongelmia ja kriisejä voidaan
tunnistaa ennakolta ja ryhtyä ajoissa tilanteen vaatimiin toimenpiteisiin.
Valtuuksien laatua ja laajuutta tulee arvioida saatujen kokemusten
perusteella, ja tarpeen vaatiessa niihin tulee tehdä asianmukaiset
muutokset. Valtuuksien tulisi olla mahdollisimman yhdenmukaiset
muiden EU-maiden valvontaviranomaisten kanssa.
Rajat ylittävä valvontayhteistyö.
Talousvaliokunnassa on lausunnolla E-kirjelmä komission tiedonannosta:
Finanssikriisistä talouden elpymiseen; eurooppalainen toimintakehys (E 108/2008
vp). Kirjelmän mukaan Suomi kannattaa Ecofin-neuvoston
toukokuussa ja lokakuussa 2008 tekemiä selkeitä viranomaisvalvonnan
toimenpidelinjauksia. Linjaukset käsittävät erityisesti
valvojien kollegiomallin laajentamisen kaikkien rajat ylittävien
finanssiryhmittymien valvontaan, niiden yhdenmukaisen raportointikehikon
käyttöönoton vuoteen 2011 mennessä sekä EU:n
valvojien komiteoiden päätöksenteon ja
roolin selkeyttämisen.
Kirjelmän mukaan Suomi kiinnittää huomiota
siihen, että keskustelut EU:n nykyisen valvontamallin uudelleenarvioimiseksi
ovat finanssikriisin seurauksena alkaneet. Viranomaisvalvonnan kehittämiseksi
erityisesti rajat ylittävien finanssiryhmien osalta EU:ssa
on käynnistynyt komission aloitteesta korkean tason selvitystyö, jonka
tuloksista aloitetaan perusteellinen keskustelu keväällä 2009.
Suomi pitää tärkeänä,
että työssä otetaan huomioon viranomaisvalvonnan
yhteydet rahoituskriisinhallintaan ja talletussuojaan, ja odottaa työryhmän
suositusten valmistumista. Tässä yhteydessä on
myös syytä selvittää toistuvasti
riittämättömäksi osoittautuneen
valvojien ennaltaehkäisevän toiminnan merkitystä valvonnan
organisaatiovaihtoehdoille.
Talousvaliokunta tulee antamaan E-kirjelmästä,
joka koskee kansainvälisen rahoitusjärjestelmän
kehittämistä edellä olevaa laajemminkin,
lausunnon suurelle valiokunnalle. Finanssiala on kansainvälistynyt
yli rajojen yhtiö- ja sivuliikemuodoissa, mikä asettaa
valvonnalle suuria vaatimuksia. Finanssikriisejä on pyrittävä ennakoimaan
ja niiden hallintaan valmistautumaan. Talousvaliokunta korostaa
valvonnan koordinoinnin ja yhteistyön tehostamisen tarvetta
yli rajojen.
Finanssivalvonnan kustannusten kattaminen.
Finanssivalvontalain mukaan Finanssivalvonnan toiminnasta aiheutuvien
kustannusten kattamiseksi peritään toimenpide-
ja valvontamaksuja. Maksuperusteista ja maksujen määristä säädetään
Finanssivalvonnan valvontamaksulaissa. Valvontamaksu määrätään
kalenterivuosittain perusmaksuna, suhteellisena maksuna tai niiden yhdistelmänä.
