Yleisperustelut
Esityksen tavoitteena on lisätä avoimuutta
ja parantaa liikkeeseenlaskijoita koskevan säännöllisen
informaation saatavuutta. Esitys edistää osaltaan
EU:n rahoitusmarkkinoiden yhtenäistymistä. Valiokunta
pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja lähinnä voimaantulosäännökseen
liittyvin muutosehdotuksin.
Esityksellä täytäntöönpantavassa
avoimuusdirektiivissä määritetään
vähimmäisvaatimukset julkisen kaupankäynnin
kohteena olevien arvopaperien liikkeeseenlaskijoiden säännölliselle
tiedonantovelvollisuudelle ja omistusosuuksien julkistamiselle.
Direktiivillä luodaan myös perusta Euroopan talousalueen
laajuiselle kansalliset tiedotevarastot yhdistävälle
sähköiselle tietoverkolle. Tämä edistää ja
helpottaa sijoittajien tiedonsaantimahdollisuuksia. Kansallinen lainsäädäntömme
vastaa jo suurelta osin direktiivin vaatimuksia. Merkittävimpinä muutoksina
valiokunta pitää kotivaltioperiaatteen käyttöönottamista
sekä muutoksia osavuosikatsauksia koskevaan sääntelyyn.
Kotivaltioperiaatteen käyttöönotto
tarkoittaa, että arvopaperimarkkinalain liikkeeseenlaskijan raportointivelvollisuuteen
liittyviä säännöksiä sovelletaan
kaikkiin niihin liikkeeseenlaskijoihin, joiden sääntömääräinen
kotipaikka on Suomi. Näin menetellään
riippumatta siitä, onko liikkeeseenlaskijan arvopaperi
kaupankäynnin kohteena Suomessa vai toisessa Euroopan talousalueeseen
kuuluvassa valtiossa. Vastaavasti sellaiseen arvopaperin liikkeeseenlaskijaan,
jonka kotivaltio on muu Euroopan talousalueeseen kuuluva valtio
kuin Suomi, sovellettaan asianomaisen valtion lainsäädäntöä myös
silloin, kun arvopaperilla käydään kauppaa
Suomessa. Vastaanottavana jäsenvaltiona Suomi ei voi asettaa näille
liikkeeseenlaskijoille niiden kotijäsenvaltion vaatimukset
ylittäviä velvollisuuksia. Esitys ei muuta Rahoitustarkastuksen
asemaa tai tehtäviä markkinoita valvona viranomaisena.
Kansallisen sääntelyn ehdotetaan edelleen olevan
tietyiltä osin direktiivin minimisääntelyä pidemmälle
menevää. Näin olisi erityisesti osavuosikatsausten
osalta. Direktiivi edellyttää tältä osin,
että osakkeiden ja joukkovelkakirjojen liikkeeseenlaskijoiden
on julkistettava tilikauden ensimmäiset kuusi kuukautta
kattava puolivuotiskatsaus. Esityksessä kuitenkin ehdotetaan,
että kansallisesti pidetään voimassa
nykyinen sääntely, jonka mukaisesti osakkeiden
tai niihin rinnastettavien arvopaperien liikkeeseenlaskijoiden on
laadittava osavuosikatsaus tilikauden kolmelta, kuudelta ja yhdeksältä ensimmäiseltä
kuukaudelta.
Tietyin, erityisesti pieniin yrityksiin liittyvin erityisedellytyksin
yritys voi myös päättää olla
antamatta tilikauden kolmelta ja yhdeksältä ensimmäiseltä kuukaudelta
osavuosikatsausta. Sen sijasta tulee antaa johdon osavuotinen selvitys.
Edellä mainituilta kuukausilta annettavat osavuosikatsaukset
voidaan myös laatia sisällöltään
suppeammassa muodossa valtiovarainministeriön asetuksessa tarkemmin
säädettävällä tavalla.
Poikkeusmahdollisuudet alentaisivat liikkeeseenlaskijoiden kustannuksia
nykysääntelyyn verrattuna.
Talousvaliokunta pitää esityksen linjauksia perusteltuina.
Kotivaltioperiaatteen käyttöönotto on
periaatteellisesti merkittävin direktiivin edellyttämistä muutoksista
nykysääntelyyn. Uuden sääntelyn
vaikutusten arvioidaan kuitenkin tältä osin kohdistuvan
enemmän koko Euroopan talousalueen kattavaan markkina-alueeseen
kuin suoraan Suomeen.
Ehdotetussa sääntelyssä on pyritty
löytämään tasapaino sijoittajansuojan
ja arvopaperimarkkinoiden toimivuuden välillä.
Sijoittajien kannalta ehdotusten voidaan arvioida parantavan mahdollisuuksia
saada ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa koko Euroopan talousalueen
markkinoista. Sääntelyn muutoksista ei toisaalta
arvioida aiheutuvan toimijoille merkittäviä lisäkustannuksia.
