Yleisperustelut
Yleistä
Talousvaliokunta esittää, että lakiehdotukset
hyväksytään palvelujen tarjoamisesta
annettavaan lakiin tehtävin täsmennyksin.
Esitys liittyy palveludirektiivin (2006/123/EY)
täytäntöönpanoon. Direktiivin tavoitteena
on edistää palvelujen tarjoamisen vapautta vähentämällä hallinnollista
taakkaa, helpottamalla tietojensaantia ja tehostamalla viranomaisten
välistä yhteistyötä. Yhteisötason
sääntelyn oletetaan myös lisäävän
kuluttajien luottamusta rajan yli tarjottaviin palveluihin. Suomen palvelumarkkinat
ovat sekä sijoittautumisen että tilapäisen
palveluntarjonnan osalta jo hyvin avoimet. Suurin hyöty
uudesta sääntelystä koituukin palveluyrityksillemme,
joiden vienti Euroopan talousalueelle helpottuu. Näitä uusia mahdollisuuksia
tulee käyttää tehokkaasti hyväksi.
Tavoitteiden saavuttamisen kannalta on olennaista, että sääntely
saatetaan asianmukaisesti ja ajallaan voimaan kaikissa ETA-maissa.
Koska palveludirektiiviin sisältyy osin tulkinnanvaraisia
säännöksiä, on lisäksi
erityinen tarve valvoa, että sääntelyä sovelletaan
yhdenmukaisesti eri maissa.
Esityksen lähtökohdat
Talousvaliokunta pitää perusteltuna saattaa
esitetyllä tavalla kansallisesti voimaan ne palveludirektiivin
säännökset, joista ei ole tarkoituksenmukaista
säätää erikseen alakohtaisissa
säädöksissä. Ehdotus laiksi
palvelujen tarjoamisesta (jäljempänä palvelulaki)
on luonteeltaan yleislaki, joten sen säännökset
ovat toissijaisia suhteessa erityislainsäädäntöön.
Direktiivin voimaansaattamisen kannalta onkin olennaista, että lain soveltamisalaan
liittyvä erityislainsäädäntö muutetaan
mahdollisimman nopeasti vastaamaan palveludirektiivin asettamia
velvoitteita.
Ehdotus täyttää direktiivin asettamat
minimivaatimukset. Se ei merkittävästi muuta nykyistä sääntelyämme,
mutta vaikuttaa tiettyihin, jäljempänä mainittuihin
menettelytapoihin. Keskitetty asiointipiste, sähköisen
asioinnin lisääminen ja käsittelyaikojen
ilmoittaminen ovat kannatettavia uudistuksia myös kansallisten
palvelumarkkinoidemme kannalta. Kuluttajien turvallisuutta puolestaan
lisäävät palveluntarjoajille asetetut
tietojenantovelvoitteet (7—10 §), joiden
noudattamista kuluttaja-asiamies valvoo.
Kuluttajaviraston tehtäväksi tulee vastata
hallinnolliseen yhteyspisteeseen ja viranomaisten väliseen
hallinnolliseen yhteistyöhön liittyvistä tehtävistä.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että nämä tehtävät
keskitetään yhdelle viranomaiselle. Tehokas viranomaisverkosto
antaa hyvät mahdollisuudet auttaa uusille markkinoille
pyrkiviä palveluyrityksiä. Tietojenvaihto lisää myös
osaltaan markkinoiden turvallisuutta.
Uudet hallinnolliset menettelyt
Palveludirektiivi ja sen myötä myös
palvelulakiehdotus sisältävät joitakin
Suomen vakiintuneesta hallintomenettelystä poikkeavia elementtejä.
Näitä ovat saapumistodistus (11 §)
ja ns. hakemuksen hiljainen hyväksyminen (13 §).
Direktiivin mukaan viranomaisen tulee antaa hakijalle saapumistodistus,
jossa mainitaan lupahakemuksen arvioitu käsittelyaika.
Mikäli hakemusta ei ole käsitelty saapumistodistuksessa asetetussa
määräajassa eikä määräaikaa
ole jatkettu, katsotaan lupa myönnetyksi.
Hallintolain (434/2003) 43 §:n mukaisesti hallintopäätös
on annettava kirjallisesti ja päätös
tulee perustella (45 §). Viranomaisten tuleekin
tarkoin huolehtia, ettei käsittelylle ilmoitettuja määräaikoja
ylitetä ja jouduta näin mahdollisesti vaikeisiin
tulkintatilanteisiin.