Perusmaksu on kiinteä, ja suhteellinen maksu lasketaan
prosentteina maksuperusteesta. Maksujen määrät
vaihtelevat maksuvelvollisten kesken.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan valvontamaksujen perusteet
on laadittu siten, että valvontamaksuina ja toimenpidemaksuina kerättävä määrä riittää
kattamaan
noin 95 prosentin tavoitetason Finanssivalvonnan kuluista. Loput
noin 5 prosenttia jäisivät Suomen Pankin vastattavaksi
julkisen rahoituksen osuutena. Jos valvontamaksu- ja muut tuotot
nousevat tavoitetasoa suuremmiksi, Finanssivalvonta voisi kerätä puskurieräksi
enintään määrän, joka
vastaa 5 prosenttia Finanssivalvonnan talousarviosta. Puskurierällä voitaisiin
tasoittaa maksutuottojen heilahtelujen vaikutuksia. Jos maksu- ja muut
tuotot jäävät jonakin vuona pienemmäksi kuin
95 prosenttia Finanssivalvonnan kustannuksista, Finanssivalvonnan
on seuraavan vuoden talousarviota laatiessaan laadittava suunnitelma
alitteen johdosta tarvittavista toimenpiteistä. Suunnitelman
käsittelee Finanssivalvonnan johtokunta.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että Finanssivalvonnan toiminnan rahoitus turvataan. Finanssivalvonnan
on voitava hoitaa kaikki lakisääteiset tehtävänsä ammattitaitoisesti
ja laadukkaasti kaikissa oloissa. Finanssivalvonta joutuu osallistumaan
myös vaativaan kansainväliseen valvontayhteistyöhön.
Viime aikojen finanssialan kriisi on osoittanut valvojien ammattitaidon
ja resurssien riittävyyden tärkeyden.
Finanssivalvonnan kulut katetaan pääasiassa valvottavilta
perittävillä valvontamaksuilla, joiden suuruus
määrätään maksukertoimilla
taseen loppusummasta ja liikevaihdosta sekä muun muassa
rahastoyhtiöiden hallinnoimien sijoitusrahastojen varojen
yhteismäärästä. Kansainvälinen
finanssialan kriisi on jo heijastunut suomalaisten sijoituspalveluritysten
liikevaihtoon ja rahastoyhtiöiden hallinnoimien rahastojen
varojen määrään. Rahastojen
pääomat ovat pienentyneet kurssilaskujen ja lunastusten
seurauksena. Kriisin vaikutuksesta luottolaitoksiin ja vakuutuyhtiöihin
ei ole vielä selkeää suuntausta.
Talousvaliokunnan saaman arvion mukaan on varsin todennäköistä,
että ehdotetut maksukertoimet johtavat liian pieneen maksutuloon
ja epävarmuuteen Finanssivalvonnan toiminnan kustannusten
kattamisessa etenkin pitkällä aikavälillä.
Lain mukaan valvontamaksuja voidaan alentaa joustavasti, jos maksukertymä on
arvioitua suurempi. Samanlaista joustomahdollisuutta ei ole, jos
maksukertymä osoittautuu jonakin vuonna liian alhaiseksi.
Edellä olevan perusteella talousvaliokunta on korottanut
Finanssivalvonnan valvontamaksulaissa maksukertoimia keskimäärin
5 prosentilla niin, että valvottavaryhmien suhteelliset
maksuosuudet muuttuvat mahdollisimman vähän. Muutoksen
tavoitteena on turvata Finanssivalvonnan osaaminen ja resurssien
riittävyys, joilla on valvonnan onnistumisen kannalta ratkaisevan
tärkeä merkitys.
Perustuslakivaliokunnan ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausunnot
sekä talousvaliokunnan kanta. Perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten talousvaliokunta on täsmentänyt
Finanssivalvonnasta annetun lakiehdotuksen 25 ja 26 §:iä.
Lisäksi talousvaliokunta on tehnyt saman lakiehdotuksen
67 §:ään perustuslakivaliokunnan valtiosääntöoikeudellisesta
huomautuksesta johtuneet muutokset, jotka olivat edellytyksenä sille,
että laki voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota hallituksen
esityksen perusteluissa (s. 153) todettuun seikkaan, että "Finanssivalvonnan
muodostaminen yhdistämällä nykyisten Rahoitustarkastuksen
ja Vakuutusvalvontaviraston tehtävät tuo muassaan
uudelle valvontaviranomaiselle sellaisia tehtäviä,
joiden kuuluminen keskuspankin yhteydessä toimivalle viranomaiselle
on vaikeasti perusteltavissa".
Perustuslakivaliokunta pitää aiheellisena,
että tällaiset tehtävät mahdollisimman
pian siirretään pois Finanssivalvonnalta asianmukaisin lainsäädäntömuutoksin.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunut samasta asiasta.