Pienille yrityksille tietojen julkaisemisesta aiheutuvia kustannuksia
pyritään jopa vähentämään
nykyisestä edellä mainittujen uusien
poikkeussäännösten avulla.
Eduskunta on kesäkuussa 2005 arvopaperimarkkinalain
muuttamisesta annettua hallituksen esitystä (HE 38/2005
vp) koskevassa vastauksessaan (EV 71/2005 vp) edellyttänyt,
että hallitus, saatuaan kokemuksia myös uudesta
voimaantulevasta lainsäädännöstä,
ryhtyy valmistelemaan arvopaperimarkkinalainsäädännön
kokonaisuudistusta siinä ilmenneiden tulkintaongelmien
poistamiseksi. Talousvaliokunta toteaa, ettei uudistusprosessi
ole vieläkään alkanut, ja kiinnittää jälleen
vakavaa huomiota arvopaperimarkkinalain kokonaisuudistuksen tarpeeseen.
Laki on ollut voimassa elokuusta 1989 lukien. Lähes kahdenkymmenen
voimassaolovuoden aikana arvopaperimarkkinat ovat kehittyneet voimakkaasti,
minkä vuoksi lakia on muutettu jo yhteensä 31
kertaa ja sen nojalla on annettu 16 alemmanasteista säädöstä.
Useat säännösmuutokset samoin kuin lain
voimassaolon aikana muuttunut sääntelytekniikka
eivät ole omiaan edistämään
arvopaperimarkkinasääntelyn selkeyttä.
Hallituksen esityksen yleisperusteluissa (s. 22) viitataan
mahdolliseen arvopaperimarkkinalain kokonaisuudistukseen. Valiokuntakäsittelyn
kuluessa on kuitenkin täsmennetty, että kokonaisuudistusta
on tarkoitus ryhtyä valmistelemaan vuoden 2007 aikana.
Uudistustyön viivästymisen syyksi on ilmoitettu EU:n
rahoitusmarkkinoiden uudistamisesta koituneet useat lain osauudistukset,
jotka ovat sitoneet lainvalmisteluresursseja. Hallituksen tarkoituksena
on tehdä nykyiseen lakiin vielä rahoitusvälineiden
markkinoista annetun direktiivin täytäntöönpanon
edellyttämät muutokset, minkä jälkeen
aloitettaisiin lakiuudistuksen laajuuden ja tavoitteiden arviointityö.
Talousvaliokunta kiirehtii tämän työn
aloittamista.
Yksityiskohtaiset perustelut
2 luvun 5 a §.
Pykälään on tehty tekninen muutos,
jossa termi "vuositilinpäätös" on korvattu arvopaperimarkkinalaissa
muutenkin käytössä olevalla termillä "tilinpäätös".
2 luvun 6 §.
Pykälässä säädetään
tilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta.
Säännöksen 4 momentissa viitataan uuteen,
vielä eduskunnan käsittelyssä olevaan
tilintarkastuslakiin (HE 194/2006 vp). Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että momentti muutetaan vastaamaan
voimassa olevaa vastaavaa lainkohtaa, joka perustuu voimassa olevaan
tilintarkastuslakiin (936/1994). Momentissa ehdotetut,
uuteen osakeyhtiölakiin (624/2006) perustuvat
muutosesitykset pysyvät hallituksen esityksen mukaisina.
2 luvun 10 e §.
Pykälässä säädetään
oikeudesta antaa lain täytäntöönpanoon
liittyviä tarkempia säännöksiä.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan, että Rahoitustarkastukselle
annetaan oikeus antaa tarkempia ohjeita ja lausuntoja 2 momentin
1 kohdan nojalla annetussa asetuksessa tarkoitettujen tietojen osalta.
Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen käytännön
mukaisesti tällaisia säännöksiä on
pidetty tarpeettomina, koska viranomainen voi laissa säädetyn
tehtävänsä alalla antaa ohjeita ilman
eri valtuutustakin (esim. PeVL 48/2006 vp). Edellä olevan
vuoksi valiokunta ehdottaa, että Rahoitustarkastukselle
annetaan oikeus antaa vastaavista kysymyksistä määräyksiä.
Oikeus olisi yhdenmukainen Rahoitustarkastuksesta annetun lain (587/2003)
4 §:n 1 momentin 4 kohdan kanssa, jossa säädetään Rahoitustarkastuksen
oikeudesta antaa lain soveltamisen kannalta tarpeellisia määräyksiä niin kuin
laissa erikseen säädetään. Koska
ehdotettu säännös liittyy viranomaistehtävien
siirtämiseen kirjanpitolautakunnalta Rahoitustarkastukselle,
on määräystenkin osalta aiheellista säilyttää Rahoitustarkastuksella
velvollisuus pyytää lausunto kirjanpitolautakunnalta.
Lisäksi valiokunta on teknisenä muutoksena muuttanut
pykälän 2 momentin vastaamaan ehdotuksen rinnakkaistekstin
sisältöä.
Voimaantulosäännös.
