TOIMENPIDEALOITE 112/2001
vp
TPA 112/2001
vp - Seppo Lahtela /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laitoshoidossa olevan henkilön eläkkeen
suojaosa
Eduskunnalle
Useimmilla eläkeläispariskunnilla
on sama tilanne kuin työikäisilläkin,
eli mies on perheen pääelättäjä työelämän
jälkeenkin, koska hän saa eläketuloja
puolisoaan enemmän. Asetelma on hyvin selkeä iäkkäämpien
ihmisten kohdalla, kun aiemmin yleensä vain mies kävi
kodin ulkopuolella töissä vaimon jäädessä hoitamaan
kotia ja perhettä. Kun eläkeläispariskunnasta
suurempaa eläkettä saava puoliso joutuu laitoshoitoon,
jää toinen puoliso usein kohtuuttomaan tilanteeseen:
kunnat voivat periä laitoshoitokuluja jopa 80 % hoidettavan
puolison eläkkeestä ja pienempää eläkettä,
usein pelkkää kansaneläkettä saava puoliso
jää taloudellisesti todella ahtaalle. Tulojen
jäännös ei aina riitä edes ruokaan
tai tavanomaisiin elin- ja asumiskustannuksiin.
Tämänhetkinen suojaosuus hoidettavan eläkkeestä eli
20 % nettotuloista, kuitenkin vähintään
450 markkaa, on täysin riittämätön,
ja sitä on syytä tarkistaa. Nykyinen laki antaa
kunnille mahdollisuuden alentaa laitoshoitomaksuja, jos se katsotaan
tapauskohtaisesti tarpeelliseksi, toisin sanoen, jos hoidettavalla
on esimerkiksi huollettavanaan puoliso tai lapsia. Koska kunnat
voivat tulkita lakia ja tapauksia hyvin vapaasti, ei hoitomaksujen
tasoon puututa kovinkaan usein. Liiallisen tulkinnanvaraisuuden
sijasta laitoshoidossa olevan henkilön eläkkeen
suojaosasta tulisi tehdä tarkemmat ja perheen tulotason
paremmin huomioon ottavat säännökset
kuntien noudatettavaksi.
Nykyiset tulkinnanvaraiset ohjeet myös rankaisevat
pariskuntia säästäväisyydestä,
koska hoitokuluja voidaan kieltäytyä alentamasta
vedoten elämän varrella hankittuun yhteiseen omaisuuteen.
Tämä on kohtuutonta: säästäväisyys
ei saa olla syynä etujen ulkopuolelle jäämiseen.
Tasapuolisin ja oikeudenmukaisin malli olisikin, että laitoshoitomaksut
määräytyisivät perheen yhteenlasketuista
nettotuloista siten, että kuntien perimä asiakasmaksu
voisi olla enimmillään puolet yhteistuloista.
Tällöin puolison käyttöön
jäisi ainakin puolet aiemmista yhteisistä kuukausituloista,
eikä pudotus totutusta elintasosta elämänkumppanin
joutuessa laitoshoitoon olisi niin jyrkkä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin tarkentaakseen
laitoshoitoon joutuvan puolison eläkkeen suojaosuuden määrää siten,
että se on yhdenmukaisesti enimmillään
puolet palvelun käyttäjän ja tämän
puolison yhteenlasketuista nettotuloista eikä kunnille
jää nykyisenkaltaista kohtuutonta tulkinnanvaraa
hoitomaksujen suuruuden suhteen.
Helsingissä 4 päivänä toukokuuta
2001
- Seppo Lahtela /kesk
- Kyösti Karjula /kesk
- Mauri Salo /kesk
- Pekka Nousiainen /kesk
- Lauri Oinonen /kesk
- Antti Rantakangas /kesk
- Mika Lintilä /kesk
- Jari Leppä /kesk
- Eero Lämsä /kesk
- Hannu Takkula /kesk
- Markku Rossi /kesk