Valiokunta toteaa, että "vaikka kaikki tehtävät
eivät luontevasti kuulu Finanssivalvonnan toimialaan, on
valiokunnan käsityksen mukaan valvonnan järjestämistä näiden
osalta arvioita huolellisesti ja selvitettävä sekä valvonnan
keskittämisestä että hajauttamisesta
aiheutuvat edut ja haitat".
Talousvaliokunta kiinnittää hallituksen huomiota
perustuslakivaliokunnan huomautukseen siitä, että Finanssivalvonnalle
kuuluu vaikeasti perusteltavia tehtäviä. Talousvaliokunta
kiirehtii hallitusta ryhtymään asianmukaiseen
lainsäädännön valmisteluun tilanteen
korjaamiseksi.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki Finanssivalvonnasta
4 §. Valvottavat.
Pykälän 2 momentin 11 kohtaan on lisätty
puuttunut sana ja samalla 2 kohtaa on täydennetty säädöskokoelman
numerolla.
6 §. Muut määritelmät.
Pykälän 1 momentin 8 kohdassa on korjattu
virheellinen viittaus.
10 §. Johtokunnan tehtävät.
Pykälän 2 momentin 2 kohdassa on ulkomaan
valvontaviranomaista täsmennetty niin, että kysessä on
ulkomainen ETA-valvontaviranomainen.
Samalla 3 momenttiin on yhdenmukaistettu sanontaa vastaavaksi
kuin muualla laissa.
18 §. Oikeus saada tietoja valvottavalta ja muulta
finanssimarkkinoila toimivalta.
Koska Finanssivalvonnan valvontamaksusta annetussa lakiehdotuksessa
(2. lakiehdotus) säädettävä maksuvelvollisen
käsite poikkeaa osittain Finanssivalvonnasta annetussa
lakiehdotuksessa omaksutusta valvonnan kohteiden luokittelusta, pykälän
1 momentissa oleva viittaus tietojen saamisesta valvontamaksun määräämiseksi
on siirretty valvontamaksulakiin uudeksi 11 §:ksi.
Samalla tähän 18 §:ään
on lisätty uusi 3 momentti, jossa edellä mainittu
todetaan.
19 §. Oikeus saada tietoja muulta henkilöltä.
Pykälän momenttijakoa ja 2 momentin sanontaa on
selkeytetty. Asialliseen sisältöön ei
ole tehty muutoksia.
22 §. Kutsuminen kuultavaksi.
Pykälään on tehty pelkästään
sanonnallinen tarkistus.
24 §. Tarkastusoikeus.
Pykälän 4 momentissa ulkomainen ryhmittymä on
täsmennetty ulkomaiseksi ETA-ryhmittymäksi.
25 §. Oikeudenkäyntiasiamiehiä ja
oikeudenkäyntiavustajia sekä asianajajia koskeva
poikkeus tietojensaanti- ja tarkastusoikeudesta.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten pykälän
1 momenttia on selkeytetty sanonnallisesti niin, että momentti
koskee myös muita oikeudenkäyntiasiamiehiä ja
-avustajia kuin asianajajia.
26 §. Toimiluvan peruuttaminen ja siihen rinnastettava
toiminnan määrääminen lopetettavaksi.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten pykälän
1 momentin johdantokappaletta on täydennetty niin, että valvottavan
toimiluvan peruuttaminen on viimeinen toimenpide myös muiden
Finanssivalvontalain mukaisten toimenpiteiden kuin toimiluvan mukaisen
toiminnan rajoittamisen (27 §) jälkeen.
28 §. Johdon toiminnan määräaikainen
rajoittaminen.
Pykälän 2 momenttiin on lisätty perusteluja
vastaavasti osuuspankkien yhteenliittymän keskusyhteisö.
Lisäksi nykyisin arvopaperimarkkinalaissa oleva vastaava
säännös arvopaperipörssin omistusyhteisöstä on
siirretty tähän pykälään
Finanssivalvonnan toimivaltuuksia koskevan sääntelyn
rakenteen johdonmukaistamiseksi. Lain asiallinen sisältö ei
muutu tältä osin.
37 §. Kansainvälisten tilinpäätösstandardien noudattamisen
valvonta.
Pykälän 6 momenttiin on tehty pelkästään
kielellinen täsmennys.
39 §. Rikemaksu.