Esityksen mukaisesti laki oli tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2007.
Lain voimaantulon lykkääntyminen samoin kuin tietyt,
hallituksen esityksen antamisen jälkeen saadut lisätiedot
edellyttävät muutoksia voimaantulo- ja siirtymäsäännöksen
3 ja 4 momenttiin, jotta liikkeeseenlaskijoille voidaan varata kohtuullinen
aika ottaa uudet säännökset huomioon.
Ehdotetun säännöksen mukaisesti lakia
sovelletaan kaikkiin sen voimaantulon jälkeen julkistettaviin
tilinpäätöksiin ja toimintakertomuksiin.
Useimmilla lain soveltamislalaan kuuluvilla yhtiöillä on
tilikautena 1.1.—31.12., ja ne julkistavat tilinpäätöksensä ja
toimintakertomuksensa helmi-maaliskuussa. Valmistelutyö on
tältä osin jo pitkällä. Ehdotetut
säännökset poikkeavat voimassa
olevien säännösten mukaisista vaatimuksista
siinä määrin, että listayhtiöiden on
vaikeaa muuttaa tilinpäätöksiään
ja toimintakertomuksiaan uusien vaatimusten mukaisiksi ilman merkittäviä viivästyksiä
ja
lisäkustannuksia. Tämän vuoksi on tarkoituksenmukaista,
ettei uusia tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen sisältövaatimuksia
sovelleta ennen lain voimaantuloa päättyneeseen
tilikauteen. Talousvaliokunta ehdottaa, että säännöksen
3 momenttia muutetaan vastaavasti.
Valiokunnan ehdottamaa muutosta puoltavat myös komission
antamat epäviralliset tulkintaohjeet, joiden mukaisesti
avoimuusdirektiivi voidaan panna täytäntöön
siten, että liikkeeseenlaskija, jonka tietty katsauskausi
on alkanut ennen direktiivin täytäntöönpanoa,
voi antaa tiedot vanhojen säännösten
mukaisesti. Sisällön osalta merkittävää on
tämän mukaisesti katsauskauden alkamishetki suhteessa
direktiivin täytäntöönpanoon
ja julkistamisen osalta katsauskauden päättymishetki.
Valiokunta ehdottaa muutosta myös muun kuin oman pääoman
ehtoisen arvopaperin liikkeeseenlaskijoiden velvollisuuteen ryhtyä soveltamaan
kansainvälisiä tilinpäätösstandardeja (International
Financial Reporting Standards, IFRS) osavuosikatsausten osalta.
Myös tältä osin uusien sääntöjen
käyttöönotto edellyttää ehdotettua
pidempää siirtymäaikaa. Esityksen mukaan
julkisen kaupankäynnin kohteena olevan muun kuin oman pääoman
ehtoisen arvopaperin liikkeeseenlaskijan tulee laatia osavuosikatsauksensa
lain voimaantulon jälkeen alkavilta katsauskausilta
IFRS-standardien mukaisesti. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus
(EY) 1606/2002, ns. IAS-asetus, sallii pidemmän
voimaantuloajan. Asetuksen mukaan tällaisen arvopaperin
liikkeeseenlaskijan on laadittava tilinpäätöksensä IFRS-standardin
mukaisesti ensimmäisen kerran 1.1.2007 tai sen jälkeen
alkavalta tilikaudelta eli aikaisintaan vuonna 2008. Asetuksessa
ei oteta kantaa osavuosikatsauksiin. Valiokunta ehdottaa, että säännöksen
3 momenttia muutetaan yhteisösääntelyn
asettamissa rajoissa siten, että lain 1 luvun 2 §:n
1 momentin 2, 4 ja 6 kohdassa tarkoitetun liikkeeseenlaskijan ei ole
pakollista noudattaa IFRS-standardeja vielä kuluvana vuotena
lain edellyttämään kuudelta kuukaudelta
annettavaan osavuosikatsaukseen. Muutos on erityisen tärkeä niille
liikkeeseenlaskijoille, joiden joukkovelkakirjat erääntyvät vuoden
2007 aikana. Valiokunnan ehdottama muutos ei koskisi osakkeiden
ja niihin rinnastettavien arvopapereiden liikkeeseenlaskijoita,
joiden tulee esityksessä ehdotetulla tavalla noudattaa
uusia säännöksiä jo 1.1.2007
alkaneen tilikauden osalta. Pörssiyhtiöt noudattavat
jo kirjanpidossaan IFRS-standardia, joten uusien säännösten
voimaantulo ei aiheuta niille huomattavia uusia velvollisuuksia.
Lain voimaantulon lykkääntymisen vuoksi valiokunta
ehdottaa säännöksen 4 momenttia muutettavaksi
siten, että johdon osavuotisen selvityksen antamisvelvollisuuden
osalta poistetaan viittaus 1.1.2007 tai sitä ennen alkaneeseen tilikauteen
ja korvataan se viittauksella ennen lain voimaantuloa alkaneeseen
tilikauteen.