Valiokunta pitää perusteltuna esityksen lähtökohtaa,
jonka mukaisesti saapumistodistusta ei ole välttämätöntä antaa
tilanteissa, joissa hakemus ratkaistaan viipymättä.
Käytännössä tämä tarkoittaa
tilanteita, joissa hakija saisi saapumistodistuksen lähes
samanaikaisesti hakemusasiaa koskevan päätöksen
kanssa. Valiokunta myös painottaa, että viranomaisen
tulee mahdollista saapumistodistusta antaessaan ilmoittaa käsittelyaika,
jossa on otettu huomioon mahdollinen erityislainsäädännössä säädetty
käsittelyaika. Erikseen säädettyjen käsittelyaikojen
laskeminen alkaa säännönmukaisesti asian
vireilletulosta eli siitä, kun hakemus on saapunut viranomaiselle.
Direktiivin mukaan saapumistodistus tulee puolestaan antaa vasta
sen jälkeen, kun viranomainen on todennut, että sille
on toimitettu kaikki asian ratkaisemista varten tarvittavat asiakirjat
ja tiedot. Käsittelyaikojen osalta on lisäksi
otettava huomioon, että erityislainsäädännössä on säännöksiä myös
oikeudesta jatkaa asian käsittelyaikaa (esimerkiksi elintarvikelain,
23/2006, 15 §:n 2 momentti).
Valvonta
Arviona on esitetty, että mm. rajat ylittävä tilapäinen
palvelutarjonta tulee lisäämään
viranomaisten valvontatehtäviä. Eri jäsenmaiden
viranomaisten välinen yhteistyöverkosto antaa
tähän nykyistä paremmat mahdollisuudet.
Talousvaliokunta painottaa, että tehokas valvonta on tärkeää mm.
markkinoiden turvallisuuden, kilpailuneutraliteetin ja elinkeinonharjoittajien
tasapuolisen kohtelun takaamiseksi. Valiokunta kiinnittää huomiota
tarpeeseen turvata valvonnan edellyttämät resurssit.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossa on valvontaan liittyen
kiinnitetty huomiota 1. lakiehdotuksen 17 §:ään
ja arvioitu, että säännöksessä tarkoitettu
ilmoitusvelvollisuus voi sisältää myös
salassa pidettäviksi tarkoitettujen tietojen siirtämistä toimivaltaisen
viranomaisen ja Kuluttajaviraston välillä. Talousvaliokunta
toteaa, että saadun selvityksen mukaan varoitusjärjestelmään
liittyvien velvoitteiden täyttäminen ei edellytä,
että Kuluttajavirasto saa tietoonsa yksittäistä palveluntarjoajaa
koskevia salassa pidettäviä tietoja, eikä virasto
näin ollen tarvitse myöskään
mahdollisuutta luovuttaa salassa pidettävää tietoa
eteenpäin.
Muuta
Palveluja koskevan lakiehdotuksen 2 §:ssä on luettelo
niistä palvelualoista ja asioista, jotka on suljettu lain soveltamisalan ulkopuolelle.
Sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lausunnossa on viitattu 2 §:n
9 kohdan perusteluihin ja katsottu, että säännöstä voidaan
tulkita siten, että palvelulain piiriin kuuluvat vain ne
yksityisen sosiaalihuollon toimijat, jotka tarjoavat palveluja yksinomaan
palvelun kokonaan itse maksaville asiakkaille. Talousvaliokunta
toteaa, että säännöstä on
tulkittava siten, että sen piiriin kuuluvat myös ns.
sekapalvelujen tarjoajat eli toimijat, jotka tarjoavat palveluja
sekä julkiselle että yksityiselle sektorille.
Lain soveltamisalaan liittyen talousvaliokunta pitää lisäksi
tärkeänä esityksen perusteluista ilmenevää periaatetta,
jonka mukaisesti palveludirektiivin täytäntöönpanolla
ei ole vaikutusta yksilötason tai kollektiivisen työoikeuden
sääntelyyn.
Valiokunta esittää, että ehdotuksen
2 ja 13 pykäliin tehdään vähäiset
tarkistukset yksityiskohtaisissa perusteluissa todetulla tavalla.