Pykälän 1 momentin 2 kohtaan on lisätty
vakioitujen optioiden ja termiinien rinnastaminen arvopapereihin.
Vastaavat säännökset ovat nykyisin arvopaperimarkkinalain
10 luvun 1 §:n 3 momentissa, 1 a §:n 3 momentissa
ja 1 b §:n 3 momentissa, jotka samalla kumotaan.
42 §. Seuraamusmaksu.
Pykälään on lisätty uusi 5
momentti, joka vastaa 39 §:ään tehtyä muutosta.
45 §. Asiakkaansuojan valvontaa koskevien säännösten
soveltamisala.
Lain terminologian yhtenäistämiseksi pykälän
1 momentissa ollut kuluttaja on muutettu asiakkaaksi.
54 §. Yhteistyö muun kuin ETA-valtion valvontaviranomaisen
kanssa.
Pykälän 1 momenttia on täydennetty
viittauksella ulkomaisen luottolaitoksen, ulkomaisen sijoituspalveluyrityksen
ja ulkomaisen rahastoyhtiön Suomessa olevaan edustustoon,
joista säädetään ulkomaisen
luotto- ja rahoituslaitoksen toiminnasta Suomessa annetussa laissa,
ulkomaisen sijoituspalveluyrityksen oikeudesta tarjota sijoituspalvelua
Suomessa annetussa laissa ja ulkomaisen rahastoyhtiön toiminnasta
Suomessa annetussa laissa. Täydennys on tarpeen, koska
mainituissa laeissa säädetään
Finanssivalvonnan velvollisuudesta valvoa tällaisten edustustojen
toimintaa. Samalla 1 momentin rakennetta on muutettu ehdotettua
selkeämmäksi.
Edellä olevasta syystä pykälään
on lisätty uusi 2 momentti, jolloin lakiehdotuksen 2 momentti
on siirtynyt 3 momentiksi.
58 §. Yhteistyö toimiluvan peruuttamisessa
ja toiminnan rajoittamisessa, vakuutuskannan luovutuksessa, konkurssiin
tai selvitystilaan asettamisessa ja omaisuuden asettamisessa panttaus- ja
luovutuskieltoon.
Pykälän 2 momenttiin on tehty pelkästään
kielellinen korjaus.
61 §. Ulkomaiseen ETA-sivuliikkeeseen ja muuhun ulkomaiseen
ETA-valvottavaan ja toisen ETA-valtion valvonnassa olevaan säänneltyyn markkinaan
kohdistuvasta toimenpiteestä ilmoittaminen sekä ulkomaisen
ETA-sivuliikkeen ja muun ulkomaisen ETA-valvottavan toiminnan rajoittaminen
ja kieltäminen.
Pykälän säännösten
johdonmukaisuuden vuoksi 3 momentissa ollut yhtiö on muutettu
sivuliikkeeksi.
67 §. Valvontatehtävien siirtäminen.
Pykälässä ehdotetaan, että Finanssivalvonta
voisi tehdä kotivaltion valvontaviranomaisen kanssa sopimuksen
siitä, että Finanssivalvonta suorittaa ulkomaisen
ETA-valvottavan valvontaan liityviä tehtäviä.
Samoin Finanssivalvonta voisi tehdä isäntävaltion
valvontaviranomaisen kanssa sopimuksen siitä, että isäntävaltion
valvontaviranomainen suorittaa Finanssivalvonnan vastuulla olevia
tehtäviä. Vastaavanlaiset sopimukset voidaan tehdä ulkomaisen
ryhmittymän ryhmävalvonnasta.
Pykälän sanamuotoa on täsmennetty
perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla
siten, että pykälän säännökset
on tarkoitettu koskemaan ainoastaan tietojen hankintaa ja arviointiin
liittyviä tarkastustehtäviä mutta ei
ulkomaista valvottavaa koskevaa päätöksentekoa.
71 §. Oikeus ja velvollisuus luovuttaa tietoja.
Pykälän 1 momentin 4 kohdassa on täsmennetty pykäläviittausta.
74 §. Maksujen täytäntöönpano.
Pykälään on tehty tuomittua uhkasakkoa
koskeva teknisluonteinen täydennys.
76 §. Siirtymäsäännökset.
Pykälän 4 momenttia on täydennetty
siten, että johtokunnassa ja pankkivaltuustolla on heti
lain tultua hyväksytyksi ja vahvistetuksi toimivalta tehdä momentissa
tarkoitetut Finanssivalvontaa koskevat päätökset. Päätösten
soveltaminen ei kuitenkaan voi alkaa ennen lain voimaantuloa.
2. Laki Finanssivalvonnan valvontamaksusta
4 §. Suhteellinen valvontamaksu.
Pykälän 1 momentissa on taulukko, jossa säädetään
maksuvelvollisen valvontamaksun maksuperuste ja maksun määrä prosentteina
maksuperusteesta.
Valiokunta on korottanut taulukossa mainittujen maksuvelvollisten
maksun määrää lukuun ottamatta
Euroopan talousalueen ulkopuolisten maiden vakutusyhtiöiden
sivuliikkeitä, joita ei tällä hetkellä ole.
Kertoimien korotusperiaatteita noudattaen korotusta ei olisi myöskään
tullut.
Maksukertoimia on korotettu keskimäärin 5 prosenttia.
Korotukset on tehty niin, että eri valvottavaryhmien suhteelliset
maksuosuudet muuttuvat mahdollisimman vähän.
Selvitysyhteisön maksuvelvollisuutta on tarkistettu
nykyistä lakia ja lakiehdotuksen tarkoitusta vastaavasti
siten, että arvopaperikeskukselta, joka on samalla selvitysyhteisö,
peritään ainoastaan 6 §:n mukainen maksu.
6 §. Muun maksuvelvollisen perusmaksu.
Pykälässä säädetään
muun kuin 4 §:ssä tarkoitetun maksuvelvollisen
perusmaksun määrästä ja maksuvelvollisista.
Talousvaliokunta on korottanut taulukossa mainittujen arvopaperimarkkinalain
1 luvun 3 §:ssä tarkoitettujen julkisen
kaupankäynnin kohteena olevien osakkeiden liikkeeseenlaskijoiden
perusmaksuja 15 000 eurosta 15 500 euroon ja 10 000 eurosta 10 500
euroon sekä suomalaisen yhtiön, jonka liikkeeseen
laskema osake on otettu julkista kaupankäyntiä vastaavan kaupankäynnin
kohteeksi taulukossa mainitulla tavalla, perusmaksua 12 000 eurosta
12 500 euroon.
11 §. Finanssivalvonnan tietojensaantioikeus.
Lakiin on lisätty uusi 11 §, jossa säädetään
Finanssivalvonnan tietojensaantioikeudesta valvontamaksun määräämiseksi.
Tietojensaantioikeudesta on lisätty Finanssivalvaontalain 18 §:ään
viittaussäännös tähän
Finanssivalvonnan valvontamaksulakiin.
12 §. Voimaaantulo- ja siirtymäsäännökset.
Lakiin lisätyn uuden 11 §:n johdosta hallituksen esityksen
11 § on siirtynyt 12 §:ksi.
14. Laki arvopaperimarkkinalain muuttamisesta
Johtolause.
Johtolauseeseen on tehty lakiin tehdyistä muutoksista
aiheutuneet muutokset.
3 luvun 16 §. Arvopaperipörssin johtaminen.
Lain 3 luvun 16 §:n 3 momentti kumotaan, koska johdon
erottamisesta säädetään kaikkien
toimilupavalvottavien osalta yhdenmukaisesti Finanssivalvontalain
28 §:ssä. Pykälän 5 momenttiin
on tehty teknisluonteinen tarkistus.
Lisäksi lainsäädännön
rakennetta on selkeytetty kumoamalla lain 10 luvun 1 §:n
3 momentti, 1 a §:n 3 momentti ja 1 b §:n 3 momentti
ja siirtämällä vastaavat säännökset
Finanssivalvontalakiin, jossa muutoinkin säädetään
Finanssivalvonnan toimivallasta hallinnollisten seuraamusten määräämisessä.
20. Laki vakuutusedustuksesta annetun lain muuttamisesta
2 §. Soveltamisalan rajoitukset.
Lain 2 §:n 2 momentissa on korjattu virheellinen viittaus
Finanssivalvontalakiin.