Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 12 päivänä maaliskuuta 2002 lähettänyt talousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi kuluttajansuojalain sekä takauksesta ja vierasvelkapanttauksesta annetun lain muuttamisesta (HE 14/2002 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
lainsäädäntöneuvos Marjo Lahelma, oikeusministeriö
lakimies Elli Myllylä, Suomen Pankkiyhdistys
Esityksellä täydennetään kuluttajasopimuksen kohtuuttomista ehdoista annetun direktiivin ja kuluttajansuojasta kotimyynnissä annetun direktiivin täytäntöönpanoa. Esityksen mukaan kuluttajansuojalain 3 luvun (sopimusehtojen sääntely) ja 4 luvun (sopimuksen sovittelu ja tulkinta) sekä 6 luvun säännökset kotimyynnistä koskevat soveltuvin osin takauksesta ja vierasvelkapanttauksesta annetussa laissa tarkoitettujen yksityistakaajien ja yksityisten pantinantajien sitoumuksia luotonantajille. Kotimyyntisäännösten soveltamisalaa laajennetaan myös luottosopimuksiin.
Samalla korjataan myös kuluttajansuojalaissa havaitut kaksi lakiteknistä virhettä.
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään toiseen lakiehdotukseen tehtävin muutoksin.
EY:n tuomioistuin on antanut ennakkopäätöksen, josta käy ilmi, että kotimyyntidirektiivi ja sopimusehtodirektiivi on pantu puutteellisesti täytäntöön. Hallituksen esityksellä tilanne oikaistaan.
Kuluttajansuojalain säännökset sopimusehtojen sääntelystä, sopimuksen sovittelusta, tulkinnasta ja lakiviittauksen vaikutuksen rajoituksista sekä kotimyynnistä tulevat sovellettaviksi takaukseen ja vierasvelkapanttaukseen laajemmin kuin direktiivien täytäntöönpano välttämättä vaatii. Esitystä perustellaan sillä, että siinä on käytetty takauslaissa määriteltyjä yksityisen takaajan ja yksityisen pantinantajan käsitteitä lainsäädännön selkeyden ja johdonmukaisuuden vuoksi sekä sen takia, että yksityisen vakuudenantajan suojan tarpeen kannalta ei tule olla merkitystä sillä, onko päävelallisena yritys vai yksityishenkilö. EY:n tuomioistuimen ratkaisu edellyttää, että säännökset ulotetaan koskemaan vain sellaisia vakuussitoumuksia, joita kuluttajat antavat toisen kuluttajan luotosta. Talousvaliokunta yhtyy esityksen perusteluihin.
Muutosten ei katsota olennaisesti muuttavan nykytilaa.
Valiokunta on poistanut lakiehdotuksesta tämän pykälän, koska eduskunta on äskettäin hyväksynyt saman lain saman pykälän hieman laajemmin muutettuna (HE 232/2001 vp — TaVM 3/2002 vp). Kun molempiin hallituksen esityksiin sisältyvien lakien voimaantulo sovitetaan samaan aikaan, pykälän muuttaminen tämän esityksen yhteydessä ei ole tarpeen.
Edellä esitetyn perusteella talousvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että 1. lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana ja
että 2. lakiehdotus hyväksytään muutettuna (Valiokunnan muutosehdotus).
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan takauksesta ja vierasvelkapanttauksesta 19 päivänä maaliskuuta 1999 annetun lain (361/1999) 7 §:n 2 momentti ja (poist.)
lisätään 38 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:
(Kuten HE)
(Poist.)
_______________
Voimaantulosäännös
Helsingissä 18 päivänä huhtikuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Eelis Roikonen