TOIMENPIDEALOITE 17/2008
vp
TPA 17/2008
vp - Antti Kaikkonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Pienlainoja myöntävien yritysten toiminnan
selvittäminen
Eduskunnalle
Suomessa on muutamien vuosien ajan voinut nostaa pienlainoja,
niin sanottuja pikavippejä, tekstiviestitse. Maassamme
toimii kymmeniä pienlainoja myöntäviä yrityksiä.
Joidenkin yritysten mainonta on varsin aggressiivista, ja lainojen
todelliset vuosikorot nousevat käsittelykuluineen satoihin
prosentteihin. Vuosikorkoja ei yleensä ilmoiteta selvästi,
vaan yritykset markkinoivat lainoja erittelemällä vain
lainojen toimituskulut, jotka voivat olla esimerkiksi 50 euron lainalle
18 euroa. Usein lainan hakemiseen ja vahvistamiseen vaaditut tekstiviestit
maksavat erikseen, esimerkiksi 1,5 euroa kappaleelta. Pikavippejä nostavat
ihmiset voivat olla muutenkin talousvaikeuksissa, eivätkä suuret
korot ja keskellä yötä nostetut pikavipit
helpota heidän elämäänsä.
Etäviestimellä hankitun lainan voi kuluttajansuojalain
mukaan (Kuluttajansuojalaki, 6 a luku) perua, mutta tämä ei
luonnollisestikaan vapauta kuluttajaa korkokuluista. Mainittakoon
Suomen Minilaina Oy:n esimerkki: "Lainanhakija peruuttaa 80 euron
lainan 7 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä ja
palauttaa rahat 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksesta.
Todelliseen vuosikorkoon perustuva korvaus on yhteensä 43,50
euroa ja lainapääomineen takaisin maksetaan 123,50
euroa."
Tekstiviestilainoja tarjoavat yritykset ovat joiltakin osin
tehostaneet itsesäätelyään siten, että mahdollisuutta
nostaa lainoja yöaikaan on rajoitettu ja Kuluttajaviraston
huomauttamia puutteita mm. lainanhakijan tunnistamisessa on korjattu.
Tämän lisäksi Suomen Pienlainayhdistys
ry on luonut alalle eettiset säännöt.
Tästä huolimatta alalla on edelleen yrityksiä,
joiden ei voida katsoa toimivan noiden eettisten sääntöjen
ja Kuluttajaviraston ohjeiden mukaisesti.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että hallitus selvittää Suomessa
toimivien pienlainayritysten määrän
ja liiketoiminnan laajuuden, tarkastelee toiminnan lainmukaisuutta
ja eettisyyttä voimassa olevan lainsäädännön,
Kuluttajaviraston suositusten ja Suomen Pienlainayhdistys ry:n eettisten
sääntöjen kannalta sekä tarvittaessa
esittää vallitsevan tilanteen parantamiseen tähtäävää lainsäädäntöä.
Helsingissä 25 päivänä maaliskuuta